کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 

کاسبی در چند دقیقه؛ چرا دلالی خودرو تبدیل به شغلی ثابت شده است؟

 
شرایط بازار خودرو کشورمان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، در این میان این پرسش مطرح است که چگونه در شرایط گرانی و تورم روز افزون خودروهای داخلی و وارداتی و افزایش هزینه‌های نگهداری خودروها، بسیاری افراد به خرید و دلالی خودرو به عنوان سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و از این راه روزگار می‌گذرانند.
 
واقعیت این است که بر خلاف بسیاری از گفته‌های کارشناسان که خودرو را یک کالای سرمایه‌ای نمی‌دانند، خودرو در کشور ما موردی مناسب برای سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل این روزها خرید و فروش و دلالی خودرو از بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سالم پرسودتر است. افزایش کشش به بازار خودرو سبب شده تا خودرو به کالایی سرمایه‌ای‌تر از همیشه مبدل شود.
 
برای مثال بسیاری از افراد و نمایندگی‌های فروش با ورود به سیستم ثبت نامی شرکت‌ها و گرفتن حواله، ظرف چند ساعت درآمدی چند میلیونی به جیب می‌زنند و حتی مصرف کنندگانی که چندین سال از خودرو خود استفاده کرده‌اند به سبب تورم، خودرو خود را با رقمی بیشتر از رقم خرید اولیه به فروش می‌رسانند.
 
دلالی خودرو
 
بنابراین تبدیل پول موجود در بانک‌ها به خودروهای حاضر در خیابان حداقل در نگاه اول، ماجرای چندان پرضرری به نظر نمی‌رسد و دقیقا به همین دلیل است که حتی با وجود تورم افسار گسیخته در صنعت خودرو، بازهم مشتریان برای خرید خودروها و حفظ سرمایه خود صف می‌کشند.
 
البته در نگاهی ریشه‌ای‌تر، دلیل این وضعیت را می‌توان در ناسالم بودن شرایط اقتصادی کشور و کم بازده بودن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متداول جستجو کرد. از طرف دیگر کمبود سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و رشد جمعیت در چند دهه گذشته نیز سبب شده تا خودرو به عنوان یک نیاز ضروری در کشور مطرح باشد و ایران از نظر سرانه تعداد خودرو به جمعیت، کشوری تشنه و بازاری بکر برای خودروسازان به حساب بیاید.
 
جالب‌تر آنکه شرکت‌های خودروساز یا وارد کننده نیز در مجموع از این شرایط دلال پرور، راضی به نظر می‌رسند، چرا به لطف سرمایه سنگین سرگردان در بازار خودرو ظرف چند دقیقه تمامی موجودی در نظر گرفته شده برای خودروها پیش فروش می‌شود و سرمایه هنگفتی به منابع مالی شرکت‌ها تزریق می‌شود.
 
بنابراین در حالی که شرکت ها از ابزاری تحت عنوان بستن قرارداد صلح برای جلوگیری از خرید و فروش و کاهش دلالی خودرو از طریق واسطه گری حواله خودروها برخوردارند، در عمل تمایل چندانی برای اجرای جدی و قدرتمندانه این روش دیده نمی‌شود.
 
به گفته «مریم کربلایی» مدیر بازاریابی و مارکتینگ بهمن موتور، در خصوص ماجرای باز شدن ثبت سفارش هاوال، بستن قرارداد صلح در مواردی باعث بروز اعتراض خریداران شده است و عجیب آنکه در زمان باز بودن این مورد نیز برخی از مشتریان که خود را مصرف کنندگان واقعی می‌دانند به پر شدن ناگهانی ظرفیت فروش، ظرف چند دقیقه، اعتراض می‌کنند.
 
 
بنابراین در شرایطی که در هر دو روش، شرکت‌ها در مظان اتهام و اعتراض قرار می‌گیرند، طبیعتا در نهایت روش پر درآمدتر یعنی باز کردن شرایط فروش برای دلالان را انتخاب می‌کنند تا سرمایه بیشتری در مدت زمان کوتاه تری از آن شرکت شود.
 
آنچه از این توضیحات بر می آید اینکه نه تنها دلالان، بلکه شرکت ها از این بازار سیاه و پر حاشیه منتفع خواهند شد و در نهایت چیزی جز ضرر و زیان گیر مشتریان نهایی نمی‌آید. افرادی که همواره ناچار می‌شوند خودرو مورد نیاز خود را با قیمتی گزاف خریداری کنند.
 
البته که برون رفت از این وضعیت راهکارهای مربوط به خود را دارد، برای مثال افزایش تیراژ برای خودروهای پر فروش و پر تقاضا، بستن حواله فروش برای واسطه گری، وضع قوانین برای مقابله با دلالی و واسطه گری (مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته)، بهبود کیفیت و کمیت سیستم حمل و نقل عمومی و امثال این موارد می تواند از عطش خریداران برای ایستادن در صف انتظار خرید خودرو بکاهد.
 
 
اما آنچه که در دنیای واقعی مشخص است اینکه در عمل نه تنها راهکاری برای تغییر روند دلالی خودرو اندیشیده نمی‌شود، بلکه در پی وضعیت اقتصادی کشور، هر روز تعداد بیشتری از افراد عادی به خیل عظیم واسطه گران بازار خودرو می‌پیوندند و همین امر در نهایت سبب فروپاشی کامل بازار خواهد شد، به شکلی که احتمالا ظرف چند ماه آینده تعداد خودروهای گران قیمت فروشی پشت ویترین نمایشگاه ها از تعداد خریداران پیشی خواهد گرفت و سرمایه میلیون ها ایرانی به شکل آهن و شیشه و پلاستیک در بازار خودرو خاک خواهد خورد. امری که می تواند حتی واسطه گران را نیز دچار ضرر و زیانی سنگین کند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دلالی خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : منم هستم از اردبیل آذر T9 مشکی ۷ ماه گذشته حتی شاسی هم نشدیم
علیرضا : مردم نون شب ندارن دگ تموم شد بتونن همه ماشین بخرن، چی میگی انقد وضع مردم خوب شده همه هجوم میارن ماشیای کرمان موتور که از یک میلیارد شروع میشه بخرم🤣🤣🤣🤣🤣
شاهین : من پذیرش ۱۱ آذر بودم ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده ۲۴ اردیبهشت ماشین و تحویل گرفتم ۳ خرداد فاکتور یا همون سند اولیه واسم ارسال شده که نوشته یک ماه بعد مبلغ تاخیرشو میگن
شاهین : توی فاکتور مبلغ تاخیر رو نزده فقط نوشته یک ماه بعد جریمه شو میدن
علی تهران : سلام من اسفند ۱۴۰۴قرارداد نوشتم و گفتن که ۹۰روزه کاری تحویل می‌دهیم الان خرداده و هیچ خبری نیس و ازم هم دویس ملیون خواستند
امیرمحمد x5 آبان : درود. ثبت نامی کی بودید؟ طبق بند 18 قرارداد در صورت تاخیر ، خسارت تاخیر تا تاریخ صدور فاکتور تعلق میگیره بهتون
علوی : به نظرم طرز رانندگی در خرابی دیسک و صفحه خیلی مهمه اینکه چقدر در ترافیک رانندگی می کنیم هم موثره هر چی کمتر پامون رو کلاچ باشه به طولانی بودن عمر دیسک و صفحه کمک می کنه
موسوی : من مارک هانژی خریدم ، خیلی خوب بود از فروشگاه چین یدک سفارش دادم تا حالا که خوب بوده و راضی هستم
تیتان ۲ دی : سلام شما ۵۰ درصد پول رو قبلا داده، این اضافه شامل ۵۰ درصد دوم می‌شه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
23 مهر شیراز : دوستان من 23 مهر تکمیل وجه کردم 4 خرداد فاکتور شد روند فاکتور شدن زیاد شده اما این اتفاق قبلا هم افتاده پیشنهاد میدم کسانی ک حداقل بهمن یا اسفند تکمیل وجه کردن اگه می خوام سریعتر ماشین تحویل بگیرند با اطلس جی ال تغییر دهند فکر میکنم سریعتر ماشین بهشون بدن البته در حد پیشنهاد هست اما خدایی حقمون این قدر اذیت شدن بابت یک ماشین پایین قیمت نبود
احمد : فعلا خبری نیست شیخ زاده مدیر سایپا ریده تو تمام طرحا متاسفانه
احمد : اونا پیش فروش هستن هنوز فوق العاده کسی فارغ نشده سایپا داره درد می کشه بچه تو شکمش چرخیده😂😂🤣🥴🥴
اطلس : ماشین نمی خوان بهت بدن ، پول ندارن حقوق بدن دارن از ملت پول می گیرن ، چند رو ز پیش اونجا بودم کارمنداش حقوق نگرفتن
اطلس : چند روز پیش داشتم خبری رو در مورد تاخیر در تحویل خودرو های سایپا می خوندم که در تحویل خودرو بیش از 100 روز از موعد تحویل خودرو به مشتریان در برخی محصولات عقب هستش امروز با پیامک بانک برای حساب وکالتی برای این شرکت شگفت زده شدم ، با این تعداد خودرو تحویل داده نشده بعیده میزان تولید بتونه تعهدات قبلی خودش رو برسونه پس دلیل ثبت نام و دریافت وجه از مردم چی می تونه باشه فرض کنیم تنها 20 هزار نفر بخواهند ثبت نام کنند و برنده این جعبه شانس (پوچ) بشوند ، میشه 8000 همت ، یکسال هم با این همه تاخیر حتی به یک نفر هم نمی تونه خودرو تحویل بده ، پس اگر غیر اقتصادی ترین کار رو هم بکنه هزار همت سود بانکی می تونه تو یکسال بگیره ، این بی شرفی که مدیران سایپا بلد هستند ، جنایت کار ترین افراد روی کره زمین باهاش نا آشنا هستند ، انشالله خودشون که نه ، این جنایتی که به مردم کشور کردن بسر خانواده مال حروم خورشون بیاره
تکمیل وجه 29بهمن م : اره عزیزم فاکتور شدیم
محمد : برو انصراف بده
29 بهمن ماه : با سلام خدمت همگی،فروش فوق العاده ساینا اس بنزینی 29 بهمن تکمیل وجه کردم اما تا الان فاکتور نشدم
22مهر : دوستان شهریوری براتون سود تاخیری واریز کردن یا نه اگه واریز کردن لطف می کنید بگید برای چند ماه چقدر واریز کردن
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام. دوگانه اسفند،در چه مرحله ای هستی؟