بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 

بازگشت به دوران اقتدار پراید؛ وقتی خودرویی قدیمی و ناامن محبوب دل ها می شود

 
شاید بتوان با ترسیم نموداری از نگاه جامعه به پراید، به نوعی وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در طول 20 سال گذشته، ارزیابی و تحلیل کرد. سال های ابتدایی دهه 70، روزگاری که از این دستاورد فنی مهندسی بازار مشترک، به عنوان خودرویی جذاب در کنار پژو 405 یاد می شد تا سال های میانی دهه 80 که بسیاری افراد داشتن پراید را کسر شان می دانستند و حالا که بار دیگر می توان از این ارابه سفید به عنوان تنها گزینه اقتصادی موجود تبدیل شده، فراز و فرود های بسیاری بر این سرزمین گذشته است.
 
 
سال گذشته بود که مدیران سایپا از وعده حذف پراید از سبد محصولات خود خبر دادند، اما حالا ماه هاست که خبری در این خصوص به گوش نمی رسد. سازمان استاندارد همچنان در تلاش است تا با اجرای استانداردهای موسوم به 85 گانه، کلک خودروهای قدیمی حاضر در خطوط تولید خودروسازان را بکند، اما با توجه به وضع اقتصادی فعلی بعید است که این تلاش ها کارساز شود.
 
 
از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها، هزینه نگهداری از خودروها روز به روز افزایش می یابد و به گفته علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو شاهد افزایش بین 45 تا 50 درصدی قیمت قطعات یدکی خودروهای داخلی در بازار هستیم که البته این رقم در خصوص خودروهای وارداتی و مونتاژی به حدود 150 درصد هم می رسد.
 
کمبود قطعات یدکی اصلی نیز که مدت هاست به معضل خریداران بدل شده حالا به مرحله ای رسیده است که جز قطعات چینی، نمی توان محصول دیگری را در بازار یافت. کاهش تیراژ خودرو سازان و افزایش روز به روز قیمت خودروهای مونتاژی و قطع تولید بسیاری از مدل های غیر چینی نیز از سوی دیگر باعث شده است تا عملا انتخابی به جز خودروهای قدیمی ایرانی برای مشتریان باقی نماند.
 
 
در میان معدود انتخاب های موجود، افزایش قیمت پژو 206 به بیش از 40 میلیون، هزینه بالا و استهلاک قابل توجه پژو 405 و خانواده سمند در برابر قیمت ارزان قطعات یدکی پراید، باعث می شود که بسیاری مشتریان خواسته و ناخواسته به فکر جایگزینی خودروهای پر هزینه خود با پراید بیافتند. شاید در این راستا تنها آلترناتیو، خودروهایی نظیر تیبا باشند که البته در طی دوران حضور خود در بازار نتوانسته از حیث هزینه های نگهداری محبوبیت پراید را بدست آورد.
 
 
بنابراین به نظر می رسد که فارغ از موضوع امنیت جانی که شاید این روزها محل چندانی از اعراب نداشته باشد، مشتریان ناچارند که بار دیگر نشستن پشت فرمان پراید را به فال نیک بگیرند. اینگونه است که این محصول باستانی و نا امن صنعت خودروسازی کشور می تواند به دیدن سال 1400 و فراتر از آن نیز خوشبین باشد. به خصوص آنکه ظاهرا این روزها قیمت پراید صندوق دار در بازار به حدود 30 میلیون تومان رسیده است. رقمی که شاید حتی برای مدیران سایپا هم غیر قابل تصور باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پراید دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاوه
0

از قدیم گفته اند در حوضی که ماهی نباشه، قورباغه می شه سپهسالار!!!
حکایت پراید هم همینه...
22:19  1397/05/19
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
j4 : سلام ،ثبت نام اردیبهشت404 پرداخت دومرحله ای ، دعوتنامه و پرداخت دوم کی میاد تحویل نوشته آبان
احمد صابری : خواستم مراتب تشکر و سپاسگزاری خودم رو از شرکت ایران خودرو اعلام کنم، از دوستان و همراهان دیگه هم می خوام جواب وحید رو ندن، خودش می ره
علی اسفندماه : واقعا شرم آور است در این گروه آدم هر چه از دهانش بیرون می آید میگوید این گروه‌بخاطر یک‌نفردر این چند روز اخیر ماهیت اصلی خود را از دست داد واقعا کار از مسخره بازی و بچه بازی هم گذشته است
وحید : محسن هم برادرمه، اسم واقعیش سه شنبه س، جمعه هنوز نیامده، مانده در کابل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.
اریزو 6 پرو : اقا منم دقیقا مثل شمام 24 اذر 1/450 نقدی پول دادم نمایندگی بهم نگفتن فعلا ثبت نام نداریم بعدا متوجه شدم یک ماه بعدش که پولمو نمایندگی استفاده کرده تازه اپل دی یه قراردادی رو به تاریخ یک دی برام صلح کردن بماند که این یکی دوماهوغیرقانونی پولمو نمایندگی استفاده کرده بعدش اول بهمن شماره شاسی زدن ودیگه خبری از فاکتور شدن نیست و مدل ماشین هم معلوم نیس چی بدن 1403 یا 1404 واقعا توروز روشن دارن کلاهبرداری میکنن کسیهم پاسخگونیست
جود : سلام آقا توحید ......من پیش فروش ساینا دوگانه با موعد هفته چهارم خرداد هستم...نمیدانی کی باید تکمیل وجه کنم...تشکر اگه کسی میدانه جواب بده....چون پول ندارم بابد وام بگیرم
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده