ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 

ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 
ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند و که به شرح زیر است:
 
ترمز کاسه ای (Drum Brake):
 
مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت ودر آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.
 
در ترمز های کاسه ای کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند. دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمزروی آن‌ها کوبیده شده است روی طبق ثابت محور نصب شده‌اند. در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک‌ها به طوری تنظیم می‌شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت‌های روی کفشک وجود داشته باشد. وقتی راننده پدال ترمز را می‌فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ‌ها هدایت می‌شود. پیستون‌های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ترمز حرکت می‌دهند؛ در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن آن است.
 
ترمز دیسکی (Disc Brake) :
 
مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است.اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است. برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که درسیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک می‌شوند.
 
در ترمز دیسکی بجای کاسه ترمز از یک دیسک چرخان و بجای کفشک‌های خمیده از یک جفت کفشک مسطح بنام لنت ترمز استفاده می‌شود. در هنگام ترمز گرفتن این لنت‌ها به دیسک در حال چرخش فشرده می‌شوند. همچنین لنت‌ها از پشت به یک سیلندر و پیستون متصل هستند. در هنگام ترمز گرفتن، فشار روغن پشت هر پیستون، آن را به طرف بیرون می‌راند، در نتیجه لنت‌ها به دیسک فشرده می‌شوند. در اثر تماس لنت‌ها با دیسک، سرعت چرخش دیسک و چرخ کاهش می یابد و چرخ متوقف می شود.
 
تفاوت ترمز عقب دیسکی و کاسه ای چیست؟
 
ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ‌های جلو است و از همان روش چرخ های جلو بهره می‌برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه ای دارد و معمولاً برای مدل هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می‌شود. این ترمز از نظر قدرت، مزینی بر ترمز کاسه‌ای ندارد و بیشترین مزیت آن خنک کاری سریع و زمان عکس العمل کوتاه تر است.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

امیر
0

سلام
دوستان من چرخ عقب پراید دیسکی گردم والان از تر مزش لذت میبرم فقط یه مشکل کوچیک داره با یه نیش تر مز ماشین متوقف میشه میخوام شدت تر مز کم کنم کسی میدونه چطوری میشه این کار کرد
18:27  1398/06/29
پاسخ دادن
ابی
1

آفرین، کار خوبی کردی، ترمز خیلی حیاتیه.
کجا دیسکی کرد؟ نمایندگی یا؟
01:51  1402/12/21

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

ترمز ماشین رو به هیچ وجه عوض نکنید از کاسه ای عقب به دیسک عقب ارزش هزینه نداره.. ماشینهای خیلی قدیمی اگر چهار چرخ ماسه ای هست کیت ترمز دیسکی جلو میتونه خوب باشه ........ دلیل نکته اول اینه که ترمز عقب نقش کنترل ته ماشین رو داره و نقش اصلی ترمز با جلوست... نکته دوم اینکه ترمز های کاسه ای به گل ولای و کلا خیسی هیلی حساسن و در شرایط خیسی سر میخورن بجای ترمز گرفتن.... پس در مجموع مگر اینکه رالی بخواین شرکت کنید که خنک شدن ترمز براتون مهمه .. دست به ترمزهای فابریک نزنید که این کیتها تله پول هست... مسابقه که کلا با شرایط رانندگی عادی 100 درصد متفاوت هست و از ترمزهای کربن و سرامیک استفاده میکنن و زغالها هر مسابقه عوض میشن!! بهرحال دستکاری ترمز فابیریک هزینه زیادی هستش که اضافست و مگر در مورد کاربردهای خاص...
21:00  1397/08/18
پاسخ دادن
ابراهیم
4

سلام
میدونستید شرکت کارمانیا ماشینی که یکسال قبل گفته بود حدود ۱۳۰ میده و حدود نصفش رو هم گرفته بود ، الان بعد از ماهها تاخیر که هنوز هم ادامه داره ، گفته قیمت رو بالای ۲۵۰ میلیون میزنیم.
واقعا شرم آوره پول مردم رو گرفتن حالا هم دارن اینجور قیمت میزنن.
*****لطفا اطلاع رسانی کنید*****
22:26  1397/08/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد