پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

رپورتاژ - هیچ ایرانی نیست که سوار پیکان نشده باشد، جمله‌ای است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. در واقع پیکان خودرویی است که برخلاف بسیاری از خودروها در دسترس اکثر اقشار جامعه بوده است و به همین دلیل خودروی ملی محسوب می‌شود. پیکان در پیش از انقلاب به یکی از نمادهای ملی بدل شد و تا سال‌ها بعد همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم به حساب می‌آمد. این خودرو که همچنان در سطح شهرها و روستاها دیده می‌شود، هنوز علاقمندان خود را دارد که با وجود توقف تولید این خودرو به دنبال خرید پیکان دست دوم و استفاده از آن هستند.

 

تولد پیکان

سال 1346 شمسی شرکت ایران ناسیونال سابق که بعدها به ایران خودرو تغییر نام یافت با همکاری گروه صنعتی روتس (Rootes) انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، اقدام به طراحی و تولید خودروی ملی کرد. بدین ترتیب تولید پیکان بهد از حدود ده سال که از تولیدش در انگلستان می‌گذشت در ایران شروع شد. در واقع تولید این خودرو در لوزامی مانند بدنه، رادیاتور، کمک فنر جلو و عقب و همچنین شیشه در ایارن تولید می‌شد و قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد. با ورود پیکان به بازار، این خودرو به خودروی محبوب جوانان و خانواده‌ها تبدیل شد و  با دو مدل دولوکس و کارلوکس وارد بازار ایران شد و تا پیش از انقلاب سال 1357 تولید آن ادامه یافت. در سال‌های 1350 و 1351 شش مدل پیکان به نام‌های اتوماتیک، تاکسی، جوانان، وانت، کار و دولوکس تولید و عرضه می‌شد که هرکدام کارایی و طرفداران خاص خود را داشتند. اما در سال‌های دهه 60 شمسی تولید پیکان تا مرز توقف پیش رفت ولی دوباره تولید آن تا سال 1384 ادامه یافت که در این سال تولید آن متوقف شد.

در سال‌های دهه هفتاد شمسی طراحان سعی کردند با کمی تغییر و فیس لیفت پیکان، پیکان پژویی را تولید و عرضه کنند که البته مورد استقبال قرار نگرفت.

از همان سال‌های ابتدایی که این خودرو به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رفت تا سال‌ها بعد اقشار مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی اقدام به خرید پیکان می‌کردند. بطوریکه تاکسی‌های نارنجی رنگی که از سال‌های دور تاکنون در خیابان‌ها مشاهده می کنیم خودروی پیکان هستند.

 

این روزهای پیکان 

پیکان در این روزها دوران بازنشستگی یا می‌توان گفت کهنسالی خود را سپری می‌کند. اما با وجود سوخت بالای این خودروی ملی و سختی نسبی رانندگی با پیکان به خصوص در قسمت فرمان و دنده به دلیل ارزانی قیمت این خودرو و قطعات یدکی آن هنوز مشتریان خود را دارد.

مثلا با جست و جویی در سایت دیوار می‌بینید که علاقمندان زیادی به دنبال پیکان جوانان به رنگ قرمز گوجه‌ای یا مدل‌های دیگر این خودرو در قیمت‌های متفاوت، بنا به مدل و فنی و بدنه سالم خودرو و در رنگ‌های سبز و سفید هستند تا علاوه بر استفاده از آن، حس نوستالژی سال‌های دور برای آنها تداعی شود. ضمن اینکه افرادی که علاقمند به خرید پیکان هستند، معتقدند با وجود کمی‌ها و کاستی‌های پیکان اگر تولید آن ادامه می‌یافت از خودروهایی مانند پراید به مراتب موفق‌تر عمل می‌کرد.

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیکان جوانان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : سلام چقدر برای تکمیل وجه واریز کردید؟
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز لطفا کسانی که ماشین تحویل گرفتن ازتجربه رانندگی ومشکلات شاهین پلاس داخل گروه به‌اشتراک‌ بزارن مثل دوست عزیزوگلمون جناب میرزاده مشفقی واکبرآقا کاردرست ومشتی.ممنون ازمحبتتون
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیزواریزی اول ۳۷۰میلیون تاریخ ۱۳شهریور تکمیل وجه وثبت سخا۱۴ اردیبهشت امیدارم همه دوستان عزیز به زودی فاکتور بشیم
کوروش : دوستان این چپاول در روز روشن با مشارکت خود دولت وخودروساز در حال انجامه این رو مد نظر داشته باشید.گرفتارمون کردن خدا گرفتارشون کنه
رز زرد : سیروان گیان مبلغی که پرداخت کردیم شامل افزایش نمیشه..‌.آذر ماه هم که دو شرکت افزایش قیمت داشتن طبق همین روال بود
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
ایکس 5 آبان : برگ سبز رو پست چند روز دیرتر از کارت ماشین برات میاره
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمندسورن13اسفند : سلام من فروش فوق العاده تحویل 11خردادبودم هنوزفاکتورنشدم زنگ میزنم نمیایندگی میگن تااون هفته فاکتورمیشه اولای تیردستت میرسه ان شاءالله همینطوری بسه
مجید : سلام من 207 مشکی فرسوده تحویل 31فروردینم هنوز فاکتور نبودم می کن اسقاط نیامده همه جی تحویل دادم تورا خدا هرکی میدونه کمکم کنی چکاد کنم ممنون میشم
حمید عاشق سورن : یادش بخیر سال 98 و 99 این گروه رو دنبال میکردم برا تحویل سورن معمولی و حالا دنبال میکنم برا سورن دوگانه
یوسف : به امید خدا افزایش قیمت ها رو می خوان کمتر کنن
یوسف : انگار واقعا می خوان قیمت ها رو تعدیل کنن افزایش هستش ولی کمتر از این قیمتها مد نظره
هادی : باید کار خاصی انجام بدیم یا اینکه خودشون واریز میکنن میشه توضیح بدین ممنون میشم
علیرضاپیش 11اسفند : شماتکمیل وجهتون کی بوده؟!؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : دوستان از فوق العاده ها خبر جدیدی نیست؟؟؟؟
پانا : دوستان عزیز من فروش فوری پانا ارتقا مشگی فولادی بودم 18 خرداد تحویل هنوز هیچ خبری نشده کسی اطلاعی داری
علی : میشه از سر کچلمون برداری ؟؟