واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 

واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 
با گذشت قریب به شش ماه از آغاز تحریم های صنعت خودروسازی و نزدیک به یک سال از آغاز جهش قیمت ارز، هنوز تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی مشخص نشده است و این مسئله حالا در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار است که می تواند ماهیت وجودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور را با مخاطره روبرو سازد.
 
دبیر انجمن قطعه ‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه ‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
تلاش خودروسازان و قطعه سازان طی ماه های گذشته برای تطبیق نرخ محصولات خود با قیمت های جدید ارز هنوز به جایی نرسیده است و هر دو صنعت در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان در رابطه با این جلسه گفت: این هم اندیشی با حضور بیش از 100 قطعه‌ ساز کشور برگزار شد که در آن به مشکلات متعدد فعالان این صنعت در تولید قطعه بیان شد.
 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید برای قطعه‌ سازان بسیار سخت است، افزود: قیمت تمام شده قطعه با توجه به افزایش قیمت ارز بسیار بالا رفته و از آن طرف خودروسازان قادر به پرداخت هزینه قطعات با قیمت‌ های بالا را ندارند .
دبیر انجمن قطعه‌ سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌ سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
 
 
بیگلو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بلاتکلیفی بازار قیمت خودرو باعث شده تا دلالان به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند، گفت:
 
اگر قیمت خودرو آزادسازی شود تأمین قطعات با سرعت بیشتری از سوی خودروسازان انجام و از طرف دیگر تیراژ قطعه نیز افزایش پیدا می کند.
 
این در حالیست که کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده قطعه سازان نتوانند برنامه های خود را در موعد مقرر به انجام برسانند و کسری قطعات خودروها در خط تولید همچنان ادامه دارد.
 
 
 
دبیر انجمن قطعه‌ سازان تصریح کرد: امروز قطعه‌ سازان در تأمین ارز آن هم از طریق شبکه نیما با مشکل روبرو هستند به نحوی که با زحمت و با تأخیر بسیار می‌ توانند بخشی از ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. در رابطه با ما به ‌التفاوت نرخ ارز هنوز هیچ گشایشی انجام نشده است.
وی تأکید کرد: در صورت استمرار این شرایط این صنعت امکان فعالیت نخواهد داشت.
 
تعدیل 50 الی 70 درصدی شاغلین شرکت های قطعه سازی
اما با گذشت چند هفته از ارسال نامه استمداد طلبی قطعه سازا، نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو درخصوص نامه سرگشاده اعضای این انجمن به رئیس‌جمهور در مورد چهار مشکل اساسی و مهم در این صنعت، اعلام کرد: «متاسفانه مطلع شدیم دفتر ریاست‎جمهوری- نه خود ایشان- نامه را به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده است.»
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به این‎که اگر قرار بود وزارتخانه کاری انجام دهد تابه‌حال این اتفاق افتاده بود، گفت: «اما وزارتخانه همتی برای تغییر شرایط ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط یک‌سری ملاحظات مد نظر قرار دارد، درحالی که باید توجه داشت چنین ملاحظاتی می‌تواند به نابودی کل صنعت منجر شود.»
 
«آمار به دست‌آمده نشان می‌دهد همه شرکت‌ها بین 50 تا 70درصد نیروی انسانی و کار خود را از دست داده‌اند. در حالی که سرمایه واقعی یک صنعت، پرسنل و نیروی انسانی است که آموزش آن‎ها زمان برده و برای کسب تجربه عملی آن‎ها نیز هزینه‌های هنگفتی شده است. اما در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناچار نیروی انسانی فعال خود را تعلیق یا تعدیل کرده‌اند. نباید فراموش کرد که به خصوص کارگران، ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره به‌شمار می‌روند که زودتر از همه هم حذف شده‌اند.»
 
از اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم
 
به نقل از دنیای خودرو؛ مطلب زاده با اشاره به این‎که رئیس‎جمهور در این زمینه برخورد بسیار نامناسبی داشتند، تاکید کرد: «انتظار می‌رفت با دریافت این نامه، آقای روحانی نسبت‌به موضوع حساس شوند. به‌خصوص این‎که اصلی‌ترین آسیب اتفاقات فعلی بر مساله اشتغال است و رئیس‎جمهور نیز همیشه شعارهایی مبنی‌بر حفظ و ایجاد اشتغال می‌دهند. البته موضوع اشتغال دغدغه همه است. چراکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند. بر این اساس از این اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم.»
 
بخش خصوصی  در حال از بین رفتن است
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط در صنعت خودرو توسط دولت، اظهار کرد: «باید پذیرفت امروز حجم قابل‌توجهی از خودروسازی کشور هنوز متعلق‌به دولت است. دولت همان‎طور که امروز برای جلوگیری از نارضایتی مردم، به بنزین یارانه می‌پردازد، ممکن است بخواهد به خودروسازان دولتی نیز یارانه بدهد. اما نباید فراموش کرد قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعال هستند و توان زیان‌دهی ندارند. در غیر این صورت از بین خواهند رفت.»
 
به گفته وی، قیمت سایر مواداولیه و نهاده‌های تولید چندبرابر افزایش داشته و قطعه‌سازان برای تولید باید این هزینه‌ها را صرف کنند. درحالی که آن‎ها را مجبور می‌کنند محصول و تولیدات خود را با قیمت بسیار پایین عرضه کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
0

به درک که ورشکست شه این همه مردم کشته شدن تو جاده مهم نبود اشکال نداره ورشکست شه مجبورشن کیفیتو ببرن بالا یا وارداتو ازاد کنن که کپی رو اونا کنن اگه بتونن 😏
00:57  1397/09/10
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا 120
0

وقتی یه دولتی در ایران میگه میخواد دولت کوچیک شه و بحش خص.صی تقویت... همیشه به ضرر مردم.. یه سری دزد و جنایتکار دور هم......................
19:11  1397/09/08
پاسخ دادن
احمد
0

قیمت ها آزاد بشه و.لی تعرفه گمرکی هم صفر بشه و واردات آزاد.
11:08  1397/09/08
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂
شهریار : داداش شاید اشتباهی ب تو بنز دادن
فردوس دنا اتومات مشکی : آذربایجان شرقی بناب
مروت : سلام کوییک دعوتنامه تیرماه کی میاد اگه دعوتنامه واریزشدخودروروکی میدن
امیر : درود تحویل کی بودی
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم