قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 

قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران توقف واردات قطعات یدکی خودرو را موجب ایجاد یک رانت بزرگ دانست و ادعا کرد، قطعه‌سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند.
 
 
علیرضا نیک‎آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ، با اشاره به کمبودی که در بازار قطعات یدکی خودرو ایجاد شده است، گفت:
 
متاسفانه این کمبود موجب شده قیمت قطعات یدکی به صورت سرسام‌آوری بالا برود و همین امر سبب شده مراجعه خودروهای معیوب برای تعمیرات قطعات یدکی کاهش یابد که این امر به لحاظ امنیت شهری و خودروها اتفاق خوبی نیست؛ چراکه حادثه‌ساز می‌شود.
 
علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه همه این موضوعات با بازار ارز و واردات ما مرتبط است، اظهار کرد:
 
دولت نباید جلوی واردات قطعات یدکی را بگیرد. شاید قطعه‌سازان داخلی بتوانند حدود ۵۰ درصد از نیاز بازار را تامین کنند اما ۵۰ درصد دیگر قطعات از خارج کشور وارد می‌شود. اگر این قطعات وارد نشود، کمبود بزرگی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در این میان رانتی ویژه درحال شکل‌گیری است. درحال حاضر همه قطعات وارداتی (۵۰ درصدی که یاد شد) با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و همه سخنان و وعده‌ها در سطح حرف و شعار است.
 
کرایه‌هایی که دریافت می‌شود، مقرون به صرفه نیست و خیلی از کامیون‌ها متوقف شده‌اند. اگر حمل و نقل متوقف شود، مسلم است که رزق و روزی مردم که به سمت شهرها حمل می شود، دچار مشکل خواهد شد. بستن راه واردات و تعیین تعرفه‌ها و تاییدیه‌های خاص، کار درستی نیست. به عنوان مثال برای واردات لنت، گفته‌اند بروید و تاییدیه بیاورید که در کشور امکان تولید لنت وجود ندارد. درست است که در کشور امکان تولید لنت وجود دارد اما تعداد لنتی که تولید می‌شود پاسخگوی ۲۰ میلیون خودرو نیست. مخصوصا برای خودروهای خاص و لوکس تکنولوژی تولید لنت در کشور وجود ندارد.
 
 
 
رئیس اتحادیه مکانیسین‎های تهران با بیان اینکه ممنوع شدن واردات قطعات باعث شده تولیدکنندگان داخلی زنجیره‌وار قیمت‌ها را بالا ببرند و این به یک رانت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت:
 
یک دسته از تولیدکنندگان قطعات یدکی، مواد اولیه به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرکات ترخیص نمی‌کنند. اگر تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند، باید سریعا تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه اگر مواد را در انبارهای خود نگاه دارند، می‌تواند به عنوان احتکار برای آنان ایجاد مشکل کند. بنابراین این افراد مواد اولیه را در انبارهای گمرک نگاه می دارند تا بتوانند آن‌ها را با نرخ فردا بفروشند.
 
 نیک‎آیین در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک برای تولیدکنندگان مستلزم هزینه نخواهد بود، عنوان کرد:
 
این افراد باید برای نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک هزینه پرداخت کنند اما با این وجود بازهم نگاه داشتن مواد در گمرک و تاخیر در تولید و عرضه، برای آنان مقرون به صرفه است. ما نباید به دور خود دیوار بکشیم. با متوقف کردن واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه یک فضای رانتی ایجاد می کنیم.
 
تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرک ترخیص نمی‌کنند تا بتوانند به قیمت فردا بفروشند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس ۵ : سلام ۱۹ اسفند واریز ۲۵ اسفند سخا الان فاکتور شد
شاهین پلاس : برای من از روز اول همینطور زده آماده تخصیص تغییر نمیکنه
چانگان cs55 : سلام به دوستان قدیمی من زنگ زدم مجدد برای خسارت تاخیر پرسیدم من که ۴ بهمن چکم صادر شده گفت اواخر مرداد برات پیام میاد که بری بانک ،گفتم شوخی میکنید دیگه ؟گفت نه تامین بودجه نشدیم . به همین سادگی ...... پس ۶ ماه کاری رو در نظر بگیرید همگی
زیان دیده سایپا : اینجا بیشتر دوستان CVT هستن
مهدی شاهین پلاس اسفندی : شقایق تو که راست میگی دروغگو رو ...
شقایق : سلام ۲۶ اسفندم فاکتور شد الان
سهند بهمن : تماس گرفتم با شرکت میگن اشتباهی ارسال شده ، همون کوییک پیشنهادی را میخواستن بفرستن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
عاطفه : ممنونم از آقای اکبر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
گرانی : خب افزایش قیمت هم اعمال شد از هفته آینده بریم برای فاکتور و دعوتنامه لعنت خدا بر بزرگ و کوچیکشون
آریزو 5 : سلام دوستان آریزو 5 امروز برای من فاکتور شده ، تاریخ تحویل سیستمی 17 مرداد زده. با توجه به اینکه فاکتور شده به نظرتون چند روز دیگه بهم تحویل می دن؟؟
بوشهر طرح مادران : منم طرح مادران 25 خرداد فاکتور نشدم
فروردین فرسوده 207 : رفتم هزاربار رفتم اینام کاری انجام نمیدن اصلا گردن نمیگیرن که مشکلی هست یا نیست. فقط میگن حضوری برو ستاد ناوگان و نوسازی تهران.حالا من چجوری باید برم اونجا و آیا حل میشه یا نه خدا داند
علی 27مهر : دوستان از کرج کی 25 خرداد میاد باهم بریم
رسول : سلام داداش 30روز سایپا میشه 3ماه الان اسفند تازه داره میده خودت دیگه حساب کن
ایران خودرو : قیمت 207فرمان هیدرولیک 770میلیون وپانا835میلیون کارخانه
امیر : داداش مدارکت اومده یا ن؟
تحویل 17خرداد : 17 خرداد رنگ سفید .سه تا 607 تومن سود داده هنوز هم فاکتور نشده.فکر نمیکنم تا هفته دیگه هم دستمون برسه
فرنوش : ممنونم جناب آقای هادی لطفا اگر خبر تازه ای شد اعلام کنید لطفا.