قاچاق بنزین رونق گرفت

 

قاچاق بنزین رونق گرفت

 
کارت سوخت در حال حاضر عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی از جایگاه‌داران آن را با قیمت 30 تا 50 هزار تومان خریداری کرده و اقدام به قاچاق سوخت به مناطق مرزی می‌کنند.
 
 استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین به دلیل جلوگیری از رشد فزاینده مصرف بنزین در دولت نهم کلید خورد و در دولت یازدهم با اما و اگرهایی همراه شد، به طوری که بیژن زنگنه و وزیر نفت چندین نوبت از ابقا و یا حذف کارت سوخت سخن گفت و در نهایت هم عنوان کرد که کارت سوخت ابقا شده، اما سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد.
 
در هر صورت با تصویب نمایندگان مجلس اکنون برای دریافت سوخت باید کارت سوخت داشت، حال این کارت سوخت می‌تواند از جایگاه دار اخذ شود و یا از کارت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده کرد.
 
اما بیشتر مصرف کنندگان بنزین سعی می‌کنند، از کارت سوخت جایگاه دار برای سوخت‌گیری بهره برند که علل مختلفی را می‌توان برای این کار بیان کرد، مثلا حفظ سهمیه بنزین موجود در کارت سوخت و یا نداشتن کارت سوخت و غیره.
 
با این شرایط اخیرا با پدیده‌ای به نام «خرید و فروش کارت سوخت» مواجه شده‌ایم، اقدامی که شاید در نگاه اول کار بیهوده‌ای باشد، چون کارت سوخت برای مردم تقریبا هیچ خاصیتی ندارد، اما برخی جایگاه‌داران سوخت برای خرید کارت سوخت مردم حاضرند، مبالغی بین 30 تا 50 هزار تومان هزینه کنند!
 
البته این مبالغ برای کارت سوخت بنزین است که سهمیه بندی نمی‌شود. کارت سوخت گازوئیل هم خرید و فروش می‌شود و در خلا نظارتی برای بازار خود ضوابطی را نیز تعیین کرده‌اند که فرد فروشنده باید سفته‌ای را به جایگاه دار بدهد، تا ضمانتی باشد که فروشنده، کارت سوخت گازوئیل خود را باطل نکند و در بعضی موارد مشاهده شده که کارت سوخت گازوئیل اجاره هم داده می‌شود.
 
سوال اینجا است که این کارت‌های سوخت چه کاربردی دارند و جایگاه داران با این کارت‌های سوخت چه کار می‌کنند؟
 
در پاسخ به این سوال باید گفت، آنها با خرید کارت‌های سوخت در واقع دلالی می‌کنند و آن را در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می‌دهند و از آنجایی که پایش فعالیت جایگاه ها بر اساس مانیتورینگ است و میزان کارت‌های وارد شده به دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا قاچاقچیان برای قاچاق نیازمند کارت سوخت به تعداد زیاد هستند تا بتوانند سوخت بیشتری را دریافت و سپس قاچاق کنند و در این خلا نظارتی چرخه‌ای شکل می‌گیرد که در نهایت به قاچاق سوخت می‌انجامد. چرخه‌ای که موجب به وجود آمدن بازار هم شده و این روزها بازار فروش کارت سوخت داغ است.
 
جالب اینجا است که کارت‌های سوختی که به فروش می‌رسد، توسط دلالان به مناطق مرزی کشور برده شده و در آنجا با قیمت‌های گزاف در اختیار قاچاقچیان سوخت قرار می‌گیرد.
 
باید گفت، از زمانی که سهمیه‌بندی سوخت حذف شد، روند قاچاق سوخت که پیش از آن روندی کاهشی و نزدیک به صفر بود، روند صعودی به خود گرفته است.
 
سید محمد رضا موسوی خواه مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معتقد است، در حال حاضر در کشور حدود 3 هزار و 600 جایگاه سوخت وجود دارد و طبیعتا تخلفاتی از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به لزوم پایش و رصد فعالیت جایگاه‌های سوخت گفت: نظارت بر این حجم وسیع کار ساده‌ای نیست و اساسا این که ما برای همه جایگاه‌ها یک ناظر قرار دهیم، امکان پذیر نیست از این رو شاهد برخی تخلفات هستیم.
 
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد : برای مقابله و جلوگیری از تخلفات این چنینی و قاچاق سوخت می‌توان سهمیه جایگاه های سوخت را کاهش داد و نظارت ها را بیشتر کرد، اما نظارت بر این تعداد کار سختی است.
 
همچنین مصطفی نخعی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار از سرازیر شدن کارت‌های سوخت مهاجر به این منطقه خبر داده و گفته است: کارت‌های سوخت مهاجر به صورت بی‌رویه وارد منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان می‌شود که روند مدیریت و کنترل مصرف فرآورده‌های نفتی در استان را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور مسئولان در زاهدان برگزار شد، اظهار کرده است: باید با اعمال کنترل و نظارت بیشتر، مانع از ورود کارت‌های سوخت مهاجر به استان شویم. این اقدام گامی مهم برای حفظ سرمایه‌های عظیم ملی است.
 
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار با تاکید بر لزوم ساماندهی سهمیه‌بگیران محلی تصریح کرد: اقدام‌های سازنده‌ای در این زمینه انجام شده، اما لازم است همه دستگاه‌های متولی برای ساماندهی و کنترل سهمیه‌بگیران محلی با یکدیگر همکاری کنند.
 
این گزارش حاکی است، اکنون که کشور در حال خودکفا شدن در تولید بنزین است مسئولان دولتی باید به دنبال راه کاری باشند، تا مانع از خروج سوخت از کشور شوند که یکی از راه کارها می‌تواند سهمیه‌بندی سوخت باشد که نتیجه این کار درنهایت می‌تواند صادرات بنزین باشد که کشور از منافع صادرات این فراورده پر مصرف نیز بهره‌مند شود.
 

source

farsnews

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عرفان : ما هم از لامردیم گفتن بارگیری شده ۳۱ ام
علیرضا ۱ : برخوانواده نداشتت‌ لعنت تا مثل شما هست این کشور درست نمیشع
تارا v4 تیرماه : منم زاهدانم.ماشین ۳۱ اردیبهشت فاکتور شده.۲ خرداد پلاک شده.از ۳ خرداد داره رو صدور اسناد میچرخه.داخل اسناد خودرو هم میری فقط مشخصات پلاک و تاریخش ثبت شده.مابقی مثه بیمه و گارانتی ثبت نیست
بهنام جی سون : کارشون درست نیست یک امضا ترخیص خودرو میخواد، واقعا گناه دارن مردم، شش ماه من ثبت نام آذر بودم اعصابم خورده آماده تحویلهدبارگیری نمی کنند بیاد مشهد که دوروز راهه ه، شما از آبان درگیرید، قانون نداره ممبکت، همه نهادها درگیرند تا اعتراض نکنیم و مریم جلو دفترشون تهران راه نمیندازن، قانون جنگله باید زور باش رسانه ای کنیم، فردا 12دم دفتر مرکزی چیتگر با دادوبیداد، شعارها کرمان موتور دروغگو تحویل خودرو تون کو😂 خاک تو سرا دزدین همه پس حق مشتریتون کو😂 اینم از شعارها که رسانه ای بشه
تارا5 : سلام ما که دو هفتست فاکتور شدیم استان کرمان رفسنجان ولی هنوز صدور اسنادیم
تارا v4 تیرماه : روی صدور اسناد میرید آیا بغیر پلاک بقیه ایتما مثه بیمه و سند کمپانی و چیزای دیگه کامل شده؟یا روی اطلاعات خودرو که میرن واستون اطلاعات ماشینو میاره؟
تارا v4 تیرماه : روی صدور اسناد میرید آیا بغیر پلاک بقیه ایتما مثه بیمه و سند کمپانی و چیزای دیگه کامل شده؟یا روی اطلاعات خودرو که میرن واستون اطلاعات ماشینو میاره؟
شاهین : من پذیرش ۱۱ آذر بودم ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده ۲۴ اردیبهشت ماشین و تحویل گرفتم ۳ خرداد فاکتور یا همون سند اولیه واسم ارسال شده که نوشته یک ماه بعد مبلغ تاخیرشو میگن
سعید : مقایسه لیفان 620 و ام وی ام 530 انصافا 530 قیافه نداره برای همین خواهانش نسبتا کمتره همین سایت باما چک کنید از 10 نمره 3 گرفته (همین چراغ های جلو و عقب مقایسه کنید) 530 وزنش حدود 150 کیلو بیشتر از لیفان 620 هست برای همین با اینکه موتورش 2000 هست شتاب ضعیفی داره و 12.5 ثانیه طول میکشه تا به 100 برسه ولی لیفان 620 1800 حدود 10.5 ثانیه طول میکشه به 100 برسه صندوق عقب mvm 530 حدود 483 لیتر حجم داره صندوق عقب لیفان 620 حدود 650 لیتر حجم داره که در مسافرت ها واقعا هیچ کمبود فضایی احساس نمی کنید (+صندلی عقب تاشو داره که باعث میشه در مواقع لزوم صندوق عقب بالای 1200 لیتر فضا داشته باشه) لیفان 620 اتولایت و دوربین عقب و مانیتور هم داره که 530 پیش فرض نه مانیتور نه دوربین و نه اتولایت داره لیفان 620 زنجیر تایم داره که بالای 100 هزار کیلومتر میتونید باهاش رانندگی کنید ولی 530 تسمه تایم داره که زیر 50 هزار باید تعویض بشه
ناشناس : امروز هم گذشت از پیامک دعوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم اسفندماه 403 شاهین سی و ی تی مهر 402 واریز اولیه خبری نشد پول سرمایمون توی حساب خودرو ساز هست نمیدونم چرا نمیفرستن دعوتنامه های تکمیل وجه تا کی باید صبر صبوری کنیم دیگه طاقتمون تحملمون تموم شده چرا انقد مردم ازاریی میکنین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : برای همه میزنن تحویل یک ماهه.ولی 7 الی 8ماه تاخیر داره
افشین : سلام خدمت دوستان پیش فروش تکمیل وجه 17بهمن فاکتور 25اردیبهشت پلاک 29 اردیبهشت کاشان هنوز بدستم نرسیده اکه کسی شماره تلفن پارکینگ کاشان داره لطفا بفرسته ممنون میشم
س : ما 17خرداد بودیم 28اردیبهشت تحویل گرفتیم
سورن جدید : کجای کاری 17 خرداد فاکتور نشده شما از تیر میپرسین
ساینا10 : اسفند دیگه بهمن تا 18بهمن حساب میشه اسفند از 27بهمن بود تا 11اسفند
مهدی : بر اساس ایمان تقوا و عمل صالح
X33ام تی : سلام دوستان همیشگی ازx33ام تی خبری نیست دیگه مجوزنخوردن ماکه همچنان منتظریم رفتیم تو6ماه
علی 8241 : سلام دوستان من 29 بهمن تکمیل وجه کردم سخا12/1من بهمنی حساب میشم یا اسفند جواب بدین عزیزان
تحویلی 2 تیرماه : سلام فروش فوق العاده طرح مادران تحویل تیرماه کسی فاکتور شده؟
محمد جواهری : داداش من 12 اسفند 1403 تکمیل وجه کردم gxrl هنوز فاکتور نشده