قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 

قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

 
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران توقف واردات قطعات یدکی خودرو را موجب ایجاد یک رانت بزرگ دانست و ادعا کرد، قطعه‌سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند.
 
 
علیرضا نیک‎آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ، با اشاره به کمبودی که در بازار قطعات یدکی خودرو ایجاد شده است، گفت:
 
متاسفانه این کمبود موجب شده قیمت قطعات یدکی به صورت سرسام‌آوری بالا برود و همین امر سبب شده مراجعه خودروهای معیوب برای تعمیرات قطعات یدکی کاهش یابد که این امر به لحاظ امنیت شهری و خودروها اتفاق خوبی نیست؛ چراکه حادثه‌ساز می‌شود.
 
علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه همه این موضوعات با بازار ارز و واردات ما مرتبط است، اظهار کرد:
 
دولت نباید جلوی واردات قطعات یدکی را بگیرد. شاید قطعه‌سازان داخلی بتوانند حدود ۵۰ درصد از نیاز بازار را تامین کنند اما ۵۰ درصد دیگر قطعات از خارج کشور وارد می‌شود. اگر این قطعات وارد نشود، کمبود بزرگی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در این میان رانتی ویژه درحال شکل‌گیری است. درحال حاضر همه قطعات وارداتی (۵۰ درصدی که یاد شد) با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و همه سخنان و وعده‌ها در سطح حرف و شعار است.
 
کرایه‌هایی که دریافت می‌شود، مقرون به صرفه نیست و خیلی از کامیون‌ها متوقف شده‌اند. اگر حمل و نقل متوقف شود، مسلم است که رزق و روزی مردم که به سمت شهرها حمل می شود، دچار مشکل خواهد شد. بستن راه واردات و تعیین تعرفه‌ها و تاییدیه‌های خاص، کار درستی نیست. به عنوان مثال برای واردات لنت، گفته‌اند بروید و تاییدیه بیاورید که در کشور امکان تولید لنت وجود ندارد. درست است که در کشور امکان تولید لنت وجود دارد اما تعداد لنتی که تولید می‌شود پاسخگوی ۲۰ میلیون خودرو نیست. مخصوصا برای خودروهای خاص و لوکس تکنولوژی تولید لنت در کشور وجود ندارد.
 
 
 
رئیس اتحادیه مکانیسین‎های تهران با بیان اینکه ممنوع شدن واردات قطعات باعث شده تولیدکنندگان داخلی زنجیره‌وار قیمت‌ها را بالا ببرند و این به یک رانت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت:
 
یک دسته از تولیدکنندگان قطعات یدکی، مواد اولیه به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرکات ترخیص نمی‌کنند. اگر تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند، باید سریعا تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه اگر مواد را در انبارهای خود نگاه دارند، می‌تواند به عنوان احتکار برای آنان ایجاد مشکل کند. بنابراین این افراد مواد اولیه را در انبارهای گمرک نگاه می دارند تا بتوانند آن‌ها را با نرخ فردا بفروشند.
 
 نیک‎آیین در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک برای تولیدکنندگان مستلزم هزینه نخواهد بود، عنوان کرد:
 
این افراد باید برای نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک هزینه پرداخت کنند اما با این وجود بازهم نگاه داشتن مواد در گمرک و تاخیر در تولید و عرضه، برای آنان مقرون به صرفه است. ما نباید به دور خود دیوار بکشیم. با متوقف کردن واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه یک فضای رانتی ایجاد می کنیم.
 
تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرک ترخیص نمی‌کنند تا بتوانند به قیمت فردا بفروشند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

علت فرار به عقب صنعت و کل کشور همین تصمیمات نسنجیده مدیران بیسواد و خفه خون گرفتن ما مردم در برابر همین بی تدبیریهاست . طرف میخواد مدیر فلان مرکز تصمیم گیری مهم بشه نمیگن چقدر سواد داره میگن چقدر تو نماز جمعه حضور پر رنگتری داره (البته من مخالف اینها نیستم) بلکه هر چیز جایی و هر نکته مکانی دارد
17:30  1397/07/03
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