فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 

فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 
آغاز تحریم ها بهانه لازم و کافی را به خودروسازان مطرح بین المللی داد تا با ترک بازار ایران به قرادادهای خودرویی مشترک پشت پا بزنند. اما نکته جالب توجه آن است که دلیل عدم سرمایه گذاری رنو در بازار ایران از سوی مقامات دولتی و خودرویی عدم وفای به عهد از سوی شریک تجاری ایرانی اعلام شده است و نه تحریم ها. به راستی نقش تحریم ها و عدم اجرای تعهدات هر یک چقدر در اجرایی نشدن این قرار داد مهم نقش دارند؟
چندی پیش از آغاز اجرایی شدن فاز اول دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، برندهای خودروساز بین المللی بار دیگر به آرامی از بازار خودرو ایران پا پس کشیدند و آمادگی خود را برای ترک کامل قرادادی های مشترک با این کشور پس از آغاز اعمال تحریم ها عنوان کردند.
 
اما چندی پیش، منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو/IDRO) در گفت و گویی خبری با تاکید بر اینکه رنو از ایران نرفته و همچنان فعال است عنوان کرد: « سرمایه‌گذاری رنو در ایران شروع نشده است و دلیل اصلی این موضوع این است که ما به عنوان شریک اصلی رنو نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم. قرار بر این بود که سازمان گسترش اقداماتی در جهت شروع سرمایه‌گذاری رنو انجام دهد اما این اقدامات کمی طولانی شد، اما اکنون ما به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در حال گفتگو برای شروع سرمایه‌گذاری رنو در ایران هستیم.»
 
سوالاتی که ذهن شنونده را مشغول می کند آن است که نرفتن و فعال بودن رنو در ایران چگونه تعبیر می شود؟ یعنی تحریم ها هیچ ارتباطی به پا پس کشیدن رنو از بازار ایران ندارد؟ و اینکه ایدرو چه تعهدی داشت که نتوانست به آن عمل کند؟
 
 
سعید مدنی، کارشناس ارشد صنعت خودرو، در رابطه با تعهدات انجام نشده ایدرو در برابر رنو به خبرنگار خودروکار می گوید: «تعهدات ایدرو در واقع آورده خود برای این قراداد یعنی موضوع شراکت با رنو در بن رو بود که هنوز نهایی نشده و به نتیجه ای نرسیده است اما همانطور که منصور معظمی گفت این مذاکرات همچنان ادامه دارد. اما دلیل طولانی شدن این مذاکرات همزمانی ان با آخرین بیانات ترامپ، ریس جمهوری آمریکا است و اعمال تحریم ها است اما هنوز منتفی نشده و همچنان ادامه دارد.»
 
این کارشناس در رابطه با ممکن بودن حضور رنو در بازار ایران با مد نظر گرفتن تحریم های جدید می گوید: «پایگاه رنو در ایران وجود دارد. شرکتی که با مشارکت رنو و طرف ایرانی تاسیس شده و بخش عمده از قطعات را نیز در ایران تولید می کند. رنو شرکتی اروپایی است که همانند بسیاری دیگر از شرکت های اروپایی به نحوی راهکارهای همکاری با ایران را پیدا خواهد کرد. »
 
او ادامه داد: «با وجود شرکت ایرانی رنو پارس در کشور و مدنظر قرا دادن تولید داخلی 60 درصدی بیشتر قطعات مصرفی محصولات این قرار داد، دگر 40 درصد باقی مانده نیز اگر از سوی دیگر قطعه سازان داخلی تامین شود، این شرکت به دلیل داشتن وابستگی بسیار کم، کمترین آسیب را خواهد دید.»
 
 
مدنی با توضیح ممکن بودن یا نبودن تولید داخلی کردن 40 درصد دیگر از قطعات مورد نیاز می گوید: «خودروسازی اصولا در هیچ کشوری نمی تواند صد در صد داخلی باشد چرا که تولید داخلی بسیاری از قطعات حتی برای شرکت های بزرگ خودروساز توجیه اقتصادی ندارد. از این رو بسیاری از کشور ها برخی قطعات مورد نیاز را از جای دیگر تامین می کنند و تامین این قطعات بستگی به این دارد که روابط بین شرکت ها به چه شکل تعریف شده باشد. با این وجود باید تا جای ممکن بر درصد داخلی سازی خود بی افزاییم.» 
 
سعید مدنی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که درصورت طولانی شدن دوره جدید تحریم ها وضعیت صنعت خودرو کشور در زمینه تامین قطعات چگونه خواهد بود؟ آیا ماجرای کمبود قطعات خودرویی چون L90 تکرار خواهد شد؟ می گوید: «وضعیت ما در این دوره از تحریم ها سخت تر از دوره قبل شده است اما ما نیز آب دیده تر شدیم. آن دوران بسیاری از شرکت های چینی و کوچک اروپایی به ایران کمک کردند و رنو نیز کامل ایران را ترک نکرده و تنها متناسب با شرایط به منظور عدم توقف خطوط تولید از سطح همکاری های خود کاسته بود. تصور می کنم این دوره نیز در صورت تشدید وخامت اوضاع، رویه ای مشابه پیش بگیرد اما حضور آن در ایران مستمر خواهد بود.»
 
