تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 

تاریخ تکرار می شود/آمریکا چگونه به دوران اوج خودروسازی بازگشت؟

 
آمریکایی ها به ناچار با تغییراتی که دهه 1980 میلادی با خود به همراه آورد همراه شدند اما به موازات زمان تمرکز بیشتری را بر بخش های تحقیق و توسعه گذاشتند و نتیجه کار دستیابی به پاره ای از پیشرفت های تکنولوژی بود که شالوده حیات امروزی خودروسازان آمریکایی را رقم زد.
 
1- تمرکز بر طراحی فنی
 
با افزایش قیمت سوخت و نیاز به  روی آوری به خودروهای ریز جثه، آمریکایی ها که خودروهای ژاپنی را نمی پسندیدند دست به کار شدند و با تمرکز بر اصول طراحی ارودینامیک در سگمنت های مختلف توانستند در خودروهای اسپرت به ظاهر پر مصرف، به ضریب پسا قابل توجهی دست پیدا کنند که برای آن زمان بی مانند بود.  پونتیاک فایربرد و کامارو نسل سوم و کوروت از برترین ساخته های آمریکا با برترین ضریب پسا در دوران خود بودند.
 
2- بهبود طراحی داخلی
 
آمریکایی ها در زمینه کیفیت و سادگی طراحی داخلی خودروهای تولیدی مورد انتقاد بودند. اگرچه اروپایی ها نیز تا اوایل قرن 21 خود نیز حرف چندانی برای زدن نداشتند اما از آمریکایی ها جلو افتادند. آمریکایی ها هرچند دیر اما از سال 2012 به بعد و با برنده شدن جوایز طراحی داخلی در بازار جهانی، هم از نظر پیچیدگی ظاهری و هم کیفیت خود را به اروپایی ها رساندند.
 
3- استفاده از پیشرانه های اقتصادی و توربو
 
دهه 80 میلادی با رویکرد اروپایی محور خودروسازان آمریکایی همراه شد. در نتیجه یکی از دستاورد های مهم این دوران طراحی و تولید پیشرانه های 4 سیلندر اقتصادی و قدرتمند (مانند پیشرانه آینده گرایانه Quad-4 شرکت اولدزمبیل) و استفاده بسیار گسترده از پیشرانه های اقتصادی V6 و V8 مجهز به توربوچارجر (مانند پونتیاک ترنس امریکن توربو، بیوئیک  گرند نشنال و GMC سایکلون و تایفون) در محصولات اسپرت، گرند تورینگ و کوپه بود. همچنین روی آوردن به مکانیزم سوخت رسانی برقی انژکتوری از دیگر اقدامات مثبت و سازنده خودروسازان این دوران برای بقا بود.
 
4- قیمت گذاری رقابتی
 
یکی از مهمترین عوامل پیشروی خودروسازی آمریکا، قیمت گذاری بسیار رقابتی و جبران سود در قالب فروش در تیراژ بسیار بالاتر است. به این معنا که محصولات لوکس و قدرتمند آمریکایی قیمتی برابر با یک خودرو سدان معمولی اروپایی قیمت دارند. به عبارت دیگر با پول یک خودرو معمولی (در حدود 40 هزار دلار) در بازار اروپا، می توانید خودروهای اسپرت کوپه 6 و 8 سیلندر آمریکایی یا شاسی بلند های فول آپشن تهیه کنید. از آنجایی که هر اسب بخار فراتر از 500 برای خودروساز هزینه بسیار سنگینی به همراه دارد، داج چارجر هلکت 707 اسب بخاری  تنها حدود 60 هزار دلار قیمت دارد و در عین حال سریع ترین سدان جهان لقب می گیرد و از دیدگاه توانایی های فنی هم رده خودروهای 150 هزاردلاری اروپایی است.
 
5- جوینت ونچر
 
سرمایه گذاری های مشترک میان شرکت های آمریکایی و برخی شرکت های خودروساز آسیای شرق و برقراری جوینت ونچرهایی که در نتیجه آن سرمایه قابل توجهی را راهی جیب خودروسازان آمریکایی کرد، از جمله راه های نجات خودروسازان مطرح جهانی در قرن 21ام است. آمریکایی ها در راستای این جوینت ونچرها ضمن گسترده تر ساختن شبکه فروش و خدمات پس از فروش خود، سهم بازار بزرگی را در کشورهای مقصد کسب کردند که سود فروش سرشاری را برای آن ها ارمغان آورد.
 
6- تکمیل سبد محصولات
 
تولید خودرو درتمامی سگمنت های ممکن به منظور تکمیل سبد خرید ویژه هر بازار هدف، حرکتی بود که از همان دوران کلاسیک استارت خورد و با ورود به دهه 80 میلادی اوج گرفت. شرکت های آمریکایی به منظور کسب درآمد بیشتر به تامین بازارهای هدف و تکمیل سبد محصول اقدام کردند. از این رو محصولاتی که ویژه بازار آمریکای شمالی تولید می شود با ساخته های ویژه بازار اروپا و آسیای شرق در زمینه های کیفیت، توان و ابعاد تفاوت های فاحشی دارند.
 
به گفته کارشناسان، شش مورد بیان شده هرچند تنها فاکتورهای موثر در بقا و احیای صنعت خودرو آمریکا  نیستند اما بدون شک در زمره مهمترین آن ها هستند. صنعت خودرو آمریکا در گذر زمان فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد و در راستای خطاهای مدیریتی بهای سنگینی را با تعطیل شدن برندهای برجسته ای چون اولدزمبیل، پونتیاک، هامر، امریکن موتورز، مرکیوری، سترن، پلیموث را پرداخت کرد.
 
اما امروز صنعت خودرو آمریکا با گذر از دشواری های اقتصادی و بازگشت سلیقه مردم همچون تکرار ذائقه در حرفه مد، دوباره به طراحی و تولید خودروهای بزرگ، حجیم و قدرتمند روی آورده است با این تفاوت که امروزه میزان آلایندگی، مصرف سوخت و امنیت در جایگاه اول اولویت قرار گرفته است.
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی , خودروی امریکایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد