سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 

سرنوشت خودروهای سنگین در گرو اقدامات دولت/آیا بازار تجاری ها رونق می گیرد؟

 
خودروهای تجاری به واسطه قیمت خرید و نوع فعالیت نسبت به تغییرات اقتصادی و ارزی حساسیت بسیار زیادی از خود نشان می دهند و تاثیر قابل توجهی بر جامعه می گذارند. با آغاز دور جدید تحریم ها تقریبا می توان گفت برندهای مطرح تجاری فعال در ایران فعالیت های خود را به صورت کلی متوقف کرده اند.
 
مهدی نیازی، کارشناس صنعت خودروهای تجاری در گفت و گو با خبرنگار در رابطه با آخرین وضعیت خودروهای تجاری با توجه به وضعیت بازار کنونی ایران می گوید: «با آزاد شدن قیمت ارز برای خودروهای تجاری، قیمت این دست خودروها بین 100 تا 120 درصد افزایش خواهد داشت که به مراتب از کشش بازار خارج است. همچنین عدم افزایش حجم بار و کرایه حمل عملا برای رانندگان و مالکان خودروهای تجاری هیچ توجیح اقتصادی ندارد که خودروهای قدیمی خود را با نمونه های جدید تعویض کنند. از این رو در آینده نزدیک صنعت خودروهای تجاری معضلات جدی نظیر نبود مشتری برای محصولات تولیدی را تجربه خواهد کرد.»
 
این کارشناس در رابطه با آخرین وضعیت قرادادهای مشترک خودروهای تجاری در ایران می گوید: «آنچه شرکت های اروپایی در این شرایط عنوان می کنند میل به ادامه همکاری با شرکای ایرانی است اما همه آن ها نبود سیستم بانکی را تنها عامل توقف همکاری بر می شمارند چرا که هیچ بانک اروپایی در دوران تحریم با بانک های ایرانی همکاری نمی کنند. همین مساله باعث شده است همه تجاری سازان اروپایی طی چند ماه اخیر کاملا از بازار ایران خارج شده یا فعالیت های خود را متوقف کنند.»
 
مهدی نیازی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر قراردادهای مشترک با شرکت های چینی در زمینه واردات قطعات، خدمات پس از فروش و سرمایه گذاری می افزاید: «شرکت های خودروساز چینی غالبا دولتی هستند و در ایالات متحده آمریکا هم سرمایه گذاری های سنگینی انجام می دهند. اما آن دسته از خودروسازان چینی که اشتراک بازار و داد و ستد مالی با ایالات متحده آمریکا ندارند برای ورود و ادامه همکاری با طرف های ایرانی هیچ مانعی ندارند. در این دوره از تحریم ها نیز همانند دوره پیشین بلاخره می توان راه حل هایی یافت که خدمات پس از فروش موثر را فراهم آورد.»
 
این کارشناس در رابطه با وضعیت بازار خودروهای تجاری در دوران پسا تحریم به خبرنگار خودروکار می گوید: «امید تولید کنندگان خودروهای تجاری به طرح نوسازی ناوگان فرسوده است چراکه بنا است دولت بخش عمده ای از بهای قطعات CKD را از منابع صندوق توسعه ملی تامین می کند. از این طریق بهای قطعات CKD را دولت پرداخت می کند و مشتری از طریق صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت هزینه های پرداختی دولت برای قطعات CKD را جبران می کند. اگر این موضوع محقق نشود شرایط اقتصادی مشتریان خودروهای تجاری اجازه آن را نمی دهد تا سراغ خودروهای تجاری بروند که قیمت تمام شده آن ها در حال حاضر فراتر از یک میلیارد تومان است.»
 
نیازی ادامه می دهد: «این مهم می تواند حتی بازار خودروهای تجاری چینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خودروهای تجاری که در مرز 300 تا 370 تومان بودن حالا بین 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارند که همچنان از تاب و توان رانندگان خارج است. اقدامات خوبی که دولت از زمستان گذشته در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز کرد می تواند در نوسازی و رونق بازار خودروهای تجاری تاثیر بسیار زیادی بگذارد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : سفید مشکی های قبل عید همه فاکتور شدن، برای شما چون تیتانیومه هنوز مونده ، عجله داری برو سفید یا مشکی کن، فوری فاکتور میشه
شاهین G : سلام دوستان واسه هفته چهارم شهریور پیام تبدیل اومد؟؟؟
سهند۰۰ : وا کلا تا ۷ اردیبهشت وقت بود برای تکمیل وجه شماچجوری ۳۰اردیبهشت تکمیل وجه کردی پس
تارا v4 : دوستان کسی تارا v4 داشته که فراخوان زده باشن تعویض بشه میخام بدونم چقدر زمان برده از موقعی که خودرو رو پس دادن تا موقعی که مجدد تحویل گرفتن؟
تارا وی4 فروش فوق العاده : َسلام تاخیر داره شما حداکثر بین 3.5 ال 4 ماه باتاخیر در نظر بگیرد زودتر ار موعودکه اصلن نمیدن همه با تاخیر دیگه خیلی جهاد کنن سر موقع بدن وگر نه 1هفته تاخیر دیگه طبیعیه
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی ثبت نام کردم شاید طرح های دیگه یه مقدار عقب تر از طرح عادی هستن
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی بودم شاید طرح های دیگه مثل مادران و فرسوده یه خورده عقبترن
V1plus : دوستانی ک قبلا تارا دستی تحویل گرفتن مشکل استارت نخوردن را مواجه شدن و مشکل از کجاست
مهدی : من تکمیل وحه 17 بهمن و تحوبل 29 اسفندم خبری نیست رنگ تیتانیوم Sbr و کارت طلایی و همه جی انحام سده واریز شده.
اشکان شاهین جی مهرماه : سلام . وقت بخیر ، بنده تحویل هفته چهارم مهرماه هستم هنوز هیچ خبری نیست منتظر پیامکم. 09038805860
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : خوبه اجمد اقا الحمدالله
ساینا : پیش فروش موعد تحویل هفته چهارم شهریور پذیرش 6 اسفند پارسال .تکمیل وجه 20 تیر کسی فاکتور شده؟
اطلس : ما از تحویل هم بی خبیربم چه برسه به تأخیر
فوق العاده 23 بهمن : 90 روز کاری نیست کلا 90 روز حساب میشه هیچی نمیدونی اطلاعات الکی نده
مجتبی : داداش اگه قیمتا اینجوری بشه مردم خلو چل تشریف دارن ،از کارخونه بگیرن ، از بازار میگیرن با قیمت پایین تر همون لحظم تحویل میگیرن
فوق العاده 23 بهمن : بله به ما هم باید اردیبهشت ماشین میدادن هنوز ندادن شهریور هم تمام شد
علی نایب : مال همه پلاک میشه تحویل میشه خیالتون راحتتتتت هر ماشینی که فاکتور شده پلاک میشه که بین 30تا50 روز زمان میبره من کارم اینه خیالتون راحت باشه
علی : مال من 40روز بعد فاکتور شدن پلاک شد همه پلاک میشن نگران نباش
علی : تخصیص شده زده باشه یعنی فاکتور شده بعدم پلاک میشه ولی مال پلاک شدن زمان میبره بین 30تا50روز
علی : ماشین فاکتور بشه یعنی ماشینت اماده هست فقط پلاک بشه تحویل میدن مال پلاکم زملن بره ولی پلاک میشه چون 500 تا باید بشه بعد میفرستن مال پلاک