چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 

چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 
اخبار فرار خودروسازان خارجی از بازار ایران حرارت بسیاری حتی در حوزه بین الملل صنعت خودرو ایجاد کرده است اما موج دوم این متارکه ناخواسته، سنگر کوچک قطعه سازان را در هم خواهد کوبید. صنفی که به مراتب ضررهای سنگین تری را متحمل می شوند و دیرتر از همه به چشم کارشناسان و خبرنگاران می آیند. به راستی رفتن رنو از ایران برای قطعه سازان تخصصی این برند در کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟
در مقایسه با خودروسازان، این قطعه سازان هستند که در جبهه های چند جانبه صنعت خودرو کشور برای بقا خود می جنگند. تامین ارز دولتی، تامین مواد اولیه با قیمت های فزاینده، تولید قطعات انحصاری هر خودروساز همراه با تلاش بسیار برای عدم افزایش قیمت، دریافت مطالبات سنگین معوقه خود از خودروسازانی که مدت ها است بدهی آن ها را صاف نمی کنند، همگی مجموعه مشکلاتی است که سرنوشت قطعه سازان را در حاله ای از ابهام فرو برده است.
 
با ورود مجدد رنو به بازار کشور پس از برجام دروازه های خوشبختی به روی همه اعضای صنعت خودروسازی کشور باز شده بود و امید بر آن بود که با ادامه روند تولید و افزایش سطح داخلی سازی، قطعه سازان نیز شکوفاتر شوند. اما با زمزمه خداحافظی خودروسازان و شرکای خارجی صنعت خودرو ایران چون رنو فرانسه، چه بر سر قطعه سازان تخصصی این برند در ایران خواهد آمد؟
 
فرهاد به نیا، سخنگو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اینکه با رفتن رنو از صنعت خودرو ایران چه بر سر قطعه سازان ایرانی این برند می آید می گوید: « قطعا بدون حضور رنو ادامه کار بسیار سخت خواهد شد. طی این سال ها و با حضور رنو بیشترین سقف خودکفایی تولید به 60 درصد رسید، حال بدون حضور رنو تولید محصولات این برند در ایران متوقف خواهد شد. در نتیجه همه کسانی که در ایران در راستای تولید محصولات رنو سرمایه گذاری کردند، خط تولید و قالب سازی راه انداختند یا دستگاه و ابزار مخصوص تهیه کردند دچار بحران خواهند می شد.»
 
او در پاسخ به پرسش مبنی بر توانایی شرکت های قطعه ساز داخلی به منظور تولید قطعات مورد نیاز برای تامین خدمات پس از فروش 10 ساله برند رنو در کشور می افزاید: « کار بسیار دشواری است چرا که زمینه ساخت برخی قطعات در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال قطعاتی چون ترمز ضد قفل، کیسه ایمنی هوا، کامپیوتر مرکزی خودرو و ... هرچند قسمت هایی از آن ها در ایران تولید می شوند اما در حقیقت عمده تکنولوژی و سهم تولید آن ها در اختیار برندها و شرکت های خارجی است که برای کشورهای مختلف خودروساز از جمله ایران تامین قطعه می کنند.»
 
به نیا ادامه می دهد: « در دوره دیگر از تحریم ها در گذشته  که خودروسازان را بر آن داشت که چین را جایگزین تامین کننده اصلی قطعات خود کنند، مشکلات کیفی بسیاری در صنعت خودروسازی بروز کرد که نشان می دهد این روش شدنی نیست و قطعات مورد نظر باید از درگاه صحیحی تامین شوند. همچنین اگر قرار باشد خودروهای مربوط به قراداد رنو مانند L90 را جایگزین کنند یا به خودکفایی کامل تولید برسانند، که بسیار بعید است، لازم است در قطعاتی که قطعه سازان ایرانی توان داخلی سازی آن ها را دارند، سرمایه گذاری مناسب مالی و زمانی انجام شود که با مد نظر قرار دادن افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در کنار مطالبات سنگین قطعه سازان از خودروسازان، امکان تولید این قطعات و ادامه تولید محصولات برند رنو در ایران بدون حضور و پشتوانه این خودروساز کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.»
 
این کارشناس در خصوص اقداماتی که می توان پس از رفتن رنو در صنعت خودرو کشور انجام داد می گوید: «هرچند هنوز اخبار کاملا دقیقی از نحوه رفتن و ماندن رنو در بازار ایران نشنیده ایم اما با توجه به خداحافظی شرکت هایی به مراتب کوچک تر از بازار ایران باید قید رنو را نیز زد.»
 
به نیا ادامه می دهد: «با تعیین وضعیت رنو از بازار ایران حال باید ببینیم که چه باید کرد. در اولین مرحله بهترین کار افزایش تیراژ تولید خودورهایی است که توانایی تولید پایه آن در ایران وجود دارد. به این معنا که به جای تلاش برای تولید محصولات رنو در دوران تحریم که 40 درصد تولید آن در دست ما نیست، در صورت توان تامین مواد اولیه و ارز مورد نظر اقدام به افزایش تیراژ خودروهایی مانند سمند، رانا، دنا، پارس و ... کنیم که در تولیدشان مهارت داریم.»
 
سخنگو انجمن قطعه سازان در رابطه با خسارات وارده بر قطعه سازانی که از رفتن رنو متضرر می شوند اظهار می کند: « رفتن رنو خسارتی را بر خودروسازان و قطعه سازان مشترک وارد می آورد که بر اساس قرارداد، رنو مستلزم پرداخت این خسارت است. از میان همه این خسارت ها، بدترین آن مربوط به سرمایه گزاری های انجام شده برای تولید قطعات جدید رنو در ایران است که سرمایه و تلاش بسیاری را به خود جذب کرد اما حال با رفتن رنو این همه سرمایه بی نتیجه و بلاتکلیف مانده است.»
 
