برف پاک کن خودرو چگونه کار می‌کند؟

 

برف پاک کن خودرو چگونه کار می‌کند؟

 
در ۱۰۰ سال گذشته، برف پاک‌کن یکی از تحهیزات ضروری خودرو بوده است؛ در این مقاله با تاریخچه، اجزاء و نحوه‌ی عملکرد این سیستم، آشنا خواهید شد. 
 
برف پاک‌کن یا شیشه پاک‌کن یکی از مهم‌ترین ابزار ایمنی است که وجود آن در بسیاری از وسایل نقلیه شامل خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس، قطار، کشتی، هواگردها و حتی شاتل فضایی ضروری محسوب می‌شود. با شروع فصل پاییز، باید قبل از رانندگی حتماً از سلامت برف پاک‌کن‌ها مطمئن بود؛ در این مقاله قصد داریم تا نحوه‌ی کارکرد این وسیله را شرح دهیم.
 
به‌صورت ساده، برف پاک کن قطعه‌ای مکانیکی الکتریکی بوده که وظیفه‌ی اصلی آن، پاک کردن شیشه‌ی جلو از باران، برف و گرد و خاک است که البته در شیشه‌ی عقب و چراغ‌های برخی خودروها هم نصب می‌شود. طرح‌های اولیه‌ی برف پاک‌کن، کاملاً مکانیکی بودند و توسط یک اهرم در کابین، به‌صورت دستی کنترل می‌شدند اما  نمونه‌های مدرن کاملاً برقی و حتی به آب‌پاش، گرم‌کن و سنسورهای تشخیص باران هم مجهز هستند.
 
 
اولین طرح‌های برف پاک‌کن، به یک پیانیست لهستانی نسبت داده شده و البته یک فرد انگلیسی نیز مدعی اختراع این قطعه است. در سال‌ ۱۹۰۳، سه فرد مختلف با ادعای اختراع برف پاک‌کن خبرساز شدند اما در سال ۱۹۰۱۱ بود که پتنت رسمی این قطعه در بریتانیا به‌نام گلدستون آدامز، ریاست سابق شورای شهر ساحلی ویتلی‌بی انگلستان ثبت شد. طرح اولیه‌ی آدامز هیچوقت به تولید نرسید اما آغازی بر برف پاک‌کن‌های مدرن بود.
 
 
پیش از این در سال ۱۹۰۳، مری اندرسون آمریکایی هم پتنت خود را ثبت کرده بود؛ علاوه بر این، چند ماه پیش از اندرسون، پتنت دیگری با طرح برف پاک‌کن کابین لوکوموتیو مطرح شده بود. سومین نفری که در سال ۱۹۰۳ با ایده‌ی برف‌ پاک‌کن از راه رسید، جیمز هنری اپجان ایرلندی است. رقابت بر سر اختراع اولین برف پاک‌کن‌ صنعت خودروسازی سرانجام به یک شرکت آمریکایی با نام Tri-Continental Corporation رسید که در سال ۱۹۱۷، اولین نمونه‌ی واقعی را تولید کرد؛ این شرکت امروز با نام Trico همچنان یکی از تولیدکننده‌های برف پاک‌کن است. چند سال بعد، برف پاک‌کن‌های اتوماتیک و زمان‌دار نیز به بازار رسیدند. تا پیش از ۱۹۲۰، راننده با کشیدن اهرم، برف‌پاک‌کن را حرکت می‌داد.
 
نمونه‌های موجود در خودروهای مونتاژی ایران، چندان پیچیده نیستند و فقط از چند قطعه تشکیل شده‌اند. دو قطعه‌ی مکانیکی، وظیفه‌ی اصلی برف پاک کن را ممکن می‌کنند:
 
ترکیب موتور برقی و چرخ‌دنده‌ی کرمی (Worm)؛ تأمین نیرو
مجموعه رابط مکانیکی؛ انتقال نیرو
تیغه‌های پاک‌کننده
آب پاش
سنسورهای اپتیکال در نمونه‌های مدرن
عملکرد موتور برقی و رابط مکانیکی
برف پاک کن 
 
برای حرکت رفت و برگشتی تیغه‌های برف پاک‌کن روی سطح شیشه با سرعت بالا، نیروی زیادی مورد نیاز است. برای فراهم کردن این نیرو، چرخ‌دنده‌ی کرمی به کمک یک موتور الکتریکی کوچک آمده است؛ این چرخ‌دنده می‌تواند گشتاور موتور برقی را تا ۵۰ برابر بیشتر کند و در مقابل، سرعت خروجی این موتور را هم تا ۵۰ برابر کاهش دهد. این نیرو از طریق رابط‌های مکانیکی موجود، باعث حرکت رفت و برگشتی تیغه‌های برف پاک کن می‌شود. در داخل ترکیب موتور برقی و چرخ‌دنده، مدار الکترونیکی وجود دارد که در هر لحظه مکان تیغه‌های برف پاک کن را شناسایی می‌کند. این مدار، جریان نیروی بین موتور برقی و رابط‌ها را تا زمانی که تیغه‌های برف پاک کن به حالت افقی و در پایین شیشه قرار نگرفته‌اند، تضمین می‌کند؛ پس از افقی شدن تیغه‌ها، انتقال برق به رابط مکانیکی متوقف می‌شود. وظیفه‌ی دیگر مدار الکترونیکی، پیروی کردن از تنظیمات زمان‌بندی متغیر حرکت تیغه‌ها بوده که در خودروهای مختلف متفاوت است.
 
 
یک میله‌ی کوچک که با محور متصل به چرخ‌دنده ارتباط دارد، هماهنگ با موتور برقی چرخش می‌کند. میله‌ی کوچک با یک شاتون بلند (میله‌ای مشابه شاتون)  نیز در ارتباط است که باعث حرکت رفت و برگشتی آن می‌شود. شاتون بلند به‌دلیل اتصال با یک شاتون کوچک، تیغه‌ی سمت راننده را حرکت می‌دهد و سرانجام توسط یک شاتون بلند دیگر، نیروی منتقل شده به تیغه‌ی سمت راننده به تیغه‌ی سمت شاگرد ارسال می‌شود تا هر دو تیغه حرکت رفت و برگشتی داشته باشند.
 
 
تیغه‌های برف پاک کن را می‌توان مانند انتهای یک تِی توصیف کرد؛ در سطح هر تیغه، پوشش لاستیکی قرار داده شده است تا آب، برف یا دیگر موارد روی شیشه به کنار زده شود. زمانی که تیغه جدید باشد، لاستیک روی آن تمیز، بدون شکاف و بریدگی است و حرکت رفت و برگشتی روی شیشه، روان و بدون لک گذاشتن و خط زدگی انجام می‌شود. پس از گذشت زمان، لاستیک تیغه‌ها بریدگی و شکاف پیدا می‌کند و معمولاً مقداری گرد و خاک روی آن انباشته می‌شود. در این زمان، حرکت تیغه‌ها روی شیشه‌ی جلو، روان نیست و لک زدگی کاملاً مشخص خواهد بود. برای جلوگیری از این اتفاق، نصب پوشش روی تیغه‌ها در فصول گرم سال و شستن آن‌ها با مایع تمیزکننده پیش از استفاده توصیه می‌شود.
 
 
یکی از مهم‌ترین موارد در حرکت روان تیغه‌های برف پاک‌کن، فشار مساوی هر دو تیغه روی شیشه است. معمولاً یک نقطه‌ مرکزی برای اتصال لاستیک به تیغه وجود دارد، اما با وجود شاخه‌های کوچک روی هر تیغه، نقاط اتصال به ۶ تا ۸ مورد می‌رسد. اگر برف، یخ یا گرد و خاک روی شاخه‌های کوچک تیغه وجود داشته باشد، فشار هر تیغه روی شیشه برابر نخواهد بود؛ به‌همین خاطر حتی در صورت سالم بودن لاستیک، با فعال شدن برف پاک کن لک زدگی روی شیشه مشخص می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تمیز کردن پشت تیغه و یا استفاده از پوشش‌های محافظ راهکار مناسبی است.
 
 
در بیشتر خودروها، طرح ساده‌ی حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها به یک‌طرف استفاده می‌شود؛ محور دوران یک تیغه در سمت راننده و دیگری در مرکز شیشه قرار گرفته است. طرح دیگر، تیغه‌ی تک و مرکزی مرسدس‌ بنز است؛ در این روش، یک تیغه‌ی مرکزی حرکت رفت و برگشتی دورانی یا M شکل دارد. از طرح‌های دیگر می‌توان به تیغه‌های مخالف چپ و راست، پانتوگراف اتوبوس‌ها، سه تیغه‌ی کامیون‌ها و دو تیغه با اتصال سقفی خودروهای نظامی نام ‌برد.
 
در بیشتر برف پاک‌کن‌های ابتدایی، سه حالت سرعت بالا، پایین و زمان‌بندی متناوب وجود دارد. در حالت سرعت بالا و پایین، موتور برقی به‌صورت مداوم روشن است اما در حالت متناوب، باتوجه به زمان‌بندی موتور برقی مدتی غیرفعال می‌شود. خودروهای قدیمی فقط یک حالت متناوب برف پاک‌کن دارند، اما در مدل‌های مدرن ۱۰ حالت مختلف و حتی شخصی‌سازی کامل زمان‌‎بندی حرکت تیغه‌ها مشاهده می‌شود. بدون توجه به تنظیمات برف پاک کن خودرو، راننده باید بهترین حالت را باتوجه به شرایط آب و هوایی و سرعت حرکت خودرو انتخاب کند؛ سرعت بیش از حد باعث لک زدگی شیشه و سرعت خیلی کم دید راننده به جاده را مختل می‌کند.
 
برای رفع این مشکل، خودروهای مدرن و گران‌قیمت به سنسورهای تشخیص باران مجهز شده‌اند.
 
 
خودروسازان پس از تکامل برف پاک‌کن‌های اولیه، همیشه به دنبال مکانیزم کاملاً اتوماتیک بوده‌اند. برخی از طرح‌های اولیه سیستم تشخیص لرزش حاصل از برخورد قطره‌های باران با شیشه را هدف قرار دادند. در این سیستم، پوشش مخصوصی روی شیشه قرار داده می‌شد تا از تجمع قطره‌های باران جلوگیری یا با لرزش اولتراسونیک شیشه، قطره‌های باران شکسته شود. تمام این طرح‌ها به‌دلیل کاربردی نبودن و مشکلات فراوان به‌تولید نرسیدند.
 
 
جدیدترین سیستم برف پاک‌کن‌ها در خودروسازی مدرن، استفاده از سنسورهای تشخیص باران و حرکت خودکار تیغه‌ها باتوجه به مقدار آب موجود روی شیشه است. در این روش جدید، سنسورهای اپتیکال در کنار آینه دید به عقب کابین و در اتصال با شیشه‌ی جلو، نصب شده‌اند؛ این سنسورها با تابش فروسرخ در زاویه‌ی ۴۵ درجه به شیشه‌ی جلو (در برندهای مختلف، متفاوت است)، خشک یا خیس بودن را تشخیص می‌دهند. اگر شیشه خشک باشد، بخش زیادی از تابش به سنسور بازمی‌گردد اما در صورت خیس بودن شیشه، با توجه به مقدار قطره‌های آب، تابش کمتری به سنسور برمی‌گردد. اگر تابش بازتابی کمتر از سطح اولیه باشد، نرم‌افزار و قطعات برقی سنسور، به‌صورت خودکار تیغه‌های برف پاک کن را حرکت می‌دهند. نرم‌افزار موجود در سیستم، با توجه به مقدار آب و رطوبت روی شیشه پس از هر یک حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها، سرعت برف پاک کن را تنظیم می‌کند؛ بنابراین نیازی به دخالت راننده در سیستم و نگرانی از لک زدگی شیشه به‌دلیل سرعت زیاد نیست.
 
 
در انواع کشتی‌ها و قطارها سیستم برف پاک کن بدون تیغه‌های مکانیکی هم وجود دارد؛ در این روش، یک دیسک شیشه‌ای با گردش سریع قطرات باران روی شیشه را از بین می‌برد که البته ابتدا برای خودروهای سواری طراحی شده بود، اما پس از مدتی عملکرد بهتر آن در کشتی‌ها و قطارها، مشخص شد.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : من ۲۰ تبدیل زدم خبری نیس
مجید تارا دستی : داداش مهر شروع نشده ما ابانیم کو تا بر سه😂
پری : سلام. ببخشید اینایی که فاکتور میشن مدل G هستن یا GL؟
لاماری تحویلی مرداد : آقا وحید من عموم تحویلی مرداد بود هفته قبل تحویل گرفت اگر راهنمایی پلاک نمی کرد ایشان هم قاعدتا نمیتونست تحویل بگیره شاید شما در سخا یا احراز هویت مشکل دلری که پلاک نشدی مطمعن باش مشکل از طرف خود شماست پیگیر باش رفع کن
amir : داداش خدا بیامرز شد اون قیمتا
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان کسی هفته چهارم شهریور براش پیامک تکمیل وجه اومده؟؟؟
X5 بهمن مشکی کرمانشاه : سلام دوستان وقت بخیر ثبت نام ۲۳ بهمن متاسفانه هنوز تحویل نگرفتم سند خودرو امده ولی کارتش نیامده دوستان کسی میدونه کارت خودرو چرا هنوز نیامده اول باید کارت بیاد بعد سند خودزو بارکد پستی خورده ولی از مرکز تحویل خودرو های نو در تهران هنوز تحویل پست نشده واقعا ۸ ماه منتظر هستیم هنوز تحویل ندادن.
رضا ایگل : مگه میشه موتورش بترکه؟!!! یعنی چی؟!!! پسر خوب یا حالت خوب نیس یا یه چی دیگه رو دیدی ترکیده فک کردی موتورش بوده😂😂 اگر هم از همون اول که تحویل بگیری و بدون آب بندی هم تخته کنی این اتفاق نمیوفته، مگه موتورش پلاستیکیه پسر خوب
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان طرح ۹۰ روزه : دوستانی که طرح ۹۰ روزه هستند. اطلاع رسانی کنند یه کم دلگرم بشیم.من ۴ مرداد واریز کل وجه و انتخاب نمایندگی هستم.الان تو سامانه در حال انجام فاکتور می‌باشم.
شاهین جی : سلام خود ماشین شاهین سانروف دار رو هم به زور میخرن و معامله میشه چه برسه به شاهین جی ال بدون سانروف تبدیل نزنید البته خود دانید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : مشتری گرامی با عنایت به ابلاغ مراجع ذیصلاح، مبلغ ذیل بابت افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده و افزایش مبلغ بیمه شخص ثالث با کسر سودتاخیر احتمالی می باشد لازم به ذکر است که ریز آیتم های فاکتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود خسارت تاخیر در تحویل خودرو: 82,129,332
بوی گل نرگسویاسمن امددیوچوبیرون رود فرشته دراید : نرگس جان هنوز توی مهر هستیم خیلی عجله داری جلو جلو پولت رو دست شرکتی بدی که تاالان توان تحویل ماشینای ثبت نامی سال قبل رونداره؟؟؟
کوییک اس : لطفا هر کی فاکتور میشه اینجا بگه
پاسخ به خلیفه الله مسعودزرشکیان : مسئله اینه اگر از گذشته درس بگیرن میگیم انسان خطا میکنه جایزالخطاست ولی خب اینه کاراشون تبدیل شده به عادت همین الان چندماه تعهد عقب مونده دارن که به مردم ماشینارو تحویل ندادن ولی باز همین روزا ثبت نامی جدید گذاشتن چاله جدید برای مردم ایجاد کنن به راستی بدست اوردن نقدینگی به چه قیمتی؟؟؟
کوییک اس : مرسی که اومدی اینجا گفتی .انشالله مبارکت باشه
نرگس : سلام آذرماهی کسی براش دعوت نامه نیومده طرح دهه فجر تکسوز امروز زنگ زدم نمایندگی مرکزی میگفت بعضی از آذرماهم دعوتنامه فرستادن براشون برای من توی برگه پذیرشم زده هفته چهارم آذر حالا نمیدونم این تحویل یا ارسال دعوتنامست ممنون میشم راهنماییم کنید
ممممم : جنگ میشه ماشین دیگه تحویل نمیدن میخوایم یغه کیو بگیریم
مسعود زرشکیان : دوستان چرا کسی نیست پاسخ بده مگر سایپا توی بهمن سال گذشته چندهزار ماشین به مردم فروخته که حالا دوماهه هرچی فاکتور میکنن تموم نمیشه با مدیریت غلط داره ظلم به بقیه ثبت نامی ها امثال ما پیش فروش ها میشه که چندماهه کل پول ماشین رو دادیم فاکتور نمیشیم چرا وقتی ظرفیت تولید ندارن خارج از توان شون ماشین ثبت نام میکنن
پنجه طلا : بخدا شرایط بد میشه ماشین تحویل نمیدن
تحویل اطلس : والا برادر معلوم نیس تازه تو پیام هم اومده قبل تکمیل ظرفیت باید بزنیم رو جی ال نمیدونم بخدا خودمونم تو دو راهی گیر کردیم الانم چیزی به برف و بارون نمونده بدون ماشین و مدارس