صنعت خودروسازی جهان زیر ذره بین/قطعه ساز بودن بهتر است یا خودروساز؟

 

صنعت خودروسازی جهان زیر ذره بین/قطعه ساز بودن بهتر است یا خودروساز؟

 
اگر نگاهی به رده بندی قدرتمند ترین خودروسازان جهانی داشته باشیم و پس از آن به  لیست قطعه سازان خودرویی جهانی نیم نگاهی بیاندازیم، نام کشور هایی همچون آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا به چشممان می خورد. کشور هایی که خودروسازی های قدرتمندی دارند و قطعه سازی های آن ها هم فعال هستند. آن ها سعی می کنند در این زمینه کاملا خودکفا باشند چراکه توانایی ساخت قطعات  خودرو های برند و معروف خود  را دارند، و خرید آن را از کشور های دیگر منطقی نمی دانند. اگر چه در این امر استثنا هم وجود دارد و گاهی هم قطعات مورد نیاز خود را از کشور های دیگر تامین می کنند. 
 
در این میان در برخی از کشورها  همانند برزیل و ترکیه، بیشتر از آنکه خط تولید خودرو در کشورشان وجود داشته باشد در قطعه سازی مشغول به فعالیت هستند و خود را خودروساز نمی دانند. اگرچه کشوری مانند برزیل بسیاری از محصولات فولکس واگن را تولید می کند اما کار و قدرت اصلی آن در صنعت خودرو، قطعه سازی است.
 
ایران نیز بیش از نیم قرن است درصنعت خودروسازی فعالیت می کند اما برخی از کارشناسان معتقدند که خودروسازی در ایران تنها مونتاژکاری است و اگر قدرت خود را در قطعه سازی بیشتر می کرد موفقیت آن از آنچه امروز هست بیشتر بود چرا که تولید خودرو در ایران کاری به صرفه نیست و بیشتر محصولات  این شرکت های تولیدی بسیار گران تمام می شود.
 
در همین رابطه بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می گوید:«خودروساز بدون قطعه ساز نمی تواند کار کند اما قطعه ساز بدون خودروسازی می تواند فعالیت کند. علت آنکه  قطعه سازی های کشور هایی همانند ترکیه، فنلاند و اتریش از ما بهتر عمل می کنند هم این است که آن ها با دنیا تعامل دارند اما ارتباط ما با دنیا قطع است.»
 
او می افزاید: «ایران  برای تولید قطعه و صادرات آن به خارج از کشور نیز اقدام کرده است اما به دلیل تحریم ها این موضوع متوقف شد، اما ترکیه چنین مشکلی نداشته است. ترکیه در سال 1994 اقتصاد کشورش را اقتصاد باز را اعلام کرد. در آن مقطع 12 خودروساز از کشور های مختلف بین صفر تا 100 درصد در این کشور سرمایه گذاری کردند. آن ها موانع را از بین برداشتند و رابطه بین المللی را آغاز کردند و چهار سال بعد در سال 1998  نیز شروع به صادرات کردند، اما چون ما این ارتباط و تعامل را نداریم تنها معطوف به داخل شده ایم.»
 
شهریای ادامه می دهد:«قطعاتی که ما در داخل می سازیم برای خودرو های داخلی است بنابراین هم درتوسعه  عقب مانده ایم  هم از لحاظ کیفی رشد نکرده ایم.به طور مثال  کیفیت پراید که خودرو چند دهه پیش است از یک میزانی بالاتر نمی رود زیرا طراحی آن برای گذشته است و کیفیت همان زمان را می طلبد. وقتی قطعه سازی مجبور است قطعه پراید را تولید کند در حد کیفیت پراید تولید می کند نه بیشتر.»
 
این کارشناس معتقد است توانایی و پتانسیل رشد قطعه سازی در ایران وجود دارد و ایران می تواند خودروساز خوبی نباشد اما قطعه ساز خوبی باشد آن هم در صورتی که در های تعامل و ارتباطات بین المللی بین ما و کشور های دیگر باز شود.
 
او در پاسخ به سوال اینکه آیا اگر ایران تنها قطعه سازی را ادامه می داد و در خودروسازی ورود نمی کرد بهتر نبود می گوید: «ایران یک بازار بزرگ و 80 میلیونی و حتی فراتر از این است و همچنین  صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک به حساب می آید، صنعتی است که صنایع بالا دستی و پایین دستی بسیاری را به خود اختصاص می دهد و اشتغال زایی در این صنعت وجود دارد. بنابراین اگر برنامه ریزی درستی انجام شود، و اگر صنایع خودرویی ما در انحصار دولت نبود، و می توانست رشد  و تعامل خوبی داشته باشد و خودروسازان دنیا در ایران سرمایه گذاری می کردند ایران به خوبی می توانست خودروساز خوبی شود چرا که بازار بزرگی را دراختیار دارد.
 
شهریاری تصریح می کند: «اتریش بازار بزرگی ندارد اما ایران بازار بزرگی در اختیار دارد. بنابراین اینکه ایران خودروسازی هم داشته باشد کار درستی است اما نه در این قالبی که می بینیم. بنابراین نباید راه گذشته را ادامه داد. ما باید بتوانیم خودروساز شویم و خودرو را طراحی کنیم و مهندسی خودرو را یاد بگیریم. ما باید از دانش اروپایی ها و خودروسازان بزرگ استفاده کرده و آن را بومی کنیم.ما هم به دانش فنی و هم به تکنولوژی و هم به دانش مدیریت آن ها نیازمندیم»
 
 
او در پاسخ به این سوال که ایران در کدامیک از صنایع قطعه سازی و خودروسازی موفق تر بوده است عنوان می کند:«به دلیل اینکه برنامه توسعه صنعتی کشور ما به طور مشخص در جهت هیچ کدام از این ها تدوین نشده است و علارغم تصور عمومی هیچ حمایتی هم نشده است هیچ کدام توفیق لازم را پیدا نکرده اند و اکنون هم با شرایط نا به سامانی که به وجود آمده است، شرایط قطعه سازان روز به روز در حال بدتر شدن است و شرکت های قطعه ساز یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می شوند و اگر این روند پیش برود عمر چندانی نخواهند داشت.»
 
 
از آنجایی که ایران در منطقه و در کشور خود بازار بزرگی را در اختیار دارد و از لحاظ جغرافیایی و ارزش افزوده ای که صنایع مختلف درایران نسبت به کشور هایی که تنها صرفا یک قطعه سازی هستند  وجود دارد، به نظر می رسد هم قطعه ساز بودن و هم خودروساز بودن آن منافاتی با یکدیگر ندارند و اگر هرکدام با شرایط ایده آل به فرآیند خود ادامه دهند به طور موازی می توانند به رشد و پیشرفت خوبی  همانند خودروسازان بزرگ دنیا دست پیدا کنند و حتی اگر قطعه سازی های ما به طور قوی تری دانش ساخت قطعات را داشته باشند به خودروسازی هم کمک شایانی خواهند کرد. اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم این است که ایران نه تنها خودروساز قوی نیست بلکه حتی با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید و به دنبال آن  خروج سرمایه گذاران خارجی  باید نظاره گره افول این صنعت در ایران باشیم و قطعه سازی ایران هم که به گفته کارشناسان پتانسل بالایی برای پیشرفت در آن وجود دارد از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂
شهریار : داداش شاید اشتباهی ب تو بنز دادن
فردوس دنا اتومات مشکی : آذربایجان شرقی بناب
مروت : سلام کوییک دعوتنامه تیرماه کی میاد اگه دعوتنامه واریزشدخودروروکی میدن
امیر : درود تحویل کی بودی
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم