ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 

ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 
به دنبال نابسامانی‌‌های ایجاد شده در بازار لاستیک خودروهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشم‌گیر قیمت‌‌ها، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌‌ها که در آخرین ماه‌‌های وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
 
 
صنعت چین مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب مانده‌اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌‌های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی‌نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌رویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
 
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونه‌ای که در برخی مدل‌‌ها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیک‌سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌‌اند. 
 
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
 
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان می‌شود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. 
 
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیک‌ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار روبه‌رو شد.
 
برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل‌ و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : دوستان سلام چگونه میشه ب پشتیبانی ارتباط گرفت
شاهین GL : سلام دوستان ی سوال داشتم کسی میدونه اگر بخوام آپشن های جدا از ماشین نصب کنم(مثلا کروز یا کفی چرمی یا دزدگیر آنلاین) کی باید اقدام کنم چون ۱۹ تیر تکمیل وجه کردم قبل فاکتور میشه آپشن ها رو نصب کرد؟؟
شاهین پلاس : دوستان سلام چگونه میشه ب پشتیبانی ارتباط گرفت
شاهین جی : هنوز ماشین رو تحویل ندادن تا الان که چک کردم فقط پلاک گذاری انجام شده..میگن وقتی ماشین رو تحویل دادن یکماه الی ۴۰روز بعدش سود تاخیر رو واریز میکنن البته منم شنیدم نمیدونم بدن یانه
تهی : سلام با عرض دروغ به شرکت سایپا آذر ماه من واریز کردم پول را کامل هنوز فاکتور نشده شما چرا اینقدر دروغ دروغ تقریباً ۹ ماه هست من واریز انجام دادم کامل برای شاهین ریقو ۹ ماه هست مانا ک** کردید شما
حسین : شرکت سایپا شما فقط دروغ دروغ
محمدتقی افشاری : سلام ماهم مهرماه 402واریزاولیه داشتیم اسفندماه تکمیل وجه کردین بعداز5ماه هنوز تحویل ندادن شما باید6ماه کاری صبرکنید تحویل بدن
Azim : دوستان یه سوال سخا رو از کجا میتونیم چک کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلین6دنده 31تیر : برای خردادی ها رینگ فولاد تازه تبدیل رینگ اومده فکر کنم برای تیر ماهی ها هم بمونند شهریور تازه تبدیل رینگ بیاد
چین : بجای منم تایپ میکرد بی فا نوس اعتراض کردم بلاک کرد
دنا آپشنال 11 مرداد، فرسوده : سلام منم تیتانیوم هستم، 11 مرداد و فاکتور نشدم
کوئیک ار اس 11 ام تا 26 خرداد : من به مدت دو روز نیستم چون مسدود شدم دارن. دروغ میکنننننننننننننننننن فاکتور فاکتور به کفته سایپا تا 21 اردیبهشت فاکتور شده
مهدی : دکتر خودت و اذیت نکن، کامنت های همه سایتها دستی تایید نمیشه، اینا یکسری کلمات دارن که اگه از اونا استفاده کنی مسدود میکنن، همه برنامه نویسها از این تکنیک استفاده میکنن. کسی پشت سیستم نمیشه که کامنتهای من و شمارو بخونه
کوئیک ار اس 11 ام تا 26 خرداد : اسم و سایت منو به مدت دو روز بستن من 6م با ی سایت به اسم یکی دیکه پیام میدم فقط مردم بدونن من چه فوشی دادم اینجا هر منو مسدود کرده برگردونه اکه لازم باشه با 100سابت میام مینوسم از تهران
0917 : چه مدت بعد از تکمیل وجه ماشین فاکتور میشه. من 23خرداد تکمیل وجه کردم.تو سایت زده تحویل 31مرداد،زنگ زدم ایران خودرو گفت شاید تو شهریور فاکتور بشه. واقعا این یعنی چی؟ عجب حکایتی شده!
سورن پلاس 13تیر : این 3200واسه چی بود؟؟؟؟
کمال : مثل سگ دروغ میگن من سخا 14 اردیبهشت، تکمیل وجه 20 اردیبهشت
کوئیک ار اس 11 ام تا 26 خرداد : اکه لازم باشه با 10 تا هم سیستم میام اینجا مینویسم اکه واقعا نفوذی سایپا هستی بکووووووووووک آهای مردم بدونید من فوش ندادم اینجا الکی منو چرا مسدود کردن گفتم با اسم من الکی نگید فاکتور شدم مکه فوش هست