آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

 

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

 
پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.
روغن های نفوذ کننده معادل فارسی واژه های Penetrating Oil، پاره ای از روغن های دارای ویسکوزیته بسیار کم (گرانروی بسیار کم) ، قابلیت تبخیر سریع و در نتیجه قابلیت نفوذ بسیار بالا هستند. این نوع روغن ها همچنین قابلیت شست و شو زنگار، آلودگی های روغنی و محیطی و روانکاری دارند که می توانند با تکیه بر این ویژگی ها درون حفره ها و شکاف های بسیار باریک و تنگ نفوذ کرده و با از بین بردن آلودگی های میان اجزا و قطعات و روانکاری آن ها از اصطکاک میان قطعات بکاهند. از آن جایی که این روغن ها خاصیت فرار دارند حجم بیشتر آن پس از استفاده بخار شده و اثر اندکی از خود در محل باقی می گذارند.
 
این روغن ها بیشتر در فرمت اسپری های فشرده در بازار در دسترس هستند و شرکت های بسیاری تحت برندها و انواع بسیار متنوع این روغن ها را به تولید می رسانند که معروف ترین این نوع روغن ها در ایران اسپری WD-40 است که در رنگ استاندارد آبی-زرد موجود است.
 
 
همانطور که در تعریف این روغن ها بیان شد، خاصیت روان کاری در کنار قابلیت نفوذ بالا به دلیل ویسکوزیته (گرانروی) بسیار زیاد باعث می شود بتوان از آن ها برای روانکاری بخش های غیر قابل دسترس و نفوذ ناپذیر استفاده کرد. اما مهم ترین کاربرد روغن های نفوذ کننده در حقیقت نظافت و کمک به روانکاری قطعاتی است که سالیان دراز در معرض رطوبت و آلودگی های محیط قرار گرفته و اکسید شده اند.
 
 
به عبارت بهتر، بسیاری از قطعات زیرین خودرو در دراز مدت به دلیل ارتباط مستقیم با رطوبت و آلودگی های محیطی مخصوصا در خودروهای شاسی بلند ویژه آفرود و کسانی که در مناطق بارانی زندگی می کنند، دچار زنگار و آلودگی غیرقابل نفوذ می شوند. این اتفاق باعث می شود آن قطعه مورد نظر پس از چند سال به دلیل رسوب و رنگار، از جای خود تکان نخورد یا باز نشود. اینجا دقیقا جایی است که روغن های نفوذ کننده نقش خود را ایفا می کنند.
 
 
این روغن ها به دلیل قابلیت نفوذ بالا می توانند لای دنده های پیچ و مهره های زنگ زده نفوذ کنند و با ویژگی روانکاری، احتمال باز شدن این قطعات بدون بروز آسیب را ساده تر کنند. نکته مهم در استفاده از این روغن ها آن است که به دلیل گرانروی بسیار کم و تبخیر بسیار سریع نمی توان از آن ها به عنوان روان کننده اصلی در قطعات پر اصطکاک استفاده کرد. به این معنا که روان کاری لولا در خودروها یا منازل با روغن های نفوذ کننده قدم مثبتی است چراکه اصطکاک این قطعات قابل توجه نیست اما باید دقت داشت که این نوع روغن ها نمی توانند جایگزین انواع روغن های مخصوص ضد اصطکاک و انواع گریس در قطعات پر اصطکاک نظیر بلبرینگ های توپی چرخ ها، چرخ دنده های درون مکانیزم هایی چون موتور برف پاک کن، گیربکس و هر مکانیزم پر سرعت و پر اصطکاک دیگری شوند.
 
 
 
نفوذ کننده ها در عمل
 
در بسیاری از مواقع باز کردن قطعات رسوب کرده، زنگ زده و اکسید شده می تواند منجر به شکستگی یا بریدگی قطعه و ایجاد آسیب های مالی شود. کافی است قطعه مورد نظر را ابتدا با فرچه سیمی از آلودگی های واضح نظیر گل و لای تمیز کنید و کمی از مایع نفوذ کننده را بر روی محل مورد نظر اسپری کنید. با توجه به میزان قفل شدگی و رسوب های ایجاد شده ممکن است مجبور باشید پیش از باز کردن قطعه مورد نظر فرایند اسپری کردن را چند بار انجام داده و بین چند دقیقه تا چند ساعت به قطعه مورد نظر فرصت خیس خوردن دهید. پس از گذر زمان می توانید با ابزار مناسب برای باز کردن قطعه مجدد تلاش کنید.
 
بهترین روغن نفوذ کننده
 
شاید تنوع روغن های نفوذ کننده در ایران زیاد نباشد و بسیاری از افراد به برند مشهور WD-40 اکتفا کرده و سراغ برندهای دیگری نروند. اما در بازار جهانی برندهای بسیار متنوعی وجود دارند که در ساخت و تولید انواع متنوع و بسیار متفاوت روغن های نفوذ کننده فعالیت دارند و برای هر کاربرد مشخصی یک اسپری نفوذ کننده به خصوص ارائه می دهند که طبیعتا قیمت های متنوعی را نیز در بر می گیرند.
 
اما جالب این جا است که در بررسی عملی و مقایسه عملکرد انواع اسپری های نفوذ کننده ماده دیگری نیز به عنوان یک نفوذ کننده قوی به منظور تست و بررسی عملکرد به گزینه های این تست عملی اضافه شد که این ماده چیزی نبود جز روغن ترمز.
 
 
شاید عجیب باشد اما روغن ترمز با وجود کاربری مشخص خود به دلیل داشتن ویژگی هایی چون ویسکوزیته بسیار کم، نفوذ پذیری زیاد و اندک قابلیت روانکاری، از گذشته های دور به عنوان یک روغن نفوذ پذیر در صنعت استفاده می شد. اما این تست عملی نشان داد که روغن ترمز با تکیه بر ویژگی های خود تقریبا به اندازه یک اسپری روغن نفوذ پذیز قدرتمند عمل می کند و با این اوصاف روغن ترمز ارزان ترین، در دسترس ترین و یکی از قدرتمندترین روغن های نفوذکننده بازار جهانی به شمار می آید که شما را از خرید اسپری های گران قیمت نفوذ کننده بی نیاز می کند.
 
 
نکته کاربردی: روغن های نفوذ کننده به دلیل داشتن دو خاصیت پاک کنندگی و روان کنندگی به صورت هم زمان به عنوان یکی از بهترین حلال های انواع چسب به شمار می آیند که در سوانح برخورد انواع چسب با پوست بدن از این روغن ها به عنوان پاک کننده و حلال استفاده می کنند.
 
نکته ایمنی: روغن های نفوذ کننده از مواد شیمیایی ساخته شدند و به دلیل داشتن قابلیت پاک کنندگی زیاد و فرار بودن باید از برخورد آن ها با پوست و هم چنین استنشاق بخار آن ها جلوگیری به عمل آید. هیچگاه از این مواد در فضای بسته استفاده نکنید و در صورت برخورد با پوست بدن، محل برخورد را به سرعت با صابون بشویید. درصورت برخورد با چشم، برای چند دقیقه چشمان را زیر آب سرد و بدون اعمال فشار شست و شو دهید.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه
دنا شش دنده المینیوم : واسه منم اسناد تیک نخورده ولی ارسال به نمایندگی تیکش خورده
مهران : سلام واریزی 26 اسفند فوری مادران تحویل 24 خرداد هنوز فاکتور نشدم 207 پانا سفید فولادی نزدیک 50 روز تاخیر اگه اینا رینگ فولادی ندارن چطور 207سقف فلز داره تند تند فاکتور میشه تبدیل های رانا 🤔