جایگاه ایران در انقلاب صنعت خودرو/ سال ۲۰۳۰ صنعت خودرو ایران کجاست؟

 

جایگاه ایران در انقلاب صنعت خودرو/ سال ۲۰۳۰ صنعت خودرو ایران کجاست؟

 
شکی نیست که سیستم‌های اقتصادی روز به روز به طرز چشمگیری در حال تحول هستند و در مقابل نیز به توسعه بازارهای نوظهور، پیشرفت فناوری‌های جدید و محرک‌های تحول در سیستم‌های اقتصادی نیاز دارند. در این میان، سیستم حمل و نقل شهری و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید برای بقای خود، همتراز با سایر تکنولوژی‌های روز حرکت کند.
 
بر اساس آنچه تاکنون تحت عنوان «انقلاب در صنعت خودرو؛ چشم‌انداز سال ۲۰۳۰»  منتشر شده و آنچه درباره سند چشم انداز خودرو در کشورمان مطالعه شده است، پرسشی مطرح است که کشوری همچون ایران که از طرفی پتانسیل تولید، نیروی انسانی کارآمد و کافی برای توسعه صنایع به ویژه صنعت خودرو را دارا است و بارها در این باره اقداماتی ثابت شده ارائه داده است، چگونه باید خود را به انقلاب صنعت خودرو در سال 2030 که بسیار از آنچه در سند چشم اندازمان است، نزدیک کند و در آن سهمی داشته باشد؟
 
عبدالله بابایی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می‌گوید:«عمدتا در اکثر کشورها، صنعت خودروسازی چرخ دنده اقتصاد آن کشورها محسوب می شود و با صنعت خودروسازی به توسعه یافتگی رسیده است و می‌رسند.» 
 
او می‌افزاید:«صنعت خودروسازی تعداد زیادی صنایع  دیگر همچون صنایع فولاد، قطعه سازی، تایر سازی و غیره را درگیر می‌کند و به رشد و توسعه آن‌ها نیز کمک می‌کند». 
 
بابایی ادامه می‌دهد:«حال برای اینکه بخواهیم در صنعت خودروسازی پویاتر عمل کنیم، نباید راه‌هایی که قبلا رفته شده را دوباره طی نکنیم. به طور مثال چرخ را دوباره اختراع نکنیم. بلکه از تجربیات سایر استفاده کنیم و چند سال جلوتر حرکت کنیم.» 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: « باید سعی شود با ارتباطات، اشتراکات و جوینت ونچرهایی که پیش‌تر نیز در کشور انجام می‌شد، تولیدات مشترک را اجرایی کنیم. همان کاری که چین برای توسعه صنعت خودروسازی خود انجام داد و سال‌های سال، برای کارخانجات بزرگ خودرو تولید کرد و برای خودش اعتبارسازی کرد، گرچه نمی توان همه اقدامات این کشور را مثبت ارزیابی کرد، اما در پیشرفت و توسعه صنعت خودروسازی اش موفق بود». 
 
او می‌افزاید: « شاید در حال حاضر به دلیل فشارهای فعلی و بین المللی، نتوانیم همانند گذشته عمل کنیم، اما مشاهده کردیم که ایران خودرو و سایپا توانستند در مقطعی با خودروسازان خارجی جوینت شوند و تولیداتی عرضه کند. از این رو این امیدواری وجود دارد که در آینده نیزدیک بازهم این اقدامات صورت گیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند:« هنگامی که اولین ارتباط ها برقرار شود، به طور طبیعی در کنار این توسعه، صنعت خودروسازی، صنعت قطعه سازی نیز می تواند با الگوگیری از کشورهای توسعه یافته آموزش ببیند. 
 
به گفته او، با این حال آنچه اکنون به عنوان زیرساخت و توانمندی در دل این دو صنعت وجود دارد، این اتفاق مسیر سختی برای صنعت خودروسازی نیست.
 
بابایی تاکید  می‌کند:«در حال حاضر به دلیل اهمیت صنعت خودروسازی، اولین تحریم ایران نیز تحریم صنعت خودروسازی بوده است، اما همواره امیدواری وجود دارد تا این فشارها نیز کمتر شود یا این صنعت نیز مسیر پرتلاش‌تری را طی کند.»
 
او در پایان با اشاره به پیش‌بینی صنعت خودرو برای سال آینده و نگرانی فعلی برای این صنعت ادامه می‌دهد: « گرچه ماه‌های پیش رو کمی برای مردم ایران سخت خواهد بود، اما امیدواری برای بهبود شرایط در سال آینده پیش‌بینی می‌شود».
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
4

همینطوری که نمیشه کلی گفت چند ماه بده و بعد غالی میشه ... با کدوم شواهد و مدارک ... اتفاقا امسال خوبه و سال دیگه کلا بد میشه.. اینجوری هم میشه رو هوا صحبت کرد
21:26  1397/08/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا