نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممدرضا : سلام دوستان او شب مو پیام گذاشتوم پراید نگه میداروم امشو رفتوم ارثمه از بابام گرفتوم فردا موروم بازار ی کا دبلیو سی پنچ میگیروم😄😅😍😍😍😝😝
تارا v1 مشکی : سلام دوستان الکی دارید بحث می کنید ببینید تعزیرات با 15 در صد گرون شدن موافققت کرده ایران خودرو 25 درصد گرون کرده پس اگر که محکوم بشه که نمیشه شما روی 10 درصد مازاد پولی که دادید حساب کنید...
محمد : 😂😂😂😂والا پزشک هستم تخصص داخلی، ماشینم پرایده و هنوز نتونستم چیز دیگه ای بگیرم 😆
ایکس ۵ : بله روزهای کاریشونه
X5 : دوستان پنجشنبه ها هم جز روای کاری کرمان موتوره درسته؟؟؟
شهرام : سلام. تو اخبار گفت برید از سایپا به خاطر تاخیر به سازمان حمایت از مصرف کننده شکایت کنید دوستان که تاخیر هستند برید شکایت کنید دیدید ایران خودرو رو جریمه کردند حتما تاثیر داره شکایت زیاد بشه
حمید : من به سایپا زنگ زدم اپراتور گفت به علت نداشتن سانروف فعلا از فاکتور خبری نیس این مشکل برای اطلس و شاهینه و تا آخر شهریور هم امید نداشته باشین من خودم تکمیل وجه ۳ اردیبهشتم
ناشناس : در جواب شاهین جی بله حتما اول پیامک تبدیل رو گوشی تون میاد بعد تبدیل میزنید همین جوری نمیشه تبدیل زد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا قالپاق : دوستان طبق بخشنامه چهارمین فروش ایرانخودرو اسفند 403 که فروش فوق العاده رو زدن 90 روز پس از تکمیل وجه پیش فروش را هم زده بودن مهر 1404 که من تحویل مهر هستم . بعد از اون 3 دوره فروش 207 دنده ای همه پیش فروش هستن با تحویل آبان به بعد ، پس عملا فروش فوقدالعاده بخشنامه اسفند 403 اگر با تحویل تیر انجام بشه ، عملا مرداد و شهریور ثبت نامی وجود نداشته آیا ما که تحویل مهر هستیم نباید در شهریور فاکتور بشیم ؟!
اخرتیری : خدا به داد ما برسد 12 هزارتا بعد شما هستم اردیبهشت تکمیل وجه کردم اخر تیر باید میدادن... 15 بهمن 403 هم ثبت نام کردم😭😭😭😭😭😭😭😭
ادیب : سلام زمان ارسال دعوتنامه بستگی به سایپا داره احتمال داره قبل از آذر یا یا خود آذر بفرسه اگر افزایش قیمت بعد از آذر باشه به شما افزایش قیمت نمیخوره حتی اگر دعوتنامه برا شما ارسال نشده باشه واگر تکمیل وجه کردی قبل از آذر و در آذر افزایش قیمت دادند باز هم افزایش قیمت شامل حال شما نمیشود چون وقتی تکمیل وجه کردی دیگه همه چیز تمام است
نرگس : کسی می دونه کوئیک جی ایکس ال تا چند اردیبهشت فاکتور شده ، اگه کسی می دونه بگه ، بدون وسیله زجر کش شدیم
اخرتیری : نترس با این تحویل دادنشون 600 هم رد میکنه چون معلوم نیست کی تحویل بدن😂 تا اون موقع
اخرتیری : امروز که تعطیل بود فاکتور شدی🙃🙃🙃🙃🙃
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : سلام، اگر تغییر رینگ یا تغییر رنگ بیاد وقتی وارد سایت شدید و نام کاربری و کلمه عبور رو وارد کردید . یک صفحه جدید روی صفحه اصلی میاد ولازم نیست وارد منوی خاصی شوید ، به محض ورود به کاستومر رویت میشه
هوش مصنوعی : از عوامل سایپا چه ضایع پیام دادی حرمله
علی : شما با این شایعات می خواید مردم خودرو نفروشن تا عرضه کم بشه و قیمت بره بالا نفعش برای خودروساز و دلال هست مردم فقط گرانی تحمل میکنن
پیش فروش تکمیل 11 اسفند : بله خرداد بوده تو گروه سایپا هم گفتم