ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 

ترخیصِ در گمرک مانده ها، مسکنِ بی اثر بازار خودرو

 
موضوع آزادی ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون اعلام هرگونه اطلاعات دقیق از جزئیات آن این سوال را به پیش می کشد که دلیل عدم بیان جزئیات و میزان تحقق این شنیده در چه اندازه است؟
 
در این رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو  می گوید: «اعلام ترخیص خودروهای مانده در گمرکات بدون ارائه هیچ جزئیات دیگر آن هم پیش از صدور مصوبه تنها با استناد به شنیده ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک پروپاگاندا رسانه ای برداشت شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت و تسریع فرایند است.»
 
علی عزیزی، دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز با اتفاق نظر در این رابطه می گوید: «تصور می کنم چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد. هدف تنها تاثیر گذاری روانی بر چگونگی بازار خودرو در پایان تابستان است.»
 
زاوه در پاسخ به عدم تحقق شنیده و تاثیر آن بر بازار می گوید: «واردات یا عدم واردات این خودروها که حداکثر 20 هزار دستگاه خودرو است، اثر چندانی بر بازار خودرو نمی گذارد که شاید شامل یک جابجایی 5 درصدی در قیمت یک خودرو شود که آن هم برگشت پذیر است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «سوال مهم آن است که ارز خودروهایی که در گمرک مانده اند چه زمانی خریداری شده است. بعد یا قبل از اردیبهشت ماه؟ اگر پیش از آن خریداری شده است پس چرا مراحل ترخیص را انجام نداده اند؟ اگر پس از اردیبهشت ماه خریداری شده است مصداق بارز و مستقیم قاچاق است. این سوالی بسیار ساده و دریافت پاسخ آن نیز ساده است. باز و بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو مصداق فساد است. اگر قرار است بسته یا باز باشد باید برای همه بسته یا باز باشد. اگر قرار بر استفاده از ارز دولتی یا آزاد است، باید برای همه از ارز دولتی یا آزاد استفاده شود و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد. اجازه دهند بازار، شرایط عرضه و تقاضا را تعیین کند.»
 
او ادامه می دهد: «به نظر می رسد تلاش بر آرام سازی فضای رسانه ای است اما حقیقت آن است که اقتصاد با حرف آرام نمی شود. آنچه بر اقتصاد تاثیر گذار است تغییر در قوانین و رویه ها و بازگشت به شرایط عادی است. به این معنا که همه محدودیت هایی که در این چهار ماه گذشته بر صنعت خودرو وضع شده است، از جمله منع واردات خودرو، واردات با ارز آزاد و غیره به حالت اولیه خود بازگردد. در این صورت بدون شک شرایط به حالت تعادل بازخواهد گشت.»
 
زاوه در رابطه با تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو می گوید: «واردات سالانه خودرو به کشور 60 هزار دستگاه بوده است. تعدیل نیرو شرکت های خصوصی وارد کننده خودرو نیز چیزی نزدیک به دو هزار نفر بود و آنچه در خصوص تعدیل نیروهای چهارده، پانزده هزار نفری در حد حرف است.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «آسیب های وارد بر کشور فراتر از این ها است. زخم وارد بر تنه صنعت خودرو در بخش واردات قطعات و لوازم یدکی به مراتب شدید تر است. تعداد پرسنل تعدیل شده و آسیب دیده در بخش قطعات یدکی قابل مقایسه با پرسنل درگیر در بخش واردات و فروش نیست. همچنین منع واردات قطعات از جمله قطعاتی چون تایر و لنت ترمز و سایر قطعات ایمنی بر میزان ریسک بروز خطر و جان و سلامت مردم بازی می شود.»
 
