تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 

تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 
آمریکایی ها به ناچار با تغییراتی که دهه 1980 میلادی با خود به همراه آورد همراه شدند اما به موازات زمان تمرکز بیشتری را بر بخش های تحقیق و توسعه گذاشتند و نتیجه کار دستیابی به پاره ای از پیشرفت های تکنولوژی بود که شالوده حیات امروزی خودروسازان آمریکایی را رقم زد.
 
1- تمرکز بر طراحی فنی
 
با افزایش قیمت سوخت و نیاز به  روی آوری به خودروهای ریز جثه، آمریکایی ها که خودروهای ژاپنی را نمی پسندیدند دست به کار شدند و با تمرکز بر اصول طراحی ارودینامیک در سگمنت های مختلف توانستند در خودروهای اسپرت به ظاهر پر مصرف، به ضریب پسا قابل توجهی دست پیدا کنند که برای آن زمان بی مانند بود.  پونتیاک فایربرد و کامارو نسل سوم و کوروت از برترین ساخته های آمریکا با برترین ضریب پسا در دوران خود بودند.
 
2- بهبود طراحی داخلی
 
آمریکایی ها در زمینه کیفیت و سادگی طراحی داخلی خودروهای تولیدی مورد انتقاد بودند. اگرچه اروپایی ها نیز تا اوایل قرن 21 خود نیز حرف چندانی برای زدن نداشتند اما از آمریکایی ها جلو افتادند. آمریکایی ها هرچند دیر اما از سال 2012 به بعد و با برنده شدن جوایز طراحی داخلی در بازار جهانی، هم از نظر پیچیدگی ظاهری و هم کیفیت خود را به اروپایی ها رساندند.
 
3- استفاده از پیشرانه های اقتصادی و توربو
 
دهه 80 میلادی با رویکرد اروپایی محور خودروسازان آمریکایی همراه شد. در نتیجه یکی از دستاورد های مهم این دوران طراحی و تولید پیشرانه های 4 سیلندر اقتصادی و قدرتمند (مانند پیشرانه آینده گرایانه Quad-4 شرکت اولدزمبیل) و استفاده بسیار گسترده از پیشرانه های اقتصادی V6 و V8 مجهز به توربوچارجر (مانند پونتیاک ترنس امریکن توربو، بیوئیک  گرند نشنال و GMC سایکلون و تایفون) در محصولات اسپرت، گرند تورینگ و کوپه بود. همچنین روی آوردن به مکانیزم سوخت رسانی برقی انژکتوری از دیگر اقدامات مثبت و سازنده خودروسازان این دوران برای بقا بود.
 
4- قیمت گذاری رقابتی
 
یکی از مهمترین عوامل پیشروی خودروسازی آمریکا، قیمت گذاری بسیار رقابتی و جبران سود در قالب فروش در تیراژ بسیار بالاتر است. به این معنا که محصولات لوکس و قدرتمند آمریکایی قیمتی برابر با یک خودرو سدان معمولی اروپایی قیمت دارند. به عبارت دیگر با پول یک خودرو معمولی (در حدود 40 هزار دلار) در بازار اروپا، می توانید خودروهای اسپرت کوپه 6 و 8 سیلندر آمریکایی یا شاسی بلند های فول آپشن تهیه کنید. از آنجایی که هر اسب بخار فراتر از 500 برای خودروساز هزینه بسیار سنگینی به همراه دارد، داج چارجر هلکت 707 اسب بخاری  تنها حدود 60 هزار دلار قیمت دارد و در عین حال سریع ترین سدان جهان لقب می گیرد و از دیدگاه توانایی های فنی هم رده خودروهای 150 هزاردلاری اروپایی است.
 
5- جوینت ونچر
 
سرمایه گذاری های مشترک میان شرکت های آمریکایی و برخی شرکت های خودروساز آسیای شرق و برقراری جوینت ونچرهایی که در نتیجه آن سرمایه قابل توجهی را راهی جیب خودروسازان آمریکایی کرد، از جمله راه های نجات خودروسازان مطرح جهانی در قرن 21ام است. آمریکایی ها در راستای این جوینت ونچرها ضمن گسترده تر ساختن شبکه فروش و خدمات پس از فروش خود، سهم بازار بزرگی را در کشورهای مقصد کسب کردند که سود فروش سرشاری را برای آن ها ارمغان آورد.
 
6- تکمیل سبد محصولات
 
تولید خودرو درتمامی سگمنت های ممکن به منظور تکمیل سبد خرید ویژه هر بازار هدف، حرکتی بود که از همان دوران کلاسیک استارت خورد و با ورود به دهه 80 میلادی اوج گرفت. شرکت های آمریکایی به منظور کسب درآمد بیشتر به تامین بازارهای هدف و تکمیل سبد محصول اقدام کردند. از این رو محصولاتی که ویژه بازار آمریکای شمالی تولید می شود با ساخته های ویژه بازار اروپا و آسیای شرق در زمینه های کیفیت، توان و ابعاد تفاوت های فاحشی دارند.
 
به گفته کارشناسان، شش مورد بیان شده هرچند تنها فاکتورهای موثر در بقا و احیای صنعت خودرو آمریکا  نیستند اما بدون شک در زمره مهمترین آن ها هستند. صنعت خودرو آمریکا در گذر زمان فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد و در راستای خطاهای مدیریتی بهای سنگینی را با تعطیل شدن برندهای برجسته ای چون اولدزمبیل، پونتیاک، هامر، امریکن موتورز، مرکیوری، سترن، پلیموث را پرداخت کرد.
 
اما امروز صنعت خودرو آمریکا با گذر از دشواری های اقتصادی و بازگشت سلیقه مردم همچون تکرار ذائقه در حرفه مد، دوباره به طراحی و تولید خودروهای بزرگ، حجیم و قدرتمند روی آورده است با این تفاوت که امروزه میزان آلایندگی، مصرف سوخت و امنیت در جایگاه اول اولویت قرار گرفته است.
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی , خودروی امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : میگن 72 ساعت طول میکشه بریه تهران 3 ,4روزم کنترل کیفی طول میکسه بعد زنگ میزنن برای تحویل
تارا تیتانیومv4 : با این حادثه اخیر بندر عباس قطعا به دلیل مشکل عدم تامین قطعات وارداتی علی الخصوص قطعات خودروهای اتوماتیک ،روند صدور فاکتور در ایرانخودرو قطره چکانی خواهد شد
علی تارا 30 بهمن : سلام ، از دوستان کسی خبر نداره سود تاخیر در حمل چطوری محاسبه میشه ؟
تارا : سلام دوستان من دیروز رفتم نمایندگی اونحا با داد و بیداد با دعوا بلاخره امروز ماشینم فاکتور شد سی بهمن تکمیل وجه ۲۹اذر انشالله قسمت شما 😂
احمد123 : سلام تارا اتومات من یک هفته است که فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده چه کار باید انجام بدهم
شاهین اتومات : در مهر 1402 مبلغ 290 تومان بابت پیش خرید یک دستگاه شاهین اتومات از سایپا پرداخت کردیم مطابق قرارداد پیوست با سود مشارکت 19.5 درصد در اسفند 1403 دعوتنامه پرداخت ودیعه دوم صادر گردید که متاسفانه سود مشارکت که 85 میلیون تومان شده بود در نظر گرفته نشده و مبلغ 390 میلیون تومان دعوت نامه صادر گردید پس از پیگیری از شرکت سایپا اعلام کردند که شورای رقابت تبصره ای به خودرو ساز ها داده که خلاف قرارداد منعقده با مشتری می توانند سود مشارکت پرداخت نکنند و فقط نرخ تورم را در نظر بگیرند به همین منظور سایپا 40 میلیون تومان بابت نرخ تورم مطابق پرداخت ودیعه اول برای شما در نظر گرفته و 85 میلیون تومان سود مشارکت را در نظر نگرفته است . لذا مشتری که دو سال در تولید سایپا مشارکت کرده است باید 45 میلیون تومان بیشتر پرداخت نماید .
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : من 20 مهر تکمیل وجه و آبان 1403 تکمیل وجه شدم ولی هنوز فاکتور نشدم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید
صبح : به دنا 6 دنده پلاکتون که دیر ارسال شده دلیلشو سامانه سخا میگفتن یا کسری پلاک؟
ع : مغزتو
توحید ارومیه : جود.فک کنم اسمت اقا جواد باشه الفش افتاده.شما سعی کن از 20اردیبهشت پولت اماده باشه چون از 20اردیبهشت تا 25خرداد احتمال داره دعوتنامه ات بیاد.دعوتنامه ات هم بیاد حدودا 14روز فرصت تکمیل وجه داری
توحید ارومیه : امین اگه روند فاکتور کردن روند طبیعی و عادی خودش رو طی کنه و فاکتور متوقف نشه حدودا 10.12روزی طول میکشه تا نوبت فاکتور به شما برسه
نازنین : قبلا اره میدادن
توحید ارومیه : شمس بعضی از شهرها پلاک ازاد دارن و هنوز پلاکشون تموم نشده.اون شهر ها یه سری پلاک چاپ میکنن میفرستن به کارخونه تا بعد از تخصیص پلاک نصب بشن.مشکلی نیست.حدودا یک هفته تا10روز برگ سبز کارت ماشینت با پست میاد .حدودا 1ماه دیگه هم برگ کمپانی و بیمه نامه میاد نمایندگی میری از اونجا میگیری
اشکان : سقف فلز هستید؟ منم فلز تحویل 6 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم فوری سفیدtu5
X33 cvt : سلام، ظاهرا همه دوستان بابت تاخیر در تحویل ناراصی هستند. همه جای دنیا بعد تکمیل وجه و حتی زودتر خودرو رو با احترام تحویل مشتری میدن. اینجا ما 7، 8 ماه زودتر پول رو کامل میدیم، خودروساز اول یه سود تپل با سرمایه ما میکنه، بعد خودرو بی کیفیت رو با کلی منت تو پاچه مشتری میکنه. تماس با نمایندگی و صدای مشتریان هم بی فایده هست، بلدن چه جوری دست به سر ما کنند و بازیمون بدم، تا بوده همین بوده، تنها راه تجمع جلوی دفتر مرکزی مدیران هست و چند تا خبرنگار خبرگذاریها رو هم مطلع کنیم
جواد 29بهمن : کسی فاکتور نشده هنوز اطلاع بدین فاکتور شدین دوستان