در صورت توقف خودروهای پر مصرف داخلی در تعمیرگاه ها در دوره گارانتی، خودروساز موظف به پرداخت روزانه مبلغی بین 24 تا 123 هزار تومان به عنوان "جریمه خواب خودرو" است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ذکر شده که "عرضه کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی موظف هستند در صورتی که رفع عیوب خودروی تحت ضمانت (در دوره گارانتی) که ناشی از حادثه و تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری طول بکشد، به ازای همه روزهای توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیرتعطیل، روزانه مبلغی معادل پانزده ده هزارم قیمت روز خودرو را به عنوان خسارت به مالک آن پرداخت کنند". نگاهی به قیمت روز خودروهای سواری پر مصرف داخلی نشان می دهد که میزان جریمه توقف خودرو برای هر یک از این خودروها روزانه مبلغی بین 24 تا 123 هزار تومان است.
در این زمینه با فرض قیمت حدودا 16 میلیون تومانی خودروی پراید، جریمه هر روز توقف این خودرو در تعمیرگاه 24 هزار تومان است. در تیبای 19 میلیون تومانی نیز خودروساز باید روزانه 28 هزار و 500 تومان جریمه خواب خودرو به مصرف کننده یا مالک آن پرداخت کند. در خودروی مگان با قیمت 82 میلیون تومان نیز جریمه خواب هر روزه آن در تعمیرگاه روزانه 123هزار تومان است. با فرض قیمت حدودا 26 میلیون تومانی خودروی پژو 405 نیز هزینه هر روز توقف این خودرو در تعمیرگاه برای خودروساز 39 هزار تومان است. در صورت توقف پژو پارس 33 میلیون تومانی نیز خودروساز موظف است روزانه 49 هزار و 500 تومان جریمه خواب خودرو را به مصرف کننده پرداخت کند. در پژو 206 تیپ پنج نیز با توجه به قیمت حدودا 35 میلیون تومانی آن، میزان جریمه خواب خودرو روزانه 52 هزار و 500 تومان است. در خودروی تندر 90 نیز با توجه به قیمت 35 میلیون تومانی آن، خودروساز باید روزانه 52 هزار و 500 تومان جریمه خواب خودرو به مالک آن پرداخت کند. به عنوان مثال در صورتی که خودروی تندر 90 مصرف کننده ای به دلیل نبود قطعه و عدم رفع عیب در دوره گارانتی برای مدت یک ماه در تعمیرگاه متوقف شود، جریمه خواب آن مبلغی معادل یک میلیون و 575 هزار تومان است.