معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 

معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 
با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکت‌ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از سوی شرکت با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندن تطابق ندارد. اما چه چیز باعث این امر می‌شود.
 
واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود. اما نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.
 
اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اکثرا از توربوشارژر استفاده می‌شود. این امر به این دلیل است که توربوشارژ می‌تواند تا حد بسیاری راندمان موتور را افزایش دهد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟
 
در موتورهای تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین امر می‌تواند باعث پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.
 
توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک جلوگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت موجب می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگیرد اما نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند.
 
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.
 
پس پیشرانه‌ها توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن بیان می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
0

موتورهای توربوشارژ مزیت های خودشون رو دارند اما در واقع هیچ چیزی جای یک موتور تنفس طبیعی پر حجم رو نمیگیره . یک بار که سوار یک آزرا با موتور 3000 بشی اونوقت میفهمی که یک موتور 1600 توربو عمرا نمیتونه اون کارایی و دوام رو داشته باشه
موتورهای توربو شدیدا وابسته به بنزین با اکتان بالا هستند وگرنه ناک خیلی زود از پا درشون میاره . همچنین استهلاک بالایی دارند و از همه بدتر واکنش به پدال گاز با تاخیر انجام میشه . سوار سورن توربو شدم وقتی گاز میدی دو ثانیه بعد موتور یادش میاد که باید دور بگیره و این حسابی تو ذوق میزنه . موتور پر حجم تنفس طبیعی واقعا یک چیز دیگه است
12:08  1397/06/03
پاسخ دادن
آوا
0

من که ی برداشت دیگه ای از توربوشارژ داشتم فکر میکردم قطعه اییه ک در مسیر اگزوز نصب میشه و از خروجی موتور را تبدیل ب برق میکنه و دوباره وارد سیتم برق میشه ک اینطوری در مصرف سوخت صرفه جویی میشه....
19:13  1397/06/01
پاسخ دادن
رضا
0

ترجمه ناشیانه ای بود بهتره متن بالا رو یک متخصص باز بینی کنه این حرفها باعث گمراهی کسانی میشه که تازه کار هستن لطفا اطلاعات ناقص نادرست دست مردم ندین
20:24  1397/05/31
پاسخ دادن
مرتضی
0

چقدر غیر علمی نوشته بود😀😀😀
اگه سوخت و اکسیژن ترکیب درستی نگیرن احتراق ناقص بوجود میاد
کاملا نویسنده اشتباه درج کرده
سیستم توربو شارژ با سرد کردن هوا و اختلاط اون با سوخت قبل از ورود به محفظه سیلندر باعث میشه سوخت با هوای بیشتری مخلوط بشه و بخاطر سرد شدن باعث کاهش حجم اولیه میشه که این کاهش حجم یعنی افزایش ضریب تراکم موتور
وقتی تراکم افزایش پیدا کنه ، راندمان بالا میره و انرژی بیشتری از سوخت جذب میشه
وقتی راندمان بالا میره مصرف سوخت کم میشه
یادمون نرده افزایش راندمان یعنی: افزایش بهره وری یا به عبارتی افزایش میزان ستانده در برابر میزان داده
بهتره که متن کلا بازنگری بشه
کار توربو شارژ خنک کردن سیلندر نیست ... خنک کردن سیلندر به عهده سیستم خنک کننده است
توبو شارژ خنک کردن هوا به منظور اکسیژن رسانی بهتره
موتور تنفس طبیعی که میگیم یعنی خودش هوا میکشه...
توربو شارژ همون کاری رو میکنه که بادبزن با ذغال میکنه !رسوندن هوای بیشتر برای بهتر سوختن سوخت
16:36  1397/05/30
پاسخ دادن
محسن2
0

معایب ؟؟!!! این که فقط یکی بود و چیز زیاد مهمی هم نیست و به عنوان عیب نمیشه بهش نگاه کرد چون عیبهای دیگه ای داره که مهمتر هستن مثل استهلاک بالای موتور داغ کردن موتور نبود لوازم هزینه نگهداری بالا (استفاده از روغن و بنزین با کیفیت ) . .
14:51  1397/05/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : طبق گفته بقیه، کسانی که موعد تحویل قبل سال بودن و درخواست حذف سرامیک دادن دو سه روز بعدش فاکتور شدن.
بستان j4 : جی ۴ مشهد ، کسی امروز تحویل گرفته؟؟نمیدونم با لاکپشت میارن ، از شنبه بارگیری شده
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت طرح تبدیلیJ7 ممنونم ان شاء الله برای شما هم اتفاقات خوب بیفته. اون چیزی که آدم رو خسته می‌کنه بدعهدی وبدقولی هست اگر همون موقع ثبت نام میگفتن اینقدر تاخیر ممکنه باشه طرف حساب کار رو می‌کنه بعد تصمیم میگیره خرید کنه یانه، نه اینکه بازار ترفند مشتری رو مجاب کنند که ما 60روزه و90روزه تحویل می‌دهیم بعد ثبت نام دیگه جواب سربالا میدن این خیلی بده . الان که ماشین بنده آماده ترخیص وبارگیری هست.شرکت مرکزی یه حرفی میزنه، نمایندگی محل ثبت نام یه حرفی .
قاسم : با سلام .چرا دوتا کارخانه خودرو توی ایران داریم دارن محصولات بی کیفیت به دست مردم میدن.من بیشتر با کارخانه سایپا ماشین تولید میکنید قطعات بی کیفیت بعد قطعه توی نمایندگی ها اصلا وجود نداره بابا تورو خدا وجدان داشته باشین .اگه توی ایران بیان شرکت های خارجی ماشین تولید کنن رقابت بین شرکت‌ها باشن این جور بااعصاب مردم بازی نمیکنن ایارو به حساب مهندس میگن هیچی ازماشین سر در نمیاره یا مکانیک بیرون شاگرد بوده الان مکانیک نمایندگی شده.خواهشمندیم ازبازرسی کل یه نظارتی برعملکرد سایپا ونمایندگان های شهرستان داشته باشن چون هیچگونه خدمات پس ازفروش ندارن .یه در میخان لیگ لاژ کنن پول میگیرن.تعویض روغن بیرون ارزونتره اونجا میبری صبح ساعت ۷/۳۰ ببر منتظر تماس باش نمایندگی بهت بدن نمیدونی چی ریختن
جی 4 : سلام دوستان از کجا بفهم که ماشین بار گیری شوده؟
هادی : اگه ماهی ۱۰۰۰ تاش cvt باشه . ۱۰ هزارتا نفر تحویل اسفند باشیم . شاید اصلا امسال بهمون نرسه. چون نفرات اسفند از دی بهمن خیلی خیلی بیشترن. دوسال پیش همه رو انداختن اسفند گفتن یه فکری به حالشون میکنیم
علی : سلام،اخرین پیگیری که کردم تا ۱۱/۲ فاکتور شده، من خودم ۱۱/۶ هستم و‌هنوز فاکتور نشده،جهت اطلاع به دوستان
حامد : کسی فاکتور نشد امروز؟
تارانتینو : مبارک باشه به سلامتی
داود : فرسوده ها رو بر اساس سنشون یا ۳۵ یا ۷۰ یا مثل من که پراید ۸۰ بود ۱۰۵ تومن کارخونه از قیمت ماشین کم کرد و ۳ تومن هم مرکز اسقاط پول واریز کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : سلام میگم مگه 14بهمن فاکتور شدن؟کارشناس امروز زنگ زدم گفت فاکتور شدن
دوگانه دی : سلام دوگانه تکمیل وجه 18 دی امروز فاکتور شده
متین : سلام بله 1 ماه احتمالا بزور تا 30 ام ماشین رو پلاک کنند و فاکتور
مجتبی : من اول اسفند تکمیل وجه ساینا کردم و 14 برگه سخا رو تحویل نمایندگی دادم کی فاکتور میشه
مهرسام : دروغم چی الان سه روزپلاک شده ماشینم
mohammad051 : سلام اخرین تکمیل وجه تاکی انجام شده برا تحویل/5/17کی پیامک تکمیل وجه میاد بنظرتون
پدرام : برای شما چند روز بعد پلاک شدن پیامک تحویل حضوری اومد برای شما؟ اسناد ماشین صادر شده و تیکش سبز شده الان؟
اکستریم vx : سلام هم دردان 24 آذر ماه 403 اکستریم وی ایکس ثبت نام کردم قول داده بودن 40 روزه ماشین تحویل میده نمایندگی خسروانی قبل عید اواخر بهمن متخ فاکتور پلاک شد اواسط اسفند مدارک رسید دستم الان 9 اردیبهشت هنوز خبری از تحویل نیست 4 میلیارد پول دادم 5 ماه هست خبری از ماشین نیست بهونه الکی میارن دیون دولتی باید مشخص بشه بعدش دوستان هم باور میکنن ماشین من 403 هست بهمن ماه فاکتور پلاک شده برگ سبز کارت ماشین اسفند اومده همه کارای این ماشین 403 انجام شده الان چه ربطی به دیون 404 داره
خودرو پلاس : دکتر سید محمد رمضان پورشوبی وکیل پایه یک دادگاه دادگستری متخصص در امور حواله خودرو
ماریا : برگ کمپانی و بیمه نامه رو هر وقت براتون پیام اومد باید از نمایندگی برین تحویل بگیرین.