همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 

همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 
سال 94 و پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، پیش از هر صنعت دیگری، ابتدا کلید صنعت خودرو را روشن کرد. به گونه ای که شرکای خارجی یکی پس از دیگری درخواست همکاری با ایران را اعلام کردند. 
 
فرانسوی ها، ایتالیایی ها و چینی ها بیش از سایر شرکای تجاری پیشنهادات خود را برای ایران لیست کردند و صنعت خودرو ایران نیز از فرصت پیش آمده برای توسعه صنعت خودروی خود استفاده کرد و صنعت قطعه سازی و خودروسازی خود را گسترده تر از گذشته کرد. 
 
در این مدت صنعت خودرو ایران میزبان فرانسوی ها، ایتالیایی ها، آلمانی ها و چینی ها بود تا آن ها نیز فرصت رشد و توسعه این صنعت را در ایران بیابند. 
 
دو سال ابتدای برجام با موفقیت های پیاپی در توسعه صنایع داخلی و ارتباط موثر با خارجی ها گذشت تا اینکه ترامپ پایش را در یک کفش کرد و زمزمه های خروج از برجام را سر داد. از همان روزها واردات خودرو با مشکل مواجه شد و شرکای خارجی نیز از ترس نابودی برندشان و محدودیت های بین المللی برای اقتصاد و صنایعشان رفتن را بر ماندن ترجیح دادند. 
 
خودروهای پسابرجامی تولید شدند اما ...
حدود سه سال از قراردادهای پسابرجامی گذشت و در این مدت تنها قرارداد ایران خودرو و پژو آن هم بر سر تولید خودرو 2008 و پس از آن سایپا و سیتروئن برای تولید سیتروئنC3  به سرانجام رسید و سایر قراردادها در صف اجرا باقی ماندند. اما اکنون با خروج آمریکا از برجام و تعلیق قراردادهای شرکای فرانسوی، تولید این دو خودرو نیز مورد بحث و بررسی است.  
 
در همین میان قرارداد رنو و ایدرو به سکوت رفت و در نهایت قرارداد بن رو نیز اجرایی نشد. 
 
ایتالیا، فیات را در ایران احیا نکرد
 
در کنار این قراردادها، اما قراردادهایی هم بودند که  همچنان در گیر و دار تفاهم نامه نهایی‌اند. فیات که بارها بر سر ورود آن‌ها به کشور آن هم به واسطه بخش خصوصی صحبت شده اما همچنان در سکوت به سر می برد و هیچ صدایی از احیای آن در دوره تحریم های جدید بلند نمی شود. 
 
البته این در حالی است که همواره رابطه ایران و ایتالیا بر سر روابط تجاری دور از مناقشه بوده و ایتالیا از جمله اولین شرکای تجاری ایران بوده است. به گونه ای که از سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، ایتالیایی‌ها از جمله اولین گروه های تجاری بودند که با هیات تجاری شان به ایران آمدند و نه تنها قراردادهای تجاری و صنعتی متعددی منعقد کردند، بلکه ایران را نسبت به تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو امیدوار کردند.  ایتالیایی ها پس از برجام دوش به دوش ایران راه آمدند، تا جایی که این قدیمی ترین شریک تجاری ایران دست همکاری  با ایران را فشرد؛ اما با گذشت دو سال و نیم از اجرای برجام و اکنون در آستانه سومین سالگرد برجام که امریکا نیز خبر خروجش را اعلام کرد، ایتالیایی ها منفعل تر از همیشه در صنعت خودروسازی ایران اقدام کردند. 
 
اکنون با وجودی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو سال 97 را سال شکوفایی قراردادهای پسابرجامی و صنعت خودروسازی را با افزایش کیفیت عنوان می کردند، اما با آغاز سال 97 همه امید و آرزوها برای اجرای قراردادهای بین المللی از بین رفت. به گونه ای که تصمیم‌های ترامپ برای خروج از برجام به گونه ای لرزه به جان صنعت خودروسای ایران انداخت که نه تنها بازار وارداتی ها و داخلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، بلکه در حال حاضر سکوتی معنا دار برای اجرای قراردادهای پسابرجامی در این صنعت حکم فرمایی می کند. تا جایی که نه تنها بازار خودروهای وارداتی تحت تاثیر تصمیمات بین المللی مشوش شده، بلکه بازار خودروهای داخلی نیز به واسطه کمبود ارز و تغییرات در سامانه های عرضه ارز، تامین مواد اولیه قطعه سازان و در نهایت تولید و واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. 
 
