نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 

نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 
گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 
 
بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.
 
 
تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.
 
نقاط قوت
 
تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.
 
مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.
 
ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.
 
وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.
 
تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.
 
نقاط ضعف
 
پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.
 
عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.
 
نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.
 
قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.
 
هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های متغیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : بی عرضگی از ماست که شرکت سایپا باما اینکار میکنه وقتی شرکت سایپا ببینه تکمیل وجه ها تکمیل وجه نکردن انصراف داره میدن اونوقت به خودشون میاد
احسان : سلام دادش خوبی من نگاه کردم امروز پلاک آنلاین شدم کی اینو تحویل میدن دیگه خسته شدیم
جی ال : ما که تکمیل وجه تیرماهیم فاکتور نکرده شما که مهرماهی جای خود
سیدان : دوستان پزشک شب یلدا چه میکنید با چه ماشینی میرید مهمونی
محمد جواد : پیام آخر ان شاالله همه دوستان به زودی ماشینشون رو تحویل بگیرن و خیالشون راحت شه و لذتش رو ببرن ثبت نام اقساطی ۶۰ روزه مرداد j4، امروز تحویل شد و پرونده‌ بسته
محمدx5 : سلام چرا همه کامل توضیح نمیدن تاریخ شاسی پلاک و تحویل لطف کنید کسانی که تحویل گرفتن بگن
محمدx5 : باید بیام خونتون بهت توضیح بدم آدرس بده بیام نشونت بدم
سحر : الی برکت الله.............
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلامت باشی،ارسال مدارک چه تاریخی واست انجام شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشکی : سلام و درود خدمت عزیزان سایپایی .عرض کنم خدمت همه عزیزان دل اولا شب یلدا برهمه شما دوستان مبارک و شادباش .امیدوارم درکنار خانواده محترمتان و یاد عزیزان ازدست رفته تان شبی مالامال از خوشی وخاطرات زیبا داشته باشید. عزیزانی از احتمال افزایش خودرو نگران بودن خاستم خدمتشون عرض کنم که فعلا خبری از افزایش قیمت نیست یا حداقل تا آخر بهمن ماه .وخبر خوش دیگه اینکه شرکت در بهمن ماه طرحهای فروش فوق العاده ایی برای خودروی های شاهین پارس نوا و اطلس جی که خودرویی فوق العاده جذاب و چابکی هست خواهد گذاشت. درضمن عزیزانی هم هستن کم لطفی میکنن و با نام حقیر پیام میزارن و با دوستان گاها شوخی هایی میکنن بنده ازطرف خودم عذرخواهی میکنم .شبی آرام و شادی را از خداوند منان برایتان آرزو دارم من الله توفیق سایپا یار و همقدم شما در جاده ها
31شهریور : انشالله به سلامتی.به امید خدا فاکتور ادامه دار باشند.ممنون میشیم اگر بازم خبری بود مارو مطلع کنید.سپاسگزارم از شما.
سینا : ساینا دوگانه پیش فروش آذر پارسال و موعد تحویل تیر و تکمیل وجه مرداد هیچ خبری از فاکتور شدن نیست دوستم سورن دوگانه پیش فروش مرداد و موعد تحویل بهمن و تکمیل وجه آبان امروز دو ماه زودتر ماشین تحویل گرفت
احمده دریژی پوشاوه : من تکمیل وجه 22فروردین هستم چراساینا دوگانه خبری نیست بیچاره وبدبخت شدم سرمایه ام سوخت
مهرداد : 52 روز بعد از پذیرش فاکتور شد
علی : من از شهریور دارم از مهر دارم از ابان هم دارم 7تا دارم
حسین : با تشکر از عوامل و همکاران محترم بابت سر در گمی مردم خسته نباشید عرض میکنم خواستم بهتون بگم گول خوردین 😉 همه تون رو گول زدیم
207 30 دی قالپاق متاسفانه سفید : پرداخت دوم
ح : چند روز بعد از پذیرش فاکتور شدی آقا مهرداد؟
ساینا دوگانه مرداد : سلام عزیزان کسی می دونه چجوری باید ببینم که شماره شاسی برام خورده یا ن کسی نمیدونه قشنگ راهنمایی کنه تشکر