آشنایی با مسابقات فرمول 1

آشنایی با مسابقات فرمول یک

زمانی که فرانسوی ها در سال 1906 اولین گرندپری (نامی که به هر مسابقه فرمول یک گفته می شود) را برگزارکردند، فکرش را نمی کردند که به مسابقه بزرگی تبدیل شود. اولین مسابقه 32 خودرو را در برمی گرفت که در مسیری به مسافت 104 کیلومتر در نزدیکی لمانس برگزار شد و دو روز به طول انجامید. خودروی برنده یک رنو تحت هدایت فرنس سیز مجارستانی بود که سرعت متوسطی برابر 100 کیلومتر در ساعت داشت.

از آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سال ها به یکی از پرطرفدارترین ورزش های دنیا تبدیل شده است. این ورزش میلیون ها طرفدار و تعداد بسیار زیادی از اسپانسرها را به خود جذب کرده و قهرمانانی را معرفی می کند که، به مانند مدال آوران المپیکی هستند. اما چرا؟ به این دلیل که فرمول یک خواسته ما برای رسیدن به نهایت تکنولوژی و لذت بردن را ارضا می کند و می توان آن را تجربه ای از سفرهای پرسرعت قلمداد کرد.

فرمول یک به کلاسی از خودروها گفته می شود که تک نفره و به اصطلاح "چرخ-باز" هستند. "چرخ-باز" به خودروهایی گفته می شود که تایرهای خودرو از بدنه جدا و خارج از آن هستند، برخلاف خودروهای معمولی که تایرها زیر سپر قرار گرفته اند. فرمول 1 گل سرسبد رقابت های اتومبیل رانی است و معرفی کننده بهترین راننده ها و پیشرفته ترین ماشین ها و تکنولوژی ها است. قهرمان شدن در رقابت های فرمول یک، یعنی شما بهترین بهترین ها در بین رانندگان دنیا هستید. اما رسیدن به این قهرمانی و رانندگی در این رقاب به سادگی به دست نمی آید. راننده های امروزی قبل از رانندگی در بهترین مسابقه اتومبیل رانی برای سالیان به رقابت می پردازند و کسب تجربه می کنند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

بیشتر رانندگان برای کسب تجربه در مسابقات رده پایین تر به رقابت پرداخته اند، به بیانی دیگر رده های دیگر مسابقات فرمول به منزله سکوی پرتابی برای رسیدن به فرمول یک است. اگر راننده ای توانایی های لازم را داشت، می تواند به یکی از تیم های فرمول یک بپیوندد. این مسابقات یعنی منظم بودن، در این مسابقات قوانین مشخص و یا فرمول های مشخصی برای اینکه ماشین ها به چه شکلی باید ساخته شوند و یا به چه نحوی یک مسابقه باید برگزار شود، وجود دارد. قوانین این مسابقات در دو گروه کاملا مجزا آمده است، آیین نامه ورزشی و آیین نامه فنی. آیین نامه ورزشی به خود مسابقه مربوط است و به چگونگی شروع و پایان مسابقه و هرآنچه که در این بین اتفاق می افتد اشاره دارد. آیین نامه فنی، اطلاعات دقیقی از قوانین مربوط به ساخت قسمت های اصلی خودروها (موتور، سیستم دنده ها و سیستم تعلیق) می دهد. شاید به این فکر کنید که قوانین و آیین نامه ها شور و هیجان مسابقات را می گیرند، اما اینطور نیست، چراکه با این کار تمامی نگاه ها به رانندگان و توانایی آن ها معطوف می شود. از آن جایی که باید حق سازندگان هم محفوظ نگه داشته شود، به غیر از جایزه ای که به قهرمان مسابقات داده می شود، جایزه ای هم به تیم و شرکت سازنده تعلق می گیرد.

 

یک فصل از فرمول یک

آشنایی با مسابقات فرمول یک

یک فصل مسابقات تشکیل شده از یک سری مسابقات و گرندپری ها که در پیست های سراسر دنیا برگزار می شوند. نتایج به دست آمده از هر مسابقه برای مشخص کردن دو قهرمان فصل جمع زده می شود: قهرمانی بهترین راننده و قهرمانی تیم سازنده خودرو. اولی جایزه ای فردی است و دومی جایزه ای برای تیم و نحوه عملکرد خودرو می باشد.

در ابتدا تمامی مسابقات اتومبیل رانی در جاده های عمومی برگزار می شد، البته امروزه ماشین ها برای رقابت در پیست طراحی می شوند. پیست خیابانی شهر موناکو از جمله چند پیست خیابانی است که مسیر بسیار دشوار و باریکی دارد. بیشتر مسابقات در پیست های ساخته شده مخصوص این رقابت انجام می شوند، پیست هایی که مناسب خودروهای پر سرعت فرمول یک هستند.

آشنایی با مسابقات فرمول یک

هر مسیر مسابقه ای چه خیابان باشد چه پیست، نیازمند به کارگیری استراتژی خاصی است. مسیر مسابقه موناکو، مسیری باریک است و راننده ها را مجبور به کاهش سرعت می کند. در حقیقت موناکو یکی از کم سرعت ترین مسابقات فرمول یک است. علاوه بر باریک بودن، مسیر موناکو پر از دست انداز است و در این مسیر برخورد ماشین ها با محافظ ها چیز عجیبی نخواهد بود. در مسابقه موناکو سبقت گرفتن تقریبا غیر ممکن است!

در مسابقات هر تیم دو راننده دارد. برای تعیین قهرمانی فصل از یک سیستم امتیاز دهی استفاده می شود که در آن  10 راننده برتر هر مسابقه بر اساس رده ای که کسب کرده اند امتیاز مشخصی به دست می آورند. قهرمانی از آن راننده ای است که بیشترین امتیاز را در یک فصل به دست آورده. جدول زیر نحوه امتیاز دهی را نشان می دهد.

جایگاه امتیاز
اول 25
دوم 18
سوم 15
چهارم 12
پنجم 10
ششم 8
هفتم 6
هشتم 4
نهم 2
دهم 1

تیم ها از سیستم مشابهی برای کسب امتیاز استفاده می کنند، با این تفاوت که آن ها از مجموع امتیازات دو  راننده تیمشان استفاده می کنند. یعنی اگر یکی از راننده ها اول و دیگری سوم شده باشد، امتیاز تیم از آن مسابقه مجموع  امتیاز نفر اول و سوم است، یعنی 40 امتیاز.

آشنایی با مسابقات فرمول یک قهرمانی در فرمول 1 برای هر تیمی پرستیژ و موقعیتهای مالی به ارمغان می آورد. درآمد هر راننده هم بر اساس قراردادی است که با یک تیم می بندد. علاوه بر مبلغ قرارداد هر راننده می تواند بر اساس نمایش و نحوه عملکردی که در مسابقات دارد، جوایز دیگری هم دریافت کند، مثلا برای قهرمانی در هر گرند پری مبلغ 150,000 دلار دریافت کند. علاوه بر این برای کسب مقام قهرمانی فصل هم جوایز دیگری دریافت خواهد کرد. بدنیست بدانید مایکل شوماخر با در آمد سالیانه 30 میلیون دلار در هر سال یکی از پردآمدترین ورزشکاران مرد دنیا است. این تنها راننده نیست که از جوایز قهرمانی ها بهره مند می شود، بلکه تیم سازنده هم درآمدهای خاص خودش را دارد، مثلا مبلغ قرارداد حق پخش تلویزیونی بیشتری را به نسبت جایگاهش در رده بندی هر سال دارد.

برای هر گرند پری یک کاپ قهرمانی اهدا می شود و برای قهرمانی فصل هم کاپ دیگری اهدا می شود که به راننده و تیمی که بیشترین امتیاز را طی یک فصل کسب کرده اند تعلق می گیرد. تعداد گرند پری ها در هر فصل متغیر است برای مثال در فصل 2012-2011، 20 گرند پری برگزار شد. منتظر معرفی پیست های مسابقات فصل 2011-2012 در 1Car باشید. آیا شما هم از علاقه مندان فرمول 1 هستید؟ و این را می دانید که آقای "کوروش محمدخانی" نخستین ایرانی  موفق به اخذ جواز شرکت در مسابقات فرمول یک شده  است؟


منابع

     Howstuffworks                    Formula1

برچسب : فرمول , یک , 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

26 نظر

علي
4

با سلام خدمت دوستان گرامي
توضيحات بسيار كامل بود فقط چنند نكته رو بايد عرض كنم كه در فرمول يك بالاترينها وجود داره يعني شركتهايي كه هستند بالاترين تكنولوژي موتور رو بر عهده دارند و واقعا خيلي از شركتهاي بزرگ دنيا توانايي شركت كردن و حتي توانايي ساختن موتور فرمول يك رو هم ندارند به قول نيكي لائودا اين يه ورزش مكانيكي هستش و هر اتفاقي ممكنه بيفته بعد از اون در فرمول يك فقط راننده مهم نيستند بلكه تيم و تيم تداركات و از همه مهمتر استراتژي هايي كه تيم مي زنه راننده را برنده يا بازنده مي كنه كه واقعا مرسدس در همه زمينه ها گل كاشت امسال تو استراتژي تيمي فكر كنم مالزي بود كه تيم تونست لوييس هميلتون را از وتل جلو بندازه برعكسش امسال استرتاتژي و گاراژ فراري بود كه واقعا سال بدي را پشت سر گذاشت از طرف ديگه تكنولوژي ساخت موتورها خيلي بالاست و برا خيلي از تيمها هزينه بره مثلا تويوتا از پس هزينه هاش بر نيومد و يا ب ام و كه عطا اونو به لقائش بخشيدن الان چهر تا شركت خودروساز هستند كه كل موتورها را تامين مي كنند مرسدس فراري رنو هوندا كه مثلا هوندا امسال تازه كار بود و موتورش كلي مشكل داشت..
09:21  1395/08/16
گزارش
پاسخ دادن
محمد
4

مایکل شوماخر ( معروف به گرگ باران) بهترین راننده فرمول یک در تمام دورانها در مصاحبه ای میگوید وقتی نوجوان بودم در روزهای بارانی در پیست شهرمان وقتی کسی سر تمرین نمیامد من به تنهایی تا اواخر شب به تمرین ورود به پیچها با حداکثر سرعت میپرداختم و بدین وسیله توانایهای خودم را بالا میبردم . برای رسیدن به موفقیتهای اینچنینی تمرینات طاقت فرسا و پی گیری مداوم لازم است. البته داشتن امکانات و پشتیبان ( اسپانسر) قوی از تمام اینها مهم تر است . برای همین است که امروزه در فرمول یک کمتر استعدادهای ناب مثل شوماخر، الونسو ، و رابرت کوبیتسا میبینیم. در عوض راننده های کلاس پایین مثل پاستور مالدونادو ونزولایی و رانندگان روسی که از رانندگی فقط تصادف کردن را بلد هستند بزور پول های کثیف در این مسابقات بشدت پر پرستیز راه پیدا کرده اند متاسفانه!
20:08  1395/08/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

البته یه مدتیه که تکنولوژی برتر مرسدس بنز موجب قهرمانی پی در پی تیمش شده است.
21:54  1395/08/15

گزارش
محمد
1

دقیقا ، مرسدس که ازسال 2010 بصورت تیم مستقل وارد مسابقات فرمول یک شده ( قبلا موتورهای تیم مک لارن را تامین میکرد) تا امروز ( 2016) بصورت سیستماتیک و اصولی تمام تیمهای درجه یک از قبیل فراری ، ردبول رنو ، مکلارن و ویلیامز را بزیر کشیده است و همچنان میتازد!
22:45  1395/08/15

گزارش
پوریا
0

انقدر به ابن رشته علاقه دارم که هر شب گریه میکنم چون نمیدونم باید چیکار کنم
05:13  1395/04/08
گزارش
پاسخ دادن
محمد
3

چرا این مسابقات داخل ایران انجام نمیشه بعدشم چرا تو این مسابقات ما نمایینده ای به اسم و پرچم ایران نداریم
15:25  1393/07/19
گزارش
پاسخ دادن
علی
14

آخه دوست من .یه پیست فرمول یک با اون آسفالتش میدونی چقدر در میاد!!همین بحرین واسه افتتاح پیستش چند سال پیش چیزی نزدیک به 500 میلیون دلار واسه ساختش هزینه کرد!!بعدشم واسه برگزاری مسابقات تو هرکشور فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ضوابط سختگیرانه ای داره که ما ایرانیها نمیتونیم ده درصد نیازهاشونو برآورده کنیم.بعدشم.تو واقعا احساس میکنی کمپانی تو ایران میتونی پیدا کنی تکنولوژی ساخت این ماشینها رو بتونه داشته باشه!! نه واقعا میتونی پیدا کنی؟؟کمپانیهای بزرگی مثل مرسدس بنز. ویلیامز بی ام و رنو ردبول که از موتورهای همین رنو استفاده میکنه و... کلی هزینه و برنامه ریزی کردن الان دستی تو کار دارن.نه کمپانی های فرقون ساز ما که نمیتونن ماشین 150 اسب بخاری تولید کنن چه برسه ماشین فزمول یک که تکنولوژی هوافضا در اونها استفاده میشه.
20:31  1393/07/19

گزارش
سارا
4

چرا خانم ها اصلا تو این مسابقات نیستند؟؟؟
00:18  1393/02/26
گزارش
پاسخ دادن
شاهین
21

خانوما بشینن منزل کار خودشونو بکن اگه شما کارهای اکثر مردها را انجام بدین پس ما اینجا برگ چغندریم ولاااااااااا
14:05  1393/06/23

گزارش
یاسین کوثری
3

من خیلی دوست دارم در مسابقات بروم ولی از ماشین و موتور سر در نمی ایم ایران استان بوشهر شهر کنگان
11:35  1392/10/29
گزارش
پاسخ دادن
سپهر
2

لطفاٌ جواب منو بدید
11:52  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
سپهر
3

می خواستم بدونم چطور می توان به این مسابقات راه پیدا کرد؟
16:41  1392/01/09
گزارش
پاسخ دادن
محمد امین
3

باید خیلی تمرین کرد تا به هدف رسید
20:12  1393/04/14

گزارش
Amir
5

واقعا فوق العاده بود ممنون
14:25  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
اکبری
4

خیلی عالی بود خسته نباشی
10:38  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
1Car
6

پاسخ به: هیمن و گویبان فصل 2013 مسابقات فرمول یک چند ماه دیگر آغاز می‎شود و امیدواریم پوشش کاملی از این مسابقات را در سایت داشته باشیم.
17:09  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
4

ممنون بسیار عالی بود آیا امکانش هست که گزارش مسابقات رو هم قر هفته قرار بدید؟
16:10  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
6

خوشحالم از اینکه یک ایرانی داره به این مسابقات راه پیدا میکنه.
12:09  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
سیاوش
5

عالی بود
11:10  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
احمد
7

ممنون
00:46  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
12

ممنون از سایتتون خیلی عالیه همینجور پیش برید
00:23  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
روژان
1

بله "کورش محمد خانی" تو فرمولا رنو بود الانم قراره فرمول یک باشه ولی حیف سنش بالاست.
00:21  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
هیمن
10

خیلی ممنووون.... من مسابقه ها رو دنبال میکنم ولی خیلی از قوانینش سردرنمیارم. پس لیست قوانین جدید 2013 + پیست+راننده و تیم ها و شبکه های پخش مسابقات رو هم بزارید
00:18  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : تاریخ تکمیل وجه کی بوده
نازنین۱ : شیما جان باید بری کافی نت سخا واملاک و اسکان رو ثبت کنید بعد تحویل نمایندگی بدی برگه رو چون اگر ندی پرونده ناقص میشه
نازنین۱ : شما برگه سخارو بگیر تکمیل وجه میخوای بکنی ببر نمایندگی برگه یا یا تماس بگیر عکسشو بده به نمایندگی خودتون ک حتما ثبت کنند براتون وگرنه پلاک نمیشه ماشین .و تو سامانه املاک و اسکان هم حتما با سخا یکی باشه
شیما تبدیل به gl : سلام من امروز میوام تبدیل بزنم لطفا بگین سخا چیه داستانش باید بعد تکمیل وجه چه کرد
مهدی پلاس 16 اردیبهشت : کلا اردیبهشت چند مرحله دعوت نامه آمده .؟؟؟؟
شیما تبدیل به gl : سلام عزیزم بیزحمت میشه بگین بعد تکمیل وجه چکار باید کرد .اون مسله سخا چه جوریه ؟
۰۰۰۰ : خدا بزرگه نگران نباش ما هم مثل شما منتطریم تا خودرومونو تحویل بدن ولی متاسفانه گیر ادمای ل ج ن افتادیم
۳ اردیبهشت : دوستان ۳ اردیبهشت کسی فاکتور شده ؟ چرا از منو نمیدن
دستی تیتانیوم آذر : درود بر منتظران من پیش خودم فکر کردم اکثرا سفید و مشکی انتخاب میکنن و از من که رنگش تیتانیوم هست را زودتر میدن . اما زهی خیال باطل که نه تنها زودتر نمیدن یکماه هم نسبت به بقیه تاخیر داره .گیری کردیم به خدا از دست ایران خودرو .دفعه قبلم سورن پلاس را موتورش را عوض کردن و به جای ef7, موتور xu7pگذاشتن و تحویلم دادن .
رز زرد : برادر اگه شاهین جی تولید نمیکردن چرا در اصلاح قیمت ها شاهین جی هم جز محصولات سایپاست😏 دروغ مبگن این دزدها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی اهواز : ببخشید مریم اهواز تحویل گرفتین ماشین رسید نمایندگی ؟؟
G : دوست عزیز دیگه کار از فریاد حق خواهی گذشته اگر به ضرب و زور نندازیم اونایی که قراره تیر تا شهریور 1405 تحویل بگیرن همین ماهایی هستیم که قرار بود آذر 1403 تحویل بگیریم. دیگه واقعا راه اومدن با سایپا فایده ای نداره.
کویبک اس تکمیل 29تیر : چهار ماه صبر کردیم فاکتور بشیم.باز 4 ماه صبر کنیم تا پلاک بشیم
در به در نیسان : نه خبری نیست از این بی شرفا
hamed : حاجی من تحویل شهریور کوییک اس هستم ،پونزده مهر فاکتور شده ولی پلاکی نه،حدود دو هفته پیش رفتم شرکت سایپا امور مشتریان تو تهران گفتن تعرفه پلاک نداریم فعلا تا یک هفته دیگه الان دو هفته گذشته و هیچ
اطلس : دوستان فقط دیگه از سایپا ماشین نخرید نه خودتون و نه بگذارید هیچ کدوم از اعضای خانواده ، حتی دوست و دشمنتون هم از سایپا خرید کنه اینا از یزید هم بدتر بودن تو این 2 سال ما رو صد بار کشتن یک سری آدم بی مسئولیت و مال مردم خور دور هم جمع شدن و فقط به فکر انباشت ثروت خودشون هستند الان با این طرح پیش فروش باز هم میخوان مردم بیچاره ای مثل ما رو سر کیسه کنن و با پول ها برن به ریش مردم بخنن و نهایت میگن سانروف نداریم حالا بیفتید دنبال ما، واقعا خجالت هم نمی کشن الان وزارت صمت چه غلطی داره میکنه که اینا دوباره پیش فروش گذاشتن. دوستان با همون پول پیش فروش، صد یا دویست هم بگذارید روش تو این اوضاع داغون برید قشنگ یک ماشین بخرید تو چاهی که ما افتادیم توش شما ها نیفتید، که سایپا قشنگ بیچاره تون میکنه.
نیلوفر : فکر کنم تا ماشینا رو بدن مدرسه ها تعطیل شده ما کلی هزینه رفت و آمد باهامون شده واقعا پشیمونم
کویبک اس تکمیل 29تیر : از من زودتر فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده که.چطور میشه
تبدیل به تک : کاش میشد بیان ببینن چه وضعیه بعد برن ثبت نام کنن
الناز : سلام دوستان چرا بعد از گذشت 5 روز از فاکتور پلاک نمی کنن؟؟