 
این کارشناس در رابطه با آینده قرار داد ایدرو-رنو ضمن مد نظر قرا دادن تحریم ها می گوید: «بدون شک تحریم ها بر همه چیز تاثیر می گذارد اما به دلیل ایرانی بودن شرکت پارس خودرو و همکاری با شرکت های خارجی در کنار تولید داخلی 60 درصدی، اگر بتواند 40 درصد باقی مانده را تامین کند، می تواند برای مدتی تا زمان به نتیجه رسیدن تحریم ها به فعالیت خود ادامه دهد چرا که تجربه نشان داده است تحریم ها بیش از یک دوره کوتاهی دوام نخواهد داشت و پس از آن روال عادی فعالیت ها از سر گرفته خواهد شد.»
 
به نظر می رسد آغاز فاز اول از سری دوم تحریم های خودرویی تا مقدار بسیار زیادی بر پیچیدگی فعالیت های خودرویی ایران در سطح بین المللی بی افزاید. از آنجایی که بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده سرانجام قرادادهای خودرویی ایران به تحریم ها و شدت آن بستگی دارد، باید منتظر شد و دید پیش بینی های کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو در رابطه با رهکارها و راه حل های عبور از سد تحریم تا چه اندازه به حقیقت می پیوندد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو , تحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ملک
4

"چرت میگه" اگه راست میگید این همه ال 90 و ساندرو که ثبتنام کردین و ماه ها از موعد تحویلش میگذره رو تحویل بدین.
23:21  1397/05/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد ایلام : بشین تا بدن بهت من ۲۲خرداد تبدیل زدم هنوز ندادن بهم
اردیبهشت : سلام کسی از بچه های اردیبهشتی هست که تو یه هفته قبل تبدیل زده باشه سریع هم فاکتور شده باشه؟
پیش فروش : آقا مرتضی شما چه مدلی و واریز تون کی بوذ؟
محمد تقی افشاری : خودسایپاگفته تااول مهرماه همه تکمیل وجه های اسفند تحویل داده میشه
محمد تقی افشاری : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt ب هیچ عنوان تبدیل به glنزنیداینا بقیه پولتون نمیدن سایپا ورشکست شده اگه به شاهین پلاس تبدیل کردن قبول کنید
cvt مهر 1402 اسفند 1403 : هیچکس نمیاد شاهین اتومات رو به شاهین دنده بدون سانروف تبدیل کنه. کسی که 6 ماه ماشینش توی تأخیره ؛ منتظر میمونه که اتومات بگیره. اگه به اتومات پلاس تبدیل بزنن شاید قبول کنن. ولی دنده بدون سانروف هیچکس قبول نمیکنه. سایپا قبلن به ساینا دوگانه شاهین تحویل میداد اما الان به شاهین اتومات گفته بیا دنده دستی ببر. کسی که مصرف کنندس اتومات خودش رو میگیره. بجای cvt ؛ شاهین G هم می دادند هیچکس قبول نمی کرد. قیمت بازار GL خییییلی ریزش میکنه.
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام من می خوام تبدیل بزنم فروش فوق العاده 3 ماهه بودم خیر سرشون . پنل تبدیل هم بازه ولی کد تبدیل که وارد میکنم میزنه ارتباط با سایپا امکان پذیر نیست ! آیا باید توی تایم اداری انجام بدیم ؟ جی ال تحویل بگیریم راحت شویم . می سپاریم به خدا ازشون انتقام بگیره از مسئولین سایپا .
شاهین gl : سلام بچه ها من ۴ شهریور تحویل گرفتم ماشین رو همونجوری تو پارکینگ مونده اصلا سوار نشدم میخوام بفروشم ولی این چن روز خیلی قیمتش اومد پایین به نظرتون قیمت میره بالا یا میاد پایین ?
مرتضی : با سلام و احترام. این تاخیر ها بیشتر بابت تحویل فوری ها هست. من تحویل 31 شهریور بودم، دیروز پلاک شد.
Mehdi : سایپا داره به سرمایه مردم و سرمایه و منابع مالی این مملکت خیانت میکنه،وقتی نمیتونی ماشین تولید کنی غلط می کنی کل پولو یکجا میگیری،بعدم پولو که گرفتی خرت از پل گذشت دیگه نه پولو پس میدی نه ماشین میدی، تا الان100میلیون تو 10 ماه دیر کرد بدهکاره که اون تو سرش بخوره نمیخام،ماشینو بده تموم کن کارو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : سال تموم شد پس کی قراره از ماشین رو تحویل بدن استفاده کنم. سر در سایپا ریدم
دوگانه 26اسفند. : من چند روز پیش تماس گرفتم تا همون 23 اسفند فاکتور شده بود؟؟
دوگانه 26اسفند. : چند روز پیش تماس گرفتم گفت تا 23 اسفند فاکتور شده.همچنان
امیرعلی : آره مصوره شورای رقابت و حکم تعزیراته اگه ندادن میریم تعزیرات شکایت میکنیم
حسن : سلام تحویل چ ماهی بود دعوتنامه کی تکمیل کردین
تحویلی تیر ساینا : واس من 4ماه شده خدالعنت کنه سایپا رو
فاکتور کن : شما رو سریع فاکتور میکنم رسیدش هم میدم😜
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : چرا تو دل مردم رو خالی میکنید، من یکی از دوستانم تحویل مرداد بود تبدیل رینگ زد 17 شهریور، صبح واریز وجه کرد عصرش فاکتور شد. ما جفتمون یه روز واریز وجه کردیم، با تفاوت اینکه اون 207 بود من دنا
مصطفی : دوستانی که تحویل گرفتن نیسان اعلام کنن که چند روز بعد فاکتور شدن تحویل گرفتن ماهم روز شماری می کنیم
ساینا اس فوری : سلام. 10 بهمن واریز 11 بهمن پذیرش شد و اکنون فاکتور شده است حالا کی پلاک می شود؟