ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 

ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 
به دنبال نابسامانی‌‌های ایجاد شده در بازار لاستیک خودروهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشم‌گیر قیمت‌‌ها، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌‌ها که در آخرین ماه‌‌های وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
 
 
صنعت چین مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب مانده‌اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌‌های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی‌نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌رویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
 
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونه‌ای که در برخی مدل‌‌ها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیک‌سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌‌اند. 
 
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
 
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان می‌شود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. 
 
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیک‌ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار روبه‌رو شد.
 
برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل‌ و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : دوستان محترم مهرماه 1402مبلغ 290واریر کردم هفت مرداد 1404پیام تکمیل وجه اومده شاهین سی وی تی لطفا کسی اطلاع داره کی تحویل بدن
علی : اشتباه چاپی بشه سرطان تو قلب بچه هاشون و عزیزاشون
محمد : توی سایت https://saipa.iranecar.com/ لاگین کن. برو به پنل کاربری ، یکک بخشی هست به نام تغییر رنگ و مدل . اگر امکان تغییر داشته باشی اونجا برات فعال میشه و میتونی به GL تبدیل کنی
علی : واقعا ما شهرستان هستیم صدامون به جایی نمی رسه ولی مردم باید بدونن و درس عبرت بشه براشون که هیچ وقت گول شرکت سایپا را نخورند بیست شش ماه که ماراعلاف کردن انشا الله که خداوند ازخودشون و بچه هاشون نگذره حق ما خوردن نداره
مهدی شاهین پلاس : خب آخرش چی شد ؟
علی : خدا لعنتشون کنه خدا بشه سرطان تو قلب بچه هامون که زندگی مردم را نابود کردن باید بدونن که فقط نفرین ما گریبانگیرشون میشه تا روز فیومت هیچ وقت حق ما حلال باعث و بانی کسی که این ظلم بزرگ را در حق این مردم کرد نمیشه
Maryam : سلام من زنگ زدم شرکت گفتمن سخای ۱۲ آذر فاکتور میشه و براساس سخا پیش میرن من ۱۴ آذر تکمیل کردم اما سخا ۲۰ آدر واقعا این انصاف نیست نمیدونم چ ربطی داره یعنی کسی که ۱۹ تکمیل کرده و ۱۹ سخا داده از من جلوتره ...
Maryam : سلام من ۱۴ آذرم سخا ۲۰ آذر
شاهین : منم موافقم تجمع جلو دادستانی
رضا : سودش رو کی داده کی گرفته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
دنا6دنده پیش فروش 31مرداد : ولی من تبدیل زدم به آلومینیومی 450500شد طرح تبدیل اومد برام یکماه پیش زدم
علیرضا : دنا 6دنده تحویل31خردادطرح مادران قالپاق
غلامعلی : ای موچوم
امیر31تیر : شماره قراردادچند بود پرداخت اولیه و پرداخت دعوتنمامه چندم بود
محسن : خالد جان حداقل بگو پذیرش کی بودی، تکمیل وجهت کی بوده. خدایی اطلاعات دقیق بدین
علی : سلام دوستان دیروز صبح 207پانا قالپاق تبدیل زدم رینگ بعدظهرش فاکتورشد پیش فروش تحویل31تیر
کوییک اس : سلام دوستان کسی که هفته پیش کوییک اس فاکتور شده آیا پلاک هم شده
خلیل یاری : دوستانی که فاکتور شدن چرا تاریخ و نوع ماشین و رنگش و تاریخ واریز و پذیرش رو نمیگین
کوییک اس : سلام الیاس پلاک شدی یا با اسم تو الکی گفتند