ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 

ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 
حدود 10 سالی می شود که شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان است. البته طی همه این سال ها قیمت گذاری از سوی این شورا هم با نقدها و هم با تشویق هایی همراه بوده است. حال این پرسش مطرح است که با وضعیت فعلی بازار، همچنان روند قیمت گذاری خودرو باید به دست شورای رقابت باشد یا بازار آزاد و یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان؟
 
ماجرا از این جا آغاز شد که از ابتدای امسال و همزمان با نوسانات نرخ ارز، تک نرخی شدن ارز از سوی معاونت ریاست جمهوری و آغاز التهاب بازار، مقرر شد تا شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان را نهایتا تا خردادماه اعلام کند. اما اعلام قیمت گذاری ها تقریبا تا نزدیکای تیرماه به طول انجامید و تنها مجوز افزایش 7.5 تا 15 درصدی خودروهای ایران خودرو سایپا اعلام شد و پس از آن نیز این شورا تقریبا به سکوت نشست.
 
گرچه سکوت این شورا به دو ماه زمان کشیده شد، اما از حدود 10 روز گذشته که موضوع پیش فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا مطرح شد و ماجرای تنظیم بازار به میان آمدف ناگهان شورای رقابت نیز از لاک خودو بیرون آمد و جلسه ای با مدیران عامل دو خودروسازی کشور برگزار کرد.
 
در جریان این جلسه در هفته گذشته مدیران شرکت های خودروسازی با اشاره به افزایش قیمت عرضه قطعات توسط قطعه سازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید (خصوصا قیمت فولاد، آلومینیم، محصولات پتروشیمی و نساجی و...) و همچنین افزایش قیمت ارز که نهایتا منجر به افزایش غیر قابل اجتناب هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو شده است، پیشنهاد افزایش قیمت دادند که اعضای شورا با توجه به نامشخص بودن برخی آمار و اطلاعات و مستندات مطرح شده در آسیب‌شناسی‌های بعمل آمده خصوصا میزان ارزبری هر خودرو، نوع ارز تخصیص یافته، میزان افزایش واقعی هزینه‌ها و شاخص تورم بخشی پنج ماهه، بااتفاق آراء مقرر کردند که به منظور اتخاذ تصمیم متقن و مستند در آنالیز هزینه‌های خودروسازی و همچنین استفاده از آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، مرکز ملی رقابت نسبت به دریافت آمار رسمی و پس از دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موضوع مجددا مورد بررسی قرار گیرد.
 
با این حال از ابتدای امسال و به صورت جدی تر از خردادماه تاکنون که از دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری کاسته شد، بازار و دلالان  تعیین کننده قیمت خودرو شده اند و هر روز به قیمت خودروهای داخلی در بازار افزوده شد، به گونه ای که با روند افزایشی قیمت خودروها، کم کم از سهم خودروهای موجود در لیست این شورا، کاسته شد.
 
با این حال، روزهای ابتدایی هفته گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه خبر داد و اعلام کرد که قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. در این میان بسیاری گمان کردند دیگر شورای رقابت نقشی در پروسه قیمت‌گذاری خودرو نخواهد داشت، از این رو با توجه به انتشار اخبار و ضد و نقیض، این موضوع که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته، به‌عنوان پیش فرض کلی لحاظ و بنابراین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی مبنی‌بر تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح شد. از سویی دیگر برخی کارشناسان و مسئولان دولتی بر آزادسازی قیمت گذاری خودرو پافشاری می کنند و بر این باورند که این امر می تواند بازار را با ثبات بیشتری همراه کند.
 
احتمال جایگزینی سازمان حمایت به جای شورای رقابت
حال با وجود اخبار ضد و نقیض مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط دولت یا بازار، این پرسش مطرح است که حل معادلات چند مجهولی قیمت گذاری خودرو در کشور چه زمانی تمام می شود و تناقض های موجود در زمینه چه نفع و چه ضرری برای بازار خودرو در بر خواهد داشت؟
 
سعید باستانی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: « درباره حضور و قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در کمیسیون صحبتی نشده است، اما موضوعی مطرح است که برخی موافق حضور شورا و برخی دیگر موافق حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بخش قیمت گذاری خودرو هستند».
 
او می افزاید: « گرچه هنوز طبق قانون وظیفه قیمت گذاری و نظارت بر بازار بر عهده شورای رقابت است، اما به نظر می رسد میل به قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده بیش تر است».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام به شادی مبارک باشد
داود : امروز من زنگ زدم سایپا اوپراتور بعد از 17 دقیقه انتظار گفت گوشیت از حالت آیفون دربیار تا اومدم در بیارم قطع کرد خدا لعنتشون کنه ایشالله خاک بر سرشون
محسن : سلام تحویل بهمن ماه تموم شده دعوت نامه برا اسفند ماه در سه مرحله پرداخت شد مرحله اول از 17اسفند تا26اسفند پرداخت کردن مرحله دوم از 2اردیبهشت تا 16 اردیبهشت پرداخت کردن مرحله سوم از 17اردیبهشت تا 28اردیبهشت پرداخت کردن اینا یی که بعضیاشون فاکتور شدن احتمالا پرداخت مرحله اول بودن از 17اسفند تا 26اسفند بودن و اولین سری که در سال 1404شاهین پلاس باید براشون دعوت نامه پرداخت بیاد از تیر ماه شروع میشه فصل بهار ثبت نامی نداشته ایران خودرو برای ماشین های موعد تیر ماه دعوت نامه فرستاده احتمالا میدونستن تیرماه افزایش قیمت ندارن که دعوت نامه تیرماه فرستادن
سینا : آقای دوست؛ مگر مردم و ثبت نامی ها با این عدالت و انصاف شرکت سایپا، اعصاب روان دارن که دیگران بازی بدن.
حسن a5 : سلام دمت گرم بابت اطلاع رسانی مبارکه چرخشه بچرخه
شاهین g : سایپا دزد بی درو پیکر زنگ میزنیم هر سری یه جواب میدن میگن تا ۱۱ اذر فاکتور شده بعد دوباره میگه با سخا فاکتور میکنن من نمیدونم چه ربطی به سخا داره ۳ماهه توی تاخیره ماشین بعد اینا انقدر پرو هستن جواب سر بالا میدن این اولین و اخرین بارمه سمت این شرکت دزد و بی درو پیکر میرم
سهند دی ماه : امروز تماس گرفتم وکلی داد و فریاد کشیدم سرشون من 2/27دعوتنامه رو پرداخت کردم.هرموقع که تماس میگیرم یه جور جواب میدن یه بار میگن آخر دو فاکتور میشه یه بار اول 3 امروز هم میگن آخر 3 فاکتور میشه. جوابشون ما تحریم هستیم و کمبود قطعه داریم و از این حرفا.
مقدم : سلام وقت بخیر من مشهد ساکن هستم . من هم به دو سه نفر توی دیوار که پیام دادم گفتن تکمیل وجه شون اسفند ماه بوده. تنها چیزی که به ذهنم میرسه این بزرگوارانی که اسفند ماه تکمیل وجه کردن و ماشین شون فاکتور شده یا خانواده شهدا هستن یا جانباز و یا طرح مادرانی چیزی ...
اینجا ایرانه : اینجا ایرانه و این شرکت اسمش سایپا پس نگیم غیرممکنه .....اگر همه چی رو نظم و ترتیب بود شک کنیم
kurosh : سال 1404 جیلی دارم 340 هزار(340000)راه رفته هنوزم مثل روز اولش راه میره و جیلی میتونه پارس و405 رو رنده بکنه و بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست(سال 1404 قیمتش 400 تا 600 میلیون هست) همتون در جریانش هستید مگان و مزدا این ماشینا هم 600 به بالا هستن پس جیلی بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داردغه : سلام، منم مثل شما تحویل 19 خرداد هستم ولی چون حواله خریدم به سایت دسترسی ندارم و از اینجا پیگیرم که تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : لطفا اگر کسی بود آذر ماهی براش فاکتور شد با تاریخ تکمیل وجه و تاریخ سخا خبر کنه ممنون
ساندرو : به والله قسم هر کی تبدیل زده پشیمونه اگه بگم وکیل بگیرین میگین دلال هستی فقط شکایت با دست روی دست گذاشتن به هیچ نتیجه های نمیرسین
آذر : تکمیل وجه 11اسفند هنوز فاکتور نشدیم.کیا از آذر ماهی فاکتور شدن رنگ ماشین بگن؟؟؟
احمد آریان/ ساینا دوگانه : توحید جان یه سوال اگه احیانا افزایش بده سایپا ، هنگام تکمیل وجه دیگه سود از اون مبلغ افزایش کم میشه یا به کلی اصلا دیگ سودی در کار نیس؟
آرزو 6 جی تی : سلام پاسخ به جی تی مشکل اسناد داره اگه هفته دیگه درست بشه
تحویل 11خرداد : سلام فروش فوری تحویل 11خرداد هستم ، من هنوز فاکتور نشده ام
ALI GXL : درود و عرض ادب خدمت دوستان عزیز . بالاخره امروز چراغ تحویل روشن شد و از نمایندگی تماس گرفتن برای فردا صبح . امیدوارم که قسمت و روزی تمام دوستان همراه بشه و هر چه زودتر تحویل بگیرن . کوییک GXL تحویل اردیبهشت ماه , ثبت نام 25 آذر . پذیرش 3 دی ماه . شماره پذیرش 1208777 . تکمیل وجه 22 اسفند . سوم خرداد پلاک شد و امروزم چراغ تحویل روشن شد . در پناه خدا باشید .
اطلس 18مهر : دوستان درحدممکن نرید ماشبنتونو از تهران بگیرید.چون متشین تا آب بندی بشه نباید بالاتر از دنده سه رفت