چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟

 

چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟

 
برای صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هیچ چیز دردناکتر از اولین تصادف و آسیب دیدن خودروی‌شان نیست؛ چیزی که باعث افت قیمت خودرو می‌‌شود و در نگاه اول هیچ کس حتی بیمه هم متعهد به پرداخت افت خسارت نیست.
 
بر اساس قانون مقصر حادثه برای پرداخت خسارت می‌تواند از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند اما به شکل قانونی بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت افت قیمت خودرو آسیب دیده ندارد و اگر شخص بخواهد از مقصر حادثه جریمه افت قیمت دریافت کند باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف شکایت کند.
 
پرداخت افت قیمت در بیمه شخص ثالث در تعهدات بیمه‌گر نیست و در صورت بروز حادثه بیمه‎‌گر تنها موظف به پرداخت خسارت و هزینه تعمیر خودرو است. این موضوع که افت قیمت برعهده بیمه‌گذار باشد یا نباشد همیشه مورد بحث بوده است. با این حال تاکنون پرداخت افت قیمت برعهده بیمه‌گر نبوده، اما چرا؟
 
افت قیمت خودرو
 
یکی از کارشناسان حوزه بیمه خودرو در گفتگو با دیجیاتو به وارداتی بودن صنعت بیمه اشاره می‌کند و شرح می‌دهد که تعهدات بیمه‌گر و ضوابط آن از کشورهایی که در صنعت بیمه مقدم هستند، الگوبرداری و در کشور اجرایی می‌شود. این درحالی‌ست که روال قیمت خودرو و افت و خیزهای آن در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست.
 
بالاتر بودن قیمت خودرو در ایران، تاثیر مستقیم تورم، نرخ ازر و سایر موارد، شرایط خاصی را به وجود آورده که بیمه‌گر و بیمه گذار از حقوق خود راضی نیستند. چنانکه بیمه‌گران معتقدند باید حق بیمه بیشتری دریافت کنند و بیمه‌گذاران در بیشتر مواقع به حق بیمه‌ای که می‌پردازند و  خسارتی که دریافت می‌کنند راضی نیستند.
 
در ایران متغییرهایی که در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند بسیار متفاوت از سایر کشورهاست. برای مثال در ایران درصورتیکه گلگیر خودرویی آسیب ببیند و نیاز به صافکاری و رنگ داشته باشد، ناگهان رقم قابل ملاحظه‌ای از ارزش خودرو کم می‌شود اما افت قیمت در کشورهای دیگر به این شکل نیست و تاثیر چندانی هم بر قیمت خودرو ندارد، چراکه گلگیر خودرو باعث ضعف فنی خودرو نمی‌شود.
 
افت قیمت خودرو
 
به علاوه درصورتیکه چنین تعهدی برعهده بیمه‌گر گذاشته شود ممکن است تقلب‌های بسیاری در این مورد صورت گیرد که به ضرر بیمه‌گر خواهد بود و البته این احتمال ناشی از خلاءهای اطلاعاتی خودروهاست. کارشناس بیمه در این باره می‌گوید:
 
«تشخیص میزان افت قیمت برای بیمه‌گر دشوار است. بیمه‌گر تا قبل از حادثه خودرو را ندیده و از سوابق تصادفات این خودرو آگاه نیست. چنانکه ممکن است صاحب خودرو پیش ازین تصادف داشته اما به بیمه رجوع نکرده باشد یا حتی احتمال دارد قبلا خودرو با درخت، دیوار و اشیاء دیگر برخورد کرده و دچار افت قیمت شده باشد.
 
منتها در چنین حالتی، مالک خودرو معیوب بعد از اولین تصادف به بیمه‌گر مراجعه می‌کند و مدعی‌ بروز خسارت‌هایی می‌شود که واقعا ناشی از این تصادف نیست. در چنین حالتی بیمه چگونه می‌تواند میزان خسارت واقعی را تعیین کرده و افت قیمت ناشی از وقوع تصادف را پرداخت کند. بنابراین برای بیمه‌گر و حتی شخص مقصر قابل اثبات نیست که در یا گلگیر خودرو پیش ازین آسیب دیده یا خیر؟»
 
افت قیمت خودرو
 
به همین دلایل بیمه‌گران پرداخت خسارت افت قیمت را تقبل نمی‌کنند، ضمن آنکه در قانون نیز برای آنها چنین تعهدی، تعیین نشده است. بر اساس قانون بیمه‌گر موظف به پرداخت 7 میلیون و 500 هزار تومان خسارت تصادف است و درصورتیکه بیمه‌گذار قصد دریافت خسارت و افت قیمت از مقصر داشته باشد، باید برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که با بررسی خودرو و یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.
 
در این پروسه بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارسال می‌شود تا از مقصر حادثه مطالبه شود. درصورتیکه خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بیمه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : مبارک باشه برو از نمایندگی شهرتون پیگیر باش
بهرام cvt : من ۲۰ اسفند هستم و هنوز فاکتور نشدم . پرسیدم گفتند نفر ۱۰۰ لیست هستم
افشاگر : ظاهرا ماهرا رو ولللللش.فعلا نقد روبچسب که اوضاع بدددددجووووری خیطه!هرچی اومد بزنید.حالا ازما گفتن!
شاهین بی شاهین : حمید آقا ببخشید ولی با کمال احترام باید بگم خیلی آسکولی با این نظرات چرت و پرتی من بچه فلاح تهرانم بیا اونجا ببینمت
رفیق حمید : سلام حمید عقب افتاده چطوره سومین شاهین رو گرفتی یا نه راستی تو خجالت نمی کشی سه بار شاهین گرفتی و خیلی از متقاضیان که وام گرفتند هنوز شاهین اولی رو هنوز نگرفتن
شاهین g : واریزی ۱۱ هستی؟ شماره پذیرشت چنده؟
پلاس : دوم اردیبهشت تکمیل.سوم آبان فاکتور.هنوز پلاک نشدم
مالک شاهین : باسلام مشکل ایراد بدنه چی بوده که منم بررسی و پیگیری کنم
Jalil fathi : 🔵🔵🔵 سلام تکمیل وجه 3 اردیبهشت ساعت 20 چک کردم فاکتور شده شماره پذیرش 11943719///شماره درخواست 19137227///انشاالله همگی به زودی فاکتور و خلاص 🔵🔵🔵
پلاس آذر : خبر جدید شنیدین دعوت نامه ها ارسال نمیشه چون میخان تبدیل بزنن ب شاهین پلاس دسی و شاهین پلاس Gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
0000 : با سلام لطفا کسانی که فاکتور میشن تکمیل وجه 28 اسفند شماره پذیرش بذارید
کوییک اس85گانه : من 5مهر کوییک اس85گانه واریز وجه انجام دادم کی فاکتور میشه
سعید : فراخوان ،شنبه ساعت 9 جلو شرکت سایپا
محمد صادق : من به صدا وسیما خبر دادم ،با چنتا خبر نگار مصاحبه حضوری داشتم ،به دادستان آقای علی صالحی نامه دادیم ،ایران اینتر نشنال هم قراره مصاحبمونو پخش کنه
محمد صادق : سلام ،خدا از سر سازمان استاندارد نگزره ،بخاطر اینکه بتونه پول زیاد از سایپا و زامیاد بچاپه سنگ میندازه جلو این شرکت ها ومردم بدبخت آسیب می بینن دولت باید نظارت بیشتری رو اداره استاندارد بزاره ،من بخاطر اینکه ماشین نیسان زامیادهنوز4ماه هست تحویلم ندادن و همش تو فکر اینکه پول چک را از کجا بیارم و3تابچه کوچک مدرسه ای دارم ،سکته کردم و الان فلج شدم ونمی دونم چیکار کنم تو نان شبم موندم ،بچه هام میان جلو چشمم دارم دغ می کنم ،شرکت سایپا پولمو هم پس نمی ده ،آقای دادستان عاجزانه یه کاری بکن ،من دیگه تحمل ندارم ،احتمالا همین روزا بنزین می ریزم رو خودم ،خودمو آتیش می زنم ،دیگه تحمل ندارم.
کوییک اس : زنگ بزن پشتیبانی شرکت سایپا از دست نمایندگی شکایت کن ، احتمالا نمایندگی دوربین مدار بسته داره ماشین جابجا شده باشه فیلم هنوز هست .
ماهان : 9ابان ماه چند روز پیش
ماهان : آره منم 30 دی هستم هنوز که 15 روز تاخیر داره الان باید می نوشت فاکتور دهه دوم ابان
آبان : 30 آبان فاکتور شده واریز اول 21 اسفند دعوتنامه 10مهر واریز دعوتنامه 20 مهر امروز 15 آبان فاکتور شد
مهندس : اس آرپی جی یعنی دفعه سوم ساینا را با آرپی جی میندازیم عقبت اگه تبدیل نزنی