راهکار دولت برای کنترل قیمت

 

راهکار دولت برای کنترل قیمت

 
از ابتدای امسال و با افزایش نرخ ارز تا اواسط اردیبهشت ماه که آمریکا بر سر موضعش همچون خروج از برجام تاکید کرد؛ صنایع، تولیدات و خدمات در کشور با فراز و فرود قیمتی مواجه شدند. در این میان برخی تولیدکنندگان به واسطه افزایش نرخ  ارز و خرید دو برابری مواد اولیه افزایش دو برابری قیمت را تجربه کردند و برخی دیگر نیز توان ادامه فعالیت را نداشتند و کم کم از تولید خداحافظی کردند. 
 
در همین میان تولید کنندگان قطعات خودرو و خودروسازان نیز عقب نماندند و هریک متحمل افزایش هزینه هایی شدند که در نهایت مشتریان تاوان اصلی آن را دادند و این روند نیز همچنان ادامه دارد. حال هرچه می گذرد نه تنها شرایط بهتر نمی شود، بلکه فشارهای اقتصادی بر صنایع تولیدی به ویژه صنعتی استراتژیک همچون قطعه سازی و خودروسازی بیشتر می شود. چرا که در تحریم‌های پیشین، صنعت خودروسازی در رده‌های نهم و دهم قرار داشت و اکنون اولویت تحریم‌های امریکایی قرار گرفته است. 
 
حال این پرسش مطرح است که با اعمال فشار دور جدید تحریم‌ها برای ایران، دولت به عنوان نماینده خودروسازان و دارای دو خودروساز داخلی، باید چگونه فشارهای ناشی از تحریم‌ها را از صنعت خودروسازی دور کند و در نهایت دولت چگونه می‌تواند قیمت‌ها را در زمان تحریم‌ها کنترل کند؟ آیا اصلا قیمت‌ ها کنترل شدنی هستند یا  صنعت خودروسازی باید همچنان سوار بر موج نرخ ارز و نوسانات ناشی از آن حرکت کند؟ همچنین این پرسش مطرح است که به طور کلی نقش دولت در تسهیل شرایط تولید برای صنایع سودآور همچون خودروسازی چیست؟ 
 
مرتضی عمادزاده- عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی- در این زمینه می گوید: « تا زمانی که کالایی با نیازهای روزمره و ارتزاق مردم در ارتباط نباشد، ورود دولت به قیمت گذاری و تنظیم بازار مناسب دیده نمی شود».
 
او می افزاید: « وقتی که در صنایع، کالایی به عنوان کالای استراتژیک نباشد، اساسا نباید دولت هم  نقشی در تنظیم بازار و قیمت آن ایفا کند. از این رو باید بازار را به دست نیروهای عرضه و تقاضا بسپارد، که این نیروها خود قیمت‌ها را معین کنند و بتواند آنچنان موجب تقویت خودروسازان شوند که نه تنها از تحریم‌ها مشکلی را متحمل نشوند، بلکه صادرات آن‌ها نیز بهبود یابد».
 
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی تاکید می‌کند: « قیمت گذاری و تعیین قیمت در بازار خودرو نیز باید همانند سایر کالاها به خود بازار واگذار شود».
 
به گفته عمادزاده، مگر دولت برای تعیین قیمت لوازم خانگی وارد عمل می شود که برای خودرو این کار را انجام دهد؟
 
او ادامه می دهد: « به نظر می رسد یکی از اقداماتی که باعث  افزایش این دست مشکلات می شود،  دولتی بودن صنعت خودروسازی ایران است که باید برای مهار این مشکلات، قیمت گذاری به دست بازار سپرده شود. چرا که بازار قیمت خودرو را معین می کند و کالاهایی که قوت قالب مردم نیست و عنوان کالای استراتژیک ندارد، نباید با دخالت دولت نیز همراه شود». 
 
چالش‌های پیش پای کنترل قیمت‌ها چیست؟
 
 عبداله بابایی – کارشناس صنعت خودرونیز درباره چگونگی کنترل قیمت‌ها از سوی دولت در شرایط تحریمی  می‌گوید: « به طور طبیعی هر محصولی بر گرفته از مواد اولیه تولید می شود که 75 درصد آن کالا مواد اولیه و مابقی هزینه‌های  سربار و منابع انسانی را در بر می گیرد.  لذا اگر حواسمان به 75 درصد تامین مواد اولیه نباشد، قطعا تولیدکنندگان دچار چالش می شوند و در مقابل قیمت تمام شده محصول بالا می رود. از این رو تنها دو راه پیش پای تولید کنده باقی نمی‌ماند، اینکه یا با قیمت تمام شده بالا تولید خود را ادامه دهد و یا چالش‌های پیش رو همچون ضرر و زیان‌ها را متحمل شود».
 
او با بیان اینکه عمدتا تامین کنندگان صنعت خودروسازی دو منبع تامین مالی دارند، اظهار می کند: «دو منبع تامین مالی صنعت خودرو یکی پتروشیمی و دیگری بورس کالا است. به طور کلی کالا و محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شود، همانند دوره مشابه سال گذشته نخواهد بود و قطعا با وجود مشکلات پیش رو، عرضه کمتر خواهد شد. از این رو با کاهش عرضه  و در مقابل افزایش تقاضا، تولید کننده واقعی به مواد اولیه مورد نیازش دست نمی یابد و در نهایت یک افزایش هزینه نیز در اینجا رخ می دهد. چرا که تولید کننده مجبور به خرید مواد و تولید محصولش است. 
 
بابایی می افزاید: «باید در شرایط تحریمی، دولت، بورس کالا و سایر بازارهای تحت تاثیر مواد اولیه مراقب و کنترل کننده عرضه کنندگان باشند، چرا که اگر نیاز واقعی بازار تامین نشود، روز به روز به افزایش قیمت مواد و محصولات دامن زده می شود».
 
طی دو ماه گذشته، ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس و قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومانی از سوی شورای رقابت در صف انتظار است تا شاید بتوانند بازار خودرو را تاحدی متعادل کنند. اما به گفته کارشناسان و صاحبنظران بازار خودرو، اگر دولت دستش را از نظارت مستقیم بر قیمت گذاری خودرو کوتاه تر کند و فرصتی برای تعیین قیمت خودرو به بازار دهد، شاید حال و روز قیمت گذاری خودرو و رقابت واقعی تر در بازار رقم خورد. 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید19 : فعلا برا من که تکمیل وجه 19و سخا 20هستم هیچ اتفاقی نیافتاده
سینا : احتمالا امشب مراسم حنابندونه🌹😊
پیام : تکمیل وجه ۲۰اسفند سخا۲۶اسفند برگشته عقب وضعیت بجای تخصیص شده نوشته تعهد شده
nazi : دوستان منم همین الان ساعت 3:50 عصر تماس گرفتم گفتن احتمالا از دو هفته دیگه شروع کنن به فاکتور کردن شاهین G امیدوارم این خبر دروغ نباشه و از خودشون نگفته باشن
عاطفه : طرح نیمه شعبان ۵اسفند ۴۰۲ ثبت نام ۳۲۱ میلیون واریزی ۵اسفند ۴۰۳ تکمیل وجه با ۳۵۲ میلیون واریزی و سخا و همچنان چشم انتظار
وحید21 اسفند : منم 21 اسفند تکمیل وجه کردم یه مرحله برگشت عقب
سینا : من هم 20 اسفندی هستم و برگشته به تکمیل وجه.
Alireza : تکمیل وجه 20 اسفند ی مرحله برگشته عقب
احمد رضا کرایی : سلام دوستان کسی از شما فرمول محاسبه جریمه تاخیر خودرو را می داند ؟ برای مثال من با دوماه تاخیر فاکتور شده ام. ممنون می شم پاسخ دهید
ho33ein : ۲۹۰ میلیون ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ واریز کردم و برج ۱۲ سال ۱۴۰۳ تکمیل وجه کردم،قرار بود ۳۰ روزه تحویل بگیرم الان ۳ ماهه تاخیر داره، چقدر باید صبر کنیم؟!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابراهیم اذرخش : کوئیک جی ال ایکس تکمیل وجح 20اسفندهنوزخبری نیست سایپاخداهدایتت کنه
ابراهیم اذرخش : 20اسفندتکمیل وجح فروش فوق العاده هنوزدرحال تخصیص هنوزفاکتورنشده تحویل 90روزه بوده کسی هست شرایط منو داشته باشه
نخست وزیر : این از اوناست که فقط معترضه چرا تعداد کننده ها کمه
محمد سورن پلاس 31خرداد : سلام دوستان ماشین من از دیروز رسیده نمایندگی ولی نمی دونم چرا رنگ نمیزنن که برم تحویل بگیرم
میلاد : سلام دوستان من 5 اسفند ثبت نام داشتم 9 اسفند قرارداد تنظیم شده 26 فروردین شاسی خورده بعد رفت مرحله صدور فاکتور که به داستان دیون دولتی و ... خورد تا اینکه مشخص شد 172650 میلیون چک تا 30 تیر سر رسید شده بعد 1 هفته بیمه و فاکتور مجدد و ارسال پلاک و مدارک دیروز 17 خرداد خورده الانم باز کردم دیدم ارسال مدارکم تیک خورده ینی دست پستچی هس بعد اون الان رفته برای تحویل خودرو حالا کی بدن نمیدونم .اینم هر زمان تحویل دادن خدمت همگی اعلام می کنم. ولی در قراداد موعد تحویل 30 تیرماه خورده. و احتمال اینکه زودتر از موعد بدن زیاده.خودرو ثبت نامی بنده اریزو جی تی
کوییک آر اس : اکثر اوقات یک الی دو ماه طول می کشه
محمد جواهری : داداش ازت مالیات و بیمه امسال را گرفتن یا فعلا چیزی نگرفتن
مهدی : این خبر بود آخه بهمون دادی
حمید : دوستان من خودم دو سال پیش همین شرایط تحویل مردادی ها برام پیش اومد میخواستن افزایش قیمت بدن انقد دعوتنامه رو نفرستادن که حتی از تاریخ تحویل خودرو هم گذشت . بعد افزایش قیمت تصویب شد همون روز دعوتنامه ها رو فرستادن .
مجتبی : فاکتور شده اقا من که گفتم تحویل 12 خرداد بودم امروز فاکتور شدم از مشهد