بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 

بلاتکلیفی خودروسازان از نرخ نهایی خودروهای تولیدی

 
افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، مواد اولیه و غیره همگی دست به دست به هم داده تا هزینه تولید یک خودرو داخلی را افزایش دهد. حالا با وجود اینکه نرخ قیمت گذاری خودرو در سال 97 از ابتدای تیرماه امسال برای خودروسازان کلید خورد، حالا دوباره خودروسازان پیشنهاد افزایش قیمت آن هم به میزان 17 درصد را پیشنهاد داده‌اند. حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان در این دو راهی به خواسته خود می‌رسند؟
 
به طور معمول افزایش قیمت خودرو در هر سال با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ تورم و سایر مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده بازار اعمال می شود.
 
 امسال اما مدل افزایش قیمت خودروهای داخلی کمی با سال های گذشته اش متفاوت بود؛ چرا که در نیمه دوم خردادماه افزایش قیمت از 5 تا 7 درصدی از سوی شوری رقابت اعلام و اعمال شد. حالا دوباره خودروسازان به دلایل متعددی پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را داده اند. البته اعلام افزایش قیمت از سوی خودروسازان در خردادماه در حالی اعمال شد که قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از نرخ مصوب کارخانه بود و اختلاف قیمت برخی خودروها از کارخانه تا بازار به 5 تا 45 میلیون تومان رسید. با این حال اما گروه های خودروسازی داخلی طرح های فروش خودرو را برای مشتریان و تعدیل بازار تدارک دیدند. 
 
حال آنچه بیش از هر چیز مطرح است، تولید خودروهای داخلی با ضرر خودروسازان است. چرا که پیشنهادات افزایش قیمت از سوی خودروسازان و گفته های برخی مقامات از تولید برخی خودروهای داخلی نشان از آن دارد که حتی قیمت تولیدی برخی خودروها تا دو میلیون تومان بیشتر از نرخ عرضه شده است. چرا که خودروسازان در حال حاضر مواد اولیه و قطعات خودرویی را با قیمت های روز خریداری می کنند و در مقابل نیز هزینه هایی که به طور طبیعی هر ساله افزایش می یابد را در سبد هزینه های خود دارند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که نباید مردم هزینه های اضافی یا حق بیمه و دستمزد پرسنل شرکت ها را بدهند و این شرکت های خودروساز هستند که باید از پس هزینه های خود برآیند. 
 
در همین زمینه نیز سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که  افزایش قیمت ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت گیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱ هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. چرا خودروسازان هزینه های سربار خودروسازی را کاهش نمی دهند؟ چرا مردم باید تاوان حقوق و دستمزد 11 هزار پرسنل مازاد خودروسازی سایپا را پرداخت کنند؟ البته ما تورم و افزایش مواد اولیه تولید و به تبع آن افزایش قیمت را قبول داریم اما عدد آن باید بررسی شود.
 
به گته او، نزدیک یک سال است که قطعه سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده اند. ایرادات در این زمینه فقط مربوط به خودرو ساز نیست بلکه ایراد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است.
 
باستانی این را هم گفته که استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می شد قاعدتا باید در طول این 40 سال زیرساخت های توسعه ای صنعت خودرو از جمله تامین مواد اولیه از پتروشیمی های داخل فراهم می شد. اکنون دولت به اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارد اما بیش تر از آن دخالت می کند، شاید باید دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.
 
حالا این پرسش مطرح است که تکلیف خودروسازان در این برهه از زمان چیست؟ آیا باید خودروهایی با با قیمت هایی بیشتر از قیمت های فعلی تولید کنند و به دلیل نبود مشتری آن ها در کف کارخانه بمانند، یا اینکه تعداد تولیدات خود را کاهش دهند و با قیمت های قبلی و ضرر و زیان از پرداخت قطعات و نهاده های با قیمت های جدید خودرو تولید کنند؟ 
 
احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان- در همین رابطه به خبرنگار می‌گوید: « هنگامی که نرخ آلومینیوم و فولاد و سایر نهاده ها تا 80 درصد گران می‌شود، خودروساز نیز چگونه این قیمت ها را اعمال نکند». 
 
به گفته او، به جای اینکه از خودروسازان پرسیده شود که چرا درخواست افزایش قیمت دارند، باید ابتدا از تولید کنندگان مواد اولیه این پرسش مطرح است. 
 
نعمت بخش تاکید می‌کند: «طی سه سال اخیر نرخ خودرو تنها 12 درصد افزایش یافته است و نهاده های تولیدی تا 80 درصد گران شده است و به همین دلیل است که مجموعه های خودرویی دچار زیاد شده اند».
 
درست 22 خرداد ماه بود که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- مجوز افزایش ۵.۶ تا ۷.۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیرماه امسال صادر کرد. حالا پس از دوماه، خودروسازان دوباره پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی خودروهای داخلی را اعلام کرده اند و گویی وضعیت تولید خودرو با قیمت های فعلی چیزی جز ضرر برای خودروسازان ندارد.  
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : دوستان کسی حضوری تحویل گرفته ماشین رو من از شیراز بخوام بیام بگیرم چقدر مبلغ برمیگرده
سعید : به وحید واقعا خیلی بچه ای ودوما خودت غلط کردی به اسم‌بنده و دیگران ننویس این عادت انسانهای ضعیف و ترسو است که زیر اسم دیگران قایم میشوند
Morteza : سلام. شاهین زمستان ۱۴۰۳ به نام خودم در اومد. روز ۶ شهریور ماه با پرداخت اولیه ۳۷۰ م تومن متقاضی شاهین پلاس شدم. اسفند پیامک تکمیل وجه برام اومد که ۴۳۰ تومن دیگه در تاریخ ۱۶ اسفند واریز کردم و در همان روز سخا رو تحویل نمایندگی دادم. امروز یعنی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ وضعیت خودرو از آماده تخصیص یک گام عقب تر رفت یعنی تکمیل وجه شده. دوستانی که خودرو تحویل گرفتن نزدیک زمان تحویل خودرو تجربه مشابه داشتن. تکمیل وجه کنندگان اسفند پروفایلشون رو چک کنن. به فال نیک بگیرید.
علی : سلام ۶ بهمت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
خانعلی آچیلان : من خانعلی آچیلان هستم ساکن زابل ، به کمک های شما مردم نیازمندم، نون نداریم بخوریم
وحید : با من چیکار داری حیوون
فردا موتور : دوستان همگی تجمع کنید الان نگاه کنید فردا موتوریا امروز تجمع کردن جلوی شرکت فردا موتور بخاطر بد عهدی خبر رو رسانه ای کردن
شهاب ایکس5 ابان : سلام کسی خبر داره چرا دو هفته اس شاسی نمیکنن
J7 خاکستری : زنگ زدم میگه از پلاک تا ارسال ۳ هفته طول میکشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : تحویلی چند خرداد هستید
رسول حیدری : پول بیمه و حلال احمر رو باید پرداخت کنید
علی 15بهمن : از آماده تخصیص برگشته تمیل وجه .یعنی چی
کوییک پذیرش مرداد : دوستان اینها همش بهونه است شرکت کوروز به اینا قطعه نمیده اینا کمبود قطعه دارند
کوییک جی ایکس تحویل خرداد 404 : سلام کسی اینا پیش فروش کوییک جی ایکس تحویل خرداد 404 هست ، هنوز دعوت نامه نمیاد ؟؟؟؟؟
رضا : جان عزیزتون راستو نمیخوایید بگید حداقل دروغ هم نگید مگه میشه ما ثبت نام 402بودیم تکمیل وجه مهر 403بعد مافاکتور نشدیم اسفند 403 فاکتور شده
14 بهمن : سلام اره
احسان : من وضعیتم برگشته یکی از قبل .زده تعهد شده وضعیت.یعنی میخوای فاکتور کنند.پرداختی15 بهمن
14 بهمن : الان چک گردم بالاخره از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
علی : سلام دوستان من x33 دستی ثبت نام کردم مدل 403 با تحویل سیستمی 1 اردیبهشت.هیچ خبری نیست الان 6 روزه رفته تو تاخیر یعنی واقعا بزرگترین اشتباه زندگیم خرید خودرو از مدیران خودرو