غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 

غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس در ایران/وقتی صنعت اتوبوس سازی مسافران خود را پیاده می کند

 
ظرفیت های تولید اتوبوس چندی است که در ایران نادیده گرفته می شود و این موضوع سبب شده تا هم واردات در این زمینه بیشتر شود و هم بسیاری از شرکت های تولید کننده در این امر به تعطیلی کشیده شوند.
 
 آمار تولید اتوبوس از ابتدای سال جاری شرایط خوبی را نشان نمی دهد. بررسی آمار تولید حکایت از آن دارد که در فروردین ماه تولید انواع اتوبوس در سه شرکت متوقف شده و در مجموع نیز به طور میانگین ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است همچنین  در خرداد ماه تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۴۶.۱ درصد کاهش پیدا کرده و تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید.
 
در تداوم این روند کاهشی که گاها به 100 درصد کاهش تولید منجر شده است، تیر ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۷۸ دستگاه رسید و مجددا تولید ۳ مدل اتوبوس در خودروسازان داخلی متوقف شد. در تیر ماه وضعیت نه تنها بهبود نیافت بلکه اعلام شد تولید انواع اتوبوس از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹ دستگاه رسیده است. همچنین مرداد ماه امسال نیز تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.
 
در مجموع در بخش اتوبوس طبق آمارهای منتشر شده در ۵ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۳۶۶ دستگاه خودرو تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۶۵۱ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید خودروسازان مهیا و روانه بازار شده بود که این مساله نشان‌دهنده افت    ۸/ ۴۳ درصدی تولید اتوبوس در کشور است.
 
به هر حال همه این آمار نشان می دهد چرخ تولید اتوبوس سازی در نیمه نخست سال پنجر شده و موتور آن به ریپ زدن افتاده است و تولید شرکت های مختلف اتوبوس سازی از قبیل شهاب خودرو، اسنا، ایران دیزل، رامک دیزل  و .... همگی به صفر رسیده و سر انجام به تعطیلی کشیده شدن این مجموعه ها منجر شده است.  در حالی که صنعت اتوبوس سازی در کشور به شدت به مشکل برخورده است مسوولان شهرداری برای رفع نیاز کشور حتی به واردات اتوبوس های دست دوم هم اشاره می کنند.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:«در بحث تولید اتوبوس دو نکته اساسی وجود دارد، اول آنکه اتوبوس  در داخل کشور مشتری خاص دارد. در واقع می توانیم بگوییم مشتری اصلی اتوبوس خود دولت، سازمان شهرداری ها ،بهداری ها و اتحادیه های اتوبوسرانی ها هستند. به هر حال عمده مشتریان اتوبوس یا دولت است یا نهاد های وابسته به دولت و یا به نوعی حاکمیت است.»
 
او ادامه می دهد:« نکته دومی که در مورد اتوبوس وجود دارد گران بودن این محصول است. اتوبوس یک محصول گرانی است که بدون کمک و تامین بخشی از هزینه های تولید توسط همین مشتریان دولتی، امکان انبوه سازی در این محصول وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در بحث اتوبوس وجود دارد بحث دانش فنی  و تکنولوژی سطح بالای تولید اتوبوس  و به طور ویژه در ماژول های اصلی است . همه این ها دست به دست هم داده تا بحث تولید اتوبوس به حاشیه برود.»
 
این کارشناس تصریح می کند: برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.» 
 
او ادامه می دهد: «از آنجایی که واردات بسیار راحت و شیرین است معمولا همین مشتریان عمده و دولتی گاهی اوقات تمایل دارند نیازشان را از طریق واردات تامین کنند.البته نوسازی ناوگان لجستیک درون شهری و برون شهری کار بسیار ضروری و واجب است و نمی شود منکر آن شد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
او یادآور می شود:« اگر  این ظرفیت فعال شود، نیاز بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل درون شهری  را از طریق پتانسیل های داخلی و تولید داخل تامین کنیم. این غفلت برخی اوقات عامدانه و گاهی اوقات سهل انگاری  و بعضی وقت ها بی توجهی دولت به این بخش است. متاسفانه  در این امر غفلت می شود و در دقیقه 90 به بحث واردات می پردازند و اولویت نیاز داخل را مطرح و از این طریق بحث واردات را مطرح می کنند.»
 
این کارشناس در مورد اثر تحریم ها بر تولید اتوبوس می گوید:« اتوبوس هم یک نوع خودرو است و همانند سواری سازی و سگمنت های سایر محصولات تجاری، با تحریم ها  در تامین قطعات  و تامین ماژول های اصلی دچار مشکل شده  و در تنگنا قرار گرفته است. اما من معتقدم ما در خودروهای تجاری اگر که به اندازه کافی توجه و سرمایه گذاری شود نمی گویم به روزترین اتوبوس ها با بالاترین سطح تکنولوزی  اما می توانیم نیاز داخل کشور را تامین کنیم.»
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا 120
4

اگر قیمت تمام شده خارجی مناسبتر باشه و بهمون بفروشن... مشکل اینه که دیگه اصلا کسی با ایران تجارت نمیکنه
17:27  1397/08/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : طبق گفته بقیه، کسانی که موعد تحویل قبل سال بودن و درخواست حذف سرامیک دادن دو سه روز بعدش فاکتور شدن.
بستان j4 : جی ۴ مشهد ، کسی امروز تحویل گرفته؟؟نمیدونم با لاکپشت میارن ، از شنبه بارگیری شده
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت طرح تبدیلیJ7 ممنونم ان شاء الله برای شما هم اتفاقات خوب بیفته. اون چیزی که آدم رو خسته می‌کنه بدعهدی وبدقولی هست اگر همون موقع ثبت نام میگفتن اینقدر تاخیر ممکنه باشه طرف حساب کار رو می‌کنه بعد تصمیم میگیره خرید کنه یانه، نه اینکه بازار ترفند مشتری رو مجاب کنند که ما 60روزه و90روزه تحویل می‌دهیم بعد ثبت نام دیگه جواب سربالا میدن این خیلی بده . الان که ماشین بنده آماده ترخیص وبارگیری هست.شرکت مرکزی یه حرفی میزنه، نمایندگی محل ثبت نام یه حرفی .
قاسم : با سلام .چرا دوتا کارخانه خودرو توی ایران داریم دارن محصولات بی کیفیت به دست مردم میدن.من بیشتر با کارخانه سایپا ماشین تولید میکنید قطعات بی کیفیت بعد قطعه توی نمایندگی ها اصلا وجود نداره بابا تورو خدا وجدان داشته باشین .اگه توی ایران بیان شرکت های خارجی ماشین تولید کنن رقابت بین شرکت‌ها باشن این جور بااعصاب مردم بازی نمیکنن ایارو به حساب مهندس میگن هیچی ازماشین سر در نمیاره یا مکانیک بیرون شاگرد بوده الان مکانیک نمایندگی شده.خواهشمندیم ازبازرسی کل یه نظارتی برعملکرد سایپا ونمایندگان های شهرستان داشته باشن چون هیچگونه خدمات پس ازفروش ندارن .یه در میخان لیگ لاژ کنن پول میگیرن.تعویض روغن بیرون ارزونتره اونجا میبری صبح ساعت ۷/۳۰ ببر منتظر تماس باش نمایندگی بهت بدن نمیدونی چی ریختن
جی 4 : سلام دوستان از کجا بفهم که ماشین بار گیری شوده؟
هادی : اگه ماهی ۱۰۰۰ تاش cvt باشه . ۱۰ هزارتا نفر تحویل اسفند باشیم . شاید اصلا امسال بهمون نرسه. چون نفرات اسفند از دی بهمن خیلی خیلی بیشترن. دوسال پیش همه رو انداختن اسفند گفتن یه فکری به حالشون میکنیم
علی : سلام،اخرین پیگیری که کردم تا ۱۱/۲ فاکتور شده، من خودم ۱۱/۶ هستم و‌هنوز فاکتور نشده،جهت اطلاع به دوستان
حامد : کسی فاکتور نشد امروز؟
تارانتینو : مبارک باشه به سلامتی
داود : فرسوده ها رو بر اساس سنشون یا ۳۵ یا ۷۰ یا مثل من که پراید ۸۰ بود ۱۰۵ تومن کارخونه از قیمت ماشین کم کرد و ۳ تومن هم مرکز اسقاط پول واریز کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
متین : سلام بله 1 ماه احتمالا بزور تا 30 ام ماشین رو پلاک کنند و فاکتور
مجتبی : من اول اسفند تکمیل وجه ساینا کردم و 14 برگه سخا رو تحویل نمایندگی دادم کی فاکتور میشه
مهرسام : دروغم چی الان سه روزپلاک شده ماشینم
mohammad051 : سلام اخرین تکمیل وجه تاکی انجام شده برا تحویل/5/17کی پیامک تکمیل وجه میاد بنظرتون
پدرام : برای شما چند روز بعد پلاک شدن پیامک تحویل حضوری اومد برای شما؟ اسناد ماشین صادر شده و تیکش سبز شده الان؟
اکستریم vx : سلام هم دردان 24 آذر ماه 403 اکستریم وی ایکس ثبت نام کردم قول داده بودن 40 روزه ماشین تحویل میده نمایندگی خسروانی قبل عید اواخر بهمن متخ فاکتور پلاک شد اواسط اسفند مدارک رسید دستم الان 9 اردیبهشت هنوز خبری از تحویل نیست 4 میلیارد پول دادم 5 ماه هست خبری از ماشین نیست بهونه الکی میارن دیون دولتی باید مشخص بشه بعدش دوستان هم باور میکنن ماشین من 403 هست بهمن ماه فاکتور پلاک شده برگ سبز کارت ماشین اسفند اومده همه کارای این ماشین 403 انجام شده الان چه ربطی به دیون 404 داره
خودرو پلاس : دکتر سید محمد رمضان پورشوبی وکیل پایه یک دادگاه دادگستری متخصص در امور حواله خودرو
ماریا : برگ کمپانی و بیمه نامه رو هر وقت براتون پیام اومد باید از نمایندگی برین تحویل بگیرین.
آریزو 8 مجید : تا موعد تحویل شما مشکلات شرکت حل میشه و میدن
صولتی 22 ابان : شماره پذیرش هم 12029743 هست دیروز هشتم فاکتور شدم