توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 

توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

 
نگین خودرو از بانک مرکزی شکایت کرده و رنو در حال ترک ایران به عنوان سرمایه‌گذار است. توقف تولید تندر90 و ساندرو هم، تا چند ماه آینده قطعی به نظر می‌رسد.
 
 
طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر 90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.  رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.
 
به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر 90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.
 
در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر 90 و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.
 
 
بر خلاف اظهارات کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو نیسان مبنی بر تلاش برای حفظ خطوط تولید رنو در ایران، به‌نظر می‌رسد که از بابت نیسان و میتسوبیشی نگرانی‌هایی وجود دارد. احتمالا رنو به این نتیجه رسیده که ریسک ماندن در ایران بسیار بالا است و آسیب‌هایی جدی به بازار نیسان و میتسوبیشی خواهد رساند. در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است. بدون شک، اعمال فشار بر نیسان و میتسوبیشی، دست رنو را برای باقی ماندن در موضع قبلی (عدم ترک ایران) می‌بندد و مدیران این شرکت چاره‌ای ندارند جز اینکه قید خودروسازی و بازار ایران را به هوای از دست نرفتن بازار بزرگ آمریکا، بزنند.
 
 
از سویی دیگر، پر واضح است که رنو به‌دلیل اجرایی نشدن قراردادش با ایدرو و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ناحیه و نیاوردن سرمایه به ایران، چسبندگی لازم را نداشته و بنابراین ترجیح داده ریسک نافرمانی از آمریکایی‌ها را به جان نخرد.اینجاست که ارزش اجرایی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد رنو، خود را نشان می‌دهد، چه آنکه اگر حواشی و سنگ اندازی‌های داخلی مانع اجرای این قرارداد نمی‌شد و رنو سرمایه آورده و کار را شروع می‌کرد، حالا بهانه‌ای برای ماندن داشت، اما حالا با کمترین دغدغه قصد ترک ایران را دارد. آن طور که معاون اجرایی رنو اعلام کرده، این شرکت فرصت‌های از دست رفته در ایران را در آفریقا جبران خواهد کرد.با این حساب، ظرفیت و سرمایه‌گذاری بزرگی که می‌توانست و قرار بود از سوی رنو در ایران ایجاد شود، به همین راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا حسرتش بر دل خودروسازی کشور باقی بماند.
 
شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی
 
 اواسط تیر ماه سال جاری با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که از سامانه نیما ارز دولتی دریافت کرده بودند، شرکت نگین‌خودرو به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه بازتاب خبر از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت و برای شفافیت درباره عملکرد خود، مکاتبات خود را با این بانک آغاز نمود. در اولین نامه، نگین‌خودرو اعلام داشت که از سال ۹۱ تمام سفارش‌های این شرکت از محل ارز متقاضی بوده و سیستم بانکی هیچ ارزی به این شرکت تخصیص نداده است. با بی‌پاسخ ماندن این نامه، نگین‌خودرو مکاتبات دیگری نیز با بانک مرکزی داشته است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند و در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواهان شفافیت موضوع شود.
 
متن شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی به شرح زیر است:
 
بسمه تعالی
 
با سپاس از تعامل مشتریان محترم به اطلاع میرساند 
 
   ضمن حمایت از سیاست های کلی نظام و با همراهی تیم اقتصادی دولت ، نظر به عدم پاسخگوئی بانک مرکزی به مکاتبات ارسالی قبلی این شرکت به ناچار در راستای احقاق حقوق مشتریان گرامی ، شکایتی را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه نموده و امیدواریم با اخذ نتیجه مثبت بتوانیم نسبت به ایفای تعهدات و جلب رضایت شما مشتریان گرامی اقدام نمائیم .
 
بدیهی است نتایج حاصله را متعاقباً به اطلاع مشتریان محترم خواهیم رساند .
 
با سپاس
 
مدیریت شرکت توسعه تجارت نگین خودرو
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4تیرماه : سلام.۲۳ تیرماه قرارداد اقساطی ۹آذر شاسی ۱۶ آذر بیمه ۲۲آذر پلاک و امروز تماس گرفتند فردا ساعت ۱۱ ان شاءالله تحویل.
۱۴ اردیبهشت : همین امروز sbrاضافه شد برام
x5 مشکی : سلام احمد تیر ممنون از پیگیری،،، امروز ظهر برگ سبز ب دستم رسید
مهدی پلاس 14اردیبهشت : وقت بخیر هنوز 14اردیبهشت فاکتور نشده اونایی که 15اردیبهشت فاکتور شدن تغییر رنگ دادن
J7 : دوستان من ۱۷ اذر تکمیل وجه داخل سایت ثبت شد امروزم شاسی شد حالا با این تفاسیر چقدر میمونه تا تحویل خودرو؟و یک سوال دیگ تحویل ما ۳۰ آذر بود اگر مثلا نیمه دی تحویل بدن برای ۱۵ روز تاخیر ب ما پولی میدن یا باید حتما ۳۰ روز ب بالا باشه ممنون میشم جواب بدی؟
J7 : سلام ما ۸۰۰ نوبت اول و واریز کردیم
آرش جی 4 : قرار بود ثبت نام دو مرحله ای جی 4 آبان تحویل بشه . الان آذر را هم گذروندیم هنوز خبری نیست
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه
آرش جی 4 : کسی از دوستان ثبت دو مرحله ای اردیبهشت تحویل ابان ماه جی 4 بوده که پیامک شاسی براش اومده باشه. تو سیستم مرحله پرداخت همینطوری زرد مانده و پیامک شاسی هم نیامده
ماهان B : به سلامتی لطفا تاریخ شاسی شدن را اعلام فرمائید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : کسی از 19 اسفند مونده یا نه تموم شد 19 اسفند؟؟
مهدی : من موعد دعوتنامه ام هفته آخر آذر بود ،حالا که نیومده ، اگه افزایش قیمت بخوره و بعد دعوتنامه بیاد با قیمت روز باید پرداخت کنم یا با قیمت آذر ماه؟ کسی اکه می دونه ممنون میشم بگه
کوییک آر اس : کسی دعوتنامه آخر آذر براش اومده؟؟
ح : داداش پیدا کردی به منم بده منم بدجور دنبالشم
خبر ناب یلدایی : در بازار دلال ها در حال خرید خودروهای صفر کیلومتر بازار مخصوصا 207 میباشند در ماههای اتی قیمتها به شدت افزایشی هستند متاسفانه و صد متاسفانه به احتمال خیلی زیاد برای مثال 207دنده ای بالای 1میلیارد و 600میلیون خواهد شد فریب نخورید و خودروی خودتان را مفت از دست ندهید
میثم : چیزی نیست همه خودروها sbr دارند و با sbr تحویل میدن. هشدار کمربند ایمنی هست.
قیمت واقعی خودرو : فریب این قیمت گذاری سایتهای قلابی خودرو را نخورید قیمتهارو حداقل 20درصد پایین تر از قیمت واقعی ارزو طلا و .... میزنند برای مثال وقتی ساینا دوگانه رو 900میلیون میزنند یعنی در واقع ارزش و قیمت واقعی ان حداقل بالای 1میلیارد و ....میباشد
اسماعیل : حجم روغن با فیلتر 28لیتر20w50مناطق گرمسیر
دی دوگانه : گزینه دوم صحیح
مازیار : جان دلم مازی کو شما لابد دارید تمسخر دیگران هم براتون تفریح هستش اما ما بدبخت بیچارها که نداریم فرق داره روز ثبت نام قیمت پراید من توبازار 140بود بعد اینکه اسمم دراومد طلاهم فروختم طلا اینجور نبود طلا فروختیم تکمیل وجه کردم چندروز بد دیدم پرایدم نزدیک 200شد گفتم انصرافم بدم چندماه طول میکشه تا پول خودمو بهم بدم رفتم ماشینم تحویل دادم هنوز منتظر تایید راهور هستیم اینجاهم فقط امسال شماها هستید که آدم به تمسخر بگیرید دونفرکه جواب درست بدنم راهنمایی کنن وجود نداره من فقط خاستم دل مادرمو شاد کنم وگرنه پراید ازسرمم زیاده وقتی فقط منمو مادرم پس خواهشن ندونسته نشناخته کسیو قضاوت تمسخر نگیرید موفق باشید