بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 

بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 
در حالی که صنعت خودروسازی ایران روز به روز به اجرای دور جدید تحریم ها و خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی نزدیک تر می شود، اما پژو خبر ادامه فعالیت های خودروسازی خود با سایر کشورها به ویژه آمریکا که این روزها رابطه ای حساس با ایران دارد را اعلام کرده است. 
 
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژو مقرر شده است تا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) در راستای بازگشت به بازار ایالات‌متحده آمریکا، ۱۵ ایالت را برای فروش و ایجاد نمایندگی محصولات خود انتخاب کند؛ البته این خبر نیز پیش تر با عنوان فعالیت مجدد این گروه خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای برقی اعلام شده بود اما به نظر می رسد اعلام این خبر در روزهایی که به خروج این شرکت از ایران منتهی می شود، تا حدی مغرضانه است؛ چرا که آخرین حضور این گروه به سال ۱۹۹۱ (پژو) برمی‌گردد. از طرفی دیگر گفته می شود پژو می خواهد خودروهایش را با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد، زیرا بیش از دو دهه از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا می‌گذرد و اکنون پژو در نظر دارد تا دوباره خودروهایش را تغییر ‌دهد تا با استانداردها و قوانین آمریکا هماهنگ شوند. 
 
 این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، کارلوس تاواس مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام کرده بود که برای ادامه فعالیت پژو در آمریکا، تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا در نظر گرفته و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند؛ از این رو پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا برگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا میزبان کدام یک از خودروهای پژو خواهند بود؟
 
در همان زمان، پس ازاعلام این خبر برخی رسانه های خارجی پیش بینی کردند که پژو برای بازگشت به بازار آمریکا عجله‌ای ندارد و در حال گسترش بازارهای خود در آفریقا، آمریکای لاتین، هند و ایران است. اما اکنون به نظر می رسد که تصمیمات ترامپ بر آینده کاری پژو نیز بی اثر نبوده و باعث شده تا نه تنها پژو بازار ایران را ترک کند، بلکه فعالیتش در آمریکا را گسترش دهد.  
 
خداحافظ ایران، سلام آمریکا
 
حال پرسش این جا است که چرا درست همزمان با تعلیق فعالیت های پژو-سیترئن در ایران، خبر فعالیت مجدد این شرکت در آمریکا که این روزها در حساس ترین زمان مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران است، مطرح شده است؟
 
 در همین زمینه امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- با اشاره به ارتباط تعلیق فعالیت های پژو درایران و  بازگشت دوباره به آمریکا به خبرنگار خودروکار می گوید: « این دو رفتار نه مرتبط به هم و نه بی ربط است. گرچه از مدتی قبل، مذاکرات با آمریکا آغاز شده است، اما هنوز نمی توان نتیجه ای از این رفتارها گرفت».
 
او می افزاید: « نکته جالب اینجا است که پژو پیش تر نیز این چنین رفتاری با ایران داشته، با این تفاوت که این بار پژو باید غرامت زیادی به ایران بدهد و پس از آن ایران را ترک کند. چرا که تعهداتی به ایران داشته است».
 
کاکایی با اشاره به اینکه ماندن و رفتن فرانسوی ها از ایران همواره بازی با کلمات بیش نیست، اظهار می کند: « من مطمئن هستم که پژو نمی خواهد از ایران برود، اما به دلیل فشارهای بین المللی موجود مجبور به ترک ایران است». 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: « دردنیای تجارت برخی جوامع ترسو هستند و منافع خود را به ریسک های موجود ترجیح می دهند که البته اکثر کشورهای اروپایی در روابط تجاری و به ویژه در مقابل آمریکا این گونه عمل می کنند». 
 
او تصریح می کند: «گروه پژو پیش تر نیز نشان داد که منافع خود را مهم تر از ماندن و مبارزه کردن می داند. نکته دیگر این که واقعیت دنیا بر این است که آمریکایی ها به دلایل مختلفی، جایگاه پرقدرت تری در دنیا دارند، از این رو بدون شک این زورگویی آمریکا قابلیت اجرایی دارد. زیرا که وقتی اقتصاد اروپایی ها به دست امریکا می چرخد و حیات اروپا به امریکا وابسته است، حضور و خروج اما چینی ها فعلا به همکاری با ایران ادامه می دهند، اما در نهایت حرف امریکا به کرسی می نشیند». 
 
کاکایی تاکید می کند: « البته به نظر می رسد اروپایی ها برای بلند مدت و ادامه همکاری با ایران چاره ای بیاندیشند و به فکر بهبود روابط باشند».
 
او می افزاید: « نزدیک بودن اروپایی ها به کشورهای جنگی و دارای مشکل، باعث شده است تا اروپایی ها محتاطانه ترعمل کنند، از این رو مجموعه عوامل باعث شده است تا پژو خروج سرمایه اش از ایران را البته با پرداخت غرامت انتخاب کند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا با تعلیق فعالیت پژو در ایران، افزایش فشارهای امریکا و در نهایت خروجش از صنعت خودروسازی ایران، رنو نیز توان حضور درایران را دارد؟ تصریح کرد: « در حالی که هر دو تمایل به ماندن در ایران دارد، اما هر دو می روند. چرا که فشارهای امریکا از دو هفته آینده آغاز می شود. چرا که پژویی که در ایران سرمایه و خط تولید داشت، باید برود چه برسد به رنو که هنوز خط تولیدی در ایران راه اندازی نکرده است».
 
دو هفته زمان لازم است تا آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اجرایی و خط و نشانش برای ایران را اجرایی کند. چرا که از حدود یک ماه پیش از اجرای تحریم های سرسختانه برای صنعت خودروسازی ایران، خروج برخی شرکای تجاری ایران در وهله اول اعلام شده است که سردمدار آن ها پژو فرانسه بوده است. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5 شهریور : چرا فقط a5 رو شاسی نمیکنن؟؟؟ بقیه ماشین ها تا ثبت نان آذر و دی هم شاسی شد .
رضا : سلام انشاالله به زودی تحویل می گیرید وبه سلامتی استفاده می کنید
وحید x5 : هم نقدی داشت هم اقساط تو نیم ساعت اول هم ظرفیت تکمیل شد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : بهمن ماه فقط ثبت نام اقساطی بود
اکبر 2 : من امروز رفتم نمایندگی گفت اصلا زمان تحویل مشخص نیست هیچ خبری نیست
محمود نوری : خودروسازان از رویکرد دولت برای حمایت از محصولات داخلی نوعا سو استفاده می کند افزایش قیمت در حالیکه هموطنان در اثر موانع و محدودیتدهای گمرکی مجبور به خرید محصول داخلی هستند مصداق بی انصافی و اجحاف است
Mostafs : سلام ما که زنگ زدیم نمایندگی فقط میگم چشم غذرخواهی میکنند الان ۹ ماه شده خبری نیست از a5.فقط دروغ این ماه میاد میگن ماه بعد اسوکل کردن مارو
شاهین ۰۳ : من که تکمیل وجه کردم سایپا نامه زده به بورس که درخواست افزایش قیمت داده و تو سامانه کدال نتایجش برای سهامدار افشا میکنه
زاهدی : سلام دوستان مال ماازدیروزروفاکتورمیچرخه چقدرطول میکشه که تافاکتوربشه بره روپلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام هادی جان معلوم هست چه تاریخی که مجوز خورده تحویل پیمانکار حمل شده ؟؟ اگه اطلاع داری برامون بگو که ببینیم در چه وضعیتی هستیم ما
اکستریم vx : سلام دوستان به راهنمایی میخواستم من ماشین تحویا گرفتم گلگیر جلو تعویض هست دوستایی که تجربه دارن میشه راهنمایی کنید چه اقداماتی انجام بدم ایا جواب میگیرم خودرو دیروز تحویل گرفتم
علی الله فلز : سلام 207 فلز مرداد مادران برای کسی پیامک واریز امده ممنون میشم اگه برای کسی پیامک رفته اطلاع بده باید چقدر واریز کنیم
هادی اریزو : سلام مجوز های 1404/03/20 Tiggo 8 pro max Fx جمعا 1300 عدد
مهدی m : 📢 یه توضیح کوچولو واسه اونایی که هی می گن «کارخونه از فروش فوری هارو فاکتور نمی کنه تا پول افزایش قیمتو بدن»: 🛑 رفقا! این حرفا همش شایعه ست.تا الان از کسی پول نگرفته که حالا بخواد نگه داره تا فاکتور بده. ✅ اینا که میگن تا وقتی مبلغ افزایش قیمت واریز نشه، فاکتور نمیشه فقط دنبال بهم زدن اعصاب شما عزیزان هستند. 😏 این قصه ها بیشتر کار همون دار و دسته ی «واشریا»ست که همیشه دنبال حاشیه سازی ان. لطفا به جای دامن زدن به شایعه، منتظر اطلاعیه رسمی باشید. مرسی که منطقی ای 🙌
علی : من تحویل 9 خردادم هنوز فاکتور نشده، چه برسه به تحویل
دنا پلاس 6 دنده : سلام.امروز زنگ زدم ایرانخودرو میگه تازه داریم 10 فروردینی ها را فکتور میکنن تو این ماه امید نداشته باشید.خدا ریشه ظلم را بکنه
کوییک : برای دعوت نامه gx تیر چه مبلغی باید واریز بشه ؟
اسماعیل علی : سلام کسی از مجوز ایکس 33کراس اتومات خبر داره یانه اصلا کسی تحویل گرفته یا نه از زنجان
ایکس 33کراس اتومات : سلام کسی خبر نداره مجوز خورده یانه اصلا کسی تحویل گرفته