همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 

همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 
سال 94 و پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، پیش از هر صنعت دیگری، ابتدا کلید صنعت خودرو را روشن کرد. به گونه ای که شرکای خارجی یکی پس از دیگری درخواست همکاری با ایران را اعلام کردند. 
 
فرانسوی ها، ایتالیایی ها و چینی ها بیش از سایر شرکای تجاری پیشنهادات خود را برای ایران لیست کردند و صنعت خودرو ایران نیز از فرصت پیش آمده برای توسعه صنعت خودروی خود استفاده کرد و صنعت قطعه سازی و خودروسازی خود را گسترده تر از گذشته کرد. 
 
در این مدت صنعت خودرو ایران میزبان فرانسوی ها، ایتالیایی ها، آلمانی ها و چینی ها بود تا آن ها نیز فرصت رشد و توسعه این صنعت را در ایران بیابند. 
 
دو سال ابتدای برجام با موفقیت های پیاپی در توسعه صنایع داخلی و ارتباط موثر با خارجی ها گذشت تا اینکه ترامپ پایش را در یک کفش کرد و زمزمه های خروج از برجام را سر داد. از همان روزها واردات خودرو با مشکل مواجه شد و شرکای خارجی نیز از ترس نابودی برندشان و محدودیت های بین المللی برای اقتصاد و صنایعشان رفتن را بر ماندن ترجیح دادند. 
 
خودروهای پسابرجامی تولید شدند اما ...
حدود سه سال از قراردادهای پسابرجامی گذشت و در این مدت تنها قرارداد ایران خودرو و پژو آن هم بر سر تولید خودرو 2008 و پس از آن سایپا و سیتروئن برای تولید سیتروئنC3  به سرانجام رسید و سایر قراردادها در صف اجرا باقی ماندند. اما اکنون با خروج آمریکا از برجام و تعلیق قراردادهای شرکای فرانسوی، تولید این دو خودرو نیز مورد بحث و بررسی است.  
 
در همین میان قرارداد رنو و ایدرو به سکوت رفت و در نهایت قرارداد بن رو نیز اجرایی نشد. 
 
ایتالیا، فیات را در ایران احیا نکرد
 
در کنار این قراردادها، اما قراردادهایی هم بودند که  همچنان در گیر و دار تفاهم نامه نهایی‌اند. فیات که بارها بر سر ورود آن‌ها به کشور آن هم به واسطه بخش خصوصی صحبت شده اما همچنان در سکوت به سر می برد و هیچ صدایی از احیای آن در دوره تحریم های جدید بلند نمی شود. 
 
البته این در حالی است که همواره رابطه ایران و ایتالیا بر سر روابط تجاری دور از مناقشه بوده و ایتالیا از جمله اولین شرکای تجاری ایران بوده است. به گونه ای که از سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، ایتالیایی‌ها از جمله اولین گروه های تجاری بودند که با هیات تجاری شان به ایران آمدند و نه تنها قراردادهای تجاری و صنعتی متعددی منعقد کردند، بلکه ایران را نسبت به تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو امیدوار کردند.  ایتالیایی ها پس از برجام دوش به دوش ایران راه آمدند، تا جایی که این قدیمی ترین شریک تجاری ایران دست همکاری  با ایران را فشرد؛ اما با گذشت دو سال و نیم از اجرای برجام و اکنون در آستانه سومین سالگرد برجام که امریکا نیز خبر خروجش را اعلام کرد، ایتالیایی ها منفعل تر از همیشه در صنعت خودروسازی ایران اقدام کردند. 
 
اکنون با وجودی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو سال 97 را سال شکوفایی قراردادهای پسابرجامی و صنعت خودروسازی را با افزایش کیفیت عنوان می کردند، اما با آغاز سال 97 همه امید و آرزوها برای اجرای قراردادهای بین المللی از بین رفت. به گونه ای که تصمیم‌های ترامپ برای خروج از برجام به گونه ای لرزه به جان صنعت خودروسای ایران انداخت که نه تنها بازار وارداتی ها و داخلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، بلکه در حال حاضر سکوتی معنا دار برای اجرای قراردادهای پسابرجامی در این صنعت حکم فرمایی می کند. تا جایی که نه تنها بازار خودروهای وارداتی تحت تاثیر تصمیمات بین المللی مشوش شده، بلکه بازار خودروهای داخلی نیز به واسطه کمبود ارز و تغییرات در سامانه های عرضه ارز، تامین مواد اولیه قطعه سازان و در نهایت تولید و واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. 
 
تکلیف فولکس واگن با خودش هم مشخص نیست
 
در کنار قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو، شرکت خودروسازی فولکس واگن پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اما اکنون با اعلام تصمیم ترامپ بر سر خروجش از برجام،  زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال رفتن است،‌ البته بسیاری از صاحبنظران بر این باورند فشار آمریکا به آلمانی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.  از سویی دیگر اما اوایل مهرماه امسال هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران خروج شرکت خودروسازی سنگین ولوو از ایران را تکذیب کرد و گفت آنها به خاطر تحریم حجم کار خود را کم کرده‌اند.  با این وجود هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران گفته است که غول خودروسازی این کشور اروپایی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع نکرده است.
 
برخی کارشناسان اما بر این باورند که  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد و در غیر این صورت، باید صنعت خودروسازی ایران همواره در حسرت ورود فولکس واگن به ایران باقی بماند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مرتضی
0

ناراحت نباش فرزاد همه چیز درست میشه برای سلامتی شما ضرر داره!! شکر قرص نانی هست!
18:32  1397/09/03
پاسخ دادن
فرزاد
0

به جهنم.ایشالله بدتر سرمون بیاد.تا سال دیگه کاملا برام روشنه اینجور که مردم پراید و تیبا میخرن قیمت پراید میشه ۱۰۰ میلیون.انشالله تا سال ۱۴۰۰ سوار پراید ۵۰۰ میلیونی میشیم
09:40  1397/09/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد