گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 

گیربکس دوکلاچه را بهتر بشناسیم

 
همانطور که میدانیم امروزه  تکنولوژی جز جدا نشدنی و غیر قابل انکار صنعت و زندگی روزانه  افراد میباشد و ابزاری که میتواند هرچه بیشتر نقش ارتباط هماهنگی  میان تکنولوژی ، صنعت  و زندگی  را پررنگ تر نماید وسیله نقلیه می باشد چرا که یک اتومبیل مدرن با اتکا به تکنولوژی های جدید و امکانات مفید میتواند پاسخگو و دلیل روشنی برای هماهنگی افراد با دنیای جدید
 
 
در سنوات گذشته با توجه به شناخت نسبی خریداران از مشخصات فنی اتومبیل ها بیشترین موردی که ذهن خریدار و یا مخاطب را به خود مشغول میکرد مبحث حجم پیشرانه بود و این ذهنیت که هرچه حجم پیشرانه بالاتر باشد عملکرد خودرو رضایت بخش خواهد بود. اما امروزه با بکارگیری تکنولوژی های پرخوران یا توربوشارژر حتی در خودروهای شهری به جرات میتوان گفت که ذهنیت مصرف کنندگان در رابطه با حجم پیشرانه تغییر یافته است.
 
 
حال با گذشت زمان و آگاهی خریداران نوع گیربکس بکار رفته در محصولات امروزی نیز مساله تاثیر گذاری میباشد و در یک معادله مستقیم میتواند در کیفیت رانندگی و انتقال قدرت بی نقص تاثیر شگرفی در تجربه سواری مصرف کننده داشته باشد.
 
خریدار محترم معمولا در هنگام انتخاب خودرو در سگمنت های مختلف اقتصادی و نیمه لوکس و لوکس با انبوهی از گیربکس ها روبرو میشود. حال سوال اینجاست که مصرف کننده به چه میزان ازخصوصیات هریک از این گیربکس ها آشنا میباشد؟
 
حال با این ذهنیت میخواهیم  شما را با یکی از پیشرفته ترین گیربکس های بازار موسوم به DCT آشنا کنیم.
 
 
تاریخچه ای از گیربکس دوکلاچه و آشنایی اولیه
 
DCT مخفف عبارت (DUAL CLUTCH TRANSMISSION) میباشد که به زبانه عامیانه به گیربکس های دوال کلاچ شهره هستند. استفاده اولیه از این گیربکس ها ابتدا مختص به خودروهای مسابقه ایی پورشه در سال 1986 و در خودروی ویژه AUDI S1 در سال 1985 با موفقیت زیادی همراه بود.
 
ساختار و فلسفه وجودی گیربکس دوکلاچه انتقال سریع دنده ها با کمترین میزان ضریب دنده می باشد به طوری که در تعویض پیاپی دنده ها هیچ شوکی (SHIFT SHOCK) به سامانه انتقال قدرت وارد نمیشود و درنتیجه  این گیربکس ها گشتاور و قدرت خروجی پیشرانه را با کمترین هدر رفت به چرخ ها انتقال میدهند.
 
 
تشریح عملکرد گیربکس دوکلاچه به زبانی ساده 
 
اگر بخواهیم به زبان ساده و ملموس از عملکرد گیربکس های DCT پرده برداریم باید اینگونه عنوان کنیم که دو کلاچ  هم مرکز و هم محور  نقش اصلی انتقال قدرت  را ایفا میکنند بطوری که کلاچ اول مختص دنده های فرد میباشد و کلاچ دوم مختص دنده های زوج میباشد که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ ها تعویض میگردد و یا به عبارتی از آنجایی که تعویض دنده‌ها تحت نیرو صورت میگیرد در نتیجه جریان قدرت ثابت وپایدار بین پیشرانه و چرخ ها انتقال میابد.
 
 
بسته به نوع تکنولوژی های ریز و درشت بکار رفته  در این سال ها در گیربکس های DCTهر کمپانی  از یک نام اختصاصی برای این گیربکس ها استفاده میکند برای مثال سیستم انتقال قدرت دو کلاچه شرکت پورشه به اختصار PDK میباشد که باز هم  در کل ماهیت آنها  یکی است.
 
 
امروزه با افزایش موج رقابت تولید کنندگان خودرو در سرتاسر دنیا خوشبختانه این تکنولوژی گران قیمت در کلاس خودروهای نیمه لوکس و حتی شهری و اقتصادی نیز استفاده میگردد که این خود نوید بخش ورود هیجان و لذت رانندگی در این کلاس ها میباشد.
 
همانطور که میدانید در چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان با استناد بر عملکرد کم نظیر این تکنولوژی به سمت استفاده از گیربکس های DCT روی آورده اند که میتوان از مهمترین مزایای آن ها به شرح زیر اشاره کرد:
 
 
1) عملکرد تعویض دنده ها نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم  بدون شوک و ضربه به سیستم انتقال قدرت میباشد.
 
 
 
2) شتاب ایده آل جز جدانشدنی این گیربکس ها میباشد که تجربه سواری متمایزی را نسبت به سایر جعبه دنده ها به همراه دارد.
 
 
 
3) به دلیل استفاده از دو کلاچ که هرکدام مختص به دنده های فرد و زوج میباشد لقی و ضربه زدن مانند گیربکس های (AL4)  دیگر وجود ندارد که ماحصل این عملکرد رابطه مستقیمی بر لذت رانندگی خواهد داشت.
 
 
 
4) گیربکس های DCT به دلیل استفاده حداکثری از گشتاور و قدرت پیشرانه به شدت بازده بالاتری نسبت به نمونه های اتوماتیک مرسوم بازار دارند.
 
 
 
5) به لطف تکنولوژِی بی نظیر DCT طبق آمارهای رسمی میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به این گیربکس ها تا 20% نسبت به نمونه های رایج  کاهش میابد .جالب اینجاست که کمتر گیربکسی را میتوان یافت که در کنار پرفورمنس بالا مصرف سوخت اقتصادی را یکجا داشته باشد.
 
 
 
6) گیربکس های DCT با وجود استفاده از تکنولوژِیهای برتر در بحث تعمیر و نگهداری بسیار انعطاف پذیر میباشند به طوری که با وجود استهلاک ناچیز باز هم فرایند تعمیر و خدمات ساده تری نسبت به سایرین دارند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دوکلاچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

پراید دوکلاجه
4

دقیقا عین پراید دو کلاجه که با دو بار کلاج گرفتن باید دنده جابره .
15:49  1397/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : من ۲۰ تبدیل زدم خبری نیس
مجید تارا دستی : داداش مهر شروع نشده ما ابانیم کو تا بر سه😂
پری : سلام. ببخشید اینایی که فاکتور میشن مدل G هستن یا GL؟
لاماری تحویلی مرداد : آقا وحید من عموم تحویلی مرداد بود هفته قبل تحویل گرفت اگر راهنمایی پلاک نمی کرد ایشان هم قاعدتا نمیتونست تحویل بگیره شاید شما در سخا یا احراز هویت مشکل دلری که پلاک نشدی مطمعن باش مشکل از طرف خود شماست پیگیر باش رفع کن
amir : داداش خدا بیامرز شد اون قیمتا
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان کسی هفته چهارم شهریور براش پیامک تکمیل وجه اومده؟؟؟
X5 بهمن مشکی کرمانشاه : سلام دوستان وقت بخیر ثبت نام ۲۳ بهمن متاسفانه هنوز تحویل نگرفتم سند خودرو امده ولی کارتش نیامده دوستان کسی میدونه کارت خودرو چرا هنوز نیامده اول باید کارت بیاد بعد سند خودزو بارکد پستی خورده ولی از مرکز تحویل خودرو های نو در تهران هنوز تحویل پست نشده واقعا ۸ ماه منتظر هستیم هنوز تحویل ندادن.
رضا ایگل : مگه میشه موتورش بترکه؟!!! یعنی چی؟!!! پسر خوب یا حالت خوب نیس یا یه چی دیگه رو دیدی ترکیده فک کردی موتورش بوده😂😂 اگر هم از همون اول که تحویل بگیری و بدون آب بندی هم تخته کنی این اتفاق نمیوفته، مگه موتورش پلاستیکیه پسر خوب
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان طرح ۹۰ روزه : دوستانی که طرح ۹۰ روزه هستند. اطلاع رسانی کنند یه کم دلگرم بشیم.من ۴ مرداد واریز کل وجه و انتخاب نمایندگی هستم.الان تو سامانه در حال انجام فاکتور می‌باشم.
شاهین جی : سلام خود ماشین شاهین سانروف دار رو هم به زور میخرن و معامله میشه چه برسه به شاهین جی ال بدون سانروف تبدیل نزنید البته خود دانید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : قرار شد که تبدیل کنیم بیست یک پانصد واریز کردم که ده روزه بدن الان از 17 شهریور 17 روز شد باز 13 باید پرداخت کنم من که پرداخت نمیکنم شکایت میکنم 135 تعزیرات
پانا دی قالپاق : سلام من مرداد 342 میلیون پرداخت کردم دعوتنامه به چه مبلغی صادر می شود؟برای آبان ماهیا به چه مبلغی صادر شده؟ممنون
دناپلاس 1404 مهر : میشه بفرمایید کی دعوتنانه اومد وتکمیل وجه کردید ..
207 : مشتری گرامی با عنایت به ابلاغ مراجع ذیصلاح، مبلغ ذیل بابت افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده و افزایش مبلغ بیمه شخص ثالث با کسر سودتاخیر احتمالی می باشد لازم به ذکر است که ریز آیتم های فاکتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود خسارت تاخیر در تحویل خودرو: 82,129,332
بوی گل نرگسویاسمن امددیوچوبیرون رود فرشته دراید : نرگس جان هنوز توی مهر هستیم خیلی عجله داری جلو جلو پولت رو دست شرکتی بدی که تاالان توان تحویل ماشینای ثبت نامی سال قبل رونداره؟؟؟
کوییک اس : لطفا هر کی فاکتور میشه اینجا بگه
پاسخ به خلیفه الله مسعودزرشکیان : مسئله اینه اگر از گذشته درس بگیرن میگیم انسان خطا میکنه جایزالخطاست ولی خب اینه کاراشون تبدیل شده به عادت همین الان چندماه تعهد عقب مونده دارن که به مردم ماشینارو تحویل ندادن ولی باز همین روزا ثبت نامی جدید گذاشتن چاله جدید برای مردم ایجاد کنن به راستی بدست اوردن نقدینگی به چه قیمتی؟؟؟
کوییک اس : مرسی که اومدی اینجا گفتی .انشالله مبارکت باشه
نرگس : سلام آذرماهی کسی براش دعوت نامه نیومده طرح دهه فجر تکسوز امروز زنگ زدم نمایندگی مرکزی میگفت بعضی از آذرماهم دعوتنامه فرستادن براشون برای من توی برگه پذیرشم زده هفته چهارم آذر حالا نمیدونم این تحویل یا ارسال دعوتنامست ممنون میشم راهنماییم کنید
ممممم : جنگ میشه ماشین دیگه تحویل نمیدن میخوایم یغه کیو بگیریم