نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 

نگاهی به عملکرد سیستم VC توربو در پیشرانه‌های جدید اینفینیتی

 
از زمانی که موتورهای درون‌سوز برای اولین بار ساخته شده‌اند تا به همین امروز مهندسین و خودروسازان پیوسته در حال ابداع سیستم‌ها و قطعاتی بوده‌اند تا عملکرد آنها را بهبود ببخشند، البته با ورود موتورهای الکتریکی و مشکلات موتورهای بنزینی ازجمله آلایندگی، مصرف سوخت فسیلی و… بسیاری از شرکت‌های بزرگ توجه بسیاری به آنها (موتورهای الکتریکی) داشته و درصد عظیمی از بودجه خود را به توسعه و بهبود پیشرانه‌های الکتریکی اختصاص می‌دهند.
اما هنوز عشق ماشین بازها به پیشرانه‌های درون‌سوز و هیجانی به‌مراتب بسیار بیشتر از موتورهای الکتریکی بوده و باعث می‌شود تا خودروسازان از تکاپو برای هرچه بهتر کردن این پیشرانه‌ها دست نکشد.
 
 
اینفینیتی؛ برند لوکس شرکت نیسان در سال 2018 یکی از سیستم‌های فوق‌العاده منصوب بر پیشرانه‌های بنزینی را با نام وی سی توربو (VC turbo) معرفی کرد.
 
 
کانسپت QX50 برای اولین بار وظیفه نگهداری از این سیستم را در پیشرانه خود داشت. البته اگر شانس رسیدن به خط تولید را داشته باشد زیرا قبلاً سیستم‌هایی بسیار مشابه فقط در حد کانسپت یا حتی یک تئوری باقی ماندند. چون برای اولین بار است که شرکتی قصد تولید انبوه آن را دارد مانند هر سیستم نوپای دیگری با مشکلاتی اعم از بازطراحی بخش عظیمی از قطعات پیشرانه خودرو، هزینه‌های بالا و نبود یا کمبود قطعات یدکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
وظیفه این سیستم تغییر نسبت تراکم هوا و احتراق درون سیلندرها بسته به شرایط است یعنی می‌تواند قدرت احتراق را بسته به نیاز خودرو در شرایط متفاوت تغییر دهد که این می‌تواند تا حد زیادی به مصرف سوخت خودرو کمک کند.
 
 
برخی خودروسازان نسبت تراکم را بالا برده و با این کار قدرت، مصرف سوخت و همچنین فشار و استهلاک موتور را بالا می‌برند؛ البته این موتورها نیازمند سوخت‌هایی نسبتاً مخصوص‌اند در غیر این صورت دچار مشکلاتی از قبیل انفجار زودتر از ایجاد فشار توسط پیستون می‌شوند.
 
پیش‌زمینه نصب این سیستم تغییر و ایجاد برخی اصلاحات روی قطعاتی از قبیل میل‌لنگ و شاتون است. اینفینیتی ادعا می‌کند این سیستم را با الهام از آناتومی بدن انسان ساخته که می‌تواند ضریب تراکم پیشرانه را در بازه 1 به 8 تا 1 به 14 تغییر دهد.
 
 
این سیستم مجموعه عظیم و پیچیده‌ای از اتصالات است نحوه کار آن این‌گونه است که شاتون وظیفه ارتباط بین پیستون و یک بازوی چرخان را دارد؛ یک شفت اصلی نیز وظیفه ارتباط این بازو را با یک بازوی چرخان دیگر دارد که حرکات آن را یک سیستم با نام Harmonic Drive کنترل می‌کند. هارمونیک درایو می‌تواند با تغییر ارتفاع شفت به‌وسیله بازوی چرخانی که به آن اشاره شد ارتفاع پیستون را هنگام احتراق تغییر دهد و بدین ترتیب تراکم و فشار که رابطه‌ای عکس با حجم محفظه احتراق دارد بسته به شرایط به مقدار مناسب تغییر می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : خداروشکر ایشالا این اوضاع هم به خوبی و خوشی تمام بشه و کشور عزیزمون مثل همیشه شاد و امن باشه🙏🏻🙏🏻
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست