خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 

خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود

 
وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، نوسان قیمتی، افزایش سفر‌ها در فصول مختلف و چند عامل دیگر همگی حلقه‌های زنجیره‌ای هستند تا مصرف سوخت در کشور را از میانگین جهانی 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به 7.8 لیتر در این مسافت برسانند. اما پرسش اصلی اینجا است که به راستی کدام یک از موارد ذکر شده مقصر اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است؟
خودروهای فرسوده متهم ردیف اول مصرف سوخت/ وقتی اسقاط با ممنوعیت واردات خودرو فراموش می‌شود
به گزارش خبرنگار خودروکار، مردادماه سال گذشته خبر شکست رکورد مصرف سوخت در نیمه اول سال زده شد. پس از آن اعلام شد که تعطیلی های پی در پی تابستانی دلیل این افزایش مصرف بوده است.  اما چیزی نگذشت که دوباره و در ابتدای فصل پاییز گذشته این خبر تکرار شد و پس از آن زمان دیگر مصرف سوخت حول میزان اعلام شده در تابستان چرخید و دنبال آن نیز  مجددا و در بهار امسال مصرف سوخت روند افزایشی به خود گرفت. 
 
در همین میان بسیاری از کارشناسان عواملی همچون وجود خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را مقصر اعلام کردند و برخی دیگر کمبود فرهنگ استفاده از خودروی شخصی را نشانه گرفتند، برخی کارشناسان شهری نیز وجود تعداد زیادی خودروی سواری در کلان شهرها و سایر کارشناسان نیز تولید بی رویه خودرو و راهی شدن آن ها به خیابان ها را دلیل افزایش مصرف بی رویه سوخت در کشور عنوان کردند. اما پرسش اینجا است که واقعا مقصر اصلی این افزایش مصرف کدام یک از موارد ذکر شده است؟ 
 
در همین راستا و در میان همه عوامل موثر در افزایش بی رویه مصرف سوخت، وجود خودروهای فرسوده و اسقاطی بیش از سایر عوامل دلیل و مدرک دارد تا یکی از مهمترین مقصران مصرف بی رویه سوخت باشد.  چرا که براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت،  با وجود سرانه پایین برمالکیت خودرو در ایران نسبت به دیگر مناطق، اما مصرف سوخت خودروها در کشور بالاس و این درحالی است که در حال حاضر 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.
 
به گفته مریم مهدی‌نژاد، در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است. همچنین افزون‎بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران فرسوده است، به‌طوری که  900 هزار دستگاه خودروی فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند و مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
 
حالا با آغاز نیمه دوم سال 97 و آغاز سال تحصیلی که همه ساله بر مصرف سوخت خودروهای سواری می افزاید، زنگ خطر مصرف بی رویه سوخت در کشور به صدا درآمده و به نظر می رسد امسال نیز باید انتظار روزهایی با شرایط ناسالم را داشت. چرا که از سال گذشته تاکنون برای نوسازی ناوگان سواری کشور اقدامی جدی صورت نگرفته است و تنها اقدام صورت گرفته، نوسازی ناوگان تجاری آن هم برای سه سال  بوده است. از سویی دیگر، توقف واردات خودرو و کند شدن اسقاط خودرو توسط مراکز اسقاط این نگرانی را ایجاد می کند که امسال نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده کاسته نمی شود، بلکه خودروهای فرسوده امسال نیز به لیست باقی مانده فرسوده های سال گذشته نیز افزوده شوند و بار این بخش را سنگین تر می کند.
 
به همین جهت، با شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته که باعث شده است تا افزایش مصرف به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شود این پرسش را در سر می پرواند که با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و در مقابل وظیفه اسقاط خودروها بر گردن واردکنندگان و در مقابل معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولید شان، امسال چه بلایی بر سر مصرف سوخت و افزایش مصرف بی رویه خودروهایی که از منظر کیفیت با بیشترین مصرف سوخت همراه هستند، می آید؟ 
 
بر اساس آمار موجود، از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که سهم زیادی در آلایندگی هوای کلان شهرها را از آن خود کرده اند. 
 
سعید نیکدار- رییس ستاد سوخت-  در همین زمینه می گوید: « نیمه اول امسال حدود 30 هزار خودرو اسقاط شدند که  اگر اسقاط فرسودها ها با همین روند  پیش رود و مشکلات گمرکی خودروها برطرف شود، حدود 50 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال  اسقاط می شوند،‌این در حالی است که سال گذشته حدود 200 هزار دستگاه خودرو  اسقاط شده است». 
 
او می افزاید:« یکی از مهمترین مشکلات موجود، ممنوعیت واردات خودرو است و اسقاط خودروها و حتی طرح های نوسازی نیز به این بخش وابسته است».
 
نیکدار ادامه می‌دهد: « در هر صورت مصرف بی رویه سوخت،  اختلاف ارز، افزایش قاچاق و در نهایت اسقاط نشدن خودروها همگی دست به دست یکدیگر داده است تا این بخش را تا حدی متزلزل کند».
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت. همچنین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را می‌دهد. 
 
 «در همین زمینه نیز نامه هایی به مجلس داده شده است تا خودروسازان مجددا به چرخه اسقاط خودروها برگردند و مکلف شوند تا به ازای تولید خودروهای خود تعدادی خودرد را اسقلط کنند».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : داداش نوشته تا ۳۱ خرداد فرصت هست...ولی سعی کن زودتر بشه که هم تو نوبت تاثیر داره...هم اینکه اگه مشکل سایت اینا بود کارت لنگ نمونه...وگرنه تا ۳۱ خرداد میتونی
سعید : میتونم هفته دیگه تبدیل به جی ال بزنم پولم جور نیست؟
صابر : من امروز از سایپای شهرم باهام تماس گرفتن در مورد دعوتنامه gl گفتن که شاین gدیگه تولید نمیشه به نفعتونه جی ال بردارین تا افزایش قیمت دوباره بهتون نخورده
سهند 7اردیلهشت : هرروز تماس بگیریم با شرکت بی خیال باشیم اوناهم بی خیالن من هرروز زنگ میزنم هم نمایندگی هم شرکت
مقدم : آقا ماهان شما 18 ام تکمیل وجه کردی چندم احراز هویت داشتی ؟
علی : پیرو نامه شماره 91454 مورخ 1404/03/13 این شرکت و همچنین عطف به نامه های شماره 17905 مورخ 1404/01/26، 33525 مورخ 1404/02/07 ، 70529 مورخ 1404/02/30 و 89684 مورخ 1404/03/12 اطلاعات و پیشنهادات لازم جهت بررسی و اصلاح قیمت های فروش محصولات این شرکت به مراجع ذیصلاح ارسال گردیده و پیگیری های مربوطه به طور مستمر در این خصوص در حال انجام میباشد که به محض حصول نتیجه و ابلاغ آن به شرکت ، مراتب از طریق سامانه کدال سازمان بورس به استحضار سهامداران محترم خواهد رسید.
سیا X5 مشکی بهمن 403 اقساط : فقط x5 مانیتور داره و خطرناکه؟ بقیه خودروها مانیتور ندارن؟؟
رز زرد : سلام منم خرداد ماه هستش ۳ بار تبدیل اومده پرداخت نمیکنم
تارا v4 تیرماه : ۳۱ اردیبهشت فاکتور.۳ خرداد پلاک.هنوز داره روی صدور اسناد مبچرخه.امروز مدارک ماشینو هم پست اورد‌.اما هود ماشین هنوز حمل نخورده.بخدا اینا هم دیگه مسخره کردن
رز زرد : سلام تا ۳۱ خرداد فرصت هست ولی قصد پرداخت داری زودتر انجام بدی بهتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : بابت افزایش قیمت فعلا ایرانخودرو با وزارت صمت دگیره گفته اگه مجوز ندید خودمون افزایش اعمال میکنیم حالا اگه اینجور بشه سایپا هم از این شرایط به نفع خودش استفاده می کنه
توحید ارومیه : سلام دوستان بند یدونه 2اسفند و5اسفند داشتم فاکتور شدن همه دوستان به ترتیب فاکتور میشن احتمالا تا امشب یا فردا گفتم تعداد اسفند کمه اگه بخوان فاکتور کنن زودتر از اون چیزی که فکرشو کنید فاکتور میشن
علی : دوستان کسی می دونه تا ساعت چند فاکتورها انجام میشه حداقل بعد اون ساعت ب میز خدمت سر نزنم خسته شدم
علی : سلام دوستان 1 تیر هنوز فاکتور نشدم موتور جدید تا ب ما رسید تولید اومد پایین
احسان پیش فروش پانا : اکی هر مرحله بهت میگم
اسماعیل علی : سلام بچه ها یکاری کنیم یه اعترااضی یه شکایت نامه ای چیزی تنظیم کنیم بلکه صدامونو کسی شنید پیاده موندیم با 3تا بچه ایکس 33کراس اتومات چرا مجوز خروج نمیخوره اخه مگه میشه بگن تحویل3ماهه بعد7ماه بازم ندن
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام منتظر،خوبی؟پس به سلامتی تو هم تحویل گرفتی،خدا رو شکر. ضرر نکردی دیر تحویل گرفتی چون خودشون برات کپسول 100 لیتری گذاشتن،تو بازار حدود 30 میلیون از 75 لیتری گرونتره،جریمه یک ماه تاخیر7 میلیون هم نمیشه برادر 😂😂😂😂😂😂😂
6جی تی : سلام اینجا کسی جی تی ثبت نام نداره
علی : چی میگی داداش چرا از اون بقیه ک تحویل تیر بودن اومده بخشنامه هم زده بود تحویل هفته چهارم تیر ن اینکه بخشنامه اونروز بیاد
رانا فورش فوری سفید : سلام رانا سفید فورش فوری تحویل 6 تیر هستم کسی می دونه کی فاکتور میشه