از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 

از آزادسازی قیمت تا مهندسی بازار/شورای رقابت رفتنی شد

 
افزایش قیمت خودروهای داخلی چند ماه است که به موضوعی جدی در بخش صنعت خودرو تبدیل شده است و تلاش خودروسازان برای واقعی کردن قیمت محصولات شان با توجه به افزایش نرخ دلار و قیمت مواد اولیه بی نتیجه مانده است. قیمت گذاری خودرو از آنجا به یک چالش تبدیل شده است که هنوز مشخص نیست تغییر متولی قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت و بازار خودرو چقدر جدی است و این جابه جایی متولی چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.
 بار ها و بارها از زبان مسئولین دولتی و غیر دولتی از ساماندهی وضعیت بازار خودرو سخن گفته شده اما هرچه پیش تر می رویم کمتر عملی را از آن ها شاهد هستیم که به وضعیت بازار کمک کند. در جدید ترین اظهار نظر ها در مورد بازار خودرو نیز می توان به صحبت های رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد. او با تاکید بر موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو تصریح کرده است اجازه داده شده تا  قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.
 
این موضوع در حالی مطرح شده است که هنوز شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو اصرار می ورزد و حتی اعلام کرده است بر سر این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت می کند.
 
این بلاتکلیفی در حوزه قیمت گذاری به گفته کارشناسان ضرر زیادی به وضعیت خودروسازان زده و آن ها معتقدند تا زمانی که قیمت خودروها واقعی نشود مشکلات تولید کماکان پا برجا خواهد بود و آن ها اگر این موضوع تداوم یابد برای حفظ کیفیت با کاهش تولید بیشتری مواجه خواهند شد. 
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار بر این موضوع که دولت مردان در ابتدا موضوع افزایش قیمت را انکار می کردند تاکید می کند و می گوید:« پس از مدتی همه متوجه شدند که موضوع افزایش قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است و باید قیمت ها افزایش پیدا کند. اما در این مدت دلالان از این موضوع سو استفاده کردند و قیمت ها در کف بازار افزایش یافت و باعث حاشیه بازار وحشتناک شد. اما اکنون که دولتمردان متوجه این موضوع شده اند دو سه ماه است که در تعیین قیمت ها تعلل می کنند. در حالی که این موضوع کاملا روشن است.»
 
او با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی حذف شواری رقابت اشتباه است عنوان می کند:« شورای رقابت یک ساختار فرا وزارت خانه ای است که قوانین خاص خود را دارد. اما خود جابه جایی قیمت گذاری از شورای رقابت به ستاد بازار اگر همه چیز آن مورد تایید همه افراد هم باشد پروسه ای زمان گیر است. به نظر بنده دیوان عدالت اداری به موضوع شکایت  و تقاضای شورای  رقابت جواب مثبت خواهد داد. به هرحال برای عوض کردن متولی قیمت گذاری خودرو نیز باید از مسیر های قانونی پیش رفت. اما آنچه به نظر می رسد این است که به جای راضی کردن شورای رقابت دولتمردان در حال پاک کردن صورت مسئله اند. همانطور هم که می بینید همچنان مسئولان با یکدیگر در حال درگیری هستند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد:« اما این موضوع مشخص نیست که چرا شورای رقابت هم با صنعت خودرو دشمنی می کند. در زمینه ارزی که قرار است به خودروسازان و قطعه سازان اختصاص یابد، ماجرا شفاف نیست در حالیکه روند فعلی قیمت ارز مشخص است و بهتر است آن را بپذیریم که این عدد امروز آن عدد ابتدایی سال که فکر می کردیم نیست.  حتی باید به این نکته توجه کردکه بخشی از تورم قیمت مربوط به بخش ارزی نیست و مواد اولیه تولید داخل هم با قیمت بالا در حال فروخته شدن هستند. این بخش را دولت می تواند بر آن نظارت کند و دارای ابهام نیست. در نتیجه با این شرایط که همه چیز مشخص است شورای رقابت به راحتی می تواند این قیمت ها را استخراج کند اما این امر صورت نمی گیرد و علت آن هم مشخص نیست. نبود هماهنگی در دولت و ارکان آن یکی از مسائلی است که در صنعت خودرو مشکل ایجاد می کند.»
 
اگرچه منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز بر این موضوع صحه می گذارد که قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی کرده است اما مشخص نیست چرا در تعیین قیمت های جدید این همه تعلل صورت گرفته است.
 
او همچنین عنوان کرده است که اگر اصلاح قیمت ها اعلام شود برای نیمه دوم امسال خواهد بود و تاکید می کند قانون این اختیار را به سازمان حمایت داده و این سازمان نیز جلسات متعددی را با خودروسازان داشته و پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا مراجع ذیربط آن را تصویب و ابلاغ کنند. سوالی که پیش می آید این است که قرار است چه سازوکاری برای تعیین قیمت های جدید استفاده شود و از آنجایی که شواری رقابت قیمت گذاری محصولات زیر 45 میلیون تومان که در بازار آن ها انحصار وجود داشت را برعهده داشت اکنون سازمان حمایت می خواهد چه بازه قیمتی را تحت قیمت گذاری خود بگیرد. همچنین موضوع دیگری  که مطرح شده این است که برخی از صاحب نظران خروج شواری رقابت از قیمت گذاری خودرو را  عامل تشدید انحصار می دانند و می گویندکنار زدن شورای رقابت ممکن است یک مهندسی بازار از سوی خودروسازان باشد. باید امیدوارباشیم تا دولت هرچه سریعتر به صورت روشن نحوه قیمت گذاری جدید خودرو را اعلام کند تا همه شائبه و حدس و گمان ها در این زمینه پایان یابد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : شنبه ساعت ۹
شاهین پلاس۱ : معلوم نیست تو اون خراب شده چیکار میکنن که ماشینا مارو نمیدن پس کی میخاید بدید به خودتون بگیرید شماها مسولید ‌
شاهینGL : چند‌م‌اردیبهشتی؟
امیر : متأسفانه کرمان موتور تا زمانی که پول واریز نکردی خیلی خوب تحویلت میگیره لیکن بعد از اون دیگه نمیشناست خرید نقدی j7 انجام دادم و قول تحول 20روزه دادن الان دو ماه گذشته ولی خبری نیست .تورو خدا نقدی از مردم بخرید و گول کرمان موتور رو نخورید
امیر : متأسفانه کرمان موتور تا زمانی که پول واریز نکردی خیلی خوب تحویلت میگیره لیکن بعد از اون دیگه نمیشناست خرید نقدی j7 انجام دادم و قول تحول 20روزه دادن الان دو ماه گذشته ولی خبری نیست .تورو خدا نقدی از مردم بخرید و گول کرمان موتور رو نخورید
تارا ۳۰ تیر : من ۳۰ تیر واریز کردم رنگ مشکی هنوز فاکتور نشده
الهام : دروغ میگم من 6 اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
علی واریزی ۲۶اسفند : سلام ادرس دقیق که شنبه ساعت ۹صبح میخواهید تجمع کنید بفرستید کدوم خیابان تهران ادرس دقیق بگو
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
موتی : سلام این خسارت تاخیر کی واریز میشه بلاخره ثبت نام بهمن 1402 تحویل 1403 قراربود اذر ماه بدن که اسفند دادن دوماه تاخیر چقدر میشه
فوق العاده 11بهمن : با سلام دوستان فوق العاده منتظر نباشید به این زودی تحویل نمی دن من فامیلم کارمند شرکت سایپا هست امروز رفته بود پیش مدیر فروش گفته بود آخر برج یا اواسط شهریور اگه مشکلی پیش نیاد با اینکه شماره پذیرشم هم 12156655هست زیاد جلوم نیستن ولی ماشین ندارن خلاصه این شد تجربه ای برام دفعه ای دیگه بگه تحویل یکساعته قبول نکنم خواهشن اطلاع رسانی کنید مردم ثبت نام نکن پول واریز نکن مثل ما بدبخت بشن
امیر : عقب مونده خودتی و فادرت بعدشم تو با این عصبانی که وارد سایت شدی و شروع کردی به فحش کاری و با توجه نوشته است معلومه از دلال های بازار هستی و خیلی سوختی آره بسوز همیشه ما سوختیم حالا تو بسوز زالو دلال
ساینا اس یازدهم اسفند : دوستان بعد اینهمه عذاب دادن بهمون برای فاکتور شدن الان که فاکتور شدم رنگ رو زده سفید شیری قبلا توی ثبت نام اولیه سفید بود چیکار کنم باید؟! کسی میدونه باید چطوری اعتراض کنم؟ اصلا سفید شیری چیه همون رنگ کرم هست؟
رانا 31 تیرماه : سلام خدا خودش دادمون برسه فقط ، اینطوری که ما میبینیم حالاحالاها ماشینس دستمون نمیگیره. حداقل تبدیل هم نمیاد برای ما دلمون یه کم خوش کنیم
اطلس آذری : سلام دیروز پلاک شدم . تکمیل 12 اسفند. سخا 13 اسفند . دوستان من چند روز پیش هم پیام گزاشتم . سفید مشکی . بازم مجدد میگم 4 مرداد هم چراغ فاکتور روشن شده بود .
ساینا اس یازدهم اسفند : سلام یازدهم اسفند تکمیل وجه زدم رنگ ماشینم سفید بود الان فاکتور شده سفید شیری زده چیکار کنم خدایاااا
تبدیل6تیر : امروز هیچ تاریخی فاکتور نشده ؟
207 : من دیروز رفت حمل خودرو نگو دیروز اومده نمایندگی به ما نگفتن اهواز تحویل گرفتم امروز 7مرداد
خطاب به امیر عقب مونده : تو یا عقب مونده ذهنی هستی یا از عوامل سایپا. ظرفیت اردیبهشت هم پر نشد چه برسه به خرداد و تیر. اینکه سالهای قبل ظرفیت ها سریع پر میشد چون اختلاف قیمت کارخانه و بازار زیاد بود دلال ها ثبت نام می کردند که الان چون دیگه اختلاف قیمت ناچیز شده دلال ها دیگه براشون نمی صرفه ثبت نام کنند و ظرفیت ها پر نمیشه. سایپا هفته پیش هم ثبت نام داشت که چون پر نشد دوباره این هفته ثبت نام گذاشت . عقب مونده همه که مثل تو نیستند