هند، راه پله اضطراری ترقی صنعت خودرو ایران

 

هند، راه پله اضطراری ترقی صنعت خودرو ایران

 
اخیرا زمزمه‌های زیادی مبنی بر ورود هندی‌ها به صنعت خودرو کشور به گوش می‌رسد. اما آیا هندی‌ها هم می‌توانند همچون چینی‌ها صنعت خودرو کشور را کمی به سمت و سوی تنوع و پیشرفت سوق دهند؟ آیا حضور آنها کمکی در راستای پیشرفت صنعت خودروسازی ایران است؟
 
زمزمه حضور هندی‌ها با رونمایی از محصولات برند معروف ماهیندرا در نمایشگاه خودرو تهران در سال گذشته قوت گرفت. محصولاتی که حتی در ظاهر، رنگ و بویی از تحولات صنعتی که در دهه گذشته در محصولات چینی دیده می‌شود را با خود به همراه نداشتند. 
 
سوالی که در همان لحظه از ذهن رسانه‌های تخصصی خودرویی و متخصصان این صنعت عبور کرد این بود که آیا تاثیر حضور هندی‌ها در صنعت خودرو کشور قدم برداشتن در جهت پیشرفت است؟
 
هندی‌ها اما در سال‌های دور و با مونتاژ محصولات نظامی آمریکایی نظیر جیپ و داج خودروسازی را آغاز کردند. یعنی دقیقا همان رویه ای که صنعت خودرو کشورهای مطرح امروزی در زمینه خودروسازی چون ژاپن، کره جنوبی و چین را شکل داد. ادامه کار با رویه ای مشابه به کشور چین یعنی تلاش برای خرید برندهای نیمه ورشکسته مطرح جهانی ادامه یافت که نتیجه آن تملک گروه جگوار-لندروور از سوی تاتا موتورز و ... بود.
 
خروجی امروزی خودروسازی هند اما امروز نشان چندانی از آنچه بتوان پیشرفت خطاب کرد ندارد. خودروهای هندی یا از کلاس اقتصادی و مردمی تاریخ گذشته و خودروهای امروزی بی‌کیفیت (حتی در مقایسه با چینی‌ها) هستند یا تولیدات باکیفیت و گران قیمت اروپایی را در بر می گیرند که با نظارت سختگیرانه و تمرکز مستقیم مهندسان اروپایی ویژه بازارهای خارج از هند به تولید می‌رسند.
 
از این رو هندی‌ها هنوز نتوانستند همچون چینی‌ها حداقل در زمینه ارائه خودروهای به روز مردمی فعال عمل کنند. حال با چنین شرایطی آیا رجوع به هندی ها به عنوان خودروسازان جایگزین یا خلا پر کن در غیاب احتمالی چینی در بازار کشور قدم مثبت و در راستای پیشرفت به حساب می آید یا تنها اقدامی در راستای تزریق اجباری تنوع به سبد خودروهای ایران و کسب درآمد است؟
 
حساب و کتاب‌های منطقی نشان می‌دهد با وجود روابط اقتصادی و سیاسی عالی میان ایران و چین، مراجعه به کشوری که در صنعت خودروسازی عقب مانده تر است اقدام قابل توجیهی به نظر نمی آید به ویژه اینکه محصولات تولیدی هندی‌ها در بازه ای نزدیک به محصولات به روزتر و پاسخ پس داده چینی باشد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودور در این باره می‌گوید: « تمرکز نگاه خودروسازان هندی همواره و حتی حالا که به اروپا نیز خودرو صادر می کند، همچنان بر بازار داخل است و بازارهای خارجی نقش چندانی در خروجی های اقتصادی آن‌ها بازی نمی‌کند. هندی‌ها بیشتر به فکر بازار داخلی یا بازارهایی هستند که ورود به آن‌‌ها سخت گیری چندانی به همراه نداشته باشد و این دقیقا خلاف آن چیزی است که چینی‌ها دنبال می کنند.»
 
این کارشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که آیا می توان گفت صنعت خودرو چین پیشرفته تر از صنعت خودرو هند است می افزاید: «فاصله هندی‌ها در طراحی محصول از دیدگاه فنی و کیفی فاصله زیادی با چینی‌ها دارند. در طی این سال ها جینی‌ها با سرعت بیشتری پیشرفت کزدند و شک نکنید که ده سال آینده از کره ای ها نیز سبقت خواهند گرفت.»
 
او ادامه می دهد: « ذهنیت مردم ایران نسبت به خودروهای چینی منفی است اما همین حالا برندهای بسیار خوبی در چین به تولید می رسند. این کشور بازار خودرو بدون تعرفه با حجم تولید 25 میلیون دستگاه در سال معادل یک چهارم تولید سالانه جهانی دارد که باعث شده است بازاری به شدت رقابتی و رو به پیشرفت به دست یاید.»
 
در این میان رویکردی در باره آن که هندی ها در خروج اجباری و ناگهانی چینی ها از بازار ایران می توانند نقش گزینه جایگزین را بازی کنند، مطرح است که این کارشناس در همین زمینه اظهار می‌کند: « هندی ها گزینه جایگزین نیستند. تاتا موتورز که مستقیما مالک جگوار-لندروور است و بازار اصلی آن ایالات متحده امریکا است. مجموعه ماروتی نیز سرمایه گذاری هایی در این کشور دارد پس با این حساب هندی ها حتی بیشتر از چینی ها در بازار آمریکا ادغام شده اند اما مشکل اصلی ورود یک خودروساز به ایران مشکل اختلاف منافع بازارها نیست بلکه این محدودیت در مبادلات دلاری از سوی آمریکا است که می تواند داد و ستد را برای یک شرکت متخلف غیر ممکن سازد. این مهم در مورد هند و چین هم که از واحد دلار به عنوان ارز بین المللی استفاده می کنند نیز صدق می کند.»
 
او ادامه می دهد: « مشکل آنجا است که تحریم های مربوط به صنعت خودرو هنوز آغاز نشده است. سیستم باید برای آغاز این تحریم ها امادگی می داشت اما هنوز درگیر مشکلات حاشیه ای است. این تصور که با رفتن چینی ها، هندی ها می آیند و مشکلات حل می شوند و هر چیز دیگری... تا حدود بسیار زیادی خوش خیالی است.»
 
پرواضح است که مشکلات عدیده صنعت خودروسازی ایران تا زمان فرارسیدن موعد اعمال تحریم‌های جدید بر این صنعت هنوز آغاز نشده است. شاید موج جدید تحریم‌ها بتواند صنعت خودرو ایران را وارد مرحله ای جدید کند که پیشتر تجربه نشده است. اما بدون شک هندی‌ها راه حل خروج از تور تحریم های پیش رو نخواهند بود.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاوه
4

ببینید چقدر بیچاره شده ایم که پس از چهل سال باید آویزان هند شویم که صنعت خودورسازی اش از چین هم عقبتر است!
از قدیم گفته اند خودکرده را تدبیر نیست....
20:41  1397/04/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
5

صنعت خوردو ایران حداکثر تاتا موتورز هند و توان مردم حداکثر خودروسازهای محترم افغانستان... هند قبلا هم سالها به ایران صادارات داشته و محصولات چند نسل قبل میتسوبیشی رو تولید میکرده... پاژن و پاترول و... هم بدون ساپورت هند قابل تولید در ایران نبود... بهرحال هند کشور قدرتمند و دارای صنعت و... است و مشورهایی مثل ایران همیشه باید وابسته باشند و مردم در ضعیفترین حالت ممکن بسر میبرند.
19:11  1397/04/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t9 : سلام ودرود منم اسفند پول کاملt9 تصویه کردم تحویل فوری گفتن نیمه اول اردیبهشت تحویل داده میشه اما هنوز خبری نیست
حسین : این شاهین هایی که توی شهر میبینین همه سفید شیری هستن همون سفید هست سخت نگیرین
x5 امیر : سلام دوستان من ثبت نامی دی ماه هستم x5مشکی از اردبیل. شنیدم که نود درصد دی ماهیا شاسی شده اما برای من که دی ثبت نام کردم حتی تکمیل وجه هم نشده به نظرتون چی کار کنم
نرگس : آقا صادق کدوم نمایندگی هسین برای تحویل ماشین
x5 محمد : به قول دوستان فنی که بهتره ا5 اپشن هم که خیلی بیشتر داره ماشین هم که جدید تره از ایکس فایو هست کیت بدنه داره و اسپرتم که هست پس با توجه به این ها قطعا باید قیمتش خیلی بیشتر از اایکس فایو باشه توی ایران ی اپشن میزارن رو ماشین قیمت ماشین خداتومن زیاد میشه حالا ا5 با این همه اپشن چرا قیمتش از لو اپشن ترین ماشین هاهم کمتره؟؟ گول ظاهر اسپرت و جون پسندش رو نخورید با دقت بشتری تحقیق کنید
نرگس : سلام آقا صادق ممنون شما خوبی نه والا زنگ نزدم امروز گزینه صدور اسناد تیک سبز خورده ولی هنوز از نمایندگی خبری نیست
x5 محمد : به قول دوستان فنی که بهتره ا5 اپشن هم که خیلی بیشتر داره ماشین هم که جدید تره از ایکس فایو هست کیت بدنه داره و اسپرتم که هست پس با توجه به این ها قطعا باید قیمتش خیلی بیشتر از اایکس فایو باشه توی ایران ی اپشن میزارن رو ماشین قیمت ماشین خداتومن زیاد میشه حالا ا5 با این همه اپشن چرا قیمتش از لو اپشن ترین ماشین هاهم کمتره؟؟ گول ظاهر اسپرت و جون پسندش رو نخورید با دقت بشتری تحقیق کنید
علیرضا ۱ : به نظرتون کی پیام میدن میریم ماشین رو از کارخانه تحویل بگیریم
دی ماه : مثل چی دروغ میگند ازاول ماه دارند ۲۵.۲۶ام رو فاکتور میکنند هنوزماکه ۲۶ام فاکتورنشدند خدا کمکمون باشه طاقت بیاریم بااین فشار ها سکته نکنیم
Mostafa : احتمالا پلاک فعال دارای جریمه داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
روزبه : دقیقا برای منم همین سوال شده که یعنی واقعا کتوجه شدن این قضیه خیلی سخته؟
توحید ارومیه : فوق العاده بهمن منظور من از 25خرداد اون دسته از دوستانه که از 5تا12بهمن فروش فوق العاده بودن بعد تا آخرتی تیر طول می کشه بعد اون دوستون گفتم بهش گفتم آخر تیر مرحله بعد فروش فوق العاده هست که آخر بهمن شروع شد متن پیام اون دوست جواب منو کامل بخون بعد قضاوت کن
سعید : چی میگید چرا به این شخص اهمیت میدید این شخص هیچ ارتباطی به مدیران خودرو نداره فقط یه مریض بیکار هست که نیاز به توجه داره
امین : شرکت ویران خودرو هم امروز دعوای زرگری راه انداخته با شورای رفاقت برای اعلام قیمتهای جدید.شرکت سایپاهم که ظهری خبرش روخوندم ایناهم منتظر افزایش قیمت واعلام قیمتهای جدیدن.همشون دستشون تو یه کاسه هست بخاطره همین دعوتنامه هاروصادرنمیکنن بی وژدانا.خداازشون نگذره.طرف با قیمت قبل نمیتونست تکمیل وجه کنه الان بااون افزایش هنگفتی که این بی انصافها مدنظرشونه مشتری بیچاره چطورمیخادتکمیل وجه کنه
افشاگرتوحید : مواظب باش توحید دلال حوالت ندزده
تیگو 7 پرو : از کجا بدونیم مجوز خروج میخوره ؟
دنا اپشنال 18خرداد : با عرض سلام عزیزان ماشین بنده دناداپشنال تحویل 18 خرداد نمی دونم چرا هنوز فاکتور نشده همه چی هم واریز شده ،کسی هست مثل بنده باشه ممنونم
جی تی ثبت نام اسفند : جی تی من یازده اسفند ثبت نامم تکمیل شد سوم خرداد پرداخت دیون انجام شد الان منتظر صدور فاکتور هستم تحویل سیستمی هم زده 5مرداد
مسعود : هر بی سوادی هم قرارداد رو بخونه متوجه میشه تو هر بندش راه در رو برای تقلب گذاشتین
فاطمه29بهمن : سلام آقای توحید من 13خردادپلاک آنلاین شدم ولی هنوز پلاک فیزیکی نشدم چقد طول میکشه پیام تحویل حضوری بیاد موقع تکمیل وجه تحویل حضوری فعال کردم