نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
حسنی : چقدر ما بدبختیم 😢
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
حمزه شاهین۱۴اذر : سلام ما که رفتیم وکیل دادگستری قرارداد نشون دادیم گفتن باید بری تهران شکایت کنیم 🔴🔴 میشه راهنمایی کنید یزد هستیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی اسفند1403 : چیزی به مدارس نمونده و هنوز که هنوزه بدون ماشین هستیم بعدم بیا هر ماه 1/300 بده سرویس مدارس
اطلس جی اسفند1403 : نمی دونیم چکار کنیم با سایپا خداشاهده
207 هیدرولیک : سلام دوستان 207 هیدرولیک رو چجوری تحویل میدن؟
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : 12075576 خیر فقط دعوتنامه اومد تکمیل وجه کردیم گفتن 11 شهریور فاکتور میشید
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : دوستان تو قسمت فاکتور بعضی ها میگن زده تعهدات دهه اول مرداد یا دهه دوم مرداد یا دهه سوم در حال فاکتور است؟درسته چون برای منو زده تعهدات ماه جاری در حال فاکتور می باشد ا
جواد : سلام، میشه با جزئیات بفرمایید و نوع خودرو را مشخص کنید. ممنون
ساینا فوق العاده11بهمن : خدا کنه داداش من که تا فاکتور نشه باورم نمیشه انقدی که تو این چند وقت این کارشناس های سایپا هرسری یه چی بهمون گفتن
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : خرداد با رینگ تموم شدن برای شما کدوم مدل 207هست؟
یاسر : دوستان تحویل خرداد همه فاکتور شدن یا باز مونده
خلیل یاری : ولله من هر موقع زنگ میزنم یه بار میگن تا28اردیبهشت یه بار میگن 30اردیبهشت یه بارم تا 3 خرداد نمی دونم دیگه کی دروغ میگه کی راست 13خرداد واسه کوییک سفید و قرمز که طرح 1ماهه بود واریز کردم میگه پذیرشت18خرداده صبور باشین زیاد طول نمیکشه،،😑