کاهش قیمت خودرو از شایعه تا واقعیت/ حکم فرمایی رکود در بازار خودرو

 

کاهش قیمت خودرو از شایعه تا واقعیت/ حکم فرمایی رکود در بازار خودرو

 
زمزمه های کاهش قیمت خودرو از دو هفته گذشته به تدریج اوج گرفته و حتی در برخی موارد قیمت برخی خودروها در بازار از حدود سه تا 10 میلیون تومان کاهش یافته است. با این حال اما برخی فعالان بازار خودرو بر این باورند که هنوز قیمت خودرو آنگونه که باید شکسته نشده و زمزمه های کاهش قیمت تنها برای برخی گروه های خودرویی به واقعیت تبدیل شده است.
 
از سویی دیگر برخی فعالان بازار بر این باورند به رسم هرساله که در ماه های محرم، صفر و رمضان بازارهای سرمایه ای با کاهش قیمت همراه می شوند، قیمت خودرو تحت تاثیر همین روال با کاهش تدریجی قیمت هم مسیر شده است. چرا که همواره مسکن، طلا و خودرو در این سه ماه با افت قیمت و شکست حباب قیمتی همراه می شوند.
 
از سویی دیگر نیز، برخی فروشندگان خودرو و فعالان بازار بر این باورند که طرح های فروش خودرو از سوی خودروسازان تا حدی در تعدیل قیمت خودرو اثرگذار بوده و برخی دیگر اما می گویند که این طرح ها تنها روی کاغذ است و فعلا خودرویی وارد بازار نشده که بخواهد قیمت ها را تعدیل و تنظیم کند.
 
حال در شرایطی که طرح فروش 90 هزار خودرو برای تحویل تا 45 روز آینده و خردادماه 98 برای تنظیم بازار خودروهای داخلی عنوان شده است، اما بسیاری آن را بی تاثیر می دانند و معتقدند که قیمت نهاده های تولیدی طی ماه های گذشته با افزایش همراه بوده است و حتی تولید خودروهای جدید و حتی تجاری سازی 70 هزار خودرو در کف کارخانه نیز به کاهش قیمت خودرو در ماه های آینده منتهی نخواهد شد. 
 
با این حال اما از هفته گذشته تاکنون حباب قیمتی برخی خودروها شکسته شده و به گفته رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، یکی از دلایل اصلی شکسته شدن حباب برخی مدل های داخلی، نبود معامله بوده است.
 
در همین زمینه یکی از فعالان بازار و نمایشگاه دار خودرو در تهران  می گوید:« هنگامی که پراید طی یک ماه 20 میلیون تومان گران شد و تعداد معاملات پراید 40 میلیون تومانی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و این خودرو خریدار نداشت، انتظار شکست حباب آن هم می رسید». 
 
همچنین پورحسنی، دیگر فعال بازار خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: « طی دو هفته اخیر و پس از افزایش قیمت های نجومی، تقاضای خرید با کاهش شدید همراه شده است». 
 
به گفته او، حتی افزایش تقاضای خودروهای داخلی و ایجاد التهاب در بازار در همان هفته های ابتدایی افزایش قیمت خودرو اوج گرفت و پس از مدتی از سکه افتاد، چرا که خریداران قدرت خرید نداشتند و اینکه بازار کشش افزایش قیمت نداشت.
 
این فعال بازار خودرو ادامه می دهد: « یکی دیگر از دلایل شکست حباب قیمت ها در بازار، شروع ایام محرم و نزدیک شدن به مهرماه است که البته همه ساله در هردو این ایام، بازار با کاهش تقاضا مواجه می شود». 
 
در ادامه اکبری، دیگر فعال بازار خودرو به خودروکار اظهار می کند:« اگر نرخ ارز در ماه های آینده با ثبات قیمتی همراه شود، طبیعتا بازار خودرو نیز تحت تاثیر آن به آرامش می رسد». 
 
او با اشاره به نرخ خودروهای داخلی که طی دو هفته اخیر خرید و فروش شده اند، بیان می کند: « بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروهای گروه ایران خودرو با چهارمیلیون تومان و دیگری مربوط به گروه سایپا با کاهش حدود سه میلیون تومانی قیمت بوده است».
 
این فعال بازار خودرو البته اشاره می کند:« خودروهای وارداتی در این روزها اما همچنان با التهاب قیمتی همراه بوده اند. اما طی روزهای اخیر که خبرهایی مبنی بر ترخیص خودروهای در گمرک مانده مطرح شده است، تا حدی معاملات این خودروها را به رکود برده است». 
 
اکبری در ادامه تاکید می کند: « به طور معمول هرساله در دهه اول محرم قیمت خودرو به دلیل کاهش تقاضا با کاهش قیمت همراه می شود و امسال نیز نوسانات نرخ ارز، طرح های پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان و تصمیمات دولتی نیز مزید بر علت شده و بازار خودرو را به رکود برده است». 
 
قلی پور، دیگر فعال بازار خودرو در تهران با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار خودرو  اظهار می کند: «هر زمانی که خبر از نوسان نرخ ارز و یا گران شدن آهن و فولاد می شود، التهاب بازار دو چندان می شود و گویی برخی از مشتریان می خواهند در بدترین زمان ممکن خودرو بخرند، در حالی که بسیاری از روزهایی که قیمت ها کاهشی است، در بازار خبری نیست و تعداد معاملات کاهشی می شود. از این رو باید تا حدی نظارت و ثبات قیمتی بر بازار حاکم شود تا دست دلالان اثر گذار بر التهاب بازار هرچه بیشتر کوتاه شود». 
 
رصد جداول قیمتی طی هفته های اخیر نشان می دهد برخی گروه های خودرویی با کاهش حدود سه تا 10 میلیون تومانی همراه شده اند و برخی دیگر نیز تغییر قیمتی نداشتند. با این حال فعالان بازار امیدوار به ثبات قیمتی خودروهای داخلی در بازار و کوتاه شدن دست دلالان در بازار هستند. 
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد