خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 

خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 
وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، نوسان قیمتی، افزایش سفر‌ها در فصول مختلف و چند عامل دیگر همگی حلقه‌های زنجیره‌ای هستند تا مصرف سوخت در کشور را از میانگین جهانی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به 7.8 لیتر در این مسافت برسانند. اما پرسش اصلی اینجا است که به راستی کدام یک از موارد ذکر شده مقصر اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است؟
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود
به گزارش خبرنگار خودروکار، مردادماه سال گذشته خبر شکست رکورد مصرف سوخت در نیمه اول سال زده شد. پس از آن اعلام شد که تعطیلی های پی در پی تابستانی دلیل این افزایش مصرف بوده است.  اما چیزی نگذشت که دوباره و در ابتدای فصل پاییز گذشته این خبر تکرار شد و پس از آن زمان دیگر مصرف سوخت حول میزان اعلام شده در تابستان چرخید و دنبال آن نیز  مجددا و در بهار امسال مصرف سوخت روند افزایشی به خود گرفت. 
 
در همین میان بسیاری از کارشناسان عواملی همچون وجود خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را مقصر اعلام کردند و برخی دیگر کمبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی را نشانه گرفتند، برخی کارشناسان شهری نیز وجود تعداد زیادی خودروی سواری در کلان شهرها و سایر کارشناسان نیز تولید بی رویه خودرو و راهی شدن آن ها به خیابان ها را دلیل افزایش مصرف بی رویه سوخت در کشور عنوان کردند. اما پرسش اینجا است که واقعا مقصر اصلی این افزایش مصرف کدام یک از موارد ذکر شده است؟ 
 
در همین راستا و در میان همه عوامل موثر در افزایش بی رویه مصرف سوخت، وجود خودروهای فرسوده و اسقاطی بیش از سایر عوامل دلیل و مدرک دارد تا یکی از مهمترین مقصران مصرف بی رویه سوخت باشد.  چرا که براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت،  با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاس و این درحالی است که در حال حاضر 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.
 
به گفته مریم مهدی‌نژاد، در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است. همچنین افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که  900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
حالا با آغاز نیمه دوم سال 97 و آغاز سال تحصیلی که همه ساله بر مصرف سوخت خودروهای سواری می افزاید، زنگ خطر مصرف بی رویه سوخت در کشور به صدا درآمده و به نظر می رسد امسال نیز باید انتظار روزهایی با شرایط ناسالم را داشت. چرا که از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ناوگان سواری کشور اقدامی جدی صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، نوسازی ناوگان تجاری آن هم برای سه سال  بوده است. از سویی دیگر، توقف واردات خودرو و کند شدن اسقاط خودرو توسط مراکز اسقاط این نگرانی را ایجاد می کند که امسال نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی شود، بلکه خودروهای فرسوده امسال نیز به لیست باقی مانده فرسوده های سال گذشته نیز افزوده شوند و بار این بخش را سنگین تر می کند.
 
به همین جهت، با شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته که باعث شده است تا افزایش مصرف به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شود این پرسش را در سر می پرواند که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و در مقابل وظیفه اسقاط خودروها بر گردن واردکنندگان و در مقابل معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولید شان، امسال چه بلایی بر سر مصرف سوخت و افزایش مصرف بی رویه خودروهایی که از منظر کیفیت با بیشترین مصرف سوخت همراه هستند، می آید؟ 
 
بر اساس آمار موجود، از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که سهم زیادی در آلایندگی هوای کلان شهرها را از آن خود کرده اند. 
 
سعید نیکدار- رییس ستاد سوخت-  در همین زمینه می گوید: « نیمه اول امسال حدود 30 هزار خودرو اسقاط شدند که  اگر اسقاط فرسودها ها با همین روند  پیش رود و مشکلات گمرکی خودروها برطرف شود، حدود 50 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال  اسقاط می شوند،‌این در حالی است که سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه خودرو  اسقاط شده است». 
 
او می افزاید:« یکی از مهمترین مشکلات موجود، ممنوعیت واردات خودرو است و اسقاط خودروها و حتی طرح های نوسازی نیز به این بخش وابسته است».
 
