یادی از بنیان گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس

Henry Royce

چارلز رولز

Charles Rolls

کلود جانسون

Claude Johnson

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

هنری رویس (Henry Royce): آقای مهندس "هنری رویس" از پایه گذاران اصلی این شرکت، جزء افرادی بوده است که همواره بهترین معیارها و استانداردها را برای ساخت خودروهای رولزرویس در نظر گرفته است. "رویس" همیشه در تلاش بوده است تا خودروی رولزرویس در زمره بهترین اتومبیل های لیموزین در جهان قرار بگیرد. او که پسر یک آسیابان بود، در 27 می 1863 میلادی در آلوتن نزدیک پترزبورگ به دنیا آمد. در اوایل دوران زندگی خود، مشاغل متعددی از قبیل پادویی، روزنامه فروشی، و کار در تلگرافخانه داشت. قبل از این که شاگردی و کارآموزی را در خط راه آهن بزرگ شمال شروع کند، عمه او مخارج زندگی را برعهده داشت. مشکلات مادی به قدری به او فشار آورد که باعث شد سریعاً دوره کارآموزی را تمام کند و وارد بازار کار شود. تا این که سرانجام در یک شرکت تولید کننده ابزار استخدام شد وی در اوقات فراغت به مطالعه دروس مهندسی برق می پرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی موضوعات فنی موجب شد تا با یک شرکت مهندسی برق وارد مذاکره شود. چندی بعد، یک شرکت مهندسی را با سرمایه اندکی همراه با یک شریک در منچستر تأسیس کرد. اولین اتومبیلی که رویس ساخت، یک چهار چرخه فرانسوی ناقص بود که در سال 1903 میلادی جایگزین یک مدل فرانسوی دیگر شد. این اتومبیل، یک مدل 2 سیلندر پر سر و صدا بود که بعدها "رویس" تلاش کرد تا در طرح آن تغییرات قابل ملاحظه ای بوجود آورد. او در سال 1904 میلادی، خودروی 2 سیلندر دیگری را ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژه ای به دست نیاورد، اما عملکرد بهتری در مقایسه با مدل های مشابه فرانسوی نشان داد.

چارلز رولز (Charles Rolls): "چالز رولز" از جمله افرادی بود که از فروش کالسکه های بدون اسب به طبقه اعیان و اشراف، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرد. اگرچه او در ابتدای کار اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما بعدها این اشتباهات را اصلاح کرد. او با ساخت و تولید اتومبیل، فروش خودرو را آغاز کرد و پس از طراحی و تولید خودروی استثنایی "هنری رویس"، "چارلز رولز" ملاقاتی را در هتل Midland منچستر با وی ترتیب داد. نتیجه این ملاقات این شد که این دو با هم توافق کردند تا با سرمایه گذاری رولز، اتومبیل "رویس" قدرت بگیرد و پیشرفت کند. "رویس" 4 نوع خودروی متفاوت تولید کرد: (1) خودرویی با قدرت 10 اسب بخار، (2) خودرویی با قدرت بین 15 تا 20 اسب بخار، (3) خودرویی 6 سیلندر با 30 اسب بخار، و (4) خودرویی 4 سیلندر با 30 اسب بخار. این اتومبیل ها در ماه دسامبر 1904 میلادی در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمدند. در همان زمان بود که "رولز" و "رویس" موافقت کردند تا اتومبیل های تولید مشترک خود را از این به بعد تحت عنوان "رولزرویس" تولید کنند و به فروش برسانند.

کلود جانسون (Claude Johnson): مرد سوم این همکاری مشترک که به خط پیوند "رولزرویس" مشهور شد، "کلود جانسون" نام دارد. او تحت تأثیر نبوغ "رولزرویس" قرار گرفت و مهندس ماهری شد و بعدها به سمت سرپرستی کلوپ اتومبیل های سلطنتی نیز در آمد. اولین خودرویی که با نام "رولزرویس" به فروش رسید، مدل Silver Ghost با موتور 6 سیلندر خطی بود که در سال 1906 تولید شد و در کم تر از یک سال به عنوان بهترین اتومبیل سال دنیا برگزیده شد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

لوگوی شرکت خودروسازی رولزرویس چیزی نیست جز یک زمینه سیاه با دو حرف R که بر روی هم قرار گرفته اند. این دو حرف از سرواژه های نام آقایان "رولز" و "رویس" گرفته شده است. بر روی کاپوت تمام رولزرویس هایی که از سال 1911 تاکنون ساخته شده است، یک تندیس فرشته به نام "امیلی" از جنس طلا وجود دارد که به عقیده برخی مردم، تمثال دختری است که آقای رویس به او دل بسته بود و هرگز موفق به ازدواج با او نشد. برخی هم معتقدند که این فرشته سمبل آرامش است. گفتنی است، این تندیس از طلای 24 عیار و به شیوه ریخته گری سنتی ساخته می شود؛ ازاین رو، هیچ کدام از آن ها شباهتی به هم ندارند و هر رولزرویسی سمبل مخصوص به خود را دارد.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

آن چه بسیار عجیب به نظر می رسد، سرنوشت تلخ آقایان "رولز" و "رویس" در اواخر عمرشان است. "رولز" که ضمن فروشندگی، گاهی اوقات پرواز می کرد، در 12 جولای 1910 میلادی، در یک نمایش پروازی در "بارن هاوس" کشته شد. یک سال بعد از آن، "رویس" بدون هیچ دلیل قانع کننده ای، برای همیشه کارش را کنار گذاشت و خانه و همسرش را نیز ترک کرد. در مدتی که زندگی خود را به تنهایی می گذارند، از یک پرستار به نام "اتل اوبین" خواسته بود تا از او نگهداری کند. "رویس" که در اواخر عمر خود ناتوان و علیل شده بود، سرانجام در تاریخ 22 آوریل 1933 چشم از جهان فرو بست. اگرچه یاد و خاطر انسان های تأثیرگذار همواره در ذهن ها می ماند، اما بعدها، به نشانه احترام به این بزرگ مرد تاریخ خودروی دنیا، لوگوی تمام مدل های "رولزرویس" که تا سال 1933 قرمز رنگ بود، به رنگ سیاه تغییر یافت.

یادی از بنیان‎گذاران شرکت خودروسازی رولزرویس

در پایان، امیدواریم این مقاله کوتاه که به نوعی از سری مقالات کلاسیک به شمار می رود، نظر شما را جلب کرده باشد. 1Car طبق روال همیشه، هم چنان پذیرای دیدگاه های ارزشمند شماست. با ما همراه باشید.


منبع

Rolls-Roycemotorcars

برچسب : رولزرویس , کلاسیک , تاریخ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

nima
3

عالی بود خیلی کارشون محشره
21:26  1394/08/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
0

سلام برای تقویت پژو ۴۰۵
چی لازم هست
21:17  1402/11/09

گزارش
کاربر: Goyban Bahar
1

مقاله عالی بود دمتون گرم
09:46  1392/11/05
گزارش
پاسخ دادن
شایگان
1

بادرودبه همه دوستان منم بانظردوستمون میلادتاحدودی موافقم.چون طراحان ب ام و.جلو پنجره رولزرویس که درواقع هویت رولزرویسه رو دارن محو و کمرنگ میکنن.وفانتوم7سدان اخرین رولززویسی بود که جلوپنجره رولز رویسی داشت
15:52  1392/09/08
گزارش
پاسخ دادن
Milad vafaei
1

ممنون از مقاله خوبتون.
22:33  1392/09/01
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: اقبال
1

عالی بود
02:59  1392/04/08
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود صادقی
1

مرسی خیلی جالب بود
22:25  1392/03/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: سارا
2

مطلب جالبی بود . تشکر
20:12  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: milad lavasani
4

نمیدونم از اون موقع که bmw خریدش دیگر چرا حس لوکس بودن بهم نمیده
19:56  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
SR3 : سلام. از سامانه سخا قسمت استعلامات، وضعیت کارت و سند را بررسی کردم نوشته درحال شخصی سازی و سند هنوز چاپ نشده. خواستم بدونم چند روزه گذشته هنوز توی این وضعیت هست در قسمت تاریخچه استعلامات. آیا برای آپدیت جدیدش مجدد باید از اول استعلام بگیرم یا که اگر تغییری رخ بده روی همون تاریخچه استعلامات نشان میده؟ بارکد پستی فقط ایجاد شده و در سایت پست هنوز بدست پست نرسیده. باتشکر
شاهین جی ال : سلام کسی هست که شاهین جی ال سفید و به مشکی تغییر رنگ داده و فاکتور شده باشه؟؟
Ali : امروز برای منم پیامک شاسی اومد J4 نود روزه اقساط تاریخ ۱۲ مرداد ثبت نام
پیمان : سلام من ثبت نام تیر ماه هنوز شاسی نشده شما شاید ساله جدید شاسی میشی تی 9شما 90روز ثبت نام کردی
شاهین پلاس 14اردیبهشت : برای من زده خطاي مجوز شماره گذاري یعنی چی؟ به پشتبانی زنگ زدم گفت مشکلی نداری
X5 : تحویل 90 روزه بودی؟ تحویلشون اواخر دی هست چجوری حساب کردی
رضا بهمن ماهی : سلام من ۱۹ مرداد تکمیل وجه کردم ۲۵ اذر فاکتور شدم ۳۰ اذر تحویل گرفتم سهند سفید ایشالله همه شما هر چه زودتر تحویل بگیرید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان شهریوری لطفا شماره پذیرشتون رو زیر این پیام بنویسد انگار خیلی شماره پذیرش های شهریور باهم اختلاف دارن شماره پذیرش خودم 12070096
شاهین جی هفته چهارم شهریور : آره واقعا اصلا شهریور انگار قراره نیست سایپا یه حرکتی برامون بزنه بخدا دیگه خسته شدیم
ناشناس : شاهین GL ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ قیمت بازار
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حبیب : سلام دوستان سورن دوگانه فوق العاده تحویل دی که شما تبدیل به منبع بزرگ زدین معلوم نیست دریچه گاز یا سیمی هست ؟ یا تا موقع تحویل مشخص نیست
امیر : سلام.قباد جان، نیسان آبی هم افزایش میخوره کارخونه؟ چرا افزایش ندادن
207اتو سقف فلز30دی : به علیرضا، زنگ زدم ایرانخودرو تهران سوال کردم گفتن وقتی دعوتنامه میاد قیمت گواهی اسقاط براساس مدل خودرو فرسوده تحویل داده شده به صورت خودکار توسیستم از مبلغ کل دعوتنامه کم میشه ،مثلا ازشما که 81هست 105 کم میشه.ربطی به تحویل دادن گواهی به نمایندگی نداره
علوی : چرا فقط نیسان اکستند رو ایران جیب برد بالا پس آبی چی
پراید محمودی : من صبح که بیدار میشم بعد از یاد خدا ، فحش میدم به باعث و بانی و مدیر و مسوول این خودرو سازی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : بعضیا تا تکمیلی2 مهر فاکتور شدن.بعضیاتکمیلی شهریورهنوز فاکتور نشدن.معلوم نیس چی به چیه.
اطلس بهمن : من32روزه فاکتور شدم هنوز هیچ خبری نیست معلوم نیست چکار دارند میکنن
مسعود : قیمت نهایی کارخانه وانت اکستند 1177500یک میلیاردو صدو هفتادوهفت میلیون وایران جیب هم 1180 امروز قیمتو زده
مسعود : این چه وضعیتیه واسه مردم درست کردن اخه چرا ماشین مردمو نمیدین لعنتیا چرا فاکتور نمیکنین
پانا دی : قالپاق سفید