تکلیف فولکس واگن با خودش هم مشخص نیست
 
در کنار قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو، شرکت خودروسازی فولکس واگن پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اما اکنون با اعلام تصمیم ترامپ بر سر خروجش از برجام،  زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال رفتن است،‌ البته بسیاری از صاحبنظران بر این باورند فشار آمریکا به آلمانی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.  از سویی دیگر اما اوایل مهرماه امسال هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران خروج شرکت خودروسازی سنگین ولوو از ایران را تکذیب کرد و گفت آنها به خاطر تحریم حجم کار خود را کم کرده‌اند.  با این وجود هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران گفته است که غول خودروسازی این کشور اروپایی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع نکرده است.
 
برخی کارشناسان اما بر این باورند که  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد و در غیر این صورت، باید صنعت خودروسازی ایران همواره در حسرت ورود فولکس واگن به ایران باقی بماند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مرتضی
0

ناراحت نباش فرزاد همه چیز درست میشه برای سلامتی شما ضرر داره!! شکر قرص نانی هست!
18:32  1397/09/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V4اتومات : اینجا مورد داشتیم 14شهریور یعنی جمعه فاکتور شده
تارا v1p : دوستانی که اطلاع دارن شرکت پنجشنبه ها هم فاکتور میکنه؟؟
فربد : تارا دستی v1p تحویل یک ماهه فروش فوری امروز کسی فاکتور شد؟؟ اگه فاکتور شدید تحویل کی و چه رنگی بوده؟؟
ابراهیم شاهین جی اهواز : شاهینهای زمستون که واریزی نداشتن براشون شاهین gl و شاهین پلاس تحویل سال دیگه باز شده. کسی خبر داره جریان چیه؟ شاهین پلاس چیه . اختلاف قیمت کارخونه و بازار چقده . منم هنوز تبدیل نزدم. موندم چه کنم چکار کنم .
ج ج : اقای ارش شما چندم تکمیل وجه کردین ما۱۶ هم هستیم
مهدی پلاس : سلام . دوستانی که حواله شاهین پلاس با موعد تحویل های تیر و مرداد و شهریور همین امسال رو دارن بگن لطفا
وحید : برو تبدیل بزن خیال خودت رو راحت کن،من امروز تبدیل زدم فاکتور و پلاک صادر شد
وحید : داداش تو دلت رو خالی نکنم منم مثل شما جی 17آذر بودم دیروز تبدیل زدم خیالم راحت شد مالم از دست نمیره امروز صبح هم فاکتور و پلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31مرداد مریم : تاریخ پرونده بروز نشد؟
علی : احتمالا خرداد1405
سورنن : دیروز تبدیل زدم ی مرحله رفت عقب
پیام : سلام دوستان من فرسوده 5مردادبودم دیروز 17برام تبدیل اومد 5340واریز کردم دیروز بعدازظهر فاکتور شدم امروزم پلاک شد جهت اطلاع دوستان بهمن 403 برنده شدیم فروردین ماشین را تحویل اسقاط دادم 7اردیبهشت 663 کل واریزی با احتساب پول اسقاط واریز شد 7تردیبهشت تکمیل پرونده کردم 18میلیون دیرکرد زده 4500هم که چند روز پیش کم کرده بودن
مصطفی : سلام لطفا هر کاری کردید بگید چک مردم را دادیم که نیسان بیاد باش کار کنیم
پانا : فاکتور بشی کسر میشه
مصطفی : رانا زیاده دیگه نوبت شهریور ماهی ها شده
اطلس : پس چرا ی تعداد تحویل گرفتن بااینکه تحویلی دی بودن تکمیل وجه خرداد
صالح : ازت شماره سند می خواد که می تونی بری از سامانه سخا قسمت استعلام استعلام کارت و سند بزنی اونجا شماره کارت سبز میاد برات!بعد راحت برو توی سامانه درخواست کارت سوخت اونجا ثبت نام کن 10 روزه میاد دستت 100 هزار تومن هم هزینه داره دیگه نیازی نیست بری به پلیس به اضافه 10
صالح : اگه داداش ماشینت پلاک شده خودت میتونی سفارش بدی توی گوگل سرچ کن درخواست کارت سوخت