تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 

تابلو ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسید

 
این روزها خودرویی‌های جاده مخصوص حال و روز خوشی را تجربه نمی کنند. پس از ممنوعیت واردات و نوسانات شدید نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده این بار جذب سرمایه ها برای روی پا ماندن خودرویی‌هابه امری دشوار تبدیل شده است.
تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری ها این بار به جاده مخصوص رسیده است و خودرویی‌ها در دوربرگردان جاده ممکن است متحمل ضرر و زیان هایی شوند که در آینده قابل جبران نباشد.
 
دو خودروساز بزرگ در نیم سال نخست سال با زیان دهی وحشتناکی رو به رو شده اند که آیینه تمام نمای بنگاهداری دولتی در اقتصاد کشور است. تصمیمات عجیب و غریبی که دولتی ها از  تغییر مدیران گرفته تا قیمت‌گذاری و قراردادهای خارجی همه گواه این مدعاست.  این دوخودروساز بزرگ کشور اگر تا پایان سال با همین فرمان جلو بروند، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می شوند.
 
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، قیمت‌گذاری دستوری نماد دخالت‌های دولتی در امور خودروسازان به حساب می‌آید و در این سال‌ها اصلی‌‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی  نیز همین موضوع بوده است. اما اکنون دولت و بانک ها هم که عمده محل تامین سرمایه برای خودروسازان و خوردویی ها بودند اکنون با مشکلات زیادی رو به رو شده اند.
 
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« اکنون صحبت کردن در مورد سرمایه گذاری خارجی بسیار امری رویایی است اما در فرصت پسابرجام که می توانستیم از آن امتیاز بگیریم و استفاده کنیم، به بدترین شکل ممکن با آن برخورد کردیم و می شود گفت فرصت را از دست دادیم. وزارت صمت عملکرد بسیار بدی در زمان پسابرجام داشت و وزیر وقت آن زمان  با اصرار و دخالت در  قرارداد های خودرویی که چه کسی شریک چه کسی شود  و چه کسی اول وارد بازار شود و سپس چه کسی نهایتا سبب شد تا ما نتوانیم از فرصت طلایی که وجود داشت هیچ استفاده ای ببریم که انتقاد بسیاری هم در آن زمان به او شد.»
 
او در مورد سرمایه گذار های داخلی نیز بیان می کند:« اگر نگاهی به بخش سرمایه گذاری بیاندازیم، عمده محل تامین سرمایه چه در حوزه قطعه سازی چه در حوزه خودروسازی، دولت و بانک های دولتی و یا مردم مصرف کننده بوده اند. در شرایط فعلی با توجه به اینکه بانک ها و دولت درگیری های شدیدی دارند طبیعی است که جریان سرمایه گذاری از سمت دولت و بانک ها کاهش پیدا کند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: «در مورد اینکه سرمایه را از مردم جذب کنند و یک سرمایه گذاری شود، این موضوع اتفاق نمی افتد چرا که سیاست های غلطی که خصوصا رییس شورای رقابت به عنوان متهم اصلی و ردیف اول این موضوع با اصرار های بیجا و بی منططق  در پیش گرفته  باعث ایجاد شکاف بین  قیمت بازار و کارخانه شده است. نهایتا هم منجر به این شده که سرمایه هایی که بعد از برجام در حال جذب شدن است به مشتری هایی که از قبل به او ارزان تر خودرو را تحویل داده اند  داده می شود در واقع کسی که اکنون دارد 10 میلیون پیش پرداخت برای خرید خودرو به سایپا می دهد آن را به سایپا نمی دهد این پول را به کسی می دهد که امروز یک پراید خریده است، چون پرایدش را 10 میلیون تومان ارزان تر خریده است.»
 
او ادامه می دهد:« در واقع ساختار مالی داخلی و روند کلی مدیریت در صنعت  به خصوص در حوزه های وابسته به تجارت خارجی  و به طور ویژه در این هفت الی هشت ماه گذشته به قدری دچار آشفتگی و بی برنامگی است که سبب شده وضعیت بد و وخیمی را تجربه کنیم.»
 
به گزارش خودروکار، وضعیت صنعت خودرو روز به روز در حال آشفته تر شدن است. تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا سبب شده تا دیگر بر روی سرمایه گذاری خارجی ها هم در ایران در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نشود حساب کرد و به عبارتی تابلوی ورود ممنوع سرمایه گذاری به جاده مخصوص رسیده است. زاوه در مورد اینکه راه چاره خروج از این بحران چیست می گوید:« دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد،چرا که آن ها نشان داده اند امکان مدیریت آن را ندارند باید اجازه دهند اقتصاد با ساز و کار طبیعی و عرضه و تقاضا به تعادل برسد و مدیریت شود و دولت صرفا سیاست های کلان را اجرا کند و از بنگاه داری خارج شود تا صنایع بتوانند از بحران خارج شوند حتی اگر این موضوع اتفاق بیافند ممکن است باعث تحول صنایع از جمله صنعت خودرو شود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
شاهین ۲ اردیبهشت : حالا چرا شنبه همین فردا برین
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
رز زرد : سلام داداش منم شرایط شما رو دارم چندین بار هم با کارشناسان تماس گرفتم میگن تاریخ دعوتنامه مشخص نیست و ما اطلاعی نداریم،همین
سوم بهمن : افرادی که پارسال همون روز اول دوم تکمیل وجه کردن با موعد تحویل ۳۰ اسفند همون بهمن فاکتور شدن ولی بقیه گرفتار شدن مثل خودم تکمیل وجه ۱۷ بهمن و خبری نیست
مهدی شاهین جی : سلام شنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۱ همتون بیاید ، منم میام ، این حرو..مزاده ها فقط شاهین cvt فاکتور میکنن ، خب بی..نا..موسا اگه سانروف ندارید چیجوری cvt تولید میکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانامرداد : سلام فاکتور وپلاک چندم بود
اهواز : چیزی ک فروختی ، دیگه چشمت دنبالش نباشه ، خیرش ببینه
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : دوستان من یازدهم بهمن کل 407تومن رو واریز کردم و تحویلش نود روزه به نظرتون کی فاکتور میشیم. ...
سورن 5 تیر : سلام دوستان تنها راهی که میشه فهمید تقریبا کی فاکتور میشیم اینه که اونای که فاکتور شدن همگی بیان بگن چقدر سود تاخیر داشتن اونای که فاکتور شدن فروش فوق العاده وفروش فوری بیاید بگید در لحظه فاکتور شدن چقد سود تاخیر داشتین
اطلس جی اسفند1403 : یکی ازدوستان امروز فاکتور شده تکمیل وجه 12 اسفند بود
میلاد : اگر باهاش کار کنی داداش بتونی تحملش کنی و یکار دائم براش پیدا کنی نمیفروشیش درآمدش خوبه.ولی اگر دنبال بیرون رفتن باهاش جاده و یا داخل شهری اسنپ وانت باشی سر یماه فروختیش.جا یه سید چای تووش نیست صندلیا مزخرف فرمون توو شکمت دیسک کمر گرفتن روو شاخشه واقعا سرطان هست یک ملیاردم پولشو میگیرن.بعدم هرجا بری برا بار انتظار دارن بارو پیاده خالی خودت کنی.نمیدونم قبلا داشتی یا نه شرایط کارشو بلدی یا ک نه.من توو کتم نرفت.ولی اگر بتونی سختیو شرایطشو تحمل کنی و یجا کار ثابت براش پیدا کنی درآمدت خوبه توکل به خدا هرچی خیره برات اتفاق بیوفته
علوی : میارمش قسط هاش رو تا آخر میدم قسط هاش با سود حساب شده هر 4 ماه 80 میلیون دیگه ولش میکنم تا پایان قسط ها بغد میفروشمش این طوری بهتر نیست
سورن : نه دریافت پرونده هم بروز نمیشه
بهران اطلس20اسفند(آذر) : سلام بچه ها کسی نمیدونه تا چند اسنفد فاکتور کردن؟؟؟؟؟؟یعنی بازم وایساد؟؟؟؟
اطلس : سلام ممنون میشم بگین یعنی چی براساس سخا؟