یادی از بنیان گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس

Henry Royce

چارلز رولز

Charles Rolls

کلود جانسون

Claude Johnson

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس (Henry Royce): آقای مهندس "هنری رویس" از پایه گذاران اصلی این شرکت، جزء افرادی بوده است که همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت خودروهای رولزرویس در نظر گرفته است. "رویس" همیشه در تلاش بوده است تا خودروی رولزرویس در زمره بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان قرار بگیرد. او که پسر یک آسیابان بود، در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ به دنیا آمد. در اوایل دوران زندگی خود، مشاغل متعددی از قبیل پادویی، روزنامه فروشی، و کار در تلگرافخانه داشت. قبل از این که شاگردی و کارآموزی را در خط راه آهن بزرگ شمال شروع کند، عمه او مخارج زندگی را برعهده داشت. مشکلات مادی به قدری به او فشار آورد که باعث شد سریعاً دوره کارآموزی را تمام کند و وارد بازار کار شود. تا این که سرانجام در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شد وی در اوقات فراغت به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی موضوعات فنی موجب شد تا با یک شرکت مهندسی برق وارد مذاکره شود. چندی بعد، یک شرکت مهندسی را با سرمایه اندکی همراه با یک شریک در منچستر تأسیس کرد. اولین اتومبیلی که رویس ساخت، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جایگزین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل، یک مدل 2 سیلندر پر سر و صدا بود که بعدها "رویس" تلاش کرد تا در طرح آن تغییرات قابل ملاحظه ای بوجود آورد. او در سال 1904 میلادی، خودروی 2 سیلندر دیگری را ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای به دست نیاورد، اما عملکرد بهتری در مقایسه با مدل های مشابه فرانسوی نشان داد.

چارلز رولز (Charles Rolls): "چالز رولز" از جمله افرادی بود که از فروش کالسکه های بدون اسب به طبقه اعیان و اشراف، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرد. اگرچه او در ابتدای کار اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. او با ساخت و تولید اتومبیل، فروش خودرو را آغاز کرد و پس از طراحی و تولید خودروی استثنایی "هنری رویس"، "چارلز رولز" ملاقاتی را در هتل Midland منچستر با وی ترتیب داد. نتیجه این ملاقات این شد که این دو با هم توافق کردند تا با سرمایه گذاری رولز، اتومبیل "رویس" قدرت بگیرد و پیشرفت کند. "رویس" 4 نوع خودروی متفاوت تولید کرد: (1) خودرویی با قدرت 10 اسب بخار، (2) خودرویی با قدرت بین 15 تا 20 اسب بخار، (3) خودرویی 6 سیلندر با 30 اسب بخار، و (4) خودرویی 4 سیلندر با 30 اسب بخار. این اتومبیل ها در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمدند. در همان زمان بود که "رولز" و "رویس" موافقت کردند تا اتومبیل های تولید مشترک خود را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" تولید کنند و به فروش برسانند.

کلود جانسون (Claude Johnson): مرد سوم این همکاری مشترک که به خط پیوند "رولزرویس" مشهور شد، "کلود جانسون" نام دارد. او تحت تأثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و مهندس ماهری شد و بعدها به سمت سرپرستی کلوپ اتومبیل های سلطنتی نیز در آمد. اولین خودرویی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید، مدل Silver Ghost با موتور 6 سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید شد و در کم تر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

لوگوی شرکت خودروسازی رولزرویس چیزی نیست جز یک زمینه سیاه با دو حرف R که بر روی هم قرار گرفته اند. این دو حرف از سرواژه های نام آقایان "رولز" و "رویس" گرفته شده است. بر روی کاپوت تمام رولزرویس هایی که از سال 1911 تاکنون ساخته شده است، یک تندیس فرشته به نام "امیلی" از جنس طلا وجود دارد که به عقیده برخی مردم، تمثال دختری است که آقای رویس به او دل بسته بود و هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند که این فرشته سمبل آرامش است. گفتنی است، این تندیس از طلای 24 عیار و به شیوه ریخته گری سنتی ساخته می شود؛ ازاین رو، هیچ کدام از آن ها شباهتی به هم ندارند و هر رولزرویسی سمبل مخصوص به خود را دارد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

آن چه بسیار عجیب به نظر می رسد، سرنوشت تلخ آقایان "رولز" و "رویس" در اواخر عمرشان است. "رولز" که ضمن فروشندگی، گاهی اوقات پرواز می کرد، در 12 جولای 1910 میلادی، در یک نمایش پروازی در "بارن هاوس" کشته شد. یک سال بعد از آن، "رویس" بدون هیچ دلیل قانع کننده ای، برای همیشه کارش را کنار گذاشت و خانه و همسرش را نیز ترک کرد. در مدتی که زندگی خود را به تنهایی می گذارند، از یک پرستار به نام "اتل اوبین" خواسته بود تا از او نگهداری کند. "رویس" که در اواخر عمر خود ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست. اگرچه یاد و خاطر انسان های تأثیرگذار همواره در ذهن ها می ماند، اما بعدها، به نشانه احترام به این بزرگ مرد تاریخ خودروی دنیا، لوگوی تمام مدل های "رولزرویس" که تا سال 1933 قرمز رنگ بود، به رنگ سیاه تغییر یافت.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

در پایان، امیدواریم این مقاله کوتاه که به نوعی از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. 1Car طبق روال همیشه، هم چنان پذیرای دیدگاه های ارزشمند شماست. با ما همراه باشید.


منبع

Rolls-Roycemotorcars

برچسب : رولزرویس , کلاسیک , تاریخ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

nima
3

عالی بود خیلی کارشون محشره
21:26  1394/08/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
0

سلام برای تقویت پژو ۴۰۵
چی لازم هست
21:17  1402/11/09

گزارش
کاربر: Goyban Bahar
1

مقاله عالی بود دمتون گرم
09:46  1392/11/05
گزارش
پاسخ دادن
شایگان
1

بادرودبه همه دوستان منم بانظردوستمون میلادتاحدودی موافقم.چون طراحان ب ام و.جلو پنجره رولزرویس که درواقع هویت رولزرویسه رو دارن محو و کمرنگ میکنن.وفانتوم7سدان اخرین رولززویسی بود که جلوپنجره رولز رویسی داشت
15:52  1392/09/08
گزارش
پاسخ دادن
Milad vafaei
1

ممنون از مقاله خوبتون.
22:33  1392/09/01
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: اقبال
1

عالی بود
02:59  1392/04/08
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
1

مرسی خیلی جالب بود
22:25  1392/03/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: سارا
2

مطلب جالبی بود . تشکر
20:12  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: milad lavasani
4

نمیدونم از اون موقع که bmw خریدش دیگر چرا حس لوکس بودن بهم نمیده
19:56  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
۳ اردیبهشت : شماها از کجا سوال میکنید برا ی اینکه چندمی هستید ؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من رفتم سایپا گفتن 839 نفر جلو شماهستن تاتاریخ 12/8/1404 96 میلیون طلبکار هستم
امید : سریع برو کافینت بگو سخا انجام بده برات
شاهین پلاس۱ : من پرسیدم ۱۰ اردیبهشت تکمیل وجه کردم گفتن ۵۱۶ نفر جلوتن کو فاکتور نمیکنن
مهدی : سلام من ۳۰ مهر شاهین cvt فاکتور شدم ولی هنوز خبری از پیام بیمه شدن ماشین نیست و تحویل همنشده .واریز ا ول ۵مهر و دعوتنامه ۱۹ اسفند
شاهین پلاس۱ : این چندروزه چرا کسی نمیگه فاکتور شدم حتما دوباره متوقف شده ای خدا دیونمون کردن
ایگل : من 12 ام شاسی شدم 21 تیر ثبت نامم بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان : داداش کدوم شهر هستی
علی : سلام پیامک حضوری آمد چراغ تحویل هم امروز روشن شده
حمید : سلام دوستان پذیرش سی 6 بودم وامروز تحویل گرفتم وماشین خیلی خوبیه به امر خدا ماشین همه رو بزودی تحویل بدن انشااله.
مسلم : من الان تحویل گرفتم ولی اصلا نمیتونم دنده عوض کنم متاسفانه دنده ها خیلی سفت هستن،
منتظر پلاک : نیسان اکستند دیگه اگر مشکلش صدا وسیما حل کن باید رسانه ای بشه به هوش باشید. هر جا که میدونید زنگ بزنید
علی : اکستند تا بهمن نمیدن تا شما باشید دگ فروش فوری ننویسید
امیر .ای : نه با شما نبودم نمی دونم چرا اشتباهی ریپلای خورده
سعید : امیر چی میگی ؟؟ چرا پرت و پلا میگی ؟
سحر : منم 10 هستم هنوز فاکتور نشدم
امیر .ای : سلام اگر منظورت منم برای کوئیک اس 90 روز کاری بدون احتساب پنچ شنبه و جمعه البته باید از زمانی حساب کنی که چراغ اماده تخصیص روشن شده باشه