واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 

واکنش نامناسب رئیس جمهور به نامه قطعه سازان برای آزاد سازی قیمت خودرو

 
با گذشت قریب به شش ماه از آغاز تحریم های صنعت خودروسازی و نزدیک به یک سال از آغاز جهش قیمت ارز، هنوز تکلیف قیمت گذاری خودروهای داخلی مشخص نشده است و این مسئله حالا در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار است که می تواند ماهیت وجودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور را با مخاطره روبرو سازد.
 
دبیر انجمن قطعه ‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه ‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
تلاش خودروسازان و قطعه سازان طی ماه های گذشته برای تطبیق نرخ محصولات خود با قیمت های جدید ارز هنوز به جایی نرسیده است و هر دو صنعت در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه ‌سازان در رابطه با این جلسه گفت: این هم اندیشی با حضور بیش از 100 قطعه‌ ساز کشور برگزار شد که در آن به مشکلات متعدد فعالان این صنعت در تولید قطعه بیان شد.
 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولید برای قطعه‌ سازان بسیار سخت است، افزود: قیمت تمام شده قطعه با توجه به افزایش قیمت ارز بسیار بالا رفته و از آن طرف خودروسازان قادر به پرداخت هزینه قطعات با قیمت‌ های بالا را ندارند .
دبیر انجمن قطعه‌ سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌ سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌ سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیمت خودرو برطرف خواهد شد.
 
 
 
بیگلو با تأکید بر اینکه در حال حاضر بلاتکلیفی بازار قیمت خودرو باعث شده تا دلالان به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند، گفت:
 
اگر قیمت خودرو آزادسازی شود تأمین قطعات با سرعت بیشتری از سوی خودروسازان انجام و از طرف دیگر تیراژ قطعه نیز افزایش پیدا می کند.
 
این در حالیست که کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده قطعه سازان نتوانند برنامه های خود را در موعد مقرر به انجام برسانند و کسری قطعات خودروها در خط تولید همچنان ادامه دارد.
 
 
 
دبیر انجمن قطعه‌ سازان تصریح کرد: امروز قطعه‌ سازان در تأمین ارز آن هم از طریق شبکه نیما با مشکل روبرو هستند به نحوی که با زحمت و با تأخیر بسیار می‌ توانند بخشی از ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. در رابطه با ما به ‌التفاوت نرخ ارز هنوز هیچ گشایشی انجام نشده است.
وی تأکید کرد: در صورت استمرار این شرایط این صنعت امکان فعالیت نخواهد داشت.
 
تعدیل 50 الی 70 درصدی شاغلین شرکت های قطعه سازی
اما با گذشت چند هفته از ارسال نامه استمداد طلبی قطعه سازا، نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو درخصوص نامه سرگشاده اعضای این انجمن به رئیس‌جمهور در مورد چهار مشکل اساسی و مهم در این صنعت، اعلام کرد: «متاسفانه مطلع شدیم دفتر ریاست‎جمهوری- نه خود ایشان- نامه را به دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت فرستاده است.»
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به این‎که اگر قرار بود وزارتخانه کاری انجام دهد تابه‌حال این اتفاق افتاده بود، گفت: «اما وزارتخانه همتی برای تغییر شرایط ندارد. به نظر می‌رسد در این شرایط یک‌سری ملاحظات مد نظر قرار دارد، درحالی که باید توجه داشت چنین ملاحظاتی می‌تواند به نابودی کل صنعت منجر شود.»
 
«آمار به دست‌آمده نشان می‌دهد همه شرکت‌ها بین 50 تا 70درصد نیروی انسانی و کار خود را از دست داده‌اند. در حالی که سرمایه واقعی یک صنعت، پرسنل و نیروی انسانی است که آموزش آن‎ها زمان برده و برای کسب تجربه عملی آن‎ها نیز هزینه‌های هنگفتی شده است. اما در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان ناچار نیروی انسانی فعال خود را تعلیق یا تعدیل کرده‌اند. نباید فراموش کرد که به خصوص کارگران، ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره به‌شمار می‌روند که زودتر از همه هم حذف شده‌اند.»
 
از اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم
 
به نقل از دنیای خودرو؛ مطلب زاده با اشاره به این‎که رئیس‎جمهور در این زمینه برخورد بسیار نامناسبی داشتند، تاکید کرد: «انتظار می‌رفت با دریافت این نامه، آقای روحانی نسبت‌به موضوع حساس شوند. به‌خصوص این‎که اصلی‌ترین آسیب اتفاقات فعلی بر مساله اشتغال است و رئیس‎جمهور نیز همیشه شعارهایی مبنی‌بر حفظ و ایجاد اشتغال می‌دهند. البته موضوع اشتغال دغدغه همه است. چراکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند. بر این اساس از این اقدام رئیس‎جمهور متعجب شدیم.»
 
بخش خصوصی  در حال از بین رفتن است
 
مهدی مطلب‌زاده با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط در صنعت خودرو توسط دولت، اظهار کرد: «باید پذیرفت امروز حجم قابل‌توجهی از خودروسازی کشور هنوز متعلق‌به دولت است. دولت همان‎طور که امروز برای جلوگیری از نارضایتی مردم، به بنزین یارانه می‌پردازد، ممکن است بخواهد به خودروسازان دولتی نیز یارانه بدهد. اما نباید فراموش کرد قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعال هستند و توان زیان‌دهی ندارند. در غیر این صورت از بین خواهند رفت.»
 
به گفته وی، قیمت سایر مواداولیه و نهاده‌های تولید چندبرابر افزایش داشته و قطعه‌سازان برای تولید باید این هزینه‌ها را صرف کنند. درحالی که آن‎ها را مجبور می‌کنند محصول و تولیدات خود را با قیمت بسیار پایین عرضه کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
0

به درک که ورشکست شه این همه مردم کشته شدن تو جاده مهم نبود اشکال نداره ورشکست شه مجبورشن کیفیتو ببرن بالا یا وارداتو ازاد کنن که کپی رو اونا کنن اگه بتونن 😏
00:57  1397/09/10
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا 120
0

وقتی یه دولتی در ایران میگه میخواد دولت کوچیک شه و بحش خص.صی تقویت... همیشه به ضرر مردم.. یه سری دزد و جنایتکار دور هم......................
19:11  1397/09/08
پاسخ دادن
احمد
0

قیمت ها آزاد بشه و.لی تعرفه گمرکی هم صفر بشه و واردات آزاد.
11:08  1397/09/08
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات تحویل تیرماه : سلام دوستان تارا اتومات تحویل تیرماه پیش فروش طرح مادران حدودا کی دعوتنامه میاد؟؟؟
حامد : برو نمایندگی یه نامه بنویس سرامیک نمیخوای ماشینت بعد 24,ساعت فاکتور میشه اگه گفتن نمیشه اصرار کن .
اصغر : حسین جون منم سی بهمنم طرح یکپارچه، هنوز فاکتور نشده، تارا دستی. کلی پیگیری کردم دوستانه و خصمانه فقط میگن صبور باشید فاکتور میشه.نانو سرامیکم نمیکنن سه ماه بعد پولشو میدن نامردا. ماها که پارتی و اشنا نداریم در حقمون اجحاف میشه
سلام a5 : رفقا من الان نزدیک ۸ ماهه ثبت نام کردم و هنوز هیچی به هیچ ی فداسرمون فقط اینو می دونم بت شیرینی. رشوه میشه ماشین رو بعضی ها زودنر تحویل می گیرن اینم فدا سرمون اما از این می سوزم که برج ۱۲ از کرمان موتور زنگ زدن گفتن بیا برگه امضا کن مدل ماشینت بشه ۱۴۰۴ ک قصدشون فریب و کلاه برداری بود البته که نرفتم ولی شرکت کرمان موتور دزده هشت ماهه یک میلیارد ازماه گرفته سودش میشه سیصد میلیون دوتا چکم پاس کردیم به اسم قسطی نقدی پرداخت کردین
میلاد : دوستان و همراهان عزیز بنده مفتخرم که اعلام کنم به شغل شریف خدمات ج.سی مشغول هستم ، هر کس خدمات خواست در محل در خدمتم، به همراه داداش سعیدعزیز و صد البته محسن اسفند ماه ، ریش سفید گروه
رز زرد : سلام بزرگوار انتخاب با خودته،ولی در کل درسته آدم رو کلافه میکنن تا تحویل بدن،اما اختلافش با بازار الان حداقل ۳۰۰ میشه ،البته این چند روز خیلی قیمتش شکست،بنظر من حیفه نفروش
J4 : دوستان عزیز مراحل من توی قسمت پلاک مونده ولی از پلیس من استعلام گرفتم پلاکم فعال شده سایت کرمان موتور بروز نیست انشاالله ماشین همه و زودتر بدن
ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک ا ... : من 10دی ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک اومد بعلت مشکل واردات سانروف خط تولید جی متوقف شده است آخه مگه میشه سانروف هم وارد می کنین ما چ گناهی کردیم
تبدیلی s3 به j7 : خوش به حالتون ما یک ساله پولمون گیره و هنوز ماشینی نداریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق 207خرداد : چرا الکی میگی خدای4ی چی گیرت میاد
امیرحافظ : سلام بله منم تحویل 30 اسفند واریز 22 دی امروز فاکتور شدم
مهرسام : 15359987درجواب النازشکری
علی : چه رنگی است
محمد : کدوم شهر هستی داداش???
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام یه مرحله برگشت عقب روی در حال صدور میچرخه
اتومات : دنا آپشنال اتومات فوری تحویل 9 اردیبهشت 4 اردیبهشت فاکتور 6 اردیبهشت پلاک
آپشنال : اواسط تیر
آپشنال : سنسور کمربند صندلی شاگرد به استانداردهای اجباری اضافه شد
Mmd : سلام واسه فروش ماشین وقتی هنوز مدارک نیومده باشه چقدر از ثمن معامله رو خریدار نگه میداره؟ اصلا چجوری معامله میکنن وقتی مدارک نیومده باشه؟