نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 

نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

 
گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 
 
بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.
 
 
تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.
 
نقاط قوت
 
تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.
 
مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.
 
ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.
 
وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.
 
تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.
 
نقاط ضعف
 
پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.
 
عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.
 
نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.
 
قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.
 
هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌های متغیر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پارسا : متاسفانه هنوز گیربکس های اتومات در خودرو های ایرانی بی نقص نیست برای همین تارا دستی پیشتهاد می شود،البته که در صورتی که نقایص گیربکس های اتومات چانچه برطرف شود حتما تارا اتومات بهتر هست.
مهدی شاهین پلاس اسفندی : ظاهرا تا 6 شهریور واریز اولیه دعوت نامه صادر شده بقیه باید منتظر باشن
محمد j4 : موعد تحویل اسفند ثبت نامی ۲۹اذر تازه دیروز فاکتور خورد
شاهین : مبارکتون باشه به شادی سوارش بشین
ابراهیم : واریز اولیه یکم شهریور تکمیل وجه 18اسفند ..هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
تارا امین : سلام دوستان تارا موعد تحویل ۳۰ بهمن. امروز به نمایندگی شهر رامشیر رسید گفتند بعد از یکی دو روز دیگه بیا تحویل بگیر رفتم دیدمش بدنه همش خاکی شده گفتند توی راه باران زد و کثیف شده انشالله قسمت همه بشه و این هم دیگه آخرین پیام میدم با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه هموطنان عزیز موفق باشید
شین : سلام،منم مردادماه ثبت تام کردم دیروز شاسی و امروزبیمه شد،دیگه کی‌پلاک بشه و تحویل بگیریم رو فقط از خدامیخوام ،انشالله که هممون دیگه تکرار نکنیم این اشتباهو
وحید : محسن هیچی ندار کجایی منبر خالیه، مستفیض کن برادرهات رو بی شرف
وحید : خانعلی راه افتادی؟
یدالله رحمانی تنگ برد سفید : سلام اینجانب جانباز 35/درصد هشت سال دفاع مقدس و برادر شهید لطف الله رحمانی هستم من ازطريق گوشی ثبت نام خودرو داخلی نمودام ولی برحسب. اتفاق پیامک.من حذف شد بنیاد شهید شهرستان بهبهان هیچ گونه کمکي بمن نمیکنندکه.چکاربایدبکنم.توراخون.شهیدان.کمکی بمن بکنیدمن وهمسرم چندین سال است اجاره نشین هستيم لااقل باپول پیشی که پیش صاحب خانه دارم.وفروش خودرو.شایدبتوانم.یک.طبقه دومی یک سرپناهی که فقط مال خودمان باشداخرعمری راحت وبدون دقدقه سرمایه اجاره راحت می‌شویم نظرمان اول به خدا است بعدبه شماکه کمکي درحق من وهمسرم انجام بدهیدتشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : 70لیتر
فوری 22 آبان : سلام دوستان. کسی میدونه چطور باید پیگیر جریمه تاخیر شد؟
زهرا : سلام نه هنوز گزینه حمل خودرو هم 2 روزه تیک خورده. روی گزینه تحویل به نمایندگی میچرخه ولی هنوز نرسیده. این قصه سر دراز دارد...
محمد : سلام همه مراحل تیک خورده به جز مرحله تحویل خودرو و از موعد تاریخ سیستمی هم گذشته است به جای تحویل خودرو نوشته شده کشیدن شده کسی اطلاع دارد منظورشان چیست
فاطی 28 مهر اطلس g : سلام دیروز به آذری طرح مادران g فاکتور شده اسفندتکمیل وجه کرده بعد ما مهرماهی ها نمیدونم خار داریم فاکتور نمیشیم خدا لعنتشون کنه
حسام 2 : سلام هنوز شما تحویل نگرفتید
ساینا : سلام. دقیقا چ تاریخی تکمیل وجه انجام دادی؟؟
بعد فاکتور : کسی میدونه بعد فاکتور شدن شماره شاسی از کجا میشه فهمید چه سایت یا صفحه ای باید بریم اگر میدونید اطلاع رسانی کنید این سوال خیلی هاس ممنون
آریویرزن : سلام و درود آقا توحید وقت بخیر من یه فروش فوق العاده خریدم واریز 7 بهمن نمایندگی انتخابی این بنده خدا شهرستانی در استان دیگه هست چطور میتونیم نمایندگی تغییر بدیم که ارسال بشه شیراز؟
اشتری : تا کنون قیمت روز خودرو …..توسط مدیران خودرو اعلام نشده.اما به محض اعلام نهایی توسط مدیران خودرو در همین صفحه این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.این متن تو سایت 777 مربوط به قیمت خودروها نوشته شده.پس فعلا خبری نیست