نیکدار ادامه می‌دهد: « در هر صورت مصرف بی رویه سوخت،  اختلاف ارز، افزایش قاچاق و در نهایت اسقاط نشدن خودروها همگی دست به دست یکدیگر داده است تا این بخش را تا حدی متزلزل کند».
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد. 
 
 «در همین زمینه نیز نامه هایی به مجلس داده شده است تا خودروسازان مجددا به چرخه اسقاط خودروها برگردند و مکلف شوند تا به ازای تولید خودروهای خود تعدادی خودرد را اسقلط کنند».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 68 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس ۵ آبان : منم 18 پلاک شدم ولی هنوز هیچ خبری از تحویل نیست
تارا تیتانیومv4 : سلام من فاکتور شدم ۳۰ ام
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
A5 شهریور : متاسفانه خیر؛تصمیم گرفته ام از طریق قوه قضائیه شکایت کنم.
مرتضی j4 : سلام . میگن کارخانه کاشان کرمان موتور هفته پیش آتیش گرفته.
شهرام : سلام....اگر سایپا هم نخوادافزایش قیمت داشته باشه دوستان همیشه در صحنه انقدنفوس بد میزنن که نشون از آمادگی ملت برای افزایش قیمته ....خواهشاً آنقدر صحبت افزایش قیمت نزنید مگر چه خبره هنوز شش ماه نیست که که حدود چهل درصد افزایش قیمت داشتن
محمد-:::::::: : احتمالش زیاده که افزایش بدن چون همیشه قبل افزایش قیمت شایعه میشه بعد به واقیعت تبدیل میشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام کسی خبر داره دوباره میخوان گرون کنن یا فقط دارن جو میدن ببینن چی میشه
حامد : ینی چی سی بهمن هنوز فاکتور نشدی؟؟؟؟ الان دارن دهه سوم اسفند رو فاکتور میکنن،بهمن تموم شده،رنگ ماشینتون چیه
جواد : تکمیل وجه خرداد کسی نمیدونه پیامکش کی میاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فلز : سلام علی سلام علی ار کجا میدونی فاکتور میره روی فلز خرداد. خواهشا بگو
فروش فوق العاده تحویل مرداد بورسی : سلام دوستان من مشکی انتخاب کرده بودم این سیاست تغیر رنگ برام اومد عوض کردم به سفید فک کردم این سیاسته فقط برا مشکیا فعال شده که تغیر رنگ بدن فاکتور بشه الان اینجا نگاه میکنم این سیاست تغیر رنگ برا سفیدا فعال شده کسی میدونه جریان چیه من برا زودتر فاکتور شدن تغیر دادم لطفا راهنمای کنید
اطلس دوران جنگ : سلام.دوست عزیز شما 5 ماه تأخیر داشته برای تحویل خودرو چرا 252واریزکردی مگه سود مشارکت و تخیر به شما ندادن مگه میشه پول کامل پرداخت کرد بعدش بری دنبال داستان تخیر و سود مشارکت قرارداد داری شما
تینا : سلام آقا توحید. من طرح مادران تحویل تیر هستم. استرس دارم افزایش بخوره 225 دی ماه پرداخت کردم. دعوتنامه اگر خرداد بیاد افزایش به من میخوره؟ راهنمایی کن. ممنون
اسدی : با سلام ، من ساکن اصفهانم . از فاکتور تا روشن شدن چراغ تحویل خودرو کمتر از یک هفته طول کشید . شنبه فاکتور شدم الان چک کردم چراغ تحویل روشن شده
سورنن : خیلی با حالی اورین زین پس هر سوالی داشتم فقط از خودت میپرسم معلوماتت بالاست کلا
سورنن : ولی خودمونیم خیلی نمکی خوش به حال اطرافیانت
تبریزی : کمک داره سایپا بچه هاتون و دنیا میاره اسفندی ها خوشحال باشید ساینا کوچولو داره میاد این مدت سایپا درد زیادی کشیده ماهم خیلی ناراحت ساینا بودیم که زودی بیاد
اکبر : داداش توحید فقط خودت جواب بده اسفند پیش تا چه تاریخی هست بنظرت تعدادشون زیاد سال قبل تجربشو داشتی
سورن دوگانه تحویل 31 خرداد : سلام پیگیری کنید از طریق ایران خودرو