گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عسکری : سلام چ خبر خوبی انشالله واسه ماهم دعوت نامه بیاد 17مهر1402واریز اولیه
رضا شاهین پلاس : درود دوستان لطفا از گذاشتن شماره تماس و یا اسم و فامیل خودتون پرهیزکنید بخاطر دلایل امنیتی انشالا روز شنبه تعدادمون خیلی زیاد خواد بود به امید پایان دادن به ظلم بزرگترین دلال ایران سایپا
شاهین پلاس شیراز : ❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️ با سلام و عرض ادب خدمت دوستان شاهین سوار در این پست سعی کردیم ایرادات شایع و راه حل های اون رو در یک جا و به صورت تجمیعی براتون بزاریم؛ ضمن اینکه به صورت جز به جز داخل کانال وجود داره و با یک سرچ ساده میتونید دسترسی داشته باشید. 1- جلوگیری از سوختن واشر توربو گرم کردن (2دقیقه ) قبل از حرکت و سرد کردن یا صبر کردن برای خنک شدن خودرو پس از طی مسافت طولانی و رانندگی پرشتاب که مختص تمام خودروهای توربو می باشد.چک کردن بستها و پیچهای کاتالیزور از بابت شل نشدن 2- مشکل تنظیم نبودن آینه ها موقع باز و بسته کردن داخل خودرو بشینید و با دکمه داخل خودرو 10 بار آینه ها رو باز و بسته کنید تا کالیبره بشه 3- صدای جیر جیر تسمه: از زیر تسمه مایع ظرفشویی به مقدار خیلی کم بزنید 4-روشن شدن چراغ چک بعد از سوختگیری در شاهین دنده ای و پریدن آمپر در شاهین اتومات: بدلیل پر کردن بیش از حد باک پیش میاد و فقط با دستگاه دیاگ نمایندگی قابل حذفه 5-حذف علامت سرویس در پشت آمپر: با سوییچ بسته دکمه تریپ را 5 ثانیه نگه دارید و بعد از پنج ثانیه دکمه استارت رو فشار بدید تا برق بیاد پشت ...
جمشیدیان : واریزی اولتون کی بود
علیرضا x5 : حضوری برید جنت آباد فرم شکایت پر کنید تا ارسال کنن من هم همینکارو کردم تا بارگیری شد
شاهین جی : منم میام شنبه ساعت ۱۱
شاهین جی : من هم میام تهرانم .فقط تجمع جواب میده بخدا فقط دارن دروغ تحویل مشتری میدن .جنگ جنگ تا نابودی سایپای دزد
سجاد۲اردیبهشت : سلام من ازکرمان بایدبیام هرکی کرمانی هست بیاد باهمدیگه بریم
علی رضا : سلام دوستان هر کسی دنا آپشنال داره با تارا v4 عوض میکنم با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساسان : خدا رو شکر تحویل پیش 31خرداد بلاخره فاکتور شد ایشالله ماله همه فاکتور شه
دنا خاکستری تحویل تیر : من دنا بورسی خاکستری 31 تیر هنو فاکتور نشده
ساینا : پیش فروش های اسفند مونده کسی ؟
کوییگ آر اس : امروز اصلا خبری نیس کسی فاکتور نشده؟ اینا فک کنم شبا فاکتور میکنن
کوییگ آر اس : هنوز اردیبهشت تموم نشده چطور خرداد رو دادن اونم پیش فروش
محمد : رنگ ماشین جی زده تولید کجاست
سورن جدید طرح مادران : سلام . من تحویل 13 تیر فروش فوق العاده هستم و هنوز هم فاکتور نشدم . شکایت هم ثبت کردم . هیچ فایده ای نداره . دیروز کارشناس ایران خودرو گفت شاید از هفته بعد فاکتور بشید . نمیدونم والله ...
رانا7تیر : ببخشیدسفید
علی : مونو 31 مردا فاکتور بشی
میلاد : ممنون خبر دادی