این اولین باری نیست که ایران نیش تحریم ها را بر تن خود حس می کند. جدا از زخم عمیقی که از هدر رفتن سرمایه ها و زحماتی که حالا با رفتن رنو و سایر خودروسازان بین المللی در دور جدید تحریم ها بر جا می ماند، این نیش خوردن چندباره از یک سوراخ است که هنوز صنعت خودرو کشور در برابر آن ایمن نشده است. گویا ضررهای سنگین بدون بازگشت حاصل از دور پیشین تحریم ها در سال 1391 برای صنعت خودرو ایران به اندازه کافی درس عبرت نشده است و حال باید یک بار دیگر از سوراخ فرانسوی ها و به اسم تحریم ضربه مهلک دیگری را از سر بگذرانند. ضربه ای که شاید نتوان این بار از آن سالم و سربلند بیرون آمد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mz : سلام آقا مهران شماره پذیرش شما چند بود ؟
رضا : منظورش ۹ اسفند بوده برای cvt
جواب سخا : باید زنگ بزنی 096550 بپرسی تاریخ احراز هویتت رو بگه یا از نمایندگی که ثبت نام کردی
جواد شاهین جی : نمیدانم منم دیروز زنگ زدم کارشناس گفت ااو 12و13اذر داره فاکتور میشه امروز زنگ زدم کارشناس میگه شاهین جی برو تبدیل جی ل کن .......جی فاکتور نمیشه نمیدانم اینو باور کنم یا اونو ولی لعنت خدا پدر مادرشان پدر سگا پدر منو در آوردن 8ماه شده انشاالله نسلشون بر بیوفته...... ابرو برای ما نگزاشته
شاهین اسفند : شما نوشتین شاهین cvtتا ۱۹ اسفند من cvt ام
Masoud x5 : ارسالی های امروز از قول همون طرف ارسالی های امروز تا اونجایی که ویدئو هارو دیدم ۷ تریلی j4 برای بوشهر شیراز اصفهان مشهد تبریز تهران اراک ۳ تریلی x5 تهران ۲ تریلی a5 و sr3 تهران ۳ تریلی j7 تهران ۱ تریلی t9 و t8 تهران ۲ تریلی j7 شیراز و اصفهان ۱ تریلی j4 و j7 کرج ۳ تریلی j7 x5 j4 مازندران ۱ تریلی x5 و a5 مقصد نامعلوم بدون پلاک دو تریلی t9 و t8 بدون پلاک مقصد نامعلوم
A5شهریور : ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران با سلام و احترام اینجانب ...... (خواهان)، به موجب قرارداد شماره ........ به تاریخ 19/06/1403، یک دستگاه خودرو A5 1500T 7DCT به مبلغ 141,500,000,000 ریال از شرکت کرمان موتور (خوانده ردیف اول) از طریق نمایندگی ........ (خوانده ردیف دوم) با موعد تحویل 90 روز کاری خریداری نمودم. مطابق مفاد قرارداد، خوانده متعهد بوده که خودرو را حداکثر تا تاریخ 05/10/1403 تحویل نماید. لیکن خودرو با .... روز تأخیر در تاریخ ....... فاکتور شده و نهایتا در تاریخ ...... و با .... روز تأخیر به اینجانب تحویل داده شد. بر اساس ماده 31 قرارداد، خسارت تأخیر در تحویل، معادل 36 درصد سالیانه نسبت به مبلغ دریافتی تعیین گردیده است. با توجه به مبلغ 10,000,000,000 ریال وجه دریافتی اولیه از سوی شرکت خوانده، خسارت دیرکرد روزانه مبلغ 9,863,013 ریال می باشد که برای ..... روز تأخیر، مجموعا معادل ....... ریال میگردد. در ادامه ماده 18 قرارداد، مقرر شده خسارت صرفا تا زمان صدور فاکتور فروش محاسبه گردد. این بند از قرارداد خلاف صریح تبصره 1 ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق
شاهین پلاس : شما حتما مشکل داشتید شاهین پلاس تا ۲۲ اسفند فاکتور شدن
شاهین هفته چهارم اسفند : من تکمیل ۱۶ اسفندم چرا پس فاکتور نشدم چرا اطلاعات اشتباه میدی
Masoud x5 : ارسالی های امروز از قول همون طرف ارسالی های امروز تا اونجایی که ویدئو هارو دیدم ۷ تریلی j4 برای بوشهر شیراز اصفهان مشهد تبریز تهران اراک ۳ تریلی x5 تهران ۲ تریلی a5 و sr3 تهران ۳ تریلی j7 تهران ۱ تریلی t9 و t8 تهران ۲ تریلی j7 شیراز و اصفهان ۱ تریلی j4 و j7 کرج ۳ تریلی j7 x5 j4 مازندران ۱ تریلی x5 و a5 مقصد نامعلوم بدون پلاک دو تریلی t9 و t8 بدون پلاک مقصد نامعلوم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : برا من که تحویل 20 مردادم طرح فرسوده هنوز sbr نیومده
207 : شما میگید تو دستی کدوم مدل 207 بهتر
,شهرام : ریامه نو مدیریت سایپا
فروش فوق العاده : پس چرا کوییک رو دارن فاکتور میکنن برای ما ساینا که 6 ماه هست فاکتور نمیکنن این چه وضعیتی هست خدا مارو نجات بده از دست سایپا
مجید RS : شرکت سایپا بی شرف امروز RSفاکتور نکرده کسی فاکتور نشده امروز
دوقلوها دنا آپشنال 31 شهریور : خداروشکر مبارکه
دنا آپشنال 11 مرداد : سلام شما هزینه سنسور کمربند را دادین؟
207 پانا : یا خود خدا این تو چه فکری هستش این چه امیدی داره...پسر خوب وضعیت مملکت خوب نیست تو به فکر ثبت نام هستی
کوییک آر اس : چه مدل کوییک?
مهشید : سلام بچه ها این پارس نوا تندر قیمتش چنده کی ثبت نام دارن