تاکید اقتصاددانان بر لزوم باز توزیع یارانه بنزین و افزایش بهای سوخت؛ آیا تورم دیگری در راه است؟

 

تاکید اقتصاددانان بر لزوم باز توزیع یارانه بنزین و افزایش بهای سوخت؛ آیا تورم دیگری در راه است؟

 
در حال حاضر شرایطی در میزان مصرف و قاچاق سوخت در کشور حاکم شده که فعال کردن کارت سوخت را ضروری می کند و یکی از این شرایط به وضعیت تولید بنزین در کشور بازمی گردد که باید تعادل بین تولید و مصرف حفظ شود، این در حالیست که روند مصرف بنزین طی سال های اخیر در کشور به شکل مداوم روند صعودی را نشان می دهد.
کارشناسان حوزه کارت سوخت معتقدند که در زمانی که سامانه فعال بوده در مصرف صرفه جویی و کنترل بیشتری در حوزه قاچاق سوخت وجود داشته است.
 
ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌ نصیب هستند.
 
 
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌ گذاری پنتد (پژوهش‌ها و نوآوری‌ های تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در زمینه سوخت و هدفمندی یارانه‌ ها نظرهاى خود به گفت و گو با خبرگزاری ها پرداخته اند.
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: اول اینکه اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند؛ نکته دوم اینکه سامانه موجود و دو نرخی بودن باعث فساد می‌ شود، در حالی که خاصیت‌ های کارت سوخت بیشتر از هزینه‌ هایی بود که دولت به آن اشاره کرد.
وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی‌ نصیب هستند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است"، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت 80 میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاماً سهمیه بنزین نیست، بلکه به‌ نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار می ‌گیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده می‌ کنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده می‌ کنند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه می‌ تواند تورم ‌زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل می‌ توانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را می‌ توانند به‌ صورت نقد استفاده کنند.
علیرضا عبدالله ‌زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست‌ گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عده‌ ای از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ ها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملاً غیرسیاسی و خود جوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه می‌ شود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد.
 
 
وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیه‌ سازی‌ های انجام ‌شده در نهایت به این نتیجه رسیدند که ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، باز توزیع شود، به‌ طوری‌ که از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقیر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
با استفاده از کارت سوخت در شرایط اضطراری می توان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد، لذا در شرایط کنونی موضوع قاچاق و افزایش مصرف سبب شده که دولت به استفاده مجدد از کارت سوخت گرایش پیدا کند
عبدالله‌ زاده با ابراز اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به‌ تنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمی‌ شود.
وی ادامه داد: اگر عده‌ ای می‌ خواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد می‌ کنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمی ‌کند و از کارت جایگاه استفاده می‌ کنند و باید دو نرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.
 
آنچه مسلم است اینکه اقتصاد نحیف ایران تحمل یک شوک تورمی دیگر ناشی از افزایش قیمت سوخت را ندارد و عواقب چنین کاری در شرایط فعلی باید با دقت فراوان بررسی شود، شاید بهتر باشد که مسئولان امر قبل از تصمیم به افزایش قیمت سوخت، روند قاچاق سوخت را به دقت بررسی کرده و راهی برای مقابله با قاچاق چندین میلیون لیتری بنزین و گازوییل (در هر روز) پیدا کنند. شاید برخورد سنگین تر با قاچاقچیان در شرایط فعلی، آسانتر از ایجاد شوک تورمی سنگین به مصرف کنندگان باشد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کارت سوخت , یارانه بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : تارا دستی ۷۳۸ بوده ۱۵ درصدش میشه ۸۵۰ بازهم ۸۸۷ گرفتند چی میگین برا خودتون ۱۳ درصد گرونتر می کنند
مجید T9 : خدمت دوستان عزیز بفرمایید نتیجه تجمع چی شد
تارا ابانماه : لطفا تحویلی های مهرماه اعلام حضور کنن
حمزه : تبدیلی امروز فاکتور شد شاهین جی به جی ال
شاهین جی اردیبهشت : سلام من تکمیل وجه 3 اردیبهشتم هیچ خبری از فاکتور نیست خسته شدیم افسرده شدیم روزی هزاربار میگم غلط کردم تکمیل وجه کردم کاش در بنگاه رفته بودم ماشین خریده بودم گرونتر ولی روانمون راحت بود حداقل
j7 : چقد برا تکمیل وجه پرداخت کردین؟پیش پرداختتون چقد بود
شاهین g شهریور : من شهریورم هیچ پیامکی نیومده
صابر : کدوم گروه هست میشه اطلاع بدید ما هم کنترل کنیم
غزال : بعد از فاکتور شدن چند روز زمان میبره تحویل بدن؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اخرتیری : خدالعنت کنه اون مسؤل چلغوز چقندری که زرت وزرت طرح میزاره ملت و سرکار میزاره بااون وعده های پوشالی توخالیشون
احسان : بیکاری ؟
17بهمن : میخواستم تعداد لایک هام بره بالا دیده بشم
محسن : بابا چرا مردم ما انقد بیخیال هستن رو چه حسابی میخوان هم گرون کنن هم شماره گذاری نکنن و ماشین زوری بدن زنگ بزنید خداوکیلی
207 پانا اتومات پرسنلی : سلام من حواله پرسنلی دارم تحویل 27 مهر دو روزه فاکتور شده
فوق العاده 25 بهمن : خب چی شد به ما هم بگو ما هم بفهمیم.
سمند جدیداهواز زیبای : سلام کسای که تبدیل زدن خودرو سیمی دادن بشون یا برقی فکر کنم هر کی تبدیل زده برقی گرفته اقا تبدیل نزنین
سمند جدید : سلام تبدیل نزن سیمی بت میدن تبدیل زدی برقی بت میدن
دوگانه 26اسفند. : هنوز اسیر این شرکتیم.همچنان خبری نیست..
سلام : نه داداش من 1402 یه نیسان گرفتم ازشون اینجوری نیست