شمع پیشرانه را چه وقت و چگونه عوض کنیم؟

 

شمع پیشرانه را چه وقت و چگونه عوض کنیم؟

 
شمع پیشرانه بر خلاف انتظار یکی از کلیدی ترین قطعاتی است که در کارکرد صحیح پیشرانه نقشی اساسی دارد. این قطعه وظیفه ایجاد جرقه ای داغ و تمیز را برعهده دارد تا ایجاد احتراق ترکیب سوخت و هوا را تضمین کند.
 
شمع ها معمولا عمری در حدود 50 هزار کیلومتر دارند اما برخی شمع های گران قیمت تر طول عمر بیشتری در حدد 100 هزار کیلومتر دارند که طبیعتا قیمت خرید آن ها نیز بالاتر است.
 
 
علائم خرابی شمع و روش رفع آن
 
بروز خام سوزی، کاهش راندمان موتور، ریپ زدن و بد روشن شدن پیشرانه از مهم ترین علائم خرابی شمع است. با این حال تنها باز کردن شمع است که نشان می دهد آیا با نظافت شمع می توان ایراد را برطرف کرد یا نه.
 
اگر شمع دچار ترک خوردگی در بدنه چینی باشد یا اینکه نوک پلاتین های شمع ذوب شده باشند نیاز است که شمع ها تعویض شوند. در غیر این صورت ایرادهایی چون دوده زدن یا برهم خوردن فاصله میان پلاتین ها را می توان با کمک برس فلزی، سمباده و فیلر گیری برطرف کرد.
 
در حالت کلی بهتر است به یاد داشته باشید شمع خودرو باید حداقل سالی دوبار بررسی شوند.
 
 
چگونه شمع را باز کنیم؟
 
شمع خودروها معمولا از دو سایز مختلف هستند و با دو آچار سایز متفاوت باز می شوند که این آچارها را به نام آچار شمع می شناسند. مهم ترین نکته در شناسایی آچار شمع یا سوکت شمع (ابزارهای شش گوش در سایز های مختلف را سوکت می نامند) آن است که سوکت مخصوص شمع بسیار بلندتر از هر سوکت دیگر است و در انتهای آن یک واشر لاستیکی ضخیم وجود دارد که وظیفه مهار کردن انتهای شمع به هنگام باز کردن را بر عهده دارد.
 
شمع خودرو به دلیل آن که طی بازه های طولانی مورد بررسی قرار می گیرند معمولا به سختی از جای خود باز می شوند در نتیجه باید بسیار بسیار احتیاط کنید چرا که در رفتن آچار شمع به معنای شکستن چینی شمع و بی استفاده شدن آن است که با توجه به قیمت شمع می تواند هزینه مالی قابل توجهی برای شما به همراه دشاته باشد.
 
پس از انتخاب آچار مناسب شمع خودرو یا موتورسیکلت خود باید به زاویه قرار گیری شمع توجه داشته باشید. ممکن است در برخی مواقع در خودروهای مجهز به پیشرانه های V6 عرضی مجبور به استفاده از واسط بلند و چهارشاخ شوید. در این صورت باید پیش از اعمال گشتاور سوکت و تنه ابزار را به خوبی به سمت پایین فشار دهید تا سوکت در جای خود نپیچد.
 
 
سپس فشار متداوم را خراف جهت عقربه های ساعت به شمع وارد کنید. هرگز ضربه نزنید و اجازه ندهید سوکت از موازات با شمع خارج و کج شود. فشار متداوم را افزایش دهید تا جایی که شمع به آهستگی در جای خود پیچیده و باز شود.
 
هرچند در ایران کسی به میزان تورک (گشتاور) مورد نیاز برای بستن قطعات خودرو توجه نمی کند اما رعایت میزان تورک مورد نیاز برای بستن شمع موضوعی بسیار حساس است. شمع به همراه سرسیلندر پیشرانه گرم و سرد می شود و اگر این قطعه محکم تر از استاندارد بسته شود ممکن است به هنگام باز شدن نیاز به فشار بسیار زیادی داشته باشند که می تواند به خراب شدن رزوه های شمع یا سرسیلندر بی انجامد که ترمیم آن هزینه مالی به همراه دارد.
 
نکات مهم:
 
- پیش از باز کردن یا بستن شمع از خنک بودن پیشرانه اطمینان حاصل کنید. اختلاف دما هنگام باز کردن یا بستن شمع می تواند به خرابی شمع یا سرسیلندر منجر شود.
 
- درصورت نیاز به باز کردن شمع هنگام گرم بودن پیشرانه، کمی فرصت دهید تا دمای پیشرانه کاهش یابد.
 
- از انتخاب سوکت مناسب برای باز کردن شمع اطمینان حاصل کنید.
 
- اجازه ندهید هنگام باز کردن یا بستن شمع سوکت از جای خود در برود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شمع پیشرانه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Azim : سلام من ۱۴ آذر کامل واریز کردم برای شاهینG ولی هنوز فاکتور نشدم
ایکس 5 آبان : سلام دوستان کارت سوخت ماشین هم رسید ولی خود ماشین نه در انتظار ماشین فسیل شدیم😂
شاهین gl : سلام منم پیش فروش خرداد بودم اردیبهشت تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
Mina j7 : بسیار سپاسگزارم از اطلاع رسانیتون مبارکتون باشه جناب صدرا خداروشکر از این نظر دیگه راحت شدید چرخش براتون بچرخه و خیرشو ببینید
Shahin : ۱۷ خرداد هرکی میتونه بیا تجمع
Mostafs : سلام اگه قرار جمع بشیم هرکی دو تا ۳تا از دوست وفامیلی بیاره تعداد بیشتر بشه
سهراب : جناب صدرا سلام داداش مبارکت باشه
شاهان : باسلام و درود خدمت دوستان تا تجمع نکنیم کار درست نمیشه الان ی چند وقتی بود کامیون داران اعتصاب کرده بودن که اعتصابشون به نتیجه رسید و مشکلشون رو حل کردن و ما هم اگه تجمع نکنیم درست نمیشه اون سری تجمع کردیم خوب بود همه جا خبر منتشر شد و مجبور شدن که بیان پاسخ بدن باور کنید اگه تجمع کنیم تمام ماشین ها رو فاکتور میکنن میدن
سپیده : اقا صدرا من الان پیش اقای پیروزمند بودم نمایندگی رستمی فقط a5و جی4براشون اومده بود، ممکنه از خوده کارخانه بهت زنگ زده باشن اخع من تا جایی ک دیدم فقط این دو رو دیدم و گفتن ایکس 5 نیومده
A5 : با سلام و عرض ادب خدمت شما اگه خط تولید به صورت کامل تعطیل شده مجبوریم مثل s3 با پول اضافی به ماشین دیگه ورداریم اون هم ممکنه باز یکسال طول بکشد...... خدا بخیر کند...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سارا : سلام ..از گلستان ..ان شاالله که زودتر تحویل بدن ..برا همه مبارک باشه وبه خوشی استفاده کنید
اطلس مشکی 28مهر : دوست عزیز این حرفا رو به کسایی میگن که شرف دارن وبشون برمیخوره نه مسولین سایپا و بقیه ارگان ها که منفعت طلب هستن ومردم براشون ارزشی ندارن فقط فکر اینن که پاچه خواری کنن وپول به جیب بزنن
اطلس مشکی 27مهر : همچنان هیچ خبری نیست خدا لعنتشون کنه که اینطوری مردم رو سرکار گذاشتن حداقل یک تاریخی معلوم کنید بگین سال دیگه این روز تحویل می دیم نه اینکه همه رو مسخره کردین میگن رنگ مشکی دیر تر تحویل میدن درسته؟
نگار : حسام صفارزاده امروز از حالت آماده تخصص برگشت رو حالت تکمیل وج چند روز بعد فاکتور میشه
سورن هفده خرداد : یه چیز طبیعیه هیچ موردی نداره ،هرموقع تاریخ دریافت پرونده به روز شد همون روز فاکتور میشی،تو این مدت تا فاکتور بشی سیستم چن بار به روز رسانی میکنه
صادق 207خرداد : برگ سبز ماشینم اومد ولی خبری از ماشین نیس،الان دوهفته اس فاکتور شدم
علی : به نظر من تکمیل بزن چون ممکنه افزایش قیمت بخوری و یا ممکنه تا برج 7 . 6 هم بمونی برا دوگانه تحویلت ندن . در کل من باشم تبدیل میزنم. که سریع برسه دستم تا جو قیمتش آرومه.
نگار : امروز از حالت آماده تخصص برگشت رو حالت تکمیل وج چند روز بعد فاکتور میشه
کوییک rs : احتمالا اواخر تیر
قاسم ترک : اصلا عوضش نکن شگرد سایپا کلاهبرداره میخاد بترسوندت تبدیل بزنی یه بار سرم کلاه رفته این کار نکن البته صاحب اختیار خودتی، اینا وضعشون خرابه بنزین یهویی دیدیدی قیمتش فرق کرد ساینا دوگانه میشه طلا،پشیمون شدی یاد حرف من بیوفتی افسوسم بکشی فایده نداره،،تازه موتور و دیسک صفحه وبعضی قطعات این تقویته از دستش نده حیفه