خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 

خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 
وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، نوسان قیمتی، افزایش سفر‌ها در فصول مختلف و چند عامل دیگر همگی حلقه‌های زنجیره‌ای هستند تا مصرف سوخت در کشور را از میانگین جهانی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به 7.8 لیتر در این مسافت برسانند. اما پرسش اصلی اینجا است که به راستی کدام یک از موارد ذکر شده مقصر اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است؟
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود
به گزارش خبرنگار خودروکار، مردادماه سال گذشته خبر شکست رکورد مصرف سوخت در نیمه اول سال زده شد. پس از آن اعلام شد که تعطیلی های پی در پی تابستانی دلیل این افزایش مصرف بوده است.  اما چیزی نگذشت که دوباره و در ابتدای فصل پاییز گذشته این خبر تکرار شد و پس از آن زمان دیگر مصرف سوخت حول میزان اعلام شده در تابستان چرخید و دنبال آن نیز  مجددا و در بهار امسال مصرف سوخت روند افزایشی به خود گرفت. 
 
در همین میان بسیاری از کارشناسان عواملی همچون وجود خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را مقصر اعلام کردند و برخی دیگر کمبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی را نشانه گرفتند، برخی کارشناسان شهری نیز وجود تعداد زیادی خودروی سواری در کلان شهرها و سایر کارشناسان نیز تولید بی رویه خودرو و راهی شدن آن ها به خیابان ها را دلیل افزایش مصرف بی رویه سوخت در کشور عنوان کردند. اما پرسش اینجا است که واقعا مقصر اصلی این افزایش مصرف کدام یک از موارد ذکر شده است؟ 
 
در همین راستا و در میان همه عوامل موثر در افزایش بی رویه مصرف سوخت، وجود خودروهای فرسوده و اسقاطی بیش از سایر عوامل دلیل و مدرک دارد تا یکی از مهمترین مقصران مصرف بی رویه سوخت باشد.  چرا که براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت،  با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاس و این درحالی است که در حال حاضر 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.
 
به گفته مریم مهدی‌نژاد، در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است. همچنین افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که  900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
حالا با آغاز نیمه دوم سال 97 و آغاز سال تحصیلی که همه ساله بر مصرف سوخت خودروهای سواری می افزاید، زنگ خطر مصرف بی رویه سوخت در کشور به صدا درآمده و به نظر می رسد امسال نیز باید انتظار روزهایی با شرایط ناسالم را داشت. چرا که از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ناوگان سواری کشور اقدامی جدی صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، نوسازی ناوگان تجاری آن هم برای سه سال  بوده است. از سویی دیگر، توقف واردات خودرو و کند شدن اسقاط خودرو توسط مراکز اسقاط این نگرانی را ایجاد می کند که امسال نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی شود، بلکه خودروهای فرسوده امسال نیز به لیست باقی مانده فرسوده های سال گذشته نیز افزوده شوند و بار این بخش را سنگین تر می کند.
 
به همین جهت، با شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته که باعث شده است تا افزایش مصرف به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شود این پرسش را در سر می پرواند که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و در مقابل وظیفه اسقاط خودروها بر گردن واردکنندگان و در مقابل معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولید شان، امسال چه بلایی بر سر مصرف سوخت و افزایش مصرف بی رویه خودروهایی که از منظر کیفیت با بیشترین مصرف سوخت همراه هستند، می آید؟ 
 
بر اساس آمار موجود، از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که سهم زیادی در آلایندگی هوای کلان شهرها را از آن خود کرده اند. 
 
سعید نیکدار- رییس ستاد سوخت-  در همین زمینه می گوید: « نیمه اول امسال حدود 30 هزار خودرو اسقاط شدند که  اگر اسقاط فرسودها ها با همین روند  پیش رود و مشکلات گمرکی خودروها برطرف شود، حدود 50 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال  اسقاط می شوند،‌این در حالی است که سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه خودرو  اسقاط شده است». 
 
او می افزاید:« یکی از مهمترین مشکلات موجود، ممنوعیت واردات خودرو است و اسقاط خودروها و حتی طرح های نوسازی نیز به این بخش وابسته است».
 
نیکدار ادامه می‌دهد: « در هر صورت مصرف بی رویه سوخت،  اختلاف ارز، افزایش قاچاق و در نهایت اسقاط نشدن خودروها همگی دست به دست یکدیگر داده است تا این بخش را تا حدی متزلزل کند».
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد. 
 