آنچه درباره آزادسازی ترخیص خودروها به گوش می رسد به زودی یا به یک دستورالعمل اجرایی بدل شده و برخی از آن ها روانه بازار می شوند یا اینکه پروپاکاندا بودن آن به اثبات می رسد که هر صورت خود لایق بررسی جداگانه و انحصاری است. اما آنچه همچنان هنوز نامشخص مانده است آینده شرکت های واردکننده خودرو است که به بسته یا باز بودن ثبت سفارش خودرو گره خورده است و متاسفانه دولت تا این لحظه در خصوص هیچ یک از این دو مهم هیچ اطلاع رسانی و برنامه ریزی نکرده است و واردکنندگان نیز هیچ برنامه مشخصی برای آینده حضور یا حتی دوام خود در بازار ندارند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان : چرا دو نفر دو تا مبلغ مختلف گفتید؟ مگه هر دو عزیز یکزمان ۲۹۰ واریز نکردید؟
شاهین cvt : دوستان به نظر شما ها اگه فرض بکنیم تبدیل به gl بزنیم، این شرکت ورشکسته تا کی الباقی پول رو به ما برمیگردونه؟
تهی : حداقل می‌تونه تبدیل برام بزنید این پول را کامل واریز کردم تا الان ۱۱ ماه است خدا لعنتتون کنه خدا لعنتتون کنه😭😭😭😭😭💔🖤🖤🖤💔🖤🖤💔🖤
بهروز : من تکمیل وجه 19اسفندم برام تبدیلglاومد
علی : واسه ما 171 هس بدون اونا اونا رو تغییر بدیم بیشتر میشه ولی کف پرداختی 171 هس
شاهین cvt اتومات : یعنی با این حساب ، ماهایی اسفند تکمیل وجه کردیم اگه تبدیل به gl بزنیم ، باید 260 میلیون به ما برگردونن(البته بعلاوه سود مشارکت این شش ماه)؟؟؟
آرش : برای من هم دقیقا همین پیام آمد من 18 اسفندم.
اسرا : خواهر من 18خرداد بود 13شهریور تحویل گرفت
شاهین اتومات 12 مهر 1402 : دوستان امروز برای من دعوتنامه gl ارسال شد مبلغ پرداختی بدون آپشن و ... ۱۲۸٫۷۱۸٫۰۰۰ تومان هست ، پرداخت اولیه ۲۹۰ تومن بوده ، چطور بعضی دوستان میگن ۱۷۱ میلیون پرداخت کردن ، لابد آپشن و کارت طلایی و اینجور چیزا بهشون دادن ، برای من خود سایت ۲ تا آپشن رو تیک زده بود ، همون ۲ تا شده بود ۲۰ میلیون ، تیکش رو برداشتم خودم اوکی شد همون ۱۲۸٫۷۰۰٫۰۰۰ اینجوری ماشین در میاد ۴۱۸٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : دوستان بعد از 13بهمن چند بهمن فوقالعاده داریم؟
روشنایی : برای شما هم تا الان شده سایت دیر بارگذاری میشه
روشنایی : پذیرش 13بهمن شماره 12156619 الان فاکتور شدم
حمید : 4/24/تکمیل وجه کردم
ایمان : اواخر خرداد تکمیل وجه اومد تا 5 تیر وقت داشت
محسن فروش فوری شهریور : سلام و درود به دل تون بد راه ندید منم اون هفته فاکتور شد ولی تا به امروز پلاک نشده بود که باید میشد چون از یه دوستان که دیرتر هم تکمیل وجه کرده الان پلاک شده امروز نمایندگی رفتم گفت یکی از ماشین ها تو خط مشکل داشته همه ماشین ها را برگردوندن برا رفع عیب الان از منم اطلاعات خودرو پریده نمیدونن مشکل جدی بوده و .... شاید اطلاعات خودرو تغییر کنه و یه ماشین دیگه بره برا فاکتور البته شاید .
فوق العاده 23 بهمن : شماره پذیرش هم بزار دااش
لطفا درجوابم مشارکت کنید : کسی اطلاعی داره فروش فوق العاده های بهمن چندهزار نفر بودن که اصلا تمومی ندارن یکماهه شرکت داره اینارو فاکتور میکنه تموم نمیشه؟؟؟
Rsss : منم تکمیل 25 تیرم متاسفانه تا امروز خبری نبود
رانا 12 مرداد : رانا تحویل 12 مرداد فاکتور 13 شهریور هنوز رو اسناد مونده از تحویل هم خبری نیست