ویروس افت تولید در جان خودروسازان خصوصی!

 

ویروس افت تولید در جان خودروسازان خصوصی!

 
آمار تولید شرکت‌های خودروساز خصوصی در آبان‌ماه هم روند کاهشی داشت. این شرکت‌ها از ابتدای سال تا آبان‌ماه گذشته، در مجموع ۷۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این میزان تولید در شرایطی است که شرکت‌های خصوصی در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۸۱ هزار و ۱۶۷ دستگاه خودرو را روانه بازار کردند؛ بنابراین تیراژ در خطوط تولید خودروسازان خصوصی طی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۹/ ۲ درصدی را نشان می‌دهد.
 
 
سهم خصوصی‌سازان از کل تیراژ تولید تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری، ۶/ ۱۱ درصد است. همان طور که اشاره شد این شرکت‌ها در بازه زمانی مورد نظر در مجموع ۷۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در حالی است که تا پایان آبان‌ماه ۹۷ در مجموع ۶۷۴ هزار و ۹۴۷ دستگاه انواع خودروی سواری در شرکت‌های خودروسازان داخلی تکمیل شده است.
 
کاهش ۵/ ۴ درصدی تولید شرکت‌های خصوصی در آبان‌ماه گذشته، در شرایطی اتفاق افتاده است که روند عرضه و قیمت‌گذاری این شرکت‌ها کاملا در اختیار خودشان است و دولت در آن دخالتی ندارد. دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور معتقدند یکی از عواملی که سبب شده آمار تولید در شرکت‌های نیمه دولتی کاهش یابد، قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها توسط دولت است. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی از مدتی پیش و بدون هیچ مانعی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی سبب شده تا تیراژ تولید در این شرکت‌ها کاهشی شود؟
 
بی‌تردید اولین عاملی که سبب کاهش تولید محصولات خصوصی‌سازان شده است را باید در تحریم‌های ایالات‌متحده در ارتباط با صنعت خودروی کشور جست‌وجو کرد. تاثیر این تحریم‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول، مربوط به بی‌میلی شرکای خارجی برای ادامه همکاری با خصوصی‌سازان داخلی است. این اتفاق سبب شده تا تیراژ تولید این شرکت‌ها روند کاهش در پیش بگیرد.
 
بخش دیگر مربوط می‌شود به تاثیر غیر‌مستقیم تحریم‌ها روی این شرکت‌ها. برخی شرکت‌های خارجی که با خودروسازان خصوصی داخلی همکاری دارند، با توجه به منافعی که دارند به دنبال این هستند تا در دوران تحریم همچنان سهم خود را در بازار ایران حفظ کنند، اما مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال مالی سبب می‌شود که این شرکت‌ها به‌رغم میل خود در ادامه همکاری، با موانع و محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند. این محدودیت‌ها روی تیراژ تولید شرکت‌های خصوصی تاثیر منفی می‌گذارد.
 
نکته دیگر در این زمینه را باید در افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها جست‌وجو کرد. برخی از فعالان بازار معتقدند ممنوعیت واردات، به نفع خودروسازان خصوصی به خصوص مونتاژکاران محصولات چینی تمام شده است و این امکان را فراهم آورده است تا در غیاب رقبای اروپایی و کره‌ای، خودروهای مونتاژی چینی بتوانند بازار آنها را تصاحب کنند. برخی دیگر معتقدند خودروهای چینی نمی‌تواند بازار رقبای کره‌ای و اروپایی را تصاحب کند و محدودیت واردات سبب داغ شدن بازار دست دوم این خودروها شده است. البته نمی‌توان از کنار این نکته گذشت که افزایش قیمت خودروهای مونتاژی بی‌تردید سبب خواهد شد تا بخشی از تقاضای بازار که تا پیش از افزایش قیمت‌ها ترجیح می‌داد به جای خودروی داخلی، به سراغ خودروهای پر آپشن مونتاژی بروند، با افزایش قیمت به ناچار از این بازار خارج می‌شود و این اتفاق می‌تواند روی تیراژ تولید شرکت‌های خصوصی تاثیر منفی بگذارد.
 
 
براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۹ ماه گذشته از سال تولید خودرو در شرکت‌های کرمان موتور، بهمن خودروسازان بم و صنعت خودروی آذربایجان به نسبت مدت مشابه سال گذشته صعودی بوده، این در شرایطی است که روند تولید در شرکت‌های مدیران خودرو و کارمانیا نزولی بوده است. براساس این آمارها کرمان موتور در ۹ ماه سال گذشته در مجموع ۲۸ هزار و ۳۷۶ دستگاه از انواع محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال جاری توانسته با افزایش ۲/ ۲ درصدی میزان تولید خود را به ۲۸ هزار و ۹۹۹ دستگاه برساند. شرکت خودروسازی بهمن هم روند تولید خود را در بازه زمانی ذکر شده به نسبت سال گذشته افزایش داده است. این شرکت در ۹ ماهه سال‌جاری توانسته ۶ هزار و ۹۸۹ دستگاه خودروی سواری تولید کند، در حالی که طی سال گذشته ۵ هزار و ۱۷ دستگاه از محصولات خود را به بازار عرضه کرد؛ بنابراین این خودروساز رشد ۳/ ۳۹ درصدی را طی مدت ذکر شده به نام خود ثبت کرد. خودروسازان بم هم در مسیر کرمان موتور و شرکت بهمن حرکت کرده و توانسته نمودار تولید خود را طی ۹ ماهی که از سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال ۹۶ افزایشی کند. این شرکت در بازه مورد اشاره در سال گذشته هزار و ۳۶ دستگاه خودرو تولید کرده که توانسته این آمار را در سال جاری با افزایش ۴۶۵ دستگاهی، ۹/ ۴۴ درصد افزایش دهد.
 
 
صنعت خودروی آذربایجان هم در ۹ ماه ابتدایی سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته نمودار تولید صعودی داشته است. این شرکت که کار خود را از اواسط سال گذشته آغاز کرده سال پیش تنها ۱۹۴ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده این شرکت در مدت مشابه سال جاری ۵ هزار و ۳۴ دستگاه خودرو را به بازار عرضه کرده است؛ بنابراین رشد ۲۴۹۴ درصدی را تجربه کرده است مدیران خودرو و کارمانیا هم به ترتیب ۵/ ۲۴ و ۵/ ۳۷ درصد کاهش تولید را در مدت ذکر شده به نسبت سال گذشته تجربه کردند. مدیران خودرو در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته ۴۵ هزار و ۲۳۳ دستگاه تولید کرده است که این آمار در سال جاری با افت ۱۱ هزار و ۷۹ دستگاهی به ۳۴ هزار و ۱۵۴ دستگاه خودرو رسیده است. کارمانیا هم در مدت ذکر شده در سال ۹۶، هزار و ۳۱۱ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده بود که این آمار با کاهش ۴۹۲ دستگاهی به ۸۱۹ دستگاه در سال جاری رسیده است.
 
در میان خودروسازان خصوصی ریگان خودرو که در سال ۹۷ تاسیس شده است توانسته در ۹ ماه ابتدایی سال‌جاری هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 مشکی : به نمایندگی زنگ زدم گفتند در مرحله بارگیری است، فردا زنگ بزن.
محمد لاماری مشکی : سلام امروز به نمایندگی زنگ زدم میگفت بزودی دعوتنامه ها برای کسایی که ۸۵۰ پیش پرداخت دادن میاد حالا دیگه نمیدونم همینجوری گفت یا واقعا قراره بیاد
مقدم : اینقدر چرت و پرت از گروه های دیگه ننویس بیکار
مهدی : سلام دوستان احتمال افزایش قیمت وجود داره بنظر من تبدیل زدن گزینه بهتری هست چون سانروف ندارن. مواظب باشید.
شاهینgl : منم تحویل خرداد بودم قبل عید پیامک glاومد تکمیل وجه کردم ۱۰ روزه بهم دادنش
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : دعوتنامه شاهین جی با موعد تحویل مرداد۴۰۴ ارسال شده با خودروی تحویلی جی ال عجبا
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : جالبه دعوتنامه شاهین جی موعد تحویل مرداد۴۰۴ باخودروی تحویلی جی ال ارسال شده قبلیا رو هنوز تحویل ندادن
شاهینgl : منم تحویل خرداد بودم قبل عید پیامک glاومد تکمیل وجه کردم ۱۰ روزه بهم دادنش
Somayeh : پاسخ به ali s3 سلام. مشکل راهور یعنی چی؟؟!!!!
زارع : در جواب احسان سلام تعدامون زیاده که مهر ۴۰۲ ثبت نام کردیم.. ولی متاسفانه هر بار که پیگیری میکنیم یه جواب جدید تحویلمون میدن که با جوابهای قبلی فرق داره. امروز هم تماس گرفتم با شرکت ساپیا گفت انشالله تا اخر خرداد. دعوتنامه ها ارسال میشن. ولی بازم صبوری کنید.. گفتم از شنیدن جمله صبوری کنید الرژی گرفتم... ی کلمه جدید بگید. گفتم اگر صدای شما به مسئولی میرسه بهشون بگید ما مشتریهایی که سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم خیلی مظلوم و بدبختیم.کجای دنیا دوسال. انتظار میکشن برای یک خودرو بعد بیمت به روز تحویل بگیره. گفتم مردم تا یه حدی صبر دارن.زیادی با صبر مردم بازی. نکنید. فقط میگفت چشم .حق با شماست.صبوری کنید😞 جواب بدرد بخور نمیگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نجفی تهران : سلام وقت بخیر پیش فروش تکمیل وجه 30 اسفند بودم پیامک تحویل حضوری اومده از چه طریقی میشه انصراف داد و حضوری نرفت ؟
2222255 : فکر کنم دیگه تکمیل وجه های اسفند کوئیک باید تموم شده باشه ، امروز فردا دیگه باید برن فاکتور های تکمیل وجه فروردین و اردیبهشت
فروردین 207 فرسوده : جدی؟من سفید ماشینم ولی تحویلش 31 ام فاکتور نشده هنوز. شما کی تکمیل وجه کردید؟
علیرضا : سلام،پیش فروش تاچندم فاکتورشده ؟!
نویان : درود بر همگی دوستانی که ماشینشون فاکتور شده مبارکشون باشه دوستانی هم که ماشینشون فاکتور میشه اعلام کنید تا بچه های دیگ روحیه بگیرن و اینکه با دروغ هیچی به ما نمیدن پس بهتره به هم راستشو بگیم و اینکه من تکمیل وجه 10 اسفند هستم سپاس از همگی...
نیلا : س ماهه بود؟8 ملیونو بعدش چرا واریز کردی
نیلا : نه مال من یه ماه پیش پرونده تیک خورد ولی فاکتور در حال انجام میزنه
امیر : سلام شما کی و چ مدلی ثبت نام کردید
امیر 33 کراس : سلام چ مدل ثبت نامی کردید؟تحویل چند روزه؟
نیلا : دقیقا واس منم اینطوره تحویلی 4 تیره.قبلا صدور فاکتور تیک خورده بود بعد دیروز رفتم روسایت دیدم تیک نداره درحال انجام زده باز امروز رفتم دیدم تیک خورده تاریخش واسه دیروزه😕