 «در همین زمینه نیز نامه هایی به مجلس داده شده است تا خودروسازان مجددا به چرخه اسقاط خودروها برگردند و مکلف شوند تا به ازای تولید خودروهای خود تعدادی خودرد را اسقلط کنند».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 68 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزاده مشفقی : درود مجدد دوستانی که راجع به شتاب و سرعت می پرسن ، باید بگم خدایی شتاب و کشش خوبه پا میذاری رو گاز هرچی ماشینه میخوره ... البته باید در حد موتور تیوفایو توقع داشته باشید ! ولی اینجور نیست که کم بیاره یکم که پاذو روی گاز فشار میدی یکی دوتا معکوس میکشه و د برو . من که راضیم تو مسافراتایی هم که رفتم از اکثر ماشینا براحتی تو گردنه رد میشد و بهش نمیرسیدن، اگرم بذاری رو حالت اسپرت که دیگه سربالایی معنی نداره ، در کل نگران نباشید ، براحتی تا دور موتور 6 هزارم میره بدون نگرانی ، البته بگم من خودم هوای ماشینو دارم و اهل گاز دادن و کل انداختن نیستم چون اینجوری موتور بنزم باشه زود میاد پایین ولی در کل نگران نباشید
علی : جناب تحویل کی هست برای شما ؟ به شما صلح نامه دادن؟ یا قرارداد هم دادن؟(قراردادی که تحویل خودرو درج شده باشه و…)
ساسان : سلام دوستان وعزیزان مال باخته من 11 آذر 600واریز کردم...... لطفا 3خرداد ساعت 9 تا11 فراموش نشود
ایکس ۵ آبان : منم 18 پلاک شدم ولی هنوز هیچ خبری از تحویل نیست
ساسان : باسلام...شانس آوردی مبلغ کمی واریز کردی..من اگه شرایت شمارو داشتم انصراف میدادم وپولم رو پس میگرفتم..ماکه 11 آذرماه 600میلیون دادیم..هیچکس جوابگو نیست ودارن مسخرمون میکنن....اصلا نباید به اینها اعتماد کنید....... انشاالله که کسی پیدا بشه یه خبر خوش بهمون بده... ......3خرداد ساعت 11ظهر فراموش نشود.......
تارا تیتانیومv4 : سلام من فاکتور شدم ۳۰ ام
تارا تیتانیومv4 : سلام من تحویل خرداد بودم سه روزه فاکتور شدم پیش فروش
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
A5 شهریور : متاسفانه خیر؛تصمیم گرفته ام از طریق قوه قضائیه شکایت کنم.
مرتضی j4 : سلام . میگن کارخانه کاشان کرمان موتور هفته پیش آتیش گرفته.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : سلام اگ ببندی بهتره نبندیم اشکالی نداره خیلی وقته سایپا سینی برا خیلی از ماشینا نمی زاره
ناشناس : به هر کسی که میخواد ثبت نام ماشین کنه نزارید انجام بده ثواب داره نجاتش میدید
ناشناس : به عنوان کسی که زحمت پول شو میکشه و تو دل بازار جون میکنه میگم اگه پول باد آورده یا اضافه دارید هیچ وقت تاکید می‌کنم هیچ وقت ماشین ثبت نامی نخرید حتی اگه میلیارد میلیارد هم ارزون تر پاتون در بیاد ماشین مدل پایین تر یا پول تو تبدیل کن به ارز یا طلا قشنگ همون مدتی که قرار ماشین بهت تحویل بدن میتونی خودت صفر یا یه مدل پایین تر شو بخری شما فکر می‌کنید ارزون تر میخرید در صورتی که اونا خوب میدونند چطوری جیب مارو خالی کنند تا ابد پشیمونم نمیدونم چطور شدم از سایپا ماشین خریدم بدترین شرکت ایران داداش خواهر گلم هیچ وقت ماشین ثبت نامی نخر پول تو میدی کسای دیگه باش خوب ‌کار می‌کنند ته مونده پول تو ماشین می‌کند به خودت با افزایش قیمت میفروشند
ناشناس : دوستانی که ثبت نام شاهین اتوماتیک کردن و ماشین شون فاکتور شده اینجا هستند؟ یا دوستانی که ماشین شون مثل بنده فاکتور نشده اعلام حضور می‌کنند من خوزستان آبادان هستم برج دو پارسال پیش پرداخت کردم و قرار بود برج 10 تکمیل کنم اس ام اس برج 12 اومد. و تالان هیچ خبری نشده )
ناشناس : دوستان نحوه سود مشارکت و دیر کرد رو بلد باشه حساب کنه مثلا برج 2 پارسال پیش پرداختی مبلغ 324 برج 12 سال پیش هم 348 تومن مهلت تحویل هم برج 10 بود
زاهدان کوییک سفید قرمز : سلام خواستم روماشیم سیستم نصب کنم ومانیتور نمایندگی میگه از گارانتی خارج میشه باید سایپا برات نصب کنه آخه جنس نمایندگی خوب نیستن راه چاره ای بزارین جلوم دوستان
اطلس جی دی : پاسخ به اطلس دوران جنگ ؛ دقیقا درست میفرمایید من که رفتم نمایندگی گفت مبلغ 502 میلیون قیمت کل اطلس هست که برای شما 50 میلیون سود تورمی محاسبه شده و با پرداختی 252 میلیون باید انجام بدی و اینجور که من فهمیدم سود مشارکت رو حذف کردن بیشرفا ، بله قرارداد هم دارم ولی چاره ای جز تکمیل وجه نداشتم حرفم به جایی نرسید متأسفانه ، مبلغ اولیه هم اسفند 402 ، 198 میلیون بوده
ممد فلز مشکی اریبهشت : سلام چرا از منو فاکتور نمیکنننن مشکی ابنوس تحویل 21 اریبهشت ینی تغییر رنگ بزنم 🤔 سودتاخیر شده 6100
فلز : سلام علی سلام علی ار کجا میدونی فاکتور میره روی فلز خرداد. خواهشا بگو
کوییک gxrl : دوستان بنظرتون برای تحویل با کارشناس بریم یا خودمون تست کنیم؟ چون شنیدم خرابی کوییک زیاده چون سال اول ماشینه کارت طلایی گرفتم، ولی میترسم مشکلی داشته باشه و نشه تشخیص داد از اونطرف نمیدونم می ارزه آدم برا کوییک پول کارشناس بده یا نه