نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 

نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 
اگر از آن دسته افرادی هستید که انتظار دارید موتور خودروی شما تا 300 هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر کار کند، بهتر است سراغ موتورهای کم حجمِ توربو نروید، چرا که طبق نظر متخصصین حوزه خودرو ممکن است این نوع موتورها در کارکردهای بالا دچار مشکل شوند.
 
هنگامی که هوندا آکورد با یک موتورِ کم حجمِ توربو توانست در ماه ژانویه امسال جایزه "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" را دریافت کند، این موضوع به تیتر اصلی بسیاری از نشریات خودرو تبدیل شد. با این وجود، هنوز هم متخصصین در حوزه خودرو نظرات متفاوتی درباره دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای بالا دارند.
 
در آمریکا به طور متوسط یک خودرو برای مدت 11.6 سال مورد استفاده قرار می گیرد. با رشد روز افزون موتورهای کم حجمِ توربو، بسیاری از خریداران خودرو در بازار آمریکا انتظار دارند این موتورها بیش از مدت متوسط ذکر شده کار کنند. اما برخی متخصصین معتقد هستند هنوز ارزیابی دوامِ این نوع موتورها در کارکردهای بالا ممکن نیست، چرا که هنوز اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.
 
"بسیاری از خریداران خودرو برای مدت 12 سال و حتی بیشتر از یک اتومبیل استفاده می کنند. اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای 250 هزار الی 300 هزار کیلومتر چگونه خواهد بود."
 
 
نشریه کانسیومِر ریپورتز در شماره ماه آوریل به موضوع جالبی پرداخت: تویوتا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین برندهای خودروسازی دنیا، برای خودروهای تولید انبوه خود از موتورهای توربو استفاده نمی کند. همین موضوع سبب شد مسئله دوامِ موتورهای کم حجمِ توربو بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فیشِر می گوید تویوتا برای عدم استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو در خودروهای تولید انبوهش دلیل موجهی داشته است. او در این خصوص می گوید:
 
"وقتی شما یک سیستم را پیچیده تر می کنید، واضح است که احتمال بروز عیب و ایراد نیز بالاتر می رود و یک موتورِ مجهز به توربوشارژر از یک موتورِ تنفس طبیعی پیچیدگی بیشتری دارد. در واقع موتورهای توربو بخش ها و مکانیزم های بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارند که همین موضوع می تواند سبب عمر کمتر موتورهای مذکور شود."
 
در موتورهای توربو، هوای ورودی به موتور فشرده می شود و به همین دلیل است که میگوییم این نوع موتورها به طور طبیعی تنفس نمی کنند یا اصطلاحاً "تنفس طبیعی" نیستند. همین مکانیزم به خودروسازان این امکان را می دهد تا از موتورهایی با حجم کمتر استفاده کنند.
 
همانطور که میدانید، تویوتا همیشه در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید محتاط بوده است. به طور مثال، تویوتا چندان تمایلی به استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو نداشته است. همچنین در استفاده از گیربکس های 9 دنده و 10 دنده و سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی "اپل کار پلِی" نیز با احتیاط عمل کرده است. این خودروساز ژاپنی برای مدل 2018 از تویوتا کمری هنوز هم از یک موتور چهار سیلندرِ خطی از نوع تنفس طبیعی با 2.5 لیتر حجم استفاده می کند.
 
 
تویوتا کمری 2018، خودرویی که کماکان از یک موتورِ چهار سیلندرِ تنفس طبیعی معمولی بهره می برد
 
اما نکته جالب اینجاست که رقیب مستقیم این سدان ژاپنی یعنی هوندا آکورد مدل 2018، از یک موتورِ چهار سیلندرِ توربو با 1.5 لیتر حجم بهره مند است. آکورد مدل 2018 به دلیل بهره مندی از تکنولوژی روز، بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. در همین راستا، این سدان ژاپنی مدرن توانسته جوایز متعددی دریافت کند که "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" فقط یکی از آنهاست.
 
البته قطعاً آکورد اولین خودرویی نیست که از موتور توربو با حجمِ پایین بهره می برد. خودروسازان دیگر سالهاست از این نوع موتورها استفاده می کنند که به طور مثال می توان به فورد، فولکس واگن، جنرال موتورز و هیوندای اشاره کرد. به علاوه، هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که اثبات کند موتورهای کم حجمِ توربو دوام کمی دارند.
 
"ما چندین سال است که شاهد رشد روز افزونِ موتورهای توربو با حجم کمتر هستیم، اما تاکنون مشکل خاصی در زمینه عمر یا دوام این نوع موتورها مشاهده نکرده ایم."
 
 
 
بی ام و 730Li که با موتور چهار سیلندرِ 2 لیتری توربو وارد بازار کشورمان شده است، می تواند با 1.8 تُن وزن فقط در عرض 6.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند (رقم اعلامی)
 
اما متخصصین معتقد هستند که خودروسازان باید اطلاعات و داده های بیشتری بر اساس واقعیت گردآوری کنند تا بتوان در مورد عملکرد موتورهای توربو در کارکردهای بالا به یک نتیجه گیری کلی رسید. دِیوید کُل (David Cole)، رئیس سابق سازمانی به نام "مرکز تحقیق در زمینه اتومبیل" (Center for Automotive Research)، در این خصوص می گوید:
 
"همه این موتورها را توسط دستگاه داینو مورد بررسی قرار می دهند و به نتایج بدست آمده از این روش استناد می کنند. شما می توانید شبیه سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اما زمانی که خودروی مورد نظر در واقعیت مورد استفاده قرار گرفته و کارکرد آن به 300 هزار و حتی 400 هزار کیلومتر می رسد، ممکن است وضعیت آن چندان شبیه به نتایج بدست آمده توسط شبیه سازی های انجام شده نباشد."
 
همچنین دِیوید کُل اشاره کرد که تا به حال مورد خاصی در زمینه مشکل دوام در موتورهای کم حجمِ توربو مشاهده نکرده است، اما با این حال او معتقد است که انتخاب موتورهای تنفس طبیعی توسط تویوتا برای دوام بیشتر انتخابی هوشمندانه به حساب می آید. کُل در این زمینه می گوید:
 
"در سرعت های بالا، یک موتورِ کم حجمِ توربو نسبت به یک موتورِ حجیم تر از نوع تنفس طبیعی، بیشتر مورد فشار قرار می گیرد."
 
اما جِیک فیشِر موضوع دیگری را مطرح می کند. او معتقد است تکنولوژی های مختلف به مرور زمان و با افزایش عمر خودرو، از نظر نوع فرسودگی با هم تفاوت داشته و هر کدام در بخش های متفاوتی دچار مشکل خواهند شد. فیشِر در این خصوص می گوید:
 
"شاید مشکل واقعی فقط میزان کارکرد یک خودرو نباشد. زمانی که 10 یا 15 سال است که از یک خودرو استفاده می کنید، باید نگران موارد دیگری باشید. به طور مثال، کدام قسمت از درزهای خودرو باز شده است؟ قرار گرفتن خودرو در معرض سرما و گرما در طی این سالها، چه تاثیراتی روی آن داشته است؟ چه قسمت هایی دچار فرسودگی شده اند؟"
 
 
 
در حال حاضر سوالات ذکر شده اهمیت بیشتری پیدا می کنند، چرا که امروزه آمریکایی ها نسبت به گذشته از یک خودرو برای مدت بیشتری استفاده می کنند. "آی اِچ اِس مارکیت" (IHS Markit)، یک کمپانی انگلیسی که در زمینه تامین اطلاعات در سطح جهانی فعالیت می کند، سال 2016 در این خصوص مطالعه ای را انجام داده است. طبق نتایج این مطالعه، عمر متوسط یک وسیله نقلیه سبک در آمریکا 11.6 سال است.
 
طبق نتایج بررسی های به عمل آمده توسط نشریه کانسیومِر ریپورتز که بر پایه نظراتِ بیش از نیم میلیون نفر مالکین خودروهای مختلف بدست آمده است، اکثر افراد یک خودروی بادوام را به یک خودروی قدرتمند با هندلینگ خوب و ظاهری جذاب ترجیح می دهند.
 
"اگر شما یک خبرنگار در حوزه خودرو نیستید و در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت نمی کنید، احتمالاً حسی که فرمان یک خودرو به راننده انتقال می دهد نسبت به دوام آن اهمیت بسیار کمتری برای شما خواهد داشت."
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتور خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
سهند s : چن ماهه گیرکرده تو مرداد ازیه ورم دارن ثبت نام میکنن
شاهین سی وی تی : هوالحق… ما 23 اسفند تکمیل وجه کردیم، امروز 29ام تحویل گرفتیم.انشالله آزادی همه
999 : شیما صداقت جان عزیزم کور شوی انشالله با دو دختر هایت ما داریم شاهین ها مونو میگیریم همه دارن سوار میشن تو پیاده ای شیمی شیمی
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم