معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 

معایب پیشرانه‌های توربوشارژ چیست؟

 
با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، موتور خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته شرکت‌ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد. اما اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از سوی شرکت با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندن تطابق ندارد. اما چه چیز باعث این امر می‌شود.
 
واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود. اما نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.
 
اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اکثرا از توربوشارژر استفاده می‌شود. این امر به این دلیل است که توربوشارژ می‌تواند تا حد بسیاری راندمان موتور را افزایش دهد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟
 
در موتورهای تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به دلیل اینکه فشار بسیار زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین امر می‌تواند باعث پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون موتور است، مخصوصا وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.
 
توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک جلوگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت موجب می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک صورت نگیرد اما نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند.
 
اما اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به دلیل عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.
 
پس پیشرانه‌ها توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن بیان می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربوشارژ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

علی
0

موتورهای توربوشارژ مزیت های خودشون رو دارند اما در واقع هیچ چیزی جای یک موتور تنفس طبیعی پر حجم رو نمیگیره . یک بار که سوار یک آزرا با موتور 3000 بشی اونوقت میفهمی که یک موتور 1600 توربو عمرا نمیتونه اون کارایی و دوام رو داشته باشه
موتورهای توربو شدیدا وابسته به بنزین با اکتان بالا هستند وگرنه ناک خیلی زود از پا درشون میاره . همچنین استهلاک بالایی دارند و از همه بدتر واکنش به پدال گاز با تاخیر انجام میشه . سوار سورن توربو شدم وقتی گاز میدی دو ثانیه بعد موتور یادش میاد که باید دور بگیره و این حسابی تو ذوق میزنه . موتور پر حجم تنفس طبیعی واقعا یک چیز دیگه است
12:08  1397/06/03
پاسخ دادن
آوا
0

من که ی برداشت دیگه ای از توربوشارژ داشتم فکر میکردم قطعه اییه ک در مسیر اگزوز نصب میشه و از خروجی موتور را تبدیل ب برق میکنه و دوباره وارد سیتم برق میشه ک اینطوری در مصرف سوخت صرفه جویی میشه....
19:13  1397/06/01
پاسخ دادن
رضا
0

ترجمه ناشیانه ای بود بهتره متن بالا رو یک متخصص باز بینی کنه این حرفها باعث گمراهی کسانی میشه که تازه کار هستن لطفا اطلاعات ناقص نادرست دست مردم ندین
20:24  1397/05/31
پاسخ دادن
مرتضی
0

چقدر غیر علمی نوشته بود😀😀😀
اگه سوخت و اکسیژن ترکیب درستی نگیرن احتراق ناقص بوجود میاد
کاملا نویسنده اشتباه درج کرده
سیستم توربو شارژ با سرد کردن هوا و اختلاط اون با سوخت قبل از ورود به محفظه سیلندر باعث میشه سوخت با هوای بیشتری مخلوط بشه و بخاطر سرد شدن باعث کاهش حجم اولیه میشه که این کاهش حجم یعنی افزایش ضریب تراکم موتور
وقتی تراکم افزایش پیدا کنه ، راندمان بالا میره و انرژی بیشتری از سوخت جذب میشه
وقتی راندمان بالا میره مصرف سوخت کم میشه
یادمون نرده افزایش راندمان یعنی: افزایش بهره وری یا به عبارتی افزایش میزان ستانده در برابر میزان داده
بهتره که متن کلا بازنگری بشه
کار توربو شارژ خنک کردن سیلندر نیست ... خنک کردن سیلندر به عهده سیستم خنک کننده است
توبو شارژ خنک کردن هوا به منظور اکسیژن رسانی بهتره
موتور تنفس طبیعی که میگیم یعنی خودش هوا میکشه...
توربو شارژ همون کاری رو میکنه که بادبزن با ذغال میکنه !رسوندن هوای بیشتر برای بهتر سوختن سوخت
16:36  1397/05/30
پاسخ دادن
محسن2
0

معایب ؟؟!!! این که فقط یکی بود و چیز زیاد مهمی هم نیست و به عنوان عیب نمیشه بهش نگاه کرد چون عیبهای دیگه ای داره که مهمتر هستن مثل استهلاک بالای موتور داغ کردن موتور نبود لوازم هزینه نگهداری بالا (استفاده از روغن و بنزین با کیفیت ) . .
14:51  1397/05/